Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:36

Heel veel succes vandaag, hopelijk geven ze een niet te grote show weg. Komt helemaal goed! (i.i.g. met het paard)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:39

Alleen staan hoort niet bij een paard..

Ik ben ervan overtuigd als jouw paard tot 4jaar op de opfok heeft gestaan echt wel de gedragsregeltjes kent van het paard zijn in een kudde en dat het zeker goed gaat :)

Tuurlijk wat bescherming omdoen mag,
maar wees niet te bang en laat je paard eens genieten ;)
waarschijnlijk zal het komen op lekker spelen en inderdaad kan dat soms ruw..
helemaal voor een paard dat een tijd alleen heeft gestaan.

Maar dat komt weer helemaal goed :)

Kennis van mij had een hengst laten helpen..
altijd alleen gestaan vanaf 2 jaar tot 9..
vervolgens geholpen en in de groep, die heeft meteen de regeltjes van in een kudde staan weer opgepakt en kon eindelijk weer eens genieten :)
Zij zei ook, ik heb geen hengst nodig, dus laat hem lekker paard zijn.
(in het gevallen van dekhengsten snap ik het volkomen..)

Ik vind het persoonlijk afschuwelijk als je je paard niet buiten laat staan met andere paarden.
Het is een dier, met behoeftes etc.
Het is niet een iphone die je in pakt in duizend hoesjes en altijd thuis laat als je naar plekken gaat waar hij misschien kan beschadigen etc. etc.
Een paard is een dier, geen ding!

Wees niet bang, en laat je paard weer genieten
je gaat zien wat voor een plezier het jou en je paard gaat opleveren :j

(enja, eerst kan het wat moeilijker zijn, nadat ze en tijd alleen heeft gestaan.. maar zet door, het komt goed, ze voeden elkaar prima op)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:50

Ik ben 2 jaar geleden ook verhuist van een stal waar hij alleen op een klein stukje stond naar in een groep in de paddock of wei. Er was mij ook verteld dat paarden samen zetten voor problemen zou zorgen. Ik vond het ook spannend hoor, maar mijn ervaring nu is dat de paarden dat prima onderling kunnen regelen. Er moet op een gegeven moment wel duidelijk gemaakt worden wie de baas is en dan kunnen ze weleens een schrammetje oplopen!
Mijn paard is er enorm van opgeknapt sinds hij niet meer alleen staat. Hij werd meteen een stuk vrolijker en sindsdien heb ik een heel ander paard! :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:05

Ben benieuwd hoe het gegaan is vandaag :)

Super dat je zelf hebt nagedacht, niet geluisterd naar je (inmiddels ex)stalgenoten en voor je paard gekozen hebt!

Een paard is een kuddedier en heeft gewoon behoefte aan sociaal contact.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 16:11

Vandaag ben ik verhuisd. Ik vond het verschrikkelijk spannend. En moest erg wennen aan hoe ze reageerde op haar nieuwe omgeving. Veel hinniken enzo.

Toen ze los ging in de paddock (naast paarden met een touwtje ertussen) had ze meer oog voor mij, en bleef maar hinniken. Ook toen ik wegliep bleef ze op mijn hangen....

In overleg besloten nog even niet samen te zetten (niet direct), maar even te kijken hoe het de komende dagen gaat met verschillende paarden en contact dat ze maken.
In het weideseizoen (1 mei) gaan ze sowieso in de kudde, punt :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 16:13

Na vijf minuten op nieuwe stal - en een boze buurman die haar even geen blik gaf, wilde ik gelijk terug naar andere stal.... maar moet het even geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:29

Paarden kijken nu eenmaal boos, vallen eens uit met een brul en trappen eens in de richting van je paard. Heel normaal om te gaan bepalen wie waar in rangorde staat. Ze heeft de eerste jaren in de opfok gelopen, dus weet daar prima mee om te gaan! Of ze gaat het uit de weg, of ze laat eens zien wie ze is. Over poosje weet ze haar plek en is de rust terug gekeerd. Je hebt het grote voordeel dat ze heel goed weet hoe de paardentaal werkt. Gewoon laten gaan nu. Je hebt hier geen invloed op en als je er zo in paniek van raakt kan je beter weg blijven.

