achterover laten klappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: achterover laten klappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 01:54

Die eerste keer dat ze het deed was eh winter 2012 denk ik. Ergens in november ofzo. Laatste wedstrijd was de friese. 7 augustus. Eerstkomende wedstrijd is de subli cup. Ergens begin oktober.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 09:31

"Paard vind het leuk"
"Paard is niets mis mee"
Etc etc

Sorry maar als je paard zulk gedrag vertoont vind je paard het niet leuk en is hij al helemaal niet oke.
Punt.
Dat jij het leuk vind en goede punten rijd is een ander verhaal, maar je paard geeft aan dat er teveel spanning is en hij niet happy is.
Duidelijk verhaal lijkt mij.
Stop met wedstrijden en ga een tijdje andere dingen doen zoals buiten rijden en in de bak trainen, ga het bos in en na een paar maanden laad je hem op om naar een wedstrijd te gaan, zadel je op en loop je wat rond zonder er op te gaan.
Ga wat grazen indien mogelijk, beloon hem en inladen en weer naar huis.
Na dit een keer of drie gedaan te hebben (afhankelijk hoeveel spanning het paard vertoont) ga je er een keer opzitten en er meteen weer af na uitbundig belonen.
Van daar uit kun je opbouwen.

Je paard heeft blijkbaar een ontzettend nare ervaring gehad tijdens drukte en daar moet jij hem nu op een rustige manier doorheen helpen.
Neem de tijd en de moeite daarvoor !!!!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:03

Ik kan me goed voorstellen dat dit paard de wedstrijd zelf heerlijk vind, maar enorm 'gegrepen' wordt door de drukte er omheen. En dat dat achteroverslaan nu een manier is om dat duidelijk te maken.
Ts, mijn tip, probeer voor je opnieuw op wedstrijd gaat met je paard naar een wedstrijd te gaan zonder dat je mee rijd. Loop overal rond, neem wat snoepjes mee en als je paard kalm wordt (op welk moment dan ook) geef je een snoepje, want eten werkt ook ontspannend dus heb je dubbel effect.
Als het kan, neem iemand mee die veel verstand heeft van paardenlichaamstaal mee of zo'n trainer.
Probeer enge dingen leuk te maken, ga er zelf naar toe en laat je paard terug ontspannen.

Als je dit een aantal keer kan doen moet dat al druk van de ketel nemen. Is ze meteen ontspannen als je aankomt op zo'n wedstrijd, dan ligt de oorzaak ergens anders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:08

TS, je denkt zelf dat het singeldwang is? Waarom vertoont ze dit gedrag dan niet thuis, volgens jou?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:15

Dankje wel voor de tip aria_zz

Doet ze wel jessix. Maar zonder de extra spanning zodat ze achteroverslaat

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:29

Maar die singeldwang moet dan toch ergens vandaan komen? Ik vind het zo makkelijk gedacht: pony heeft singeldwang en daar is het mee klaar.

Heb paard gehad met singeldwang, die ging gewoon zitten als je te snel de singel aanhaalde. Mooi dat die dus wel degelijk wat mankeerde wat achteraf de singeldwang heeft verklaard. Vandaar mijn advies: doorlichten in een kliniek.

En dat was ook een super werkwillig paard, eenmaal op vreemd terrein liet die altijd iets extra's zien qua lopen, echt showbink. Helaas is ie er niet meer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:40

Misschien kun je Zenn Oral Solutions proberen. Is geen doping dus mag gewoon bij wedstrijden.
Het maakt je paard wat "Zenn" (rustiger in het hoofd, zonder dat de rittigheid wegvalt)
Het kan misschien net schelen in dat stukje spanning dat teveel is.
Verder kan ik mee gaan met de rest. Laat je adviseren door een prof.
Kan best zijn dat het incident op de wedstrijd de oorzaak is, maar het duurt al te lang nu (sinds 2012) de angst is bevestigd en wordt erger waarschijnlijk door de manier waarop je erop reageert. Dat moet je doorbreken, maar ik zou dat echt onder begeleiding doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:44

Niet normaal en bloedlink natuurlijk een paard wat moedwillig achterover klapt is wel heel ver heen wil die dat doen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:17

Kabayo schreef:
Dankje wel voor de tip aria_zz

Doet ze wel jessix. Maar zonder de extra spanning zodat ze achteroverslaat

Ja, maar dan is dat juist toch een teken van stress op de wedstrijd als ze zich thuis niet laat vallen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:22

