Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 11:39

Bedankt! :)

Vinden mensen het leuk als ik updates blijf plaatsen? Aangezien het behoorlijk stil is :)

miezelke

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:43

Ik heb me net ingelezen en ga vanaf nu ook volgen :)
Ben benieuwd naar het verdere verloop!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:33

Oh sorry, ik had het wel gelezen, maar niet gereageerd (mobiel niet altijd even handig). Ik wil wel updates blijven lezen hoor :j Vind dat je het erg goed aanpakt en ben benieuwd naar het vervolg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:23

Ja ben ook benieuwd. Heb je al iemand gevonden die je kan helpen?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:31

Leuk dat er mensen blijven volgen! Dat werkt ook motiverend voor mij moet ik bekennen :)

Ik ga mailen naar de Atletische Rijkunst. Een stalgenootje krijgt al les van haar, dus dat leek me een mooie combinatie.

Het ging vandaag enorm goed! Alleen wilde ik de deken opdoen buiten, bij de wei, die ik normaal altijd in stal opdoe. Dus dat vond hij echt enorm spannend, maar bleef wel netjes staan. :)

Morgen gaan we wandelen met zijn grote Spaanse vriend :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 17:27

Helaas ging het afgelopen vrijdag weer mis. Ik wilde zijn deken afdoen en doe die altijd op dezelfde manier af.
Eerst alles los, dan pak ik hem bij de schoft en trek hem voor de helft naar achter zodat hij dubbel op zijn kont ligt en dan pak ik hem af, zodat ik hem snel kan opvouwen. Dit deed ik nu weer, maar ik moest even omlopen zodat ik de deken er af kon pakken. Op het moment dat ik om hem heen liep, keek hij via de andere kant naar achter en schrok enorm. Waarschijnlijk omdat de deken anders lag dan normaal. Dan raakt hij helemaal in paniek en schoot dus ook zo naar voren door mijn twee stalgenootjes heen die stonden te praten.

Ik heb hem daarna meegenomen naar de longeerbak zodat hij even de stress kwijt kon. Hij was al redelijk snel weer rustig waarna ik de jambette heb geoefend. Dat vind ie leuk! :D

Inmiddels helemaal gekalmeerd en op zijn gemak, wilde ik even oefenen met mijn jas over zijn rug. Dat ging best goed, wel spanning. Heb hem er mee geaaid en elke keer zijn hoofd laag gevraagd voor een beloning. Na een tijdje wat kauwen en likken wilde ik naar de andere kant gaan. Hier kon ik niet eens komen omdat hij weer enorm schrok. Een paar rondjes laten galopperen en draven en toen maar mijn jas weer aangedaan omdat hij niet weer bij me wilde komen.

Ik voer nu sinds vorige week ook de vitamine korrel bij.

Het weekend heb ik niet zo veel met hem gedaan omdat ik helaas ziek ben. Wel lekker gepoetst en geknuffeld.
Woensdag hebben we weer les.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:48

Eigenlijk moet je desensibiliseren tot dat hij niet meer reageert als je de deken opdoet of afdoet. 1 x per dag is te weinig. Geldt ook voor op- en afstappen. Als ze zo sensibel zijn dan na het rijden 5 of 6 x op en afstappen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:10

Heb je helemaal gelijk in Babootje! Maar dat met die deken had ik niet zien aankomen, omdat het met af en aan doen van de deken al een hele lange tijd niet meer spannend was..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:25

Als het op- en afdoen van de deken op punt X goed gaat, is het dus zaak om dezelfde 'oefening' te herhalen op plaats Y en Z (en A en B en C en...). Dan desensibiliseer je steeds een andere plaats. Daarna kun je, wat wij "expres lomp" doen gaan oefenen. Even een keer per ongeluk expres de deken te ver naar voren op z'n hals gooien, bijvoorbeeld. Je bent je er dus van bewust dat je het 'fout' doet, om te oefenen dat het soms per ongeluk fout gaat en je paard aan te leren dat hij daar echt niet dood van gaat.

Heel letterlijk doen wij dit bijvoorbeeld met onervaren paarden in een tunnel. Je bent dan geneigd om stilletjes te gaan lopen, want anders schrikt ie misschien wel. Onze oplossing: stampen. Beetje de olifant uithangen :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:17

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker oefenen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:17

EdkingEnzo schreef:
Bedankt voor de tip! Ga ik zeker oefenen :)

Eigenlijk moet je zoveel mogelijk de situaties opzoeken waar hij van schrikt in een omgeving die jij controleert. Dan leert hij ook op jou te vertrouwen, zodat hij niet meer zo schrikt in onverwachte situaties. Doe dat liefst met zijn tweeen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 17:51

Het gaat beter en beter!

