Leiderschap maar liever samenwerking met paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:38

Kostolany schreef:
Joolien: Ook paarden kunnen vast slaan net als mensen:) En vaak spiegelen ze het stukje mens wat er achter zit...dan zit er bij beiden nog wat in de weg. Het is vaak geen onwil dat een dier zich zo gedraagt. Dit weekend een merrie gezien die een compleet leeg paard gaf. Deed alles wat je vroeg netjes binnen de lijnen maar voelde zo als een machine er was geen leven in het paard? Paard had geen eigen kracht? Ze liep super mooi en goed! Maar totaal gevoelloos in uitstraling. Leuk natuurlijk voor de eigenaar dat het paard zo simpel is als een machine. Maar voor het paard echt onwijs sneu! Die heeft geen eigen mening meer! Is dat wat we zoeken? Natuurlijk niet...paard is bij nieuwe eigenaar en paard vliegt ineens alle kant op...die ontdekt dat het mag leven en dat het een gevoels mening mag hebben.

Zelfde bij mensen....er zit zoveel meer achter! En zal niet zeggen dat ik alles beheers en kan! Ik ben gelukkig een mens en maak fouten. Zoals mooi gezegd dit weekend ook...ben bereid fout te zitten! En dat helpt enorm om zo te denken!

Deze merrie doet dit bij iedereen. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:41

Natuurlijk hebben dieren een mening, maar die werkt op het hier en nu en minder met het oog op toekomst of voorkomen.
Meningen zijn prima, maar soms moet gewoon even iets.
Ik zit ook liever buiten op stal dan dat ik boekhouding moet doen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:44

PowerReiner schreef:
Op zich een hele mooi gedachtegang, maar ik zie niet meer dan dat.

Je legt vergelijkingen met vriendschap en kudde die als een tang op een varken slaan. Kuddegedrag bestaat niet uit vriendschappen maar uit leiders en volgers. Ieder paard heeft een plek in de rangorde.
Dat is ook het meest natuurlijke voor een paard, om een leider te hebben. In een kudde is ook geen keuze, als de alpha duidelijk maakt dat hij daar niet mag eten, wordt hij weg gejaagd. Echt geen ruimte voor een Eigen mening hoor.
Ik betwijfel overigens of paarden wel een mening hebben. Ik denk dat een mening namelijk iets menselijks is en niet per se iets wat in het dierenrijk voorkomt.

Kom paard, we gaan een lekker buitenritje maken, dus hup zadel erop en gaan. Paard geeft zijn mening: rent als een kip zonder kop het bos in tussen bomen door, onder laaghangende takken en lekker springen over de plasjes. Mag jij me gaan vertellen hoe je je paard een andere mening gaat aanmeten zonder hoofstel (dat is immers een correctiemethode) voordat je half dood ligt in het bos.

.

Vriendschappen tussen paarden bestaan wel degelijk. Ga maar eens wat uren naast een kudde staan kijken, dan zal je vanzelf zien dat bepaalde paarden erg naar elkaar toe trekken, met elkaar optrekken en doen. Ook bij onzekerheid elkaar opzoeken en ga zo maar door. Er zijn diepe banden die een leven lang meegaan, breng maar eens na een 2 a 3 jaar 2 paarden weer samen die erg veel met elkaar opgetrokken zijn, die een band hadden. Dat is echt mooi om te zien, brok in de keel mooi.

Er is geen vaste hierarchie in een kudde, er is een dynamische hierarchie. Paard A kan boven paard B staan, maar beneden paard C terwijl paard B beneden paard C staat. Ook naar wie ze kijken voor "wijsheid" hangt af van de situatie. Hier zijn het een paar kalme middelmoters waarnaar gekeken wordt als er wat engs is, zelfs de dominantste paarden van de kudde volgen dan hun voorbeeld, als zij zeggen genoeg drukte geweest, we gaan weer eten komt de hele kudde tot rust.
Ieder heeft zijn functie in de kudde.

