Ninx schreef:Wendy schreef:En dan? Wie geeft je de garantie dat ze het op een andere plek bij een ander mens niet weer probeert? Ik zou dat risico niet durven nemen
Wat ik al zei: een paard dat je wil trappen raakt je zonder meer. Ze zijn zo snel. Daar kun je niet tegen lopen.
De kans is groot dat dit dier dreigt.
Het voelt zich niet op haar gemak en laat sterk vergroot gedrag zien.
1x de knop om, is vaak voor altijd de knop om. Mits het paard bij iemand terecht komt die ook duidelijk kan zijn.
Hoeveel bomproof paarden zijn bij een nieuwe eigenaar vluchterig?
De eigenaar is bepalend voor het gedrag en in hoeverre dat uit de hand loopt.
Mijn ervaring is anders, maar dat was dan ook met een paard wat wel gericht trapte.
Die heeft afgelopen zomer en najaar helaas laten zien dat hij bij anderen (die stevig in hun schoenen stonden) wel degelijk nog steeds gevaarlijk kan zijn. Voor mijzelf niet meer, maar die knop definitief om gaat bij hem simpelweg nooit gebeuren. En kan me voorstellen dat dit niet het enige paard is waarvoor dat geldt.
Alleen het punt is, al meerdere keren genoemd, dat mensen bij deze pony vooral reageren op een kinderpony. En dat brengt gewoon een levensgroot risico met zich mee. Misschien niet bij de eerste persoon aan wie ze het verkoopt, maar dan misschien wel bij de volgende.

Dit onderdeel ontbrak namelijk aan het verhaal. Dan houden we het gedrag over. Als ik het verhaal verder lees, krijg ik het gevoel dat het een hele onzekere merrie is die dit overcompenseert door agressief te doen. Maar dit is uiteraard gissen vanachter m'n pc. Ik zou contact opnemen met een Petra Vlasblom of iemand anders die er verstand van heeft (iemand in dit topic bood ook aan om te kijken) om te beoordelen of ze kan verbeteren. Want als het blijkt alleen aan de combi te liggen met jou, dan kan ze wel een happy combi vormen met iemand anders. In dat geval vind ik het gemakzuchtig om te slachten. Nogmaals, ik begrijp ook dat verkopen op dit moment ook geen optie is. Maar ik vind juist als het ligt aan iets als een klik, je haar niet zomaar naar de slacht kan sturen. Dan moet je je verantwoordelijkheid nemen en toch de tijd en energie steken in het vinden van een geschikt tehuis. Maar dat is mijn mening, dus daar hoef je verder niets mee te doen. Ik geef alleen aan welke stappen ik zou nemen.