Hangend paard - hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:31

@lolo
Maar ik wil hem niet los.
Dat is toch net het punt :)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:34

testes76 schreef:
Ik heb er ook altijd grote moeite mee om te lezen dat mensen een paard of welk dier dan ook bewust pijn doen om ze wat te leren! Echt ongelooflijk.....maarja sommige mensen hebben weinig geduld en zijn te beroerd om er wat extra tijd en aandacht aan te schenken |(

Soms kan je ze beter ff op hun sodemieter geven en goed ook.
Dan dat ze dr eigen nek of benen breken.
(Of zie jij dat lievrr omdat je dr nier wil corrigeren met een tik oid)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:36

bruintje123 schreef:
@lolo

Heb je niet ergens een 'doodlopend' gangpad? Met weers zijde muren/boxen?
Als je haar daar tussem vast zet kan zie niet naar links/rechts en zet dr met de billen dicht bij de achterste muur. ALS ze dan gaat hangen kan het niet want ze zit tegen een muur aan. Nog voor de touwen strak komen te staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:37

testes76 schreef:
Ik heb er ook altijd grote moeite mee om te lezen dat mensen een paard of welk dier dan ook bewust pijn doen om ze wat te leren! Echt ongelooflijk.....maarja sommige mensen hebben weinig geduld en zijn te beroerd om er wat extra tijd en aandacht aan te schenken |(

En hoe zie jij schrikdraad dan?
Dat is ook hem pijn doen om te leren binnen de omheining te blijven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:39

Musiess schreef:
bruintje123 schreef:
@lolo

Heb je niet ergens een 'doodlopend' gangpad? Met weers zijde muren/boxen?
Als je haar daar tussem vast zet kan zie niet naar links/rechts en zet dr met de billen dicht bij de achterste muur. ALS ze dan gaat hangen kan het niet want ze zit tegen een muur aan. Nog voor de touwen strak komen te staan.

Kijk even naar mijn berichten.
Het is al lang opgelost :)

Maar het ging mij over de opmerking dat ze op die manier los kunnen.
Maar dat is nu net niet de bedoeling van vast zetten.
Dan kun je beter het halstertouw los over de hals gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:39

Musiess schreef:

Wat een dom argument. Je doet nu alsof dit de enige twee opties zijn: paard breekt zijn benen/nek als je hem niet flink slaat. Er is ook een (ook al een in dit topic benoemde en uitgelegde) andere manier waarbij beide niet hoeft: gewoon (opnieuw) aanleren met behulp van beloningen.
(of zie je dat lievrr niet omdat je het fijn vind je dier te corrigeren met een tik oid?)

Sheran schreef:
Pijn is soms een manier om iets te leren. Ik zie dat niet als slecht. Paarden doen dat ook bij elkaar. Maar wel korte pijn (bv een beet of tik), geen kwellende pijn.

Dieren doen onderling wel meer dingen, tot elkaar afmaken of verkrachten aan toe. Dus dan is het ineens goed om te doen? Gaat 'ie even? Waarom zou je er uberhaupt voor kiezen iets met behulp van pijn aan te leren als het ook anders kan? Ik krijg echt het sterke idee dat half bokt er op kickt op zijn paard pijn te doen, een soort machtsgevoel? Wat is dat toch?

bruintje123

Re: Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:40

Wat een onsmakelijke aanname....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:42

Ik ben er zeker voor om onacceptabel, gevaarlijk gedrag te bestraffen in plaats van alleen het goede te belonen. Heel fijn als hij iets goed doet, maar sommige dingen wil ik niet langzaam afleren maar gewoon nooit meer zien (bijten, trappen etc etc)

En ja, als paarden het bij elkaar ook zo doen bind ik het zeker wel een argument, want het werkt op hun intuitie. de verkrachtingsvergelijking vind ik nergens op slaan :=

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:42

SETEFURII schreef:
Ik heb (sinds ik zelf een slag heb gehad van een paard) een levendige angst voor dit soort situaties. Dus elke keer dat een paard dit in mijn bijzijn doet, neem ik een sprintje uit de poetsplaats, het gangpad op. Tot nu toe heeft elk paard mij raar bekeken en stopten ze vanzelf met hangen :') ik was ineens veel interessanter en weg was de angstreactie bij het paard.

