gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:52

MaricoGraphy schreef:
Lees je eigg ook wel eens?
Er staat op pagina 1 of begin pagina 2 dat ik van die persoon niets meer gehoord had.

Intussen heeft ze mij wel weer benaderd. Maar ik moet nog kijken welke datum voor mij past. Als ik maandag niet moet werken wordt dat dus maandag.

ja hoor ik vraag toch gewoon of dat nog zo is? of lees jij ook niet!
maar als je hulp helpt waarom weer zelfde topic openen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:01

MaricoGraphy schreef:
Ik probeer om geen enkel gevoel te uiten. Maar hij kan zich zo snel draaien dat ik gewoon alert moet zijn als hij op me af komt met de oren plat.
Heb voriige week de punt van zijn hoef tegen mijn dij gekregen en dat voelde niet goed. Heb toen met mijn stem hard geroepen op hem, toen ging hij wel gewoon weg en elders grazen.

Allereerst had die schreeuw moeten komen toen hij zijn oren in zijn nek deed.. Is ie helemaal om je uit de wei te dreigen? dat is eventueel aan de eigenaar van de wei om te beslissen of je in de wei mag klooien met je paardje of niet. zoals een pensionstalhoudster hierboven aangeeft, bij haar is dat niet welkom.. paard eruit halen en buiten de wei wat met m gaan doen (persoonlijk sta ik liever op een stal waar ik wel gewoon rustig in het land mag zitten.. maar uitgebreid trutten en oefenen niet in het land kan ik mij wel in vinden).

maar of een paard nu van mij of van een ander is.. als ik mijn paard uit de wei kom halen en het paard van een ander zal mij even het licht uit de ogen willen trappen, of in de draad willen duwen.. dan is de dreiging bij mij een .. HEEE BEN JE NU HELEMAAL VAN DE ZOTTE.. Waarbij ik mijzelf groot maak en op hem afstap. Hij stapt maar weg daar, mijn plek in het land is waar ik kies te staan.. geen paard hoort mij te proberen van mijn plek te drijven.. ik ben niet zijn knikkermaatje om het maar zo te zeggen.. Tanden ontbloten of het lichaam dreigend draaien.. dan hebben ze toch echt heel snel een flinke klap te pakken hoor.. ook als het ander mans paard is.

Wel zou ik het daarna even melden bij de stalhoudster/groeps app wat er was voorgevallen en dat ik er een een dreun verkocht heb.. zo is het gewoon bekend en kan verkeerd gedrag in de kiem worden gesmoord.

Je eigen paard moet leren dat als jij een he brult en naar een ander paard je groot maakt dat dat niet op hem van toepassing is.. Hij flipt toch ook niet helemaal als het ene paard het andere in de wei corrigeert?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:03

miszblueeyes schreef:
MaricoGraphy schreef:
Lees je eigg ook wel eens?
Er staat op pagina 1 of begin pagina 2 dat ik van die persoon niets meer gehoord had.

Intussen heeft ze mij wel weer benaderd. Maar ik moet nog kijken welke datum voor mij past. Als ik maandag niet moet werken wordt dat dus maandag.

ja hoor ik vraag toch gewoon of dat nog zo is? of lees jij ook niet!
maar als je hulp helpt waarom weer zelfde topic openen?

als je niets meer van een bokker hoort zou ik mijn conclusies trekken en gewoon iemand anders zoeken.. er zijn genoeg mensen die je er hulp bij kunnen bieden.. genoeg instructeurs die willen komen voor gedrag en grondwerk en dergelijken. wachten op iemand terwijl die slecht communiceert zou ik niet doen.

Art_Ificious

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:05

Harley castreren gaat sowieso gebeuren nog voor hij 2 wordt in juli.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:12

Hoe zit je eigenlijk in de wei? Op je kont/op je hurken oid.?
Ik heb zelf altijd geleerd om op je hurken te zitten, zodat je snel op kan staan als je weg moet. Kun je niet een vaste plek in de weide uitkiezen om te zitten en hier in de buurt een zweepje neerleggen die niet duidelijk zichtbaar is voor de paarden? (bij het hek bijv.), en dan als de haf op je af komt kun je makkelijk dat zweepje naast je pakken, opstaan en verjagen. Ik denk dat je, zoals de rest al zegt, de haf jaloers is of dat jij gewoon het laagst in rang staat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:18