Begonnen met oefenen met de deken op en af doen. Gewoon 2 of 3 keer, ook als ik niks kwam doen. Merkte heel erg dat er goede en slechte dagen tussen zitten.

Afgelopen week begonnen met het oefenen van het opstappen. Samen met mijn vader, heb echt geluk met hem :o Hij is zo kalm en rustig en dat helpt ook heel goed voor Duque. Ik was namelijk zelf enorm gespannen.
Opstappen ging echt super goed! Ik voelde hem eigenlijk helemaal niet aanspannen, hij bleef keurig netjes staan, heeft niet één stap gezet. Echt blij mee! Ook wat rondjes gestapt.
Gister nog een keer snel met papa! Was hij wel ietsje gespannen, dit was ook in de buitenbak met veel wind en het begon net te regenen.

Even een klein stukje van hoe we het hebben gedaan:
Eerst even rondgelopen met hem, toen papa even met hem gelopen. En toen ging ik hem overal even aanraken en de beugels naar beneden, een paar keer omdat hij de eerste keer er van schrok. En toen alleen maar op het krukje staan. Papa vroeg elke keer zijn hoofd naar beneden en gaf dan een worteltje. Nou een paar keer op en af het krukje gestapt. Toen met mn armen over het zadel en een beetje zwaaien, geen reactie. Toen met mn hele lichaam, ook een paar keer gedaan en ook steeds weer op en af het krukje gestapt. Daarna weer een beetje hangen en uit eindelijk m'n been er overheen gedaan. Echt geen spanning. Even een rondje aan de hand met mij er op gestapt. En alles weer opnieuw.

Vanmiddag met een vriendin samen, weer geoefend. Dat begon een beetje gespannen, dus heb hem even kort 5 minuten gelongeerd. Hij moest ook duidelijk zijn ei kwijt. Weer geoefend met het opstappen, en op dezelfde manier gedaan als voorgaande dagen. Ging weer enorm goed!
Dat ik heb besloten maar een klein stukje te rijden. Wat ben ik trots! <3 Hij deed het zo enorm goed!! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:14

Wauw, goed hoor! Mooi rustig in stapjes opgebouwd met een vast persoon op de grond, heel goed gedaan :j En volgens mij werd je door je paard beloond, haha. Let wel op dat je tijdens het rijden niet te veel naar voren duikt. Het valt mee hoor, en ik snap dat je je paard graag wil helpen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:17

Super gedaan +:)+

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 18:20

Hilary schreef:
Wauw, goed hoor! Mooi rustig in stapjes opgebouwd met een vast persoon op de grond, heel goed gedaan :j En volgens mij werd je door je paard beloond, haha. Let wel op dat je tijdens het rijden niet te veel naar voren duikt. Het valt mee hoor, en ik snap dat je je paard graag wil helpen ;)

Ik heb denk ik maar 5/10 minuutjes echt gereden, maar vond het best wel een beetje spannend, ook al was hij zo braaf. En ik heb natuurlijk al een hele tijd niet gereden, denk dat ik daarom een beetje naar voren duik haha..

Ik ben nog op zoek naar iemand die mij les wil geven. Kan mijn papa ook wel mee vragen maar die heeft er niet zo enorm veel verstand van haha.

MarieIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:25

Probeer, om hem een beetje rustiger te maken , een T-touch met lavendelolie (die lavendelolie moet wel verdunt zijn want anders irriteert hij de huid) een T-touch is een soort massage die ervoor zorgt dat je paard rustiger wordt. door de lavendelolie wordt ie na een paar dagen ook wel wat rustiger. :D het is echt leuk om te doen en je ziet ook echt dat je paard ontspant en je meer begint te vertrouwen ( als je het vaak doet) probeer het zeker 1 keer per dag te doen zo'n 10 minuutjes . veel suc6!! :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:26

EdkingEnzo schreef:
Ik heb denk ik maar 5/10 minuutjes echt gereden, maar vond het best wel een beetje spannend, ook al was hij zo braaf. En ik heb natuurlijk al een hele tijd niet gereden, denk dat ik daarom een beetje naar voren duik haha..

