Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FromTheWoods schreef:Volgens mij is dit gewoon grote onzin, een paard heeft een heel dikke huid, met diepe zenuwen. Veel dieper dan die van de mens.
Paarden zelf 'belonen' elkaar door bij de schoft te krauwen, en dat is echt wel wat harder dan een klopje op de hals.
DianXX schreef:Hij leert dat het 'goed zo' betekent. Maar waarom zou je hem dat leren als je ook gewoon kan kriebelen wat hij gewoon fijner vindt? Dan hoeft hij het ook niet te leren en ervaart hij het al als prettig, dus een beloning. Ook al kunnen ze het leren, ik snap niet waarom je dat zou willen doen.
Xjes_lise schreef:Ik begin er nu ook steeds meer over na te denken maar je geeft he vrienden toch ook een schouderklopje. En als je het niet te hard doet is het toch geen probleem. Maar ja als je het 'te' hard doet dat ben ik er ook tegen
Desiree schreef:Klopjes geven is iets wat mensen doen. Het is een mensengebaar. Paarden snappen dat gewoon niet. Misschien dat ze na een lange tijd de associatie gaan leggen dat het goed bedoeld is.
Ik wrijf of krab daarom altijd door de manen. Dat is een gebaar dat in de ogen van paarden goedschiks bedoeld is.
musiqolog schreef:Desiree schreef:Klopjes geven is iets wat mensen doen. Het is een mensengebaar. Paarden snappen dat gewoon niet. Misschien dat ze na een lange tijd de associatie gaan leggen dat het goed bedoeld is.
Ik wrijf of krab daarom altijd door de manen. Dat is een gebaar dat in de ogen van paarden goedschiks bedoeld is.
Dat mensen elkaar klopjes geven is ook aangeleerd. Dat krijg je niet instinctief mee. Toch leren wij het. Paarden leren het ook.
Zelfs al is het zo dat in de nek kriebelen meer lijkt op wat paarden van nature doen, dan nog is het geen punt. Zoals ik en een hoop anderen al zeggen: een paard steekt na een halsklopje gewoon zijn oortjes naar voren. Als mijn paard het fijn vindt, zie ik geen reden om het te laten. Klopjes verbieden of afraden werkt averechts: ruiters kunnen beter letten op de vele verkeerde gewoontes die de paarden en/of hun rijstijl écht nadelig beïnvloeden.
josien_m_ schreef:Xjes_lise schreef:Ik begin er nu ook steeds meer over na te denken maar je geeft he vrienden toch ook een schouderklopje. En als je het niet te hard doet is het toch geen probleem. Maar ja als je het 'te' hard doet dat ben ik er ook tegen
Ja maar vrienden zijn mensen, die hebben gelijke lichaamstaal.
Een paard is geen mens, heeft andere lichaamstaal. We proberen bij het longeren b.v. toch ook zijn taal te gebruiken, waarom dan ook niet bij het belonen?
ik heb idd nog nooit een paard met een hand + bijbehorende vingers gezien die door de manen van een ander paard kon kroelen 
palousa_boy schreef:ik heb idd nog nooit een paard met een hand + bijbehorende vingers gezien die door de manen van een ander paard kon kroelen
Verbaas me eigenlijk wel een beetje hoe veel mensen hier een klopje afkeuren..
), maar sinds ik zelf een pony heb, ben ik gewoon gaan aaien. Met name naar aanleiding van een filmpje van een vrouw die een paard stond te aaien en toen ze een klein klopje gaf, schoot het paard weg. Daarna merkte ik wel dat de pony rustig werd van aaien en kriebelen, dus ben ik dat blijven doen.
Tigra_ schreef:[
Ja maar vrienden zijn mensen, die hebben gelijke lichaamstaal.
Een paard is geen mens, heeft andere lichaamstaal. We proberen bij het longeren b.v. toch ook zijn taal te gebruiken, waarom dan ook niet bij het belonen?
josien_m_ schreef:Tigra_ schreef:
Het ene paard beloont het ander paard toch ook niet het andere paard door middel van kriebelen? Dus dat heeft ver toch niets met de paardentaal te maken?
Ook de kriebel oftewel de aanraking van de mens is aangeleerd.
Dat doen ze juist wel. Kriebelen is een teken van genegenheid, troost of steun geven.