stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malyma

Re: stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:13

Beste MayDayParade, wat naar dat je gebeten bent, weet ook hoe dat voelt. Ik wilde weten waarom mijn paard me gebeten had. Ik heb me toen verdiept in ervaringen van iemand die paarden in hun natuurlijke gedrag heeft bestudeerd, en daar een boek over geschreven heeft. Want ja, ik kwam er zelf niet goed uit. In de tekst stond ook dat de leider, dus het hoogst in rangorde staande paard, nauwelijks "klappen" hoefde uit te delen. Juist de lager in rang staande paarden waren op deze manier fysiek naar elkaar.

Ik vind het een te lang verhaal om hier in het te kort neer te zetten. Maar, misschien is het ook iets voor jou om je hierin te verdiepen?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:34

Malyma schreef:
Beste MayDayParade, wat naar dat je gebeten bent, weet ook hoe dat voelt. Ik wilde weten waarom mijn paard me gebeten had. Ik heb me toen verdiept in ervaringen van iemand die paarden in hun natuurlijke gedrag heeft bestudeerd, en daar een boek over geschreven heeft. Want ja, ik kwam er zelf niet goed uit. In de tekst stond ook dat de leider, dus het hoogst in rangorde staande paard, nauwelijks "klappen" hoefde uit te delen. Juist de lager in rang staande paarden waren op deze manier fysiek naar elkaar.

Ik vind het een te lang verhaal om hier in het te kort neer te zetten. Maar, misschien is het ook iets voor jou om je hierin te verdiepen?

Ik werk regelmatig op een hengstenhouderij in dekseizoen. Dan worden ze wat baldadig en moet je wat strenger zijn. Denk aan het springen op de bok, langs een weiland drachtige merrie's lopen, etc. In deze gevallen ben ik consequent en wat harder puur om gevaarlijke situaties te voorkomen. Verdiep me vaak genoeg in natuurlijk gedrag en heb hier ook meerdere boeken in de kast staan, maar toch bedankt voor je tip.

Ik wil ook helemaal niks goed praten, ik zeg alleen dat wij (en misschien TS ook niet, aangezien de stalhulp niet met haar gepraat heeft) het hele verhaal kennen. Als het paard daadwerkelijk alleen die keer de oren naar achter deed vind ik een klap niet goed te praten, maar ik ken genoeg paarden (ook van particulieren/manege's etc...) die gewoon vol happen, met de bijbehorende eigenaren die hier blind voor zijn.

Ik hoop dat TS een gesprek aangaat met de stalhulp om er achter te komen waarom ze sloeg, en als dit niks uit haalt even met de eigenaar overleggen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 02:09

Malyma, volgens mij klopt het behoorlijk goed, wat je schrijft over gedrag en rangorde in een kudde. Ik heb hier ook over gelezen. In feite komt het erop neer dat de leider van een kudde pas op het allerlaatst zijn toevlucht neemt tot fysiek geweld, als een ander paard echt pas veel te ver over de grenzen van het toelaatbare is gegaan. Niet eerder.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:29

Hey! Zelf had ik mn paard van zijn 3e tot 6e jaar als hengst, en heb hem ook een aantal jaar op een hengstenhouderij in pension gehad. Hielp hier ook mee, ook tijdens de dekseizoenen.

Het is gelukkig maar 1 keer voorgekomen dat hij zijn tanden in mij heeft gezet, dat was heel in het begin, ik had hem nog maar net en mij ontbrak zoveel kennis :o Niet dat je met kennis niet gebeten kan worden natuurlijk. Zeker niet als je met steeds wisselende paarden te maken hebt, met wie je niet eerst een goede verstandhouding kunt maken, alle respect voor je hoor!
Toch, heb ik niet ooit noemenswaardig een tik hoeven geven, ook niet preventief. Maar dat kwam vast ook doordat er voor mij geen werkdruk op lag.