:') sorry, wel een heel komisch gezicht kan ik me zo voorstellen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:42

bruintje123 schreef:
testes76 schreef:

1. Het één rechtvaardigt het ander niet?
2. Schrikdraad is een directe consequentie en schrikdraad kan niet vanuit emotie reageren (zoals mensen)
3. Schrikdraad is een directe consequentie en schrikdraad heeft een perfecte timing (zoals mensen niet altijd hebben helaas)
4. De koppeling 'ik raak het schrikdraad aan, schrikdraad doet pijn, ik moet schrikdraad aanraken vermijden' is (mede door bovenstaand genoemde punten) vaak 100% duidelijk voor de meeste paarden. Bij straffen door mensen is de koppeling met welke actie precies bestraft wordt lang NIET altijd duidelijk, en wordt zelfs wel eens de koppeling met 'het mens' (of de lichaamstaal van het mens op dat moment, etc) gelegd, ipv de actie.
5. Dat gezegd hebbende zou ik liever kiezen voor fijnere alternatieven voor schrikdraad, zoals een degelijke omheining van hout oid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:44

Sheran schreef:
En ja, als paarden het bij elkaar ook zo doen bind ik het zeker wel een argument, want het werkt op hun intuitie. de verkrachtingsvergelijking vind ik nergens op slaan :=

Je begrijpt dat je nu indirect / in essentie aangeeft dat je eigen vergelijking nergens op slaat he :') Fijn dat we dat in elk geval duidelijk hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:45

Nee, dat zie ik niet WW. Verkrachten heeft geen educatief doel. Straffen en belonen wel. Ik wil correct gedrag van mijn paard, ik hoef geen kindjes van hem :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:45

bruintje123 schreef:
Wat een onsmakelijke aanname....

Kan niet zoveel anders dan die aanname doen, als mensen pijn een goede manier vinden om een dier aan te leren, en ook het gros van de mensen dit liever en sneller gebruikt dan een evengoed werkende vriendelijke manier. Ik zou willen dat mensen me ongelijk bewezen, dat had ik ook liever gezien hoor, maar lees dit topic maar eens door?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:47

Sheran schreef:
Nee, dat zie ik niet WW. Verkrachten heeft geen educatief doel. Straffen en belonen wel. Ik wil correct gedrag van mijn paard, ik hoef geen kindjes van hem :=

Walgelijk, ik heb nergens gezegd dat verkrachten een educatief doel heeft, gadverdamme. En dan ook de opmerking 'ik hoef geen kindjes van hem' vind ik echt ongepast in combinatie met je eerdere zin.

Jouw argument 'dieren doen onderling deze dingen ook, dus mag ik ze ook doen' is belachelijk, want die kan je doortrekken naar alle andere dingen die dieren doen, maar die doe je toch zelf óók niet? Dat is precies waarom het argument zo belachelijk is :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:49

Als ik de loterij win komt er een houten hekwerk om de ruim 3 hectare weiland.

Timen. Ja dat is belangrijk.
Ook bij het touw vieren.

Kijk er paard afrossen. Nee. Er tik als hij hangt kan niet verkeerd in timen.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:51

bruintje123 schreef:
testes76 schreef:

2. Schrikdraad is een directe consequentie en schrikdraad kan niet vanuit emotie reageren (zoals mensen)
3. Schrikdraad is een directe consequentie en schrikdraad heeft een perfecte timing (zoals mensen niet altijd hebben helaas)
4. De koppeling 'ik raak het schrikdraad aan, schrikdraad doet pijn, ik moet schrikdraad aanraken vermijden' is (mede door bovenstaand genoemde punten) vaak 100% duidelijk voor de meeste paarden. Bij straffen door mensen is de koppeling met welke actie precies bestraft wordt lang NIET altijd duidelijk, en wordt zelfs wel eens de koppeling met 'het mens' (of de lichaamstaal van het mens op dat moment, etc) gelegd, ipv de actie.
5. Dat gezegd hebbende zou ik liever kiezen voor fijnere alternatieven voor schrikdraad, zoals een degelijke omheining van hout oid...[/quote]

Oplossing schrikdraad achter het paard spannen }:) :')

Sarcasme mensen :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:51

WildWings schreef:
Sheran schreef:

Walgelijk, ik heb nergens gezegd dat verkrachten een educatief doel heeft, gadverdamme. En dan ook de opmerking 'ik hoef geen kindjes van hem' vind ik echt ongepast in combinatie met je eerdere zin.

Jouw argument 'dieren doen onderling deze dingen ook, dus mag ik ze ook doen' is belachelijk, want die kan je doortrekken naar alle andere dingen die dieren doen, maar die doe je toch zelf óók niet? Dat is precies waarom het argument zo belachelijk is :+

Kalm aan WW, ik probeer alleen te zeggen waarom ik vind dat je sommige dingen die dieren onderling doen wel kunt gebruiken, maar andere niet. Jij was degene die een tik eraan gelijkstelde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:53

Sheran schreef:
Kalm aan WW, ik probeer alleen te zeggen waarom ik vind dat je sommige dingen die dieren onderling doen wel kunt gebruiken, maar andere niet. Jij was degene die een tik eraan gelijkstelde...