Mungbean

Re: Leiderschap maar liever samenwerking met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:54

TS, ik vraag me af of jij iedere vorm van conflict situatie dan uit de weg gaat.

Stel de volgende situatie:
Kleine groep paarden die zeer goed samen functioneerd maar met duidelijke afspraken. Paard B mag nooit te dicht bij paard A komen want dan krijgt deze op zijn lazer.
Nu willen bijde eigenaren samen gaan rijden. Dus beide paarden staan naast elkaar aangebonden en moeten naast elkaar lopen. Omdat beide dieren een goede basisopvoeding kennen doen ze dit heel kalm en zonder ruzie.
Echter op het moment dat de halsters af gaan maakt paard B zich direct uit de voeten want als deze zonder baasje nog te lang naast paard A blijft staan kan deze rekenen op een hardhandige correctie.

Is het in jouw ogen dan dierenmishandeling en het breken van de spirith (bijzonder raar woord) om de dieren in elkaars bijzijn te 'dwingen'?
Ofwel zou jij nooit gaan buitenrijden met een ander paard waarbij jij weet dat jouw paard in een conflict situatie zit waarbij hij of zal vechten (als jij geen baas
bent) of zich zal schikken naar wat jij wilt?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:56

O dat heb ik vaak gedaan, geloof mij. Ja paarden trekken naar elkaar toe, absoluut. Maar is dat werkelijk vriendschap?
Bij mij op stal bijvoorbeeld, er was een merrie duidelijk de baas. Mijn merrie stond duidelijk onderaan de rangorde. Alpha wordt verstoten door een andere merrie, ze wist niet meer waar ze bij hoorde dus haakte ze aan bij mijn paard. Sommigen zien dat als vriendschap, ik zie dat als aanleuning.

Vorige stal stond mijn paard altijd samen met een andere merrie op de paddock, op de weide en naast elkaar op stal. Die waren aan elkaar verknocht. Ene merrie gaat weg, waardoor mijn paard ruim een dag van slag was. Kwam dat omdat die dikke vrienden waren? Nee ik denk dat het kwam doordat het " normaal" was dat ze samen waren.

Dat paarden naar elkaar trekken ken ik, maar imo altijd in ongeveer dezelfde posities in de kudde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:01

Kostolany schreef:
Maar met het woordje leiderschap heb ik nog al moeite..als of je de directeur van een bedrijf bent en het bedrijf altijd naar jou moet luisteren. Je legt jou wil op omdat het zo hoort in jou ogen.

Wat mijn mening is?
Dat jij een slechte directeur hebt......

En goede directeur krijgt gevraagd en ongevraagd input van zijn mensen. Luitert hier naar, weegt af en neemt dan een beslissing. Een goed directeur wordt ook vertrouwd door zijn mensen. In het verleden is immers gebleken dat zijn beslissingen goed waren. Een goed directeur geeft ook aan, aan welke projekten jij zelfstandig kunt werken en waar jou bevoegdheden liggen. Die zijn in afstemming met de verantwoordelijkheden die jij aankunt.

Zo'n directeur ben ik ook voor mijn paarden. :7 Of ja, dat probeer ik
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-04-15 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:09

Ik dek trouwens altijd dat het veel te ingewikkeld gedacht is om het over leiderschap enzo te gaan hebben wanneer je wilt dat je paard doet wat jij wilt. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat mijn paard daadwerkelijk geloofd dat ik een heel raar paard ben maar wel de alpa, hij is toch niet gek? Ik kan me echter heel goed voorstellen dat als je bedenkt wat een paard leuk vind (eten, veiligheid, beweging etc.) en niet leuk vind (straf, alleen zijn etc.) het heel makkelijk is om gewoon te zorgen dat wat jij wilt het leukste is en het paard er echt niet bij nadenkt of je nu een paard bent, of "de baas" maar gewoon doet wat je hem aanleert.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat een rangorde een menselijke uitvinding is en ook nog niet zo'n beste. Zeker in een kudde van vluchtdieren heb je toch graag meer ogen en meer oren, als je dan een leider zou hebben die alle beslissingen neemt dan heb je dus niets meer aan die extra waarneming, dus het kan nooit dat er een baas is die die alle beslissingen neemt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:15