Mijn reactie over de stalhulp uit het verhaal van de Ts is veel te kort en ongenuanceerd, dat ben ik me echt bewust. Heb ook wel verzorgers gezien en gewoon te lomp, met niet zo leuke gevolgen voor de paarden van dien, wat helemaal niet nodig was geweest.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:58

Ik zou d'r aanspreken zo van he doe is Ff normaal ga mijn paard biet zomaar slaan ze dier niks hoor

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:01

Heb je het kunnen oplossen TS?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:04

Eerlijk gezegd vraag ik me af of iemand die spreekt van haar `paardJE` haar dier wel opgevoed heeft. Misschien had die stalmedewerkster toch wel een goede reden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:25

Ik vraag me af waarom je denkt dat iemand die verkleinwoorden gebruikt opvoedkundig minder goed zou zijn...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:37

JPS schreef:
Ik vraag me af waarom je denkt dat iemand die verkleinwoorden gebruikt opvoedkundig minder goed zou zijn...

Nou, dat zal ik toelichten.

Iemand die spreekt van `mijn paardje´ heeft in het algemeen een hoog pennygehalte, snap je?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:56

Desiree schreef:
JPS schreef:

Iemand die spreekt van `mijn paardje´ heeft in het algemeen een hoog pennygehalte, snap je?

Ik snap wat je bedoelt maar wees voorzichtig met aannames. In mijn omgeving, met mensen van middelbare leeftijd, worden ook verkleinwoorden en zelfs troetelnamen gebruikt. Het zijn fijn getrainde dieren!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:00

JPS schreef:
Ik snap wat je bedoelt maar wees voorzichtig met aannames. In mijn omgeving, met mensen van middelbare leeftijd, worden ook verkleinwoorden en zelfs troetelnamen gebruikt. Het zijn fijn getrainde dieren!

Doe ik ook hoor, troetelnamen gebruiken. Maar niet als ik serieus ben en een serieus gesprek voer met mensen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:43

Desiree schreef:
JPS schreef:

Wat een grote onzin. Hoezo generaliseren.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:14

Desiree schreef:
JPS schreef:

Doe ik ook hoor, troetelnamen gebruiken. Maar niet als ik serieus ben en een serieus gesprek voer met mensen.

Dat kan en zo is iedereen anders in zijn communicatie. Echter vind ik daarin geen enkele rechtvaardiging voor het meppen naar ts haar paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 06:44

Desiree schreef:
JPS schreef:

Nu ik erover nadenk: ik ken inderdaad veel mensen met hoog pennygehalte die idd vaker verkleinwoorden gebruiken..Ik kan niet verklaren waarom..Kan alleen maar constateren dat t zo is..raar eigenlijk!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:03

Desiree schreef:
JPS schreef:

Wat een merkwaardige conclusie... ik spreek ook vaak over mijn paardje (hij is nou eenmaal maar een 'kleintje' van 1,55), maar hij is wel degelijk goed opgevoed. Dreigen doet hij ook wel (naar langs lopende paarden, die daardoor prima begrijpen dat ze niet onnodig dichterbij moeten komen), maar hij zal zeker geen mensen bijten. Mocht iemand hem dan toch intimiderend vinden, dan is een korte stemverheffing meer dan voldoende als boodschap. Een tik uitdelen is in zijn geval (en wellicht ook in het geval van de TS) volkomen onnodig en een ieder die dat zou doen, zou ik daar zeker op aanspreken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:04

JPS schreef:
Dat kan en zo is iedereen anders in zijn communicatie. Echter vind ik daarin geen enkele rechtvaardiging voor het meppen naar ts haar paard.

Niet? Als dat paard niet opgevoed is en hij bijt naar mij dan krijgt ie toch echt een mep nog voor ie goed en wel zijn tanden weer uit mijn arm heeft weten te trekken. Als de eigenaar het niet doet, dan ik wel zo lang ik dat beest moet voeren, mesten en naar de weide brengen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:15

Ayasha schreef:
JPS schreef:

Niet? Als dat paard niet opgevoed is en hij bijt naar mij dan krijgt ie toch echt een mep nog voor ie goed en wel zijn tanden weer uit mijn arm heeft weten te trekken. Als de eigenaar het niet doet, dan ik wel zo lang ik dat beest moet voeren, mesten en naar de weide brengen.

