Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:31

Shirley schreef:
PLM schreef:
Ik kan eigenlijk alles met dr en ik heb nog nooit zo'n sterke klik met een paard gehad als ik met haar heb. Ik wil er dan ook alles maar dan ook alles aandoen om haar gelukkig te laten zijn. Als dit (zoals ze nu staat) haar gelukkig maakt mag ze zo blijven staan. Er is nooit goed vastgesteld kunnen worden dat ze pijn vrij is. Dit weten we dus niet zeker. Verder denken een aantal artsen dat ze een psychische ziekte heeft, maar hier is nog TE weinig onderzoek naar gedaan. Het belangrijkste voor mij is dat ze niet lijdt. Fysiek niet maar ook mentaal niet, en door die "psychische aandoening" is ze mogelijk altijd bang, gestrest of angstig. Maar ook dit weten we niet 100% zeker. Dit alles maakt het zo'n lastige situatie.

Ik wil alleen wel heel duidelijk hebben dat ALS ik haar inderdaad donderdag laat inslapen, dan doe ik dat voor HAAR en alleen voor haar. Ik doe dit dan niet zomaar en heb hier dan heel goed over na gedacht.

Ik ben blij met alle lieve reacties en steun!

Daarom, dat er dus niets vaststaat...
Maar er staat ook niet vast dat ze niet ondraaglijk lijdt..

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:36

plm ...
echt super wat je voor je pony over hebt..heel fijn om te lezen dat jullie alles al geprobeerd hebben.
als jullie gevoel je op dit moment toch zegt dat het beter is om haar te laten gaan dan is dat een hele fijne beslissing denk ik...

Shirley

Re: Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:40

Bij mij is inslapen pas een optie als het lichamelijk of geestelijk lijden WEL vaststaat en heb ik , buiten mijn dierenarts, niemand nodig om tot dat besluit te komen en als jullie daarvan ook overtuigd waren, zou dit topic er niet zijn, denk ik...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:42

Shirley schreef:
Bij mij is inslapen pas een optie als het lichamelijk of geestelijk lijden WEL vaststaat en heb ik , buiten mijn dierenarts, niemand nodig om tot dat besluit te komen en als jullie daarvan ook overtuigd waren, zou dit topic er niet zijn, denk ik...

Er lopen anders talloze paarden rond die dood veel beter af zouden zijn, maar hun baasjes kunnen geen afscheid nemen! Dus juist voor deze pony, heel goed dat ze de afspraak hebben gemaakt!

Varkens, koeien en kippen worden ook gezond afgemaakt. Heb je daar geen moeite mee?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:42

Shirley schreef:

Maar je pony kan niet praten, dus dan kan je nooit vast stellen of het dier lijdt geestelijk. Dat is dan onmogelijk toch?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:45

Ha
Wat doet die pony als je met je handen in je zakken in een keer tegen haar schouder aan beukt, gewoon er lomp tegenstoten ? kun je daarna gelijk gaan aaien en vriendelijk zijn of wordt het dan erger ?

Als ik jullie verhaal lees hebben jullie je best gedaan, soms is genoeg ook gewoon genoeg en is er helaas weinig meer te doen voor een paard.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:46

Als jullie je uiteindelijke beslissing gaan maken wil ik jullie heel veel sterkte wensen met die moeilijke beslissing.
Er staan vele goede argumenten in dit topic en van alle zit wel een waarheid in.
Lastig, ik zou het niet kunnen.
Hou je ons op de hoogte donderdag?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:47

Tuurlijk! We houden jullie op de hoogte!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:50

Beste ts. Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt maar ik heb een pony die onberekenbaar is. Ik heb hem een jaar of 10 geleden ergens opgehaald voor niets. Ik reageerde op een advertentie op marktplaats waarin hij gratis werd aangeboden voor een handtekening dat het op eigen risico was.

Om een heel lang verhaal wat korter te maken. Hij heeft diverse mensen gegrepen welke zich moesten laten behandelen op de ehbo. Als laatste redmiddel ben ik naar iemand gegaan voor hulp. Iemand die ik heel hoog heb zitten en nog steeds. Ook deze persoon is tot 2x toe gegrepen en heeft zich moeten laten behandelen op de ehbo. Zijn advies inslapen. Volgens hem had hij of een tumor in zijn hoofd of hij had behoorlijk wat steekjes los.

Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen. Hij had totaal geen respect voor mensen maar was zeer onderdanig naar zijn soortgenoten. Na het goed overlegd te hebben met een vriendin heb ik besloten om hem in de kudde te zetten en hem rust te gunnen. Als hij kwam kreeg hij een aai over zijn bol en anders lieten we hem met rust. Dit hebben we zeker 10 jaar volgehouden. In het begin vroegen we ons wel eens af of het wel de juiste keuze was. Hij werd gek van veranderingen. Als de boer de sloot kwam dreggen bijvoorbeeld, viel hij aan en hapte naar de banden. Was een vreemd gezicht. Als we het land in gingen moesten we een andere pony pakken en bij ons houden zodat hij ons niet zou aanvallen. Hoefsmid? Heeft hij nooit gezien. Hij heeft overigens de mooiste hoeven maar dat terzijde. Hij heeft tot nu toe gelukkig nooit wat gemankeerd. We hebben ons echt afgevraagd hoe we dat moesten doen. De enige optie was schieten met een verdovingspijl. Gelukkig is het nog niet nodig geweest.

We zijn nu ruim 10 jaar verder. Onlangs is hij verhuisd naar een nieuwe locatie. We hielden ons hart vast. Nu moest hij iets en hoe zou hij hierop reageren?

Geen centje pijn gehad. Hij laadde makkelijk, aangekomen hebben we hem de tijd gegeven om zelf de veewagen af te komen. We hebben bijna een uur moeten wachten maar toen ging hij. Hij heeft geen ongewenst gedrag meer getoond. Hij heeft een beste vriend en nog steeds enorm veel respect voor de rest van de kudde. Hij oogt vrolijk en happy en we kunnen meer met hem dan we ooit durfde te dromen.

Moraal van dit verhaal? Als je plek hebt zet de pony in een kudde op het land en laat haar met rust. Komt ze naar je toe dan is het goed zo niet ook goed. Geen verwachtingen of verplichtingen. Wij hadden geen verwachtingen en we hebben er zoveel mee gewonnen.

Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van inslapen bij dergelijke kwesties. Als het dier goed gedijt in een kudde, geen pijn heeft waarom dan inslapen?

Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik hem een plek in de kudde kon aanbieden. Als jij dat ook hebt kan ik je dat zeker aanraden.

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:57

@Rossfechten: Als ik zoiets doe, mis ik denk ik een oor of stukje haar of hoofd. Als iemand anders zoiets doet, kan ik helemaal niks garanderen...

@R12312 & Ivy_ & Ellepel: Super bedankt voor jullie lieve en begripvolle reacties. Ik heb echt absoluut de wereld over voor deze pony. Als zij het maar goed heeft. <3

@shirley: Niemand, maar dan ook niemand kan dit "lichamelijk of geestelijk lijden" daadwerkelijk vast stellen. Da niet, jij en ik ook niet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:58

Yinnar, omdat paarden handenvol geld kosten? Omdat dood een onderdeel van het leven is? Omdat een paard leeft bij het hier en nu? Omdat dood voor een paard helemaal niet erg is?

Ik krijg een beetje een: Ik wil een paard redden zodat ik mij goed voel gevoel bij jouw verhaal. Wat heeft dat paard eraan? Helemaal niets!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:00

Sorry, maar hoe meer ik leest, hoe meer ik het idee krijg dat je wilt dat er wat mis is. Dat je haar in wilt laten slapen omdat het niet het paard is dat je wilt dat het is. Zet haar dan te koop. Tegenwoordig wil iedereen een rijpaard, maar er zou er vast wel iemand zijn die haar de kans geeft paard te zijn. Ik heb het idee dat je te veel van haar wilt/ verwacht.
Snel hoefbevangen? Zet haar dan op een stuk grond met kort gras, of met beperkt gras. Zoek een paddockparadise waar ze lekker paard kan zijn. Beweging om te eten, om te drinken, voor alles moet ze in beweging blijven, maar vind iets! Je zegt zelf dat ze happy is als ze met andere paardjes is, waarom zou je haar dan inslapen als ze nog lekker geniet? Er zijn zat oplossingen, maar in dit geval, in mijn ogen zit de dood daar absoluut niet bij.

Bericht is absoluut niet rot bedoeld, vandaar ook de onderbouwing maar ik kan er niet tegen als mensen de dood maar als makkelijkste optie zien. Als we een mens tussen de hondjes opsluiten, zijn leven lang, en alleen dit ene mens kan niet omgaan met die hondjes, maar wel met andere mensen, maak je dat mens toch ook niet af? :+ vergeet de vergelijking mens paard, maar begrijp wel het idee achter de vergelijking. Vind niet dat je een dier zomaar mag afmaken terwijl het eigenlijk verder hartstikke happy is. :n als je zo'n keuze maakt kies je wat mij betreft de gemakkelijke weg. Jullie vechten al zo lang voor haar. Een aantal bokkers onder ons zeggen; genoeg is genoeg. Maar er zijn er ook een aantal met mij, die zeggen; geef haar die kans op een (beter) leven. Daarmee zeg ik niet dat ze het bij jullie slecht heeft, maar waarom de dood, als daar misschien nog een mooi leven tegenover staat? :)