Ik geloof ook niet dat ik kwa paardentaal dominant kan zijn. Ik heb namelijk een paard dat ik elke kudde direct altijd de baas is.
Als ze mij zou zien als dominant paard dan zouden we veel meer gevechten gehad moeten hebben.
Het is definitief geen eenvoudig dier maar zoals deze bij andere paarden onderdanigheid afdwingt of andere paarden als schuurpaal gebruikt omdat zij bepaald dat ze dat mag, dat had ik met 60 kg nooit kunnen winnen.
Er is dus nog een andere belangrijke factor die meespeelt waardoor ik niet als rivaal gezien wordt en toch mag vertellen wat er gebeurd.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:35

Powerreiner: Paarden kunnen ook onzeker zijn:) en dan steun zoeken bij elkaar omdat ze geen keuze krijgen:) Wij bepalen de samenstellingen vaak niet dat het zo gegroeid is;) En daar gaat het ook vaak mis. Het paard krijgt geen keuze in welke groep hij staat of thuis hoort. Wij kiezen waar hij woont en hoe hij woont en wat hij als vrienden krijgt geboden. Daar krijg je verloren paarden van:) En snap je wel hoor...beetje lastig als ze los door het dorp rennen en kiezen zoals mustangs in Amerika:)

Pol013: Goed omschreven en ja dat heb ik ook:) Dus ben zelfs van baan aan het veranderen omdat ik niet in dat plaatje wil passen. Maar ik heb een vrije keuze paarden niet vaak:) ahahha...

Liedje89: mooi geschreven:) En je komt goed in de richting wat ik bedoel> Het is ook niet uit te drukken in woorden.

Sizzle; En dat is het...het wat ik bedoel. Je bent nog steeds mens en geen ander paard. Maar je gaat ook niet als je handig bent vechten met iets van veel meer gewicht wat niet te winnen is. Dus vind je een weg die past zonder teveel dwang want van dwang krijg je vechten of lijdzame paarden. Denk dat we hetzelfde denken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:39

Maar je dwingt nog steeds.
Je kan het nog zo lief bedoelen, maar ondanks dat je paard de trailer eigenlijk niet opwilde geef je hem geen andere keus om die mening bij te stellen.
Het blijft hoe dan ook mentale manipulatie met hoeveel mooie woorden je het ook probeert te brengen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:46

Oeh dit zijn interessante discussies altijd :))

(Nog) Niet alles gelezen maar ik zal mijn HUIDIGE mening formuleren.
Ik denk dat het beste werkt om de balans te vinden tussen leiderschap en samenwerken. Ik vind dat een paard gewoon hoort te luisteren, zeker bij de basisdingen. Als je wilt dat een paard achter je loopt, hoeft hij daar geen mening over te hebben, dan moet ie dat gewoon doen als ik dat aangeef. Een paard kiest er ook niet voor dat ik op zijn rug zit en dingen van hem wilt. Dit is puur egoïsme, het paard heeft het maar te accepteren... Hard gezegd he?

Dat betekend echter niet dat het paard het dan ook vervelend hoeft te vinden, absoluut niet, het is voor het paard ook verrijking om iets met zijn baas te doen en zowel lichamelijk als mentaal zelfs beter dan de hele dag in een paddock of weitje te staan. In de natuur zijn paarden namelijk veel meer bezig dan in gevangenschap.