Meestal op mijn hurken. Dan komt harley ook gezellig bij mij staan en mij afsnuffelen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:23

maar dat is toch net snel en zorgt voor onrust. De haf jaag je weg, maar jou pony mag gezellig bij je komen staan.... Stel je dit voor met 2 kleuters. jij gaat in een kamer met hun zitten, 1 is jou kindje en het andere niet. Jouw kindje mag telkens bij jou komen en contact zoeken. Het andere kindje schreeuw je toe of geeft een tik op de billen zodat ze weg moet blijven.
gegarandeerd dat die kindjes ruzie krijgen,, laat staan wat dit in een kudde paarden doet... En de haf zal dit oplossen door de "onruststoker" uit de kudde te willen jagen

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:26

Misschien kan je eens een plantespuit meenemen die je op druk (pompen) kan doen en zo een redelijk krachtige straal water (van te voren instellen en uitproberen en uiteraard op druk brengen) Om de haf een "lesje" te leren..Het is de schrik reactie die het m doet als je niet bij machte ben om de situatie te wijzigen. Liever zo dan met een zweep.. dat zou ik namelijk niet pikken als eigenaar zijnde. Ongeacht de opvoeding van het dier. Hij kan er niets aan doen, hij heeft er succes mee en komt ermee weg blijkbaar.
Je heb ook zoiets als persoonlijke ruinte.. hou die aan en als je gaat spuiten verbind er een commando aan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:29

pipo schreef:
Misschien kan je eens een plantespuit meenemen die je op druk (pompen) kan doen en zo een redelijk krachtige straal water (van te voren instellen en uitproberen en uiteraard op druk brengen) Om de haf een "lesje" te leren..Het is de schrik reactie die het m doet als je niet bij machte ben om de situatie te wijzigen. Liever zo dan met een zweep.. dat zou ik namelijk niet pikken als eigenaar zijnde. Ongeacht de opvoeding van het dier. Hij kan er niets aan doen, hij heeft er succes mee en komt ermee weg blijkbaar.
Je heb ook zoiets als persoonlijke ruinte.. hou die aan en als je gaat spuiten verbind er een commando aan.

ik zou net at met water niet pikken.. Zo gaat een paard water als iets eng zien om van weg te lopen... Dan probeert de eigenaar een paar weken later paardjes zijn benen af te spuiten met de tuinslang en wordt beestje helemaal panisch...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:31

voor juli..4 maanden ruimte , terwijl hij gewoon in april gecastreerd ging worden?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:39

olafgek schreef:
maar dat is toch net snel en zorgt voor onrust. De haf jaag je weg, maar jou pony mag gezellig bij je komen staan.... Stel je dit voor met 2 kleuters. jij gaat in een kamer met hun zitten, 1 is jou kindje en het andere niet. Jouw kindje mag telkens bij jou komen en contact zoeken. Het andere kindje schreeuw je toe of geeft een tik op de billen zodat ze weg moet blijven.
gegarandeerd dat die kindjes ruzie krijgen,, laat staan wat dit in een kudde paarden doet... En de haf zal dit oplossen door de "onruststoker" uit de kudde te willen jagen

Hmm, als "mijn" kleuter al schreeuwend en dreigend op me af zou komen, zou die het ook gauw weten hoor... Ik denk dat het niets te maken heeft met dat het paard niet haar paard is, maar de manier waarop het paard TS benadert. Dat zou ik echt van geen enkel paard pikken, ook niet (of zeker niet) van het mijne.

Ik zou toch ook opteren om die Haf ferm weg te sturen als die nog maar durft met z'n oren plat in jouw richting te komen. Dat hoort gewoon niet, punt. Als jij op de wei bent, ben jij de baas, en dan hoeft geen enkel paard de baas te komen spelen.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:42

Ja goed plan hoor, op je hurken in een wei gaan zitten. De boodschap die je geeft is: ik ben klein en onderdanig, je mag me als boksbal gebruiken hoor!
Sorrie hoor, maar als je dit niet snapt, wat doe je dan met een 2 jarige hengst? Een jong paard heeft opvoeding nodig. Je legt nu de basis voor de rest van zn leven. Als je m in deze fase niet goed opvoed, creeer je een pony die later waarschijnlijk probleemgedrag veetoond. Bovendien is t nu nog een hengst. Juist dan moet je je erg bewust zijn van je eigen positie en je moet snappen hoe een kudde werkt. Als je dat iet snap: verkoop alsjeblieft die pony en koop een oudje die door een ander al is opgevoed.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:47

bonny123 schreef:
Ja goed plan hoor, op je hurken in een wei gaan zitten. De boodschap die je geeft is: ik ben klein en onderdanig, je mag me als boksbal gebruiken hoor!
Sorrie hoor, maar als je dit niet snapt, wat doe je dan met een 2 jarige hengst? Een jong paard heeft opvoeding nodig. Je legt nu de basis voor de rest van zn leven. Als je m in deze fase niet goed opvoed, creeer je een pony die later waarschijnlijk probleemgedrag veetoond. Bovendien is t nu nog een hengst. Juist dan moet je je erg bewust zijn van je eigen positie en je moet snappen hoe een kudde werkt. Als je dat iet snap: verkoop alsjeblieft die pony en koop een oudje die door een ander al is opgevoed.