Ik ben nog op zoek naar iemand die mij les wil geven. Kan mijn papa ook wel mee vragen maar die heeft er niet zo enorm veel verstand van haha.

Mooie beloning voor je geduld en het uitgebreid de tijd nemen. Begrijpelijk dat je het een beetje spannend vond, dat zou ik ook hebben.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:29

Wat n prachtig paard heb je toch!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 18:31

MarieIA schreef:
Probeer, om hem een beetje rustiger te maken , een T-touch met lavendelolie (die lavendelolie moet wel verdunt zijn want anders irriteert hij de huid) een T-touch is een soort massage die ervoor zorgt dat je paard rustiger wordt. door de lavendelolie wordt ie na een paar dagen ook wel wat rustiger. :D het is echt leuk om te doen en je ziet ook echt dat je paard ontspant en je meer begint te vertrouwen ( als je het vaak doet) probeer het zeker 1 keer per dag te doen zo'n 10 minuutjes . veel suc6!! :D

Dat is dus echt om je paard te masseren? Waar kan je zo iets krijgen? Ik heb er nog nooit van gehoord!

Solistar schreef:
Wat n prachtig paard heb je toch!

Dankje! :o

Ik merk inderdaad dat hij me steeds meer gaat vertrouwen. Ik ben ook veel bezig met wat vrijheidsdressuur en grondwerk en dit vind hij ook echt leuk om te doen! Hij is ook wel echt gericht op één persoon. Als ik weg loop volgt hij me over al enz. Zo leuk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:34

Gewone lavendelolie hebben ze bijvoorbeeld van Weleda, verkrijgbaar bij De Tuinen en natuurvoedingswinkels. TTouch is een methode van Linda Tellington-Jones. Ze heeft boeken geschreven met de verschillende handhoudingen en massagetechnieken die je goed kunt gebruiken, vaak ook met een toepassingsgebied (bijv. een techniek voor de benen voor paarden die moeite hebben hun voeten op te tillen).

MarieIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:58

Hilary schreef:
Gewone lavendelolie hebben ze bijvoorbeeld van Weleda, verkrijgbaar bij De Tuinen en natuurvoedingswinkels. TTouch is een methode van Linda Tellington-Jones. Ze heeft boeken geschreven met de verschillende handhoudingen en massagetechnieken die je goed kunt gebruiken, vaak ook met een toepassingsgebied (bijv. een techniek voor de benen voor paarden die moeite hebben hun voeten op te tillen).

daar ben ik het helemaal mee eens maar ik moet zeggen voor je zoiets koopt moet je goed kijken op de verpakking of het VERDUNDE lavendel is anders is het erg gevaarlijk en het is af te raden om het zelf te verdunnen ( je verdunt het met een neutrale olie)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:02

Goed gedaan zo hoor. Lekker doorgaan zo. Leuk dat je vader helpen kan.
Prachtig paard. Het is dat ik een beetje uit de buurt woon.... :D :D :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 11:36

Dankjullie! :D

@Babootje, bedankt :) Je mag altijd langs komen hoor! :))

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:51

Ik heb hetzelfde probleem met een verzorgpaardje van mij.

Want ik meestal doe is het eigenlijk negeren. Hoe meer dat ik met hem bezig ben, hoe minder het gedrag er is. En nee het is nog steeds niet verdwenen. Het is wel periodes veel minder geweest

PS: Wow, Jou paardje is echt mooi :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 15:57

We gaan nog steeds enorm goed! Af en toe een kleine tegenvaller, maar met dekens op en af doen, op en af zadelen én opstappen geen problemen!! Super bij! :D

Alleen een klein dingetje wat hij ook wel vaker doet, tijdens het longeren. Ik had hem al 2 keer bij me gehaald om even de andere kant op te gaan, of aansingelen. Nu wilde ik gaan stoppen en naar de bak, maar dan vind hij mij in een keer zo enorm eng. Ik mag hem dan niet aanraken en bij de zijkant komen. Hij stormt dan weg en is dan ook even in paniek. Gelukkig na 3 keer is het me gelukt met ontspanning. Maar ik snap soms echt niet wat er in zijn koppie omgaat..

Klein filmpje gemaakt van gister. Sorry voor de slechte kwaliteit. Filmpjes zijn gemaakt met een telefoon, en daarna via whatsapp verstuurd en toen bewerkt :')