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:03

@Yinnar: Thx voor je verhaal. Blij te horen dat het je pony zoveel goed heeft gedaan. Helaas hebben we bij Pink nooit kunnen aantonen dat ze pijnvrij is. 5 jaar geleden bleek dat ze toen scheuren in de diepe buiger had van 10cm in de lengte. Verder had ze door verkeerd lopen heel erg ontstoken spieren. Toen had ze pijn. Nu, 5 jaar later weten we het niet. Ze staat momenteel al 5 jaar lang op een plekje waar ze zo goed als met rust gelaten wordt.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:06

inslapen lijkt mij toch een redelijk goede oplossing, je moet ook rekening houden met het risico voor andere. het paard is een gevaar voor andere, zelfs met therapie baat het niet. tja als ik een paard heb dat zich gevaarlijk opstelt en waar ik nooit zeker van kan zijn, krijgt hij ook een spuitje. er lopen genoeg betrouwbare paarden rond.

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:07

@LoveUggs: Misschien moet je eerst even het hele topic lezen voor je reageert?!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:08

LoveUggs schreef:
Sorry, maar hoe meer ik leest, hoe meer ik het idee krijg dat je wilt dat er wat mis is. Dat je haar in wilt laten slapen omdat het niet het paard is dat je wilt dat het is. Zet haar dan te koop. Tegenwoordig wil iedereen een rijpaard, maar er zou er vast wel iemand zijn die haar de kans geeft paard te zijn. Ik heb het idee dat je te veel van haar wilt/ verwacht.
Snel hoefbevangen? Zet haar dan op een stuk grond met kort gras, of met beperkt gras. Zoek een paddockparadise waar ze lekker paard kan zijn. Beweging om te eten, om te drinken, voor alles moet ze in beweging blijven, maar vind iets! Je zegt zelf dat ze happy is als ze met andere paardjes is, waarom zou je haar dan inslapen als ze nog lekker geniet? Er zijn zat oplossingen, maar in dit geval, in mijn ogen zit de dood daar absoluut niet bij.

Bericht is absoluut niet rot bedoeld, vandaar ook de onderbouwing maar ik kan er niet tegen als mensen de dood maar als makkelijkste optie zien. Als we een mens tussen de hondjes opsluiten, zijn leven lang, en alleen dit ene mens kan niet omgaan met die hondjes, maar wel met andere mensen, maak je dat mens toch ook niet af? :+ vergeet de vergelijking mens paard, maar begrijp wel het idee achter de vergelijking. Vind niet dat je een dier zomaar mag afmaken terwijl het eigenlijk verder hartstikke happy is. :n als je zo'n keuze maakt kies je wat mij betreft de gemakkelijke weg. Jullie vechten al zo lang voor haar. Een aantal bokkers onder ons zeggen; genoeg is genoeg. Maar er zijn er ook een aantal met mij, die zeggen; geef haar die kans op een (beter) leven. Daarmee zeg ik niet dat ze het bij jullie slecht heeft, maar waarom de dood, als daar misschien nog een mooi leven tegenover staat? :)

Jouw probleem is dat je een paard heeft veel menselijke eigenschappen toe bedeeld die ze niet hebben.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:15

Ik geloof ook niet dat jullie de 'dood maar als makkelijkste optie zien.' Na twaalf jaar en een helehoop geven om je pony is dit zeker niet het makkelijkste.
Ik vind zelf dat ik niet kan oordelen wat goed is om te doen, omdat dit topic een samenvatting van 12 jaar moet weergeven. En niemand kan in het hoofd van de pony kijken en weten wat zij voelt. Ongelukkig zal ze niet zijn, maar of haar levenskwaliteit hoog genoeg is en of het opweegt tegen alle stress die ze ervaart bij ingrepen en behandelingen, daar durf ik niet over te oordelen.

Heel veel sterkte, en ik hoop dat de juiste keuze duidelijk wordt voor jullie

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:17

PLM schreef:

Berichten van TS gelezen. ;)

R12312, zoals ik al zei, vergeet de vergelijking tussen paard en mens. Het gaat om het idee dat ik probeer te schetsen. Het zijn levende dieren, en ik vind dst het leven pas mag worden beëindigd als het niet meer diervriendelijk is. Dit paard kan nog heel fzijn leven dus waarom beeindigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:17

Inslapen of niet is een ethische vraag. De keuze is afhankelijk van normen en waarden. En die verschillen van mens tot mens.

Ik kan je wel vertellen wat ik vind en waarom ik dat zo vind, maar dat zegt alleen maar iets over mijn normen en waarden. Je zal hier een heleboel verschillende meningen krijgen. Waar het om gaat is dat jij een keuze maakt die goed voelt voor jou.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:19

LoveUggs schreef:
PLM schreef:

Berichten van TS gelezen. ;)

R12312, zoals ik al zei, vergeet de vergelijking tussen paard en mens. Het gaat om het idee dat ik probeer te schetsen. Het zijn levende dieren, en ik vind dst het leven pas mag worden beëindigd als het niet meer diervriendelijk is. Dit paard kan nog heel fzijn leven dus waarom beeindigen?

