Tegen paarden slaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:22

M_maxx schreef:
bij bijvoorbeeld bijtende pony's,
eerst stem verheffen,
laten merken dat je echt boos bent.
als hij zich daar niks van aantrekt een tik geven.

Dit vindt ik nog veelste lief! Als mijn paard mij bijt Kan ze direct een tik verwachten. Direct afleren dat dat niet mag.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:24

Als het verdient is krijgen ze hem. En zolang ik nog niet zo hard schop als paarden onderling maak ik me nog geen zorgen. Mijn mini heeft er een handje van om, als ik ze samen naar de wei te brengen, overal te snacken. Dan heb ik beide handen vol en krijgt ze een klein cesar Milan schopje tegen de buik...het schrik effect is vaak groter dan de daadwerkelijke aanraking maar ze weet weer waar ze aan toe is.

Vaak kom ik een heel eind met een brul maar bij echt lompe acties deel ik ook uit..
Stond een x tussen 2 open stallen waar 2 merries een bitchfight hadden. .ik stond er plots tussen en mijn fjord beet mij per ongeluk ipv haar vriendin...Nou kan ik je vertellen dat ze de hele stal is Door gekomen..kom zeg.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:31

Er zit een verschil tussen problemen oplossen met slaan of een directe reactie terug geven als een paard bewust uithaalt.
Tuurlijk kleine signalen zijn belangrijk maar sommige dingen zal je moeten doen als je een paard goed wilt verzorgen.
Het ene paard is het andere niet. Karakters verschillen en waar bij de ene een flinke stemverheffing al te veel kan zijn heeft een ander daar maling aan.
Je stemt je gedrag en reacties af op het gedrag en karakter van het paard

Pimpelmees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:38

Als het echt moet dan geef ik ze gewoon wel een dreun, dat gebeurt ook gewoon in de natuur.
Eerst probeer ik het wel op te lossen met mijn stem.

x_SvD_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:41

ik dacht altijd dat ik de enige was die het niet rechtvaardig vind om een paard een klap te geven. ik kan het zelf ook maar met heel veel moeite :o als hij ooit vervelend, verkeerd doet etc. dan is dat 8 van de 10 keer je eigen schuld en dan kan het paard er niks aan doen. rijden met een zweepje doe ik wel maar dat is om te corrigeren en ik tik dan ook niet hard :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:12

Zweepje is ook niet om te corrigeren maar om een hulp te verduidelijken. Vroeger vond ik een paard een klap of schop geven ook niet kunnen, totdat er paarden in je leven komen bij wie dat wat je altijd deed niet werkt.

Evercreek

Re: Tegen paarden slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:19

Bij mij verschilt het per paard. Mijn Fries is een absolute schat en kan eigenlijk bijna niks verkeerd doen bij mij, bij hem werkt stemverheffen al genoeg.
Mijn shetlander is een ander verhaal, die heeft mij en mijn zusje wel zo vaak uitgeprobeerd toen we hem net kochten dat hij al genoeg flinke tikken van me heeft gekregen. Hij was een ex-manegepony en kent letterlijk en figuurlijk alle trucjes. Laatste twee jaar is hij echt een hoop veranderd en is hij ook geweldig geworden, komt nog maar zeer zelden voor dat ik hem een tik moet verkopen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:11

Ligt aan de situatie. Maar onze paarden kennen het klappen van de zweep wel mocht het nodig zijn. Vermijd altijd het hoofd maar mocht het niet anders kunnen, dan wil ik best eens een mep uitdelen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 08:21

Je kunt op 2 manieren slaan , een verduidelijkend (zachte) tikje geven of een genade (harde) klap verkopen . Soms zie of zag ik mensen hun paardjes zo hard slaan waarvan ik dacht dat hoeft zo niet. Ik ben ook niet van het slaan en doe dan ook mijn stem verheffen. En ik ken iemand die zo hard zijn stem verheft dat de paarden bang worden van het volume wat degene uit spreekt. En dat vind ik dan ook weer niet goed natuurlijk. Ik zit er aan te denken om ee topic te openen wat het verschil is tussen gillen en harde zware stem verheffing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:11

Het ligt ook heel erg aan de situatie. Mijn paard is wil altijd de stal in rennen als ik haar uit de weide haal. Dan sta ik voor de stal en wil ik het halster afdoen, maar dan rent ze me haast om ver of drukt ze mij tegen de muur aan. Dit vindt ik echt onacceptabel gedrag en krijgt ze wel een flinke tik, en dan zit ik haar naar achteren. Maar als ze dan een paar seconden netjes stil staat dan beloon ik haar ook goed. :j

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:14

Ik sla paarden alleen als het gevaarlijk voor mijzelf word. Vanochtend bijvoorbeeld was er een die bijna in mijn been beet. Dan krijgt hij een tik en verhef ik mijn stem.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:43

Je hebt slaan en slaan. Slaan met agressie of "slaan" als gevolg van een actie van het paard. Dit laatste doen paarden zelf ook.

