Ik heb een tijdje paarden moeten vangen uit een kudde die bijna nooit in de hand kwamen, op een wei zeker zo groot als een voetbalveld.. mijn tactiek was vanaf dat het paard wegloopt, precies doen wat het paard doet. Stapt hij weg, dan stap jij in dezelfde richting weg (dus parallel aan je paard, niet dichterbij proberen komen, ongeveer ter hoogte van zijn schouder proberen blijven, je lichaam gewoon vooruit dus niet naar paard toe gedraaid). Loopt je paard precies recht van je weg dan loop je er recht achteraan, maar meestal lopen ze onder een hoek weg. Verandert hij van richting, dan doe jij dat ook. Rent hij weg, ren jij in dezelfde richting weg en als ze weer vertragen doe jij dat ook. Je houdt ze nooit bij natuurlijk, maar dat is niet erg. Pas als het paard blijft staan en naar je kijkt loop je rustig naar hem toe en in het algemeen kan je ze dan pakken, zo niet herhaal je bovenstaande.
Dit werkte voor mij heel goed, ik kreeg 9 vd 10 paarden hiermee binnen 5-15 min te pakken en de echt moeilijke in een ruim half uur (de enige waarbij het niet werkte was een extreem wantrouwig type dat zich in de struiken verstopte en probeerde je te slaan als je dan dichtbij kwam, die heb ik uiteindelijk naar me toe gelokt door stukjes wortel steeds dichterbij op de grond te gooien).
En verder zou ik zeggen zodra je het paard gevangen hebt, iets heel lekkers geven zodat ze weet dat ze een beloning kan verwachten.