Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Manifesto schreef:Ik lees alleen maar dat ik hem moet straffen en meppen, kettingen en klompen etc..
Niemand die oppert om hem ook dingen te leren stapje voor stapje voordat hij over de kook raakt.
Manifesto schreef:Voordat hij schopt gaat hij eerst