Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
. Jij hebt een probleem wat tegenwoordig heel veel voorkomt en je valt midden in de doelgroep van die mensen. Het verhaal dat jij gekregen hebt gaat dus kloppen voor ongeveer 85-90% van haar/ zijn klanten. iana schreef:Wel mensen om het verhaal nog wat langer te maken...ik heb gisteren mijn verslagje gekregen van de fotolezing. Goed dat ik neerzat want ze kon hem precies beschrijven zoals hij was!
Het komt erop neer dat hij ongelukkig is en wij totaal geen klik hebben met elkaar. Het echt wel een mannenpaard is, zoals ik al maanden uitspreek.
Dat ik beter iemand zoek voor hem waar hij ongedwongen zijn ding kan doen waar hij goed in is.
Voor ik dit gelezen had heb ik met samen mijn vriend wat op de piste oefeningen gedaan. Ik liet hem zien hoe ik werkte en welke oefeningen problemen geven. Mijn vriend heeft dit proberen te doen en mijn ruin liep achter hem als een mak lammetje...daar stond ik, had al zo'n voorgevoel dat dit ging gebeuren. En als ik dan de lezing in mijn mailbox las, was ik helemaal van de kaart. Ik was het aan' voorlezen en ben moeten stoppen, mijn tranen kon ik niet meer de baas...nu weer als ik dit schrijf. Iedereen die mij kent zegt dat ik een geschikt baasje moet zoeken, dat het alleen maar energie stoppen is in iets wat nooit gaat lukken.
Psychisch is dit voor mij een zware opdoffer, zo jezelf tegen komen na 40 jaar met paarden bezig te zijn is verdomd frustrerend.
Simpelman schreef:Wanneer een nieuwkomer in een bestaande kudde wordt gezet dan wordt deze er om te beginnen meteen uit gezet en met geweld.
Wegwezen.
Niemand is aardig of gastvrij.
Het nieuwe paard moet zijn rangorde bewijzen en zich een plaats veroveren tot onder degeen die hoger in rangorde is dan hij.
Van buiten naar binnen.
Wij mensen willen graag aardig gevonden worden door ons paard.....
We beginnen dus met onderdanig gedrag te vertonen.
Onderdanig is zacht en lief en geruststellend, opnemend.
Het nieuwe paard bepaald hiermee zijn rangorde plaats, ik ben hoger dan jij.
Dat is hier het hele probleem.
De oplossing: wegwezen tot ik je toestemming verleen, laat hem zijn best maar doen.
Lief komt later.
De enige moeilijkheid is dat dat tegen onze natuur ingaat.
iana schreef:Bedankt voor de oppep talk lieve mensen, dat doet deugd
Idd mijn vriend is hoefsmid en groot van gestalte, hij heeft zelden problemen. Kan zelfs paarden van de wei plukken waar sommige eigenaars geen blijf mee weten.
Gewoon door er te staan, vol zelfvertrouwen...een groot werkpuntje voor mij. Ben ten eerste zacht van karakter. Wat introvert ook, het doet mij heel veel pijn als men zegt van weg te doen. Ik snap dat de mensen dit als iets nutteloos zien, dat ik wel een match vind voor hem. En dat ik een zachter karakter moet gaan zoeken.
De lezing kwam bij mijn zoon en vriend ook zo over van...allé mama, als jij de hint geeft van mijn paard is boos en nerveus, dan is het makkelijk om daar zulke antwoorden op te geven. Is wel zo maar er waren toch kleine details die klopten waar zij niets van weten kan. Misschien ben ik weer naïef geweest, ik wil best verder proberen hoor met dit paard. Trouwens ook al mocht ik hem te koop zetten, snel zal dat niet gaan dus wil ik mijn tijd met hem nuttig blijven besteden.
Dit laatste jaar heb ik zeker veel geleerd, in het begin was ik bang voor zijn bluffen tegen mij, nu niet meer. Ik geef hem zeker een lel als ik de kans krijg.
Het stuit me alleen erg tegen de borst om zo dagelijks op die manier met hem te moeten omgaan. Het is nooit mijn manier van werken geweest en dat maakt het psychisch zwaar.
Een strijd die moet gestreden worden, als ik wist dat er een keerpunt kwam zou de last al minder zwaar zijn.
Aan de hand van vele ervaringen hier, komt er toch bij de meesten een keerpunt en een heerlijke samenwerking nadien. Dit houd me toch weer overeind en de zin om door te gaan.
Ik blijf mijn ervaringen hier neerpennen, met als doel dat ik ook een voorbeeld voor anderen kan zijn

ik hoop dat het toch een beetje helpt
iana schreef:Bedankt voor de oppep talk lieve mensen, dat doet deugd
Idd mijn vriend is hoefsmid en groot van gestalte, hij heeft zelden problemen. Kan zelfs paarden van de wei plukken waar sommige eigenaars geen blijf mee weten.
Gewoon door er te staan, vol zelfvertrouwen...een groot werkpuntje voor mij. Ben ten eerste zacht van karakter. Wat introvert ook, het doet mij heel veel pijn als men zegt van weg te doen. Ik snap dat de mensen dit als iets nutteloos zien, dat ik wel een match vind voor hem. En dat ik een zachter karakter moet gaan zoeken.
De lezing kwam bij mijn zoon en vriend ook zo over van...allé mama, als jij de hint geeft van mijn paard is boos en nerveus, dan is het makkelijk om daar zulke antwoorden op te geven. Is wel zo maar er waren toch kleine details die klopten waar zij niets van weten kan. Misschien ben ik weer naïef geweest, ik wil best verder proberen hoor met dit paard. Trouwens ook al mocht ik hem te koop zetten, snel zal dat niet gaan dus wil ik mijn tijd met hem nuttig blijven besteden.
Dit laatste jaar heb ik zeker veel geleerd, in het begin was ik bang voor zijn bluffen tegen mij, nu niet meer. Ik geef hem zeker een lel als ik de kans krijg.
Het stuit me alleen erg tegen de borst om zo dagelijks op die manier met hem te moeten omgaan. Het is nooit mijn manier van werken geweest en dat maakt het psychisch zwaar.
Een strijd die moet gestreden worden, als ik wist dat er een keerpunt kwam zou de last al minder zwaar zijn.
Aan de hand van vele ervaringen hier, komt er toch bij de meesten een keerpunt en een heerlijke samenwerking nadien. Dit houd me toch weer overeind en de zin om door te gaan.
Ik blijf mijn ervaringen hier neerpennen, met als doel dat ik ook een voorbeeld voor anderen kan zijn
Kamy schreef:Ik weet dat het hier in het topic al een paar keer benoemt is, en door sommigen weer aan de kant geschoven (daar bedoel ik TS niet mee). Maar waarom zou "freestyle" oid niet kunnen werken? Je wordt dan geconfronteerd met je eigen houding en uitstraling. Je paard loopt los, en die moet jij kunnen sturen met je houding en intentie. Daar is niks zweverigs aan.......
En een mep geven elke keer als hij schraapt oid. Hoeveel stalgenoten hebben jullie wel niet, van wie het paard eindeloos staat te schrapen. Hoeveel meppen, borstels en verwensingen hij wel niet naar zijn hoofd gesmeten krijgt? Alles wat je aandacht geeft, groeit. Ook negatieve dingen.
. De tweebenige knul houdt de vierbeenste knul zeer kort, op elke overtreding volgt een knal - maar de stoere knul loopt braaf in zijn eentje buiten, rijdt meer in manegelessen, noem maar op.