Het moet altijd binnen een soort 'window' van 3 seconden gebeuren, anders koppelt het paard het al niet meer aan zijn eigen actie. Ooit zag ik eens een meisje dat gebeten werd door haar paard, ze liep weg om het schoon te maken en te koelen en toen ze terugkwam gaf ze het paard er eens goed van langs... Zó erg vond ik dat! Paard snapte er natuurlijk niets van.

Een goed voorbeeld, mijn paard probeerde wel eens in mijn kont te bijten als ik zijn voorhoeven stond uit te krabben, en zodra ik merkte en voelde dat hij dat ging proberen tilde ik vrij fel een been op. Soms kwam die tegen zijn mond aan, soms niet, maar het was een duidelijk gevolg van zijn actie.

Meestal zijn er al heel wat signalen te lezen waar je op kunt reageren voordat het ooit tot 'slaan' komt. Het is belangrijk om je paard goed te kunnen lezen. Een paard zal naar een ander paard dat te dicht in de buurt komt eerst een heleboel andere waarschuwingssignalen geven voor hij overgaat tot happen of trappen.

Spanning in zijn lijf, oren draaien, hoofd omhoog trekken, staart zwiepen, voet waarschuwend optillen... Luistert het andere paard naar al die signalen NOG niet, DAN pas zal een paard wellicht uitvallen, happen of een trap uitdelen. Maar vaak komt het daar niet eens toe.

Mirthe2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:50

Vind ik ook erg moeilijk en mijn pony word er ook heeeel erg bang van dus doe het ook niet echt rijd eigenlijk altijd zonder zweep als ik hem al te voorschijn haal is hij niet te stoppen. Vroeger iets meegemaakt mischien.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:52

Ik heb eigenlijk paard een paard, een verschrikkelijk dominant krengerig shetje, zo moeten corrigeren dat ze een goedgetimde trap terug kreeg toen eerst naar een kind en toen naar mij trapte en één keer mep of 2 met de longeerzweep (madam besluit mij aan te vallen >;) ). Beide heeft ze nooit meer geprobeerd en ze werd mijn vriendinnetje.

Ik gebruik het liefst gewoon een stemverheffing of andere zachte correctie, maar bij gevaarlijk gedrag (steigeren, bijten, gericht trappen, platdrukken tegen stal) gaat mijn veiligheid voor, en daar ben ik dan duidelijk mee. Maar dat heb ik maar bij 1 of 2 paarden meegemaakt.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:59

ligt inderdaad aan de situatie, maar als er (nog) geen reden is om te slaan doe ik het niet. Zoals bij TS, als stemverheffing genoeg is is dat genoeg. Mocht paardlief echter doordrammen nadat ik dat een keer of twee heb gedaan kan hij wel een klap verwachten :j
Maar is het iets kleins (pony vond het ooit heel leuk om de rits van mijn jas in de mond te stoppen en vervolgens open-dicht-open-dicht te spelen) en stem zou niet helpen zal de tik wel zachter zijn dan bijvoorbeeld als ze een andere pony zou proberen te trappen of bijten. Er zit natuurlijk verschil tussen een corrigerende tik of een corrigerende klap :')

Mirthexhorse met angstige pony's is stemverheffing gelukkig vaak al genoeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:29

Hebben jullie ook het gevoel dat je je schuldig gaat voelen als je een keer een corrigerende tik uit moet delen? Dat je gelijk een slechte paarden eigenaar bent? Misschien komt het door al die zweverige theorieën die het allemaal beter en vriendelijker te lijken.

Vanavond moest ik mijn paard nog een fikse tik uit delen. Als ik haar in stal zet wilt ze graag over mij heen lopen en als je dan tussen haar en de deur opening van de stal staat is dat niet erg fijn.. dan heb ik het halster dat ik net een seconden geleden heb afgedaan in mijn hand en geef haar daar een fikse tik mee (alleen als ze even vergeet dat ik daar ook nog sta en zo de stal in wil lopen, anders natuurlijk niet :')) Dan schrikt ze natuurlijk, zet ik haar 2 of 3 pasjes achteruit en als ze enkele seconden stil blijft staan en netjes wacht tot dat ik zeg dat ze er in mag beloon ik haar goed.