Werken aan de singeldwang, er zijn paarden die zo gevoelig zijn dat iets druk op de singel al te veel is.
Vaak is een oplossing om naar een betere singel uit te zien, zorgen dat de aansingelplek, vooral bij een dressuurzadel, hoger komt te liggen. En oefenen en uitzoeken, een paard met spanning blaast zich vaak op en krijgt hij dan veel pijn door een verkeerde of te strakke singel dan kan dat deze reactie veroorzaken.
Ik krijg de indruk dat je het wegwuift en zeer veel belang hecht aan je punten en prijzen. Misschien moet jij dan als 16jarige en als ruiter het voortouw nemen en beslissen dat resultaten minder waard zijn dan een gezond lichaam, zowel voor jou als voor je paard. Misschien een lange weg en je bent er niet zo maar mee klaar maar ik vind het van je ouders zeer onverantwoord dat ze je nog op wedstrijd laten gaan. Een pony met dit probleem kwam met een van mijn kinderen op de rug niet weer de ring in voor het probleem over was, hoeveel prijzen en resultaten dit dier ook binnen had gesleept.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 22:59

Vandaag wat anders gedaan hoor, een fotomeeting, het ging top!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:17

Babootje schreef:
Misschien kun je Zenn Oral Solutions proberen. Is geen doping dus mag gewoon bij wedstrijden.
Het maakt je paard wat "Zenn" (rustiger in het hoofd, zonder dat de rittigheid wegvalt)
Het kan misschien net schelen in dat stukje spanning dat teveel is.
Verder kan ik mee gaan met de rest. Laat je adviseren door een prof.
Kan best zijn dat het incident op de wedstrijd de oorzaak is, maar het duurt al te lang nu (sinds 2012) de angst is bevestigd en wordt erger waarschijnlijk door de manier waarop je erop reageert. Dat moet je doorbreken, maar ik zou dat echt onder begeleiding doen.

Gebruik je al een elastische singel TS? Heb ook een merrie met singeldwang gehad, doordat de singel meegaf, kon ze zich gewoon 'opblazen' zonder naar gevoel en dat gaf veel ontspanning.

Verder is Babootjes idee helemaal niet slecht, zou zelfs met je VA kunnen overleggen om de pony wat kalmerends toe te dienen op concoursterrein... Niet starten, gewoon pony beetje relaxt maken en opstijgen, verder niets. Om dit gedrag te doorbreken.

Onwijs leuke pony trouwens.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 23:21

Ten eerste dankjewel :D

Ja dat idee is idd wel heel slim bedacht , kan het er thuis wel eens over hebben.

nee heb geen elastische singel

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:28

Zoals ik al heb gezegd op een van de eerste pagina's: koop een Eric le Tixerant, geheel elastisch met drukverdeler op het buikstuk.

Deze is speciaal voor paarden met singeldwang.

kost wel wat, maar werkt super!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:40

Aria_zz schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat dit paard de wedstrijd zelf heerlijk vind, maar enorm 'gegrepen' wordt door de drukte er omheen. En dat dat achteroverslaan nu een manier is om dat duidelijk te maken.
Ts, mijn tip, probeer voor je opnieuw op wedstrijd gaat met je paard naar een wedstrijd te gaan zonder dat je mee rijd. Loop overal rond, neem wat snoepjes mee en als je paard kalm wordt (op welk moment dan ook) geef je een snoepje, want eten werkt ook ontspannend dus heb je dubbel effect.
Als het kan, neem iemand mee die veel verstand heeft van paardenlichaamstaal mee of zo'n trainer.
Probeer enge dingen leuk te maken, ga er zelf naar toe en laat je paard terug ontspannen.

Als je dit een aantal keer kan doen moet dat al druk van de ketel nemen. Is ze meteen ontspannen als je aankomt op zo'n wedstrijd, dan ligt de oorzaak ergens anders.

Dit idee had ik ook en na een aantal keer als het goed gaat ook opzadelen. Volgende keer ook opstappen en een simpel rondje rijden maar Nog niet starten.

Succes

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:47

Ten eerste snap ik echt niet dat Jouwn ouders dit toestaan, het is levensgevaarlijk wat ze doet.
En ik zou indd ook gewoon naar wedstrijden gaan maar niet starten. Ze kan het wel heel leuk vinden maar je moet altijd voor veiligheid gaan. Misschien betekend dat dat je een jaar geen wedstrijden rijden, maar dat is beter dan tussen 6 planken te eindigen binnenkort.