En al ben ik van mening dat je leiderschap moet geven, dat jij de beslissingen neemt, betekend niet dat je niet open staat voor je paard, voor de dingen die hij aangeeft en andersom, dat het paard open staat voor jou ipv zich afsluit of op automatische piloot zijn dingen doet. En kijk ook vooral naar het soort paard waar je mee bezig bent: Het ene paard heeft gewoon veel leiding nodig, omdat hij anders zelf de leiding neemt, terwijl het andere paard het wel prima vindt als jij die neemt en dan hoeft er ook echt niet zo'n duidelijke rangorde te zijn dan kun je met de kleinste signalen je paard van alles vragen en belonen is altijd belangrijk om het leuk te houden, maar ook belonen is een teken dat het paard iets goed doet (of eigenlijk gewenst gedrag vertoond) wat jij hem vraagt. Er zijn ook paarden die niet zozeer de leiding willen nemen maar wel lekker doen waar ze zelf zin in hebben, ha daar gras? Mooi dan ga ik daar even eten! En dat is niet wat je wilt...

Het is misschien wel romantisch te denken dat je echt samen kan werken maar hoe je het ook wend of keert uiteindelijk moet je altijd in meer of mindere maten leiding geven....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 13:04

Sissle: Ik dwing niets..al zou ik die dag niet naar huis gaan, dat is het verschil van druk dat ik er af gehaald heb. Ik heb tijd..er is geen klok dat is bij paarden ook niet ook al lijkt het soms wel zo. Hij krijgt 2 keuzes:) NEt als bij een kind geef je 2 opties. En daar kiest hij uit;) Ja het is handig als hij meegaat reizen omdat ik met hem iets wil gaan doen. En meestal reist hij dan toch. Ik moet niets doen met mijn paard. Thuis zit ik ook vaak gewoon in de weide erbij te zijn, te genieten samen met mijn paarden. En ja ik maak keuzes. Doen paarden ook als ze nieuw water zoeken, gras zoeken dan moeten ze soms ook even mee doen met de groep want dat is hun veiligheid. Die keuze geef ik dan bij de trailer ook dus niet echt dwang..want dwang zie ik als we sleuren hem er hoe dan ook in. Het woord wat je kiest is verkeerd;)

Saskia: Toch denk ik wel altijd als een paard echt niet zo willen dat je op hun rug zit ze het echt niet toe staan!. Dus een paard heeft een grotere bereidheid tot medewerking dan wij. Want we zitten op een plaats waar normaal roofdieren erop springen:) Hoeveel vertrouwen kan jou paard je dan geven als hij dat toe staat! en wij hebben er van gemaakt dat dat een recht is en waarom we paarden hebben. Paarden zijn eigenlijk heel erg sociaal en maken graag contact met verschillende dieren. Hier zie ik het met de kat, een fazant en ree die afentoe tussen de kudde lopen. Ze gaan altijd kijken en contact leggen. Loop ik met mijn zoontje door de weide gaan ze ook kijken wie is dat. Ze zijn nieuwsgierig van aard met een bepaalde veiligheid ingebouwd. Ze leggen graag nieuwe contacten. Dat is bij mensen weleens anders. En ja ze lezen jou lichaam ze kijken door je heen wat je intensie echt is;) Niet altijd leuk en handig.

En het lijkt echt mens eigen ik doe dat met deze vraag ook. We willen alles verklaren, willen alles onder de loep leggen. We willen alles begrijpen en rusten niet in het niet weten:) Maar gewoon nemen zoals het komt...en dat is het moeilijkste voor de mensen om te doen. Ook voor mij hoor:) Ben ook mens en maak gelukkig ook fouten. Ook paarden maken fouten maar hechten er minder waarde aan dan wij:0

Paarden kunnen alleen maar spreken in dwars gedrag of hormoon gedrag hoe moeten ze anders praten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:13

maar je paard heeft eigenlijk geen keuze. Dat is wat sizzle probeert te zeggen. jij wilt nog steeds dat hij de trailer opgaat om thuis te komen. Echter heb je de tijdsdruk eraf gehaald.
Immers gaf je hem echt de keuze was het alternatief geweest om het daar voor altijd achter te laten en dat was geen optie neem ik aan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:16

lizy29 schreef:
maar je paard heeft eigenlijk geen keuze. Dat is wat sizzle probeert te zeggen. jij wilt nog steeds dat hij de trailer opgaat om thuis te komen. Echter heb je de tijdsdruk eraf gehaald.
Immers gaf je hem echt de keuze was het alternatief geweest om het daar voor altijd achter te laten en dat was geen optie neem ik aan.