Hier deze week 2 nieuwe paarden in de groep. De ene stond erbij in en het was direct goed. Stond gezellig mee te eten en die van mij ging er netjes voor opzij. De andere ziet zichzelf meer als leider. Dus toen die erbij kwam werd er veel heen en weer gerend en in de lucht geschopt en boze blikken geworpen. Die van mij paste de tactiek: ik ben weg en zie het wel vanaf afstand toe. Op gegeven moment stond heel de kudde in de modder en de nieuwe bij het hooirek. Maar nu dag later is het al stuk rustiger. Af en toe wat geren, maar iedereen kan gewoon weer bij het eten. Ja de nieuwe is zo te zien wel de baas, maar iemand moet dat zijn. En die van mij gaat al steeds meer in de buurt staan om te zien wie dit nu weer is. En ondanks dat introductie 2 er een stuk heftiger uit zag, mist geen enkel paard een hap haar en is er geen schrammetje te ontdekken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:34

SG1985 schreef:
Na vijf minuten op nieuwe stal - en een boze buurman die haar even geen blik gaf, wilde ik gelijk terug naar andere stal.... maar moet het even geven!

De buurman zei gewoon: hey, dit is míjn stal dus geen geouweh'oer. Jouw merrie zoekt dan óf de andere kant van haar stal op en denkt oke joh, maak je niet zo druk, jij je zin, óf ze laat haar tanden ook even zien om te zeggen jo lúllo, are you talking to me 8-) ? En dit is míjn stek, dan weet jij dat ook FF!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:42

Mijn paard staat 24/7 in een kudde van een stuk of 15 paarden. Zolang er genoeg ruimte is om weg te gaan van elkaar en ze bijv. voor eten en schuilen niet verplicht zijn te dicht bij elkaar te komen zie ik het probleem niet zo. Ja, af en toe doet er eentje lelijk, maar de meest erge verwondingen die ik heb gezien bij ons zijn kale plekken waar de haren eruit getrokken zijn door een ander paard :D. Een paard hoort buiten in een groep, niet op stal met rondom beschermers.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:06

Mijn paard vandaag ook verhuisd. Nu stond hij in een grote groep en staat nu samen met een merrie. Bij aankomst stond ie te kijken van huh waar ben ik nu? Hem gelijk bij de merrie gezet. Gaat ie gelijk rollen op de plek waar de merrie daarvoor heeft liggen rollen. 5 minuten later stonden ze uit elkaars bak met kuil te eten. Gaat tot nu toe dus hartstikke goed. Echter sta ik er niet van te kijken als over een paar dagen ze naar elkaar een been optillen en elkaar misschien zelfs een trap geven. Hoort erbij en maak ik me nu nog niet druk om. Het gaat vaker heel goed dan dat het helemaal fout gaat. Laat je paard het zelf uitzoeken. Gaat helemaal goed komen.

Edit, grappig detail. Op zijn vorige stal mocht niemand maar dan ook niemand aan zijn eten of bij zijn stal komen. Hij had de bijnaam Pitbully

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:00

Wat leuk om te horen....!!! En de rust, en de ruimte, echt zo fijn!!!! Ik ben helemaal ZEnnnnnn daar

Aan de andere kant ben ik dan nog wel de muts die denkt, oooowww het klikt niet... maar wat jullie aangeven, geef het tijd!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:14

Het heeft idd tijd nodig en jij als eigenaar hebt dit nog niet eerder meegemaakt dus het is niet gek dat je het spannend vind. Maar het komt goed hoor, paar maandjes verder dan willen jij en je paard waarschijnlijk niets anders meer :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 20:08

Nee, en waar ik ook aan dacht. Vanaf eind maart wil ik rustig wedstrijdjes gaan rijden op B niveau. Dan zal ik ook vaker met trailer weg gaan, nu heb ik de vuurdoop gehad. Reizen en elders zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:20

SG1985 schreef:
Vandaag ben ik verhuisd. Ik vond het verschrikkelijk spannend. En moest erg wennen aan hoe ze reageerde op haar nieuwe omgeving. Veel hinniken enzo.