Dat is wat ik bedoelde. Je hebt vaak van die draken die ze een `vrouwenpaard` noemen. Maw dat vrouwen dus te zacht zijn op hun paard aan te pakken waar het een keer nodig is. Niet dat alle vrouwen zo zijn, maar kennelijk vind je zulke figuren minder vaak onder mannen. Onder mannen komen ook veel minder penny´s voor.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:38

In feite komt het erop neer dat je ( o.a. Ayasha,)-er dus vanuit gaat dat oren in de nek ALTIJD direct gevolgd wordt door een beet? Sorry, hoor dat ik het zeg, maar dan heb je weinig verstand van de subtiele gradaties van paardentaal. Het lijkt of je uit angst zelf alvast gaat meppen, zodat jij de eerste bent.. Dikke kans dat het dan ook een " self fulfilling prophesy is.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:53

Mee eens pocca_locca!

xShawnIsBaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:52

Meen je dit nou ? wie is zei om JOU paard een mep te verkopen? Oke , als het nou een goede reden was bijv dat ze trapt of bijt. dan is het wat logischer dat die stalmedewerker een tikje geeft. alsnog geen mep.. maar sirieus , als je om bij oren naar achter draaien al een paard een mep moet geven. als ik jou was zou ik naar haar en staleigenaar gaan en als die er niets aan doen en het zo doorgaat toch nog een keer gaan zeggen tegen staleigenaar en misschien ook gewoon naar een andere stal gaan. k bedoel je gaat toch geen andersmans paard een mep verkopen om een nutteloze reden?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:54

biscaya schreef:
Desiree schreef:

Nu ik erover nadenk: ik ken inderdaad veel mensen met hoog pennygehalte die idd vaker verkleinwoorden gebruiken..Ik kan niet verklaren waarom..Kan alleen maar constateren dat t zo is..raar eigenlijk!

Dan snap je dus mijn associatie?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:40

Ik zie vooral vreselijk veel onopgevoede paarden om mij heen.
Van de week wilde mijn pony iemand die zijn been wilde voelen in haar kont bijten.
Heeft hij nog nooit gedaan bij mij, maar hij had 3 dagen rust gehad i.v.m. verdenking van een peesblessure, beetje maf was hij daarom.
Ze zei ook: volgende keer krijgt hij een mep.
Nou ze had het gelijk mogen doen van mij, ik zag namelijk niet meer dan frummelende lippen dus wist niet dat hij echt bijna beet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:27

die frummelende lippen moet je al voorkomen want dan is de stap naar bijten erg klein.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:34

franka75 schreef:
die frummelende lippen moet je al voorkomen want dan is de stap naar bijten erg klein.

Juist!!! Timing is alles! Op zo'n moment kun je het prima met je stem af..HEE!... Binnen drie seconden reageren, en dan is een mep dus echt niet nodig

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 01:37

franka75 schreef:

Het is een frummelaar, maar bijten heeft hij hiervoor nooit gedaan, en vervelend is hij er al helemaal niet van. Ik moet ook zeggen dat het erg snel ging.
Vandaar dat ik er niks mee gedaan heb. :)
Ik kan het trouwens ook snappen, het is een dier wat veel beweging nodig heeft en ineens dagen boxrust met aan de hand stappen en geen paddock.
Het is niet goed, maar echt kwalijk kan ik het het arme beest niet nemen, maar uiteraard is hij ervoor gecorrigeerd. :)
Helemaal waardeloos vond hij het, mijn beestje wat nooit een sprintje trekt in de paddock werd er stapelgek van.
Gelukkig bleek het loos alarm na een peesscan. *\o/*

Ik denk dat die van mij strenger opgevoed word dan alle andere paarden op stal.
Bij mij hoef je het namelijk niet te flikken om niet dat stapje om te gaan, of om te bijten en te emmeren.
Maar dit zoiets als een ADHDer zonder zijn medicijnen de hele dag op school stil laten zitten, met een zak M&M's erbij.
Dat werkt gewoon niet. :(:)