Weet je wat... informeer alvast naar stalling op de betreffende plek.Kan het paard kiezen of hij hier wil wonen of toch liever thuis :')

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:19

Kostolany schreef:
Saskia: Toch denk ik wel altijd als een paard echt niet zo willen dat je op hun rug zit ze het echt niet toe staan!. Dus een paard heeft een grotere bereidheid tot medewerking dan wij. Want we zitten op een plaats waar normaal roofdieren erop springen:) Hoeveel vertrouwen kan jou paard je dan geven als hij dat toe staat! en wij hebben er van gemaakt dat dat een recht is en waarom we paarden hebben.

Dat is hoe jij het wilt zien.
Dat wij erop zitten en dat die beesten dat toelaten is volledig onder dwang, niet omdat die paarden dat zo gezellig of fijn vinden hoor. De bereidheid tot medewerking is er niet zomaar, ook die komt onder dwang. Eigenlijk is het te vergelijken met slavernij. Misschien niet leuk om te horen, maar zo is het wel.
Dat het uiteindelijk best aangenaam kan worden is een ander verhaal. Maar ieder begin van rijden komt onder dwang.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 13:22

Wandelen was nog een optie:) Duurt alleen wat langer...en ben wel eens thuis gebleven in de tijd dat het echt niet anders kon. Maar sinds ik zijn kant ook begrijp waarom hij er niet op ging...is het veel minder erg voor hem geworden ook om wel mee te gaan:) We leggen nu uit waarom ik zou willen dat hij mee gaat. Ik zeg hem wat we van plan zijn.

Werkt bij mij ook bij een merrie hier thuis uit het wild. Zij moest bekapt worden en was bang voor de smid begreep de intentie niet van de smid en mij. Nu ben ik zo ver dat ik haar op gedachte mee neem wat de bedoeling is en waarom. Ze doet nu zo braaf stil staan dat de smid echt staat te kijken van?? Wat heb je gedaan daar tussen. Nou om eerlijk te zijn erg weinig want ze mag gewoon zijn. En ze heeft gevochten de eerste keer toen ik niet beter wist...tand door mijn lip, smid onder haar door gerold en ga zo maar door dat 4 uur lang. toen wist ik niet beter en vochten we...nu krijg ik het zelfde gedaan zonder dwang gewoon door haar te steunen er te zijn..haar te helpen in gedachten dat ze op 3 voeten kan staan..en ze staat..los...geen probleem..dwing niets...dus zonder dwang krijg ik dan toch gedaan. En ja het is iets wat moet..maar nu ze weet waarom staat ze toe;) Daarvoor begreep ze niet waarom en was het serieus dwang..en nee heb niet weken lang met een touw geprobeerd daar was ik mee begonnen en kreeg de spiegel terug..vechten...

Nu weet ik dat ik op mijn ademhaling moet letten, nu weet ik dat ik mijn gedachten echt bij haar moet houden...en het werkt...en dwang..ja haar voeten moeten helaas eens in de zoveel tijd gedaan worden. Ben zelfs nog aan het zoeken naar hoe ik zonder smid kan maar dat nog niet gevonden omdat ze maar te weinig kilometers kan maken over terrein in vrijheid.