Denk je dat zo dier in de natuur zou overleven? Tegen het hoefbevangen aan? Dood is niet erg, dat hoort bij het leven.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 23:23

LoveUggs schreef:

we weten dus niet of ze happy is
Het is niet zwart-wit. Zoaals je het beschrijft. inslapen is niet de makkelijkste beslissing, maar de moeilijkste. Tuurlijk hadden we met haar in het zz willen eindigen. Hadden we gewild dat ze kerngezond was. Mijn zus heeft echt voor die pony gevochten, en zal dat blijven doen tot haar dood. Dat wij 'willen' dat er iets mis is, vind ik echt heel pijnlijk dat je dat zegt. En wel de grootste belediging die je kan maken, want de liefde voor die pony kent geen grenzen. :) maargoed, ieder zo zijn mening. Ik respecteer die van jou. maar het schoot me echt in het verkeerde keelgat dat je zegt dat het inslapen een makkelijke keuze is om er maar vanaf te zijn. En dat we willen dat er wat mis is. Alles behalve namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:28

Ik zou ze persoonlijk ook laten inslapen. Blijkbaar doet ze dit op de wei ook? Kan een vogel al de trigger zijn als ik het goed begrijp? Lijkt me dat ze gewoon niet lekker in haar vel zit. Als ze morgen dood is is dat zo, ze zal het nooit beseffen. Denk dat inslapen een humane oplossing is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:29

Dat hoort zeker bij het leven, wanneer leven geen leven meer is. Als je mijn bericht goed leest geef ik verschillende opties aan. Deze kunnen bijvoorbeeld toch eerst geprobeerd worden voordat het dier de dood moet vinden? Er zijn genoeg opties voor paarden als dit. Waarom dan de dood?

Femo, dat is zeker niet mijn bedoeling. Heb het bericht tig keer aangepast voor ik het verzond om het wel zo netjes mogelihk te zeggen maar betere woorden kon ik niet vinden. Bij mij schiet het echter verkeerd dat men hier op bokt, niemand in het bijzonder, zo makkelijk denkt over inslapen. Het zijn dieren, zij leven ook, zij planten ook voor, zij voelen ook. Ze zeggen dat het een voorrecht is om een dier uit zijn leiden te verlossen. Zeker waar, maar in dit geval zijn er gewoon andere oplossingen. Dan vind ik inslapen dus gewoon niet kunnen..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 23:40

LoveUggs schreef:
Dat hoort zeker bij het leven, wanneer leven geen leven meer is. Als je mijn bericht goed leest geef ik verschillende opties aan. Deze kunnen bijvoorbeeld toch eerst geprobeerd worden voordat het dier de dood moet vinden? Er zijn genoeg opties voor paarden als dit. Waarom dan de dood?

Femo, dat is zeker niet mijn bedoeling. Heb het bericht tig keer aangepast voor ik het verzond om het wel zo netjes mogelihk te zeggen maar betere woorden kon ik niet vinden. Bij mij schiet het echter verkeerd dat men hier op bokt, niemand in het bijzonder, zo makkelijk denkt over inslapen. Het zijn dieren, zij leven ook, zij planten ook voor, zij voelen ook. Ze zeggen dat het een voorrecht is om een dier uit zijn leiden te verlossen. Zeker waar, maar in dit geval zijn er gewoon andere oplossingen. Dan vind ik inslapen dus gewoon niet kunnen..

Maar wij denken iig niet licht over inslapen. Maar soms kun je niks meer doen. Ons dilemma is dan nu ook of ze nou wel of niet gelukkig genoeg is. Geloof me, ik heb echt respect voor alles wat leeft. Kan nog geen vlieg doodslaan omdat ik me er bewust van ben dat die ook een leven verdiend. Maar dit is zo complex. Het zou meer uit 'lijden' verlossen zijn. Alle deskundigen doelen daar op. Wij trekken dat in twijfel omdat ze ook nog rustig kan staan. We zien dat ze bijv geniet van het zonnetje. Maar we zien ook het constante gevecht met de wereld waar die pony elke dag inzit. Bang voor confrontatie met mensen, bang voor vrachtwagens. Noem maar op:)

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:42

@LoveUggs: Als je goed gelezen zou hebben, IK ben de eigenaresse. Het is MIJN pony. Dan had je mijn berichten ook moeten lezen. Er zijn meer oplossingen, maar die hebben wij al geprobeerd. En idd, wat mijn zusje zegt: Dat je zegt dat we willen dat er iets mis is... Zeer zeer pijnlijk!