Ik hoop voor je dat het snel opgelost is en jullie weer wedstrijden kunnen rijden :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:47

http://youtu.be/Fr05hMmLCY4

Meestal is bij singeldwang sprake van opspelende maagzweren door stress.
Misschien dat dit filmpje je op de goede weg zet. Overleg met je veearts over verandering vsn voer en mogelijk medicijnrn ter ondersteuning.
Succes

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:54

Misschien heb ik er overheen gelezen maar
Past je zadel? Singel die LL aangeeft ook negatieve ervaringen van gehoord. Misschien kun je hem een keer testen voordat je hem koopt. Voor nu zou ik zeggen. Zadel erop en al lopend gaatje voor gaatje aansingelen of aan longe?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:25

Misschien raar gedacht, maar omdat je denkt dat het singeldwang is. Zou het ook kunnen dat je haar een velletje knijpt? Misschien dat dit een keer gebeurt is op een wedstrijd en dat dit zij nu regelmatig associeert wedstrijd= pijn?
Ik doe mijn paarden altijd na het aansingelen even de voorbenen op tillen. Om zo te voorkomen dat het vel tussen singel dubbel komt te zitten en dus onbedoeld het paard een "velletje knijpt". Ik merk dat in mijn omgeving er raar opgekeken word als ik dat doe..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:42

En als het nou gewoon WEL een k*tgeintje van de pony is ??
Ik heb zo'n paard gehad.... die kreeg door dat zodra hij omhoog ging de ruiter (ik) niks durfde.... op zand wel maar op harde ondergrond niet... Dit ging van kwaad tot erger.Uiteindelijk ging hij ook achterover.
Paard was in orde, helemaal niks mis mee en had gewoon een rot truukje uitgevonden.
Mijn paard heeft het op de harde manier geleerd : naar een tainer gebraqcht en die heeft het hem goedachtig afgeleerd! De methode kun je goedkeuren of afkeuren.... het heeft bij dit dier wel gewerkt.
Trainer heeft hem zodra hij omhoog kwam net zolang achterover getrokken en weer opgestapt tot het over was....( kort gezegd) Dit is uiteraard erg gevaarlijk en ik zou het nu ook niet aanraden hoor.... wil alleen zeggen dat SOMS een paard gewoon een rotgeintje heeft ontdekt en ermee wegkomt.... of een nare rotgewoonte heeft ontwikkeld....

Dus wanneer alles fysiek uitgesloten is en het paard lichamelijk in orde is, breng het naar een goede trainr die het ruit kan halen voor je, ga niet zelf ermee aan de gang, veeel te gevaarlijk !!!!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:59

Ik ben ook niet te beroerd om hardhandig op te treden als het nodig is. Maar het verhaal wat jij vertelt zou ik ook niet aanbevelen ElCamino....

Het klinkt (na het doorlezen van het topic) alsof de pony de druk van de wedstrijden niet goed aan kan. Op zo'n terrein gebeurt er heel erg veel en wordt er veel van haar verwacht.
Er zijn ook paarden die zo'n singeldwang krijgen dat ze flauw vallen. Ik vraag me af (als er fysiek niets mis is met haar) of je zo'n dier dan een plezier doet met wedstrijden.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:02

Ik heb het allemaal gelezen en ik vraag mij toch 1 ding af. Stap jij op buiten de bak of in de bak? Aangezien sommige paarden een stuk rustiger worden als er andere paarden aanwezig zijn. En ik zou inderdaad zoals anderen al hebben gezegd, gewoon eens je wedstrijdroutine doen en dan uiteraard daarna meteen logeren en dan eventueel in de bak met andere paarden opstappen. Dan ga je gewoon naar de wedstrijd toe in de buurt waar je het over had. Want als je de routine thuis doet en je stapt gewoon thuis op in wedstrijd kleding doet ze het dan ook?

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:15

Jaren geleden heb ik ook iets dergelijks meegemaakt met de pony van mijn neef. Als hij erop stapte was er niets aan de hand, maar ik ben 2x achterover geklapt (heel eng ook). Als iemand hem vasthield bij het opstappen en ermee aan de hand liep voor een paar meter en daarna losliet, was er niets aan de hand. Geen idee waarom hij het deed en ik kan je ook niet vertellen waarom jouw paard het doet. Maar wellicht is dit een tipje? Mooi paardje heb je!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 09:30

Ik stap zowel als bij de trailer op als in de bak. Nu je het zegt. Ze doet het alleen bij de trailer

Velletje zit er niet tussen
zadel past , maagzweer dacht mijn moeder ook al aan

dankjewel!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:33

Lusitano....ik zeg er ook bij dat ik het niet aanraad aan TS.... ik geef alleen aan dat SOMS gewoon ee hardere aanpak wel degelijk nodig is, mits alle andere oorzaken ( fysiek) uitgesloten zijn