En snap dat je zegt paard heeft geen keuze..smid moet niet dringend bij mij..uiteindelijk moet het gebeuren maar de manier waarop en de voorbereiding erop is anders nu:) En het werkt voor haar ook weer...en niet zoals mensen denk...want zo lang je in je hoofd denkt zoals we nu hier doen..is het dwang;) Ik zeg nu in mijn lichaam het is goed...zoals de kudde doet..en nee ben geen meester erin want als ik niet in mijn lichaam zit is mijn paard weg en komt niet meer kijken....zij komt uit het wild dus weet heel goed wat de taal daar is;)

Bij haar vorige eigenaar liet ze zich niet vangen, brak ze heel de tijd uit de weide en werkte ze niet mee. Stond niet stil, duwde door mensen heen en sloeg op de vlucht...ergens zal ik nu toe wel iets goed doen maar niet met dwang. Ja leer haar dingen maar ze moet niets..zij is ook niet mee geweest omdat ze aangeeft er niet klaar voor te zijn. HOe graag ik met haar ook op training zou willen ze kan het nog niet aan. En ze is nu 9 jaar..al doet ze het nooit..voor mij mag ze zijn..zit er ook zelden op alleen als ze zelf zegt het is goed vandaag:) Er is geen moeten aan en geen dwang ze bied het aan als ze er aan toe is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 13:27

Powerreiner; Kom maar kijken bij mijn merrie..als je die wil rijden en ze ze heeft haar dag niet of wil niet dat je het doet..lig je in 1 minuut in het zand. Als ze zelf wil dat je komt zitten zelfs zonder spullen kan je rijden dan..bied ze zich aan gaat bij het krukje staan. En heb er nooit iets aangevraagd toen ze kwam. Ze kwam hier verknipt en mocht gewoon zijn wie ze was..ze moest niet werken van mij en nog steeds niet...dan denk je dus dan kiest het dier nooit iets te doen voor mij:) Fout...ik prijs wel als ze fijn gedrag vertoont en geef ook een teken als ze iets te ver gaat..niets geen dwang gewoon taal van het paard in kudde. Ben nog geen meester erin dus gaat weleens mis geef ik eerlijk toe...maar deze merrie is duidelijk...ze is uit een wilde kudde gekomen te snel ingereden ergens anders daar haar kracht laten zien en nu staat ze hier met rust en vertrouwen..ze is er nog niet helemaal maar ze hoeft niets moet niets..ik hoef niets van mijn paard ik zou graag delen in wat ik mooi vind..dat is het verschil. Leer haar ook geen trucs geef haar een plaatje bij de smid dat het oke is en vertrouwen kan.

Zelfde in de kudde dat de paarden elkaar leren dat kan je eten, dat kan je drinken, dat kan je voelen dat leren ze van elkaar en dat van elkaar leren kunnen wij ook weer leren zodat het paard jou begrijpt. Eigenlijk zoals jou kind zou leren. Ze kijken af en voelen aan wat gaat en niet gaat. Ze kunnen niets als ze geboren worden. Die taal van het paard snappen kinderen vaak ook nog zeker de hele jongen en zijn echt bij de paarden als ze er zijn wij vaak door alle externe factoren niet meer..het zijn is niet meer zo vaak:0 En dat zou meer kunnen zijn..is meer leren voor ons dan voor het paard die is er gewoon in het hier en nu.

En ik weet niet hoe jij inrijdt? Maar mijn paard heeft geen verzet geboden tijdens het inrijden? Gewoon op vertrouwen opgebouwd..hij vertrouwde mij blind dat als ik zeg dat het niet erg is en geen kwaad kan..geen dwang aan want heb ingereden gezetten zonder zadel, zonder hoofdstel. Daarna ben ik omdat ik dacht prestatie te rijden spoor bijster geraakt nu vind ik de weg terug hoe het makkelijker kan zonder iets en dat lukt niet met dwang want dan lig ik snel op de grond als je geen houd vast hebt....ik ben in mijn gedachten met het paard mee mijn lichaam is;)
Laatst bijgewerkt door Almighty op 24-04-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:27

De definitie van slavernij is alleen van toepassing op mensen. Maar ik snap je punt. Vraag is of het ethisch is om een dier onze wil op te leggen.

Is een dier gelijk te stellen aan de mens? Of is het ondanks het verschil tussen mens en dier überhaupt niet wenselijk om met dwang te werken?