Is dit uit onmacht? Soms wel ja, omdat ik er van schrik dat er 600 kilo over mij heen wilt walsen. Maar aan de andere kant ook weer niet omdat ik er niet aan wil denken wat er kan gebeuren als het wel een keer mis kan gaan. Ik heb 1x een keer klem gezeten tussen de muur en mijn paard omdat ze even vergat dat ik daar ook nog stond.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 02:16

Ik vind dat mensen soms ook te moeilijk doen als je een paard een keer een flinke tik uitdeeld. Altijd maar roepen dat het zielig is.

Ik geef mijn paarden rustig een flinke tik voor de kop als ze zich misdragen, in mijn mening kan ik nooit hem nooit zo hard raken als paarden soms met elkaar doen.
Ik voel me dan ook zeker nooit schuldig naar het paard toe, ik ben duidelijk genoeg naar ze toe.

Bij het africhten gebeurdt het ook wel eens dat ze flink om hun oren krijgen. Niks mis mee.

Iets anders vind ik mensen die op hun paard inslaan als een boksbal. Als ze een milimeter bewegen of krabben of iets. Hem een tik geven moet voorkomen uit een correctie niet uit frustratie of woede.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 04:56

Ik vraag mij dan af, de mensen die het zielig vinden en hun paard niet een keer corrigerend een tik kunnen/willen geven, hoe hebben jullie je paard opgevoed, of is die serieus zo braaf gekomen dat hij reageert op alleen je stemverheffen en hij weet gelijk dat het niet mag.

Mijn paard is (in mijn ogen) perfect opgevoed. Dat was een enorme draak en heel dominant. Die heeft echt wel een paar corrigerende tikken gehad die echt niet altijd vriendelijk zijn geweest. Maar ik heb nu een paard die het niet eens meer probeert. Terwijl ik anders een paard had wat met zijn 680 kilo ver over mij heen zou lopen. Heel af en toe moet ik nog eens mijn stem verheffen. Het enige wanneer dit is, is als mijn boxdeur open staat en ik ff snel naar mijn kast toe loop. Dan wil hij nog wel eens een voetje buiten zijn box zetten, maar zodra ik dan zijn naam zeg, is hij alweer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:37

Wat ik mij dan vaak inbeeld is, stel een vriend of vriendin gaat mee naar je paard en je moet je paard even terecht zetten. Hij of zij heeft totaal geen verstand van paarden en ziet dat jij je paard een flinke tik verkoopt. Straks denkt ie nog dat je een gigantische beul bent. :')

Ook komt het denk ik door al die NH methoden dat het corrigeren zo zielig lijkt... en dat je je paard haast als een ei moet behandelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:41

Ik sla er de laatste weken lustig op los... om de dazen dood te meppen, en mijn paarden vinden het zalig! :)

Dus ik denk dat je met een tik op de romp of flanken je paard niet echt straft. En een tik op de neus is goed om je paard kopschuw te maken, dus of slaan met de hand iets uithaalt? Ik vrees ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:09

Maar om zo in discussie te gaan maak je het vaak ook groter dan het daadwerkelijk is. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:44

Paarden onderling trappen elkaar ook.

Mijn zusje rijdt een dartmoor, 4 jaar oud, erg dominant en hij doet niet aan grenzen. Ik pak hem altijd hard aan en hij krijgt geregeld een schop hoor. (slaan doe ik liever niet Ivm mijn polsen en handen).

Bijvoorbeeld, hij snuffelt aan mijn jas en wil zijn tanden er in zetten. Ik zeg ehhh en duw zachtjes tegen zijn borst aan met mijn voet zodat hij achteruit gaat. Op dat moment haalt hij met zijn voorbeen naar mij uit. Toen kreeg hij er wel een hoor. :+

3x raden op wie deze pony het meest gericht is... Niet op mijn zusje die hem rijdt of op de eigenaren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:48

Omdat jij hem duidelijkheid geeft en dat geeft een veilig gevoel waarschijnlijk MarlindeRooz.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:26

Mijn vrienden schrikken ook wel eens als ik mijn paard soms een flinke dreun geef.
Daarom willen ze bij het africhten ook vaak niet dat de eigenaren er steeds bij zijn, veel mensen vinden alles zielig.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:34

Mijn lease paard wil me wel eens aan de kant duwen. Zwaai van mijn arm wil gelukkig wel genoeg zijn, maar heb wel eens gehad dat hij gewoon niet stopte. Tja, dan kan hij er een verwachten.

Voor dit paard leaste ik een andere. Had nooit ergens last van, tot ik opeens niet meer in de búúrt van haar hoofd kon komen. Heeft maanden geduurd voor ik er weer bij kon komen. Daar word ik dan dus zo kwaad van, want ik kan gewoon raden dat iemand niet al te vriendelijk is geweest voor haar. :n