Toen ze los ging in de paddock (naast paarden met een touwtje ertussen) had ze meer oog voor mij, en bleef maar hinniken. Ook toen ik wegliep bleef ze op mijn hangen....

In overleg besloten nog even niet samen te zetten (niet direct), maar even te kijken hoe het de komende dagen gaat met verschillende paarden en contact dat ze maken.
In het weideseizoen (1 mei) gaan ze sowieso in de kudde, punt :)

Paarden zijn gewoontedieren en zo een verhuizing is ook best ingrijpend voor ze. Jij als enig vertrouwd ding en dan steun en toeverlaat. Maar als ze wat meer gewend is komt het vast allemaal goed.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:23

Mijn oude merrie heeft 3 dagen verontwaardigd in de verste hoek van de wei gestaan toen ik er een jonge merrie bij zette. Weliswaar in de wei ernaast. Na drie dagen stond ze te gapen bij de draad van de jonge merrie. Toen heb ik ze bij elkaar gezet. Er werd even gemiept, daarna waren ze dikke vriendinnen.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 12:49

Ik kreeg net een berichtje van staleigenaar, dat ze stond te voetballen in der stal met een jolly ball die ik had opgehangen :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:52

martine0503 schreef:
[ITP] Ook goede springpaarden mogen spelen!

Lees dit topic eens. Onderling contact is zo belangrijk voor paarden.

Edit. zelf ga ik zondag verhuizen. Komt mijn paard met een merrie te staan. Ze worden gelijk bij elkaar gezet. Ik verwacht geen problemen.

En hoe is het bij jou gegaan?

Edit lees het al.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 02-03-15 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:56

EeN draadje er tussen kan nooit kwaad.
En is verstandig.
Het kan altijd gebeuren dat je paard een trap krijgt of hij geeft een trap of maakt een glijder.

Het blijven kudde dieren.

Als je echt bang bent dan altijd apart houden met lijntje ertussen.

Belangrijk is wel dat ze ruimte hebben om weg te komen.

Hier een ruin die hekel heeft aan merries. Gaat altijd even goed en kan zo na een paar dagen dat hij ze de hoek probeer in te jagen en blijft trappen. Staat hij met een ruin gaat het wel goed.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 17:44

vandaag is ze 2x naar buiten geweest in de paddock - naast een ander paard met een lintje er tussen, om de match te bepalen. De komende dagen ook :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:03

Lekker. Er gaat een wereld voor haar open.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:21

Fijn dat ze het rustig aan doen en eerst met lintje kijken naar een klik. Je paard zal echt wel even nodig hebben om tot rust te komen na de verhuizing, en dan gaan de andere paarden vanzelf interessant worden. Het zal voor haar ook weer even wennen zijn dat ze nu -eindelijk- weer contact mag hebben.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 08:54

Ze at alleen haar nieuwe voer niet.... toen ik aankwam met het 'oude' biks, dook ze erop....

ik was gelijk weer in de strepssss :P

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:58

Dat is heel normaal hor! Mijn merries hebben 2 weken hongerstaking gehouden.. Die aten nog geen 4kg hooi per dag meer.. Maar dat hoort erbij, komt vanzelf goed :)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:06

Ik heb liever dat mijn paard af en toe met een schram, hematoom of een keer een kleine blessure staat dan dat ik hem zijn natuurlijke gedrag ontneem.

Blij dat je inziet dat paarden niet alleen horen en dat je er wat mee aan het doen bent! Helemaal top!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:23

Nieuw voer is altijd even moeilijk, geef haar de tijd om aan alle veranderingen te wennen. Even niet te zwaar trainen en het koppie rust geven :)