Dat is wel een héle verre discussie hoor.... Met een diep donkergrijs gebied en nog 50 tinten lichter <<)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:31

Kelly_ann schreef:
De definitie van slavernij is alleen van toepassing op mensen. Maar ik snap je punt. Vraag is of het ethisch is om een dier onze wil op te leggen.

Is een dier gelijk te stellen aan de mens? Of is het ondanks het verschil tussen mens en dier überhaupt niet wenselijk om met dwang te werken?

Dat is wel een héle verre discussie hoor.... Met een diep donkergrijs gebied en nog 50 tinten lichter <<)

_O-

Onze wil opleggen maar zo prettig mogelijk maken lijkt me.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 13:32

Kelly: Zijn wij meesters dan als mens want dat is wat je zegt. Zijn we zelf wel slimmer dan een dier? Zijn wij wel zulke fijne wezens...of kan het ook anders;) Mens onder dwang zien we ook niet graag..toch doen we veel onder dwang van dingen tegenwoordig...zoals onder dwang van de klok om te beginnen, onder dwang dat je moet werken om iets te kunnen hebben. het hebben is ook iets wat ons maakt dat we dwang maken:) En zo kan je inderdaad het 50 tinten grijs in:) Wij mensen denken zo over verschillende dingen..paarden zijn er nu. En als wij open blijven staan om te leren leren we misschien wel meer dan we dachten te kunnen zien horen en voelen:)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:42

Kelly_ann schreef:

Daarom zei ik inderdaad ook te vergelijken met :D
Is het ethisch? Nee dat denk ik niet, maar het gebeurt nu eenmaal. Het enige dat ik probeer is het leven van mijn paard zo prettig mogelijk te maken onder de omstandigheden.

Hele verre discussie inderdaad maar dat is wel uiteindelijk de essentie van dit topic. TS beweert niets met dwang te doen, maar de keuze van haar paard te manipuleren. Dan zou je in principe nog veel verder kunnen gaan door de stelling: is manipulatie van keuzes die een ander (in dit geval paard) maakt ook geen dwang? Maar goed, inderdaad, dat gaat veel te ver.

Zo zal iedereen er een andere mening over hebben ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:46

Volgens mij is jouw interpretatie van het woord leiderschap niet correct. Een directeur van een bedrijf trekt de kar en maakt de uiteindelijke beslissingen, en dat doet hij niet door af te dwingen. Zo ook met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:56

Paarden zijn van nature meewerkende dieren, anders hadden we nooit op hun rug kunnen zitten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:05

Kelly_ann schreef:
Joolien schreef:
Dat ben ik niet altijd met je eens. Waarom zou een paard iets doen als hij daarvoor eerst wel voedsel krijgt en daarna niet meer, dan mist het zijn doel toch? En dan heeft het voor het paard geen voordeel meer.

Google eens op Pavlov, dan wordt het misschien duidelijker.

Ja, als je net met een paard begint beloon je hem voor bijv. 1 stapje terug, als je verder bent pas voor voor 10 stappen, zo werkt dat. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:03

Paarden kunnen wat mij betreft helemaal niet ver genoeg vooruit denken om echt te kunnen kiezen.

Mijn paard is lui. Werkt niet graag. Als ik die echt de keuze geeft gaat hij niet aan het werk. Prima zou je zeggen.
De ellende is alleen dat hij de afwisseling die het werk hem bied heerlijk vindt. Dat hij zich kapot gaat vervelen als hij niet alleen vandaag niet gaat werken maar ook morgen en overmorgen niet.

En dat hij het cross onderdeel bij SGW het allergaafste op aarde vindt. Hij kan alleen niet zover vooruit denken en plannen. Hij snapt niet dat we eerst allerlei andere dingen moeten ondernemen om dat te kunnen doen.
Dat de behandeling van een wond welliswaar vervelend is maar dat hem dat op de lange termijn veel pijn bespaard.

Daarom geef ik hem die keuzes niet.
Dat na A, B komt. Of dat A nodig is om B te kunnen doen. Dat zijn dingen die alleen de 'directeur' overziet.