Als je toch in de wei door wilt brengen zoals TS zegt, kun je beter op je hurken dan op je kont gaan zitten zodat je snel weg kan komen, daarom zei ik dat :=
Volgensmij is het jonge paard het probleem ook niet, maar de haflinger die vervelend doet..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:49

je positie blijft hetzelfde hoor :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:50

Een tip, nu laten castreren wanneer het nog koud is, straks met de vliegen loop je onnodige risico's van infectie. En op je hurken in de wei is ronduit tegenpaards, ga nu eens een goed boek over paardengedrag lezen, ik heb je dat al vaker aangeraden. Jij maakt echt essentiele beginners fouten. Paarden zijn niet altijd leuk, lief en schattig maar kunnen je doodslaan, zo simpel is het. Ik snap dat je ontzettend blij met de paarden bent, zorg dat dat zo blijft en neem nu verdorie eens wat van mensen aan die al wat meer ervaring hebben.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:05

olafgek schreef:
pipo schreef:

ik zou net at met water niet pikken.. Zo gaat een paard water als iets eng zien om van weg te lopen... Dan probeert de eigenaar een paar weken later paardjes zijn benen af te spuiten met de tuinslang en wordt beestje helemaal panisch...

Dat is dus niet waar want de plantenspuit zet je naast je neer en maakt een heel ander geluid als die slang. Jij word aangezien als de boosdoener, hij zal de spuit niet associëren met de tuinslang. Tip van t castreren zou ik ter harte nemen. Niet uitstellen.. nu zijn er weinig vliegen en dus minder infectie kansen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:18

pipo schreef:
Dat is dus niet waar want de plantenspuit zet je naast je neer en maakt een heel ander geluid als die slang. Jij word aangezien als de boosdoener, hij zal de spuit niet associëren met de tuinslang. Tip van t castreren zou ik ter harte nemen. Niet uitstellen.. nu zijn er weinig vliegen en dus minder infectie kansen.

Maar wel met de vliegenspray e.d., waar hij een tik op de naar je toe gedraaide kont associeert met wat een hoger rang paard ook zou doen, alleen ben je dan als mens een erg milde ranghogere, want van dat ranghogere paard krijgt hij een veel hardere opdonder.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:34

olafgek schreef:

zo'n tweede kleuter mag er bij mij best bij komen om te spelen overigens.
als hij zich kan gedragen..
een kleuter die bijt stuur ik de gang op, ga daar maar staan bijten dan.

idem met paarden. bij ons komt de ranghoogste af en toe als eerste naar het hek, mijn paard komt ook altijd.. Maar de ranghoogste onderneemt echt niets om te voorkomen dat het andere paard naar mij toekomt, en probeert mij ook niet uit de wei te drukken.. als wij als mens de wei in stappen horen ze hun akkefietjes te parkeren en ons als ranghoogste te accepteren.. gaat de rangtweede (dus hoogste van de paarden), dan mijn paard staan zieken terwijl ik met mijn paard bezig ben, dan zou hij een tik op zijn neus te pakken hebben voor hij zijn tanden ergens in kan zetten. dan stuur ik hem weg.

Staat hij er gewoon bij, dan krijgt hij ook zijn knuf en kroel en als ik wat lekkers op zak heb, krijgen ze allemaal wat (ja, dat kan daar, voor mensen daarover beginnen.. heb dat specifiek nagevraagd of iemand bezwaar heeft als zijn/haar paard een droge broodkorst krijgt of een hapje appel, of stukje wortel als ik met wat in mijn zakken mijn paard uit de wei pak).

nu moet ik ook zeggen, ik sta op een kleinschalige stal, ons kent ons en we maken gewoon goede afspraken als er wat is. Toen ik hoorde dat de mijne op schoot was gesprongen bij de stalhoudster toen de hele groep een stroomstoot kreeg (ja andere leuke pony drijft graag de hele groep op de draad), was mijn eerste reactie 'ik hoop dat hij meteen wist dat hij dat niet weer hoefde te doen?'. in dit geval was hij niet gecorrigeerd.. hij sprong op haar teen en er weer af, terwijl de rest zich lostrok en aan de kletter ging.. mijn knollie was de enige die er nog stond :') ..