Ik stel helemaal niets gelijk, wil je me even geen woorden in de mond leggen? En juist omdat je het één wel kan gebruiken en het ander niet, is het argument totaal onzin. Hoe kan je nou niet inzien hoe scheef een argument is als je het de ene keer wel kan toepassen en de andere keer niet :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:54

Myrthe
Dat is gewoon het beste idee :D

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:55

bruintje123 schreef:
testes76 schreef:

5. Dat gezegd hebbende zou ik liever kiezen voor fijnere alternatieven voor schrikdraad, zoals een degelijke omheining van hout oid...[/quote]

Oplossing schrikdraad achter het paard spannen }:) :')

Sarcasme mensen :+[/quote]

Het is een stalgenootje eens perongeluk overkomen. Ik heb dat iaard nooooooit meer zien hangen. Haha

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:00

WildWings schreef:
Musiess schreef:

Wat een dom argument. Je doet nu alsof dit de enige twee opties zijn: paard breekt zijn benen/nek als je hem niet flink slaat. Er is ook een (ook al een in dit topic benoemde en uitgelegde) andere manier waarbij beide niet hoeft: gewoon (opnieuw) aanleren met behulp van beloningen.
(of zie je dat lievrr niet omdat je het fijn vind je dier te corrigeren met een tik oid?)

Sheran schreef:
Pijn is soms een manier om iets te leren. Ik zie dat niet als slecht. Paarden doen dat ook bij elkaar. Maar wel korte pijn (bv een beet of tik), geen kwellende pijn.

Dieren doen onderling wel meer dingen, tot elkaar afmaken of verkrachten aan toe. Dus dan is het ineens goed om te doen? Gaat 'ie even? Waarom zou je er uberhaupt voor kiezen iets met behulp van pijn aan te leren als het ook anders kan? Ik krijg echt het sterke idee dat half bokt er op kickt op zijn paard pijn te doen, een soort machtsgevoel? Wat is dat toch?

WW het ging om de quote in de eerste zin van de laatste alinea. Ik zeg dus dat het inderdaad niet altijd goed is om te doen, zoals in die zin. Maar ik ben het (blijkbaar) niet met je eens dat het nooit mag. En een tik vind ik dus wel acceptabel. En de paarden accepteren het ook snel als leermethode, want ze doen het zelf. Een beet, gevolgd door een tik, is duidelijk genoeg. Dat maakt mijn argument nog geen onzin. Het strekt zich alleen niet tot álles uit (maar dat is logisch, en dat heb ik ook nergens gezegd)
Laatst bijgewerkt door Sheran op 02-09-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:00

Mijn merrie is ook zo'n hanger. Heel erg naar gedrag. Je hebt van die speciale touwen die niet elastisch zijn maar steeds heel langzaam mee rekken. Echt super dingen! Is volgens mij een touw van Monty Roberts. Kan er helaas nergens over vinden..

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:03

Ik heb ook een periode gehad dat een paard bij mij ging hangen. Hierbij sloopte hij niet alleen alles, maar verwondde zichzelf ook. Ik heb toen alles geprobeerd en los staan was geen optie. Hier maakte hij sterk misbruik van. Uiteindelijk erachter gestaan en zodra hij van uit het niets ging hangen, een flinke tik op de kont. Eén keer schrikken en hij heeft het nooit meer gedaan.
Het kan dan grof zijn, ik vind het ook zeker niet leuk om te doen, maar soms kan je beter wat directer zijn dan allerlei hulpmiddelen zoeken en maar blijven aanklooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:08

Oké, ik leg het nog één keer uit en dan geef ik het op:

JIJ zegt: "Pijn is soms een manier om iets te leren. Ik zie dat niet als slecht. Paarden doen dat ook bij elkaar." Daarin is 'Paarden doen dat ook bij elkaar' een argument om goed te praten dat pijn een leermiddel is.
IK zeg: "Paarden/dieren doen onderling wel meer nare dingen bij elkaar", dus dit is géén argument voor ons om diezelfde dingen in te zetten.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Op het moment dat je roept het met mijn argument oneens te zijn, ben je het ook direct oneens met je eigen argument. Ik begrijp niet hoe je dat niet kan inzien. En als reactie blijf je mij dingen in de mond leggen (dat ik een tik gelijkstel aan verkrachting, dat ik vind dat een tik nooit mag, etc) die ik hier nooit gezegd hebt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:11

Jij moet ook beter mijn posts lezen WildWings. Ik probeer normaal met je te discussieren en uit te leggen waar ik jouw woorden op baseer, maar jij roept dat je niet snapt hoe ik dingen niet kan zien. Zoiets zou ook andersom het geval kunnen zijn. Wat was er niet duidelijk aan mijn uitleg in de laatste post?