het gaat puur om respect en bij voorkeur dat iedereen die in de wei komt op de gelijke manier handelt als er een paard zich misdraagt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:39

maar als jij gaat zitten dan ben jij zeker niet ranghoogste dus is het logisch dat de haf je niet als leider accepteert en je als ene indringer ziet...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:46

olafgek schreef:
maar als jij gaat zitten dan ben jij zeker niet ranghoogste dus is het logisch dat de haf je niet als leider accepteert en je als ene indringer ziet...

Volgens deze logica zou de ranghoogste dus nooit kunnen slapen :+ .
Of je nu in de wei zit, zit of ligt, een paard heeft de ruimte van de mens te respecteren. Het gaat om de energie die de mens uitstraalt en niet om de houding.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:49

nee? maar het is logisch als je ej klein maakt en je al geen leiderspositie hebt, dat die haf jou toch helemaal niet als leider gaat accepteren. Je klein maken is nu eenmaal een onderdanige houding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:50

Als jij romantisch gaat zitten band instralen dan straal je niets respectvols uit kan ik je verzekeren.
Je zit daar dan met een zachte uitnodigende blik en dan moet je het niet raar vinden dat de verkeerde zich uitgenodigd voelt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:51

Bowen schreef:
pipo schreef:

Maar wel met de vliegenspray e.d., waar hij een tik op de naar je toe gedraaide kont associeert met wat een hoger rang paard ook zou doen, alleen ben je dan als mens een erg milde ranghogere, want van dat ranghogere paard krijgt hij een veel hardere opdonder.

Dit trucje associëren ze dus niet met jou of met water. (Als je het goed doet) Het is hoogstens vreselijk irritant. Dus jouw lichaamshouding en taal veranderd niet maar hij krijgt wel de straal uit de plantenspuit. Ik heb t niet over een vliegenspray of andere dingen. Gewoon wat water wat ergens uit jouw buurt komt. Houdt ie van douchen, blijft ie erbij, zo niet hobbelt ie verder en beseft dat ie niet in jouw buurt moet komen omdat ie dan zo'n vervelend straaltje water op zn neus krijgt ofzo.

Al ga je op de grond liggen.. ze hebben je maar te ontwijken en respecteren

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:51

MaricoGraphy schreef:
Longeerzwepen heb ik liggen. 3 stuks. 1 ervan kan ik gerust aan de ingang van de wei laten liggen die is versleten en hangt geen touw meer aan.
Thnx voor die tip.

Maar als ik naar harley toe ga kan ik die zweep echt niet meenemen, want van zodra ik dan ermee ga wijzen naar de haf gaat harley er ook van schrikken en van me weglopen, wat dus niet mijn bedoeling is aangezien ik de band tussen ons wil versterken.

Elke tip die je krijgt wijs je af, waarom blijf je dan topics openen? En ik kan me herinneren dat je ooit hebt gezegd dat Harley niet bang is van de zweep omdat je hier mee hebt geoefend dus je praat jezelf hiermee een beetje klem.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:14

olafgek schreef:

als je als vreemde meteen neerploft in het gras ja.. als je de leiderspositie niet ingenomen hebt voordien ja.. Maar als je een duidelijke leider bent kun je gaan liggen rollenbollen waar je wilt.

maar de paarden kennen mij, en respecteren mijn ruimte en 'status' als ik de wei betreed..

ik kan gaan zitten, liggen of koppeltje duikelen wat ik wil.. al loop ik op mijn handen het wilhelmus jammerend de wei rond dan nog zou een paard moeten wijken als ik zijn plekje wil hebben.. Al vraag ik mij serieus af of ik voor die tijd niet in een busje wordt afgevoerd door mijn stalgenoten..

als jouw leiderschap gerespecteerd wordt, kun je rustig een modderbad midden in de wei gaan nemen als je daar zin in hebt..

paarden mogen proberen om dan te denken dat ik niet de baas ben.. moet je opletten hoe snel ik dan oprijs voor hun neus met een hele duidelijke brul als ze denken dat zitten betekent dat ik aftreed.
--------

achter een grasspriet gaan zitten en een pan groentensoep nadoen om de haf te temmen of je hengst (maak m aub asap ruin) te lokken, dat is vragen om ellende.. die haf lust geen groentensoep dat is duidelijk, die moet gewoon een duidelijke leider zien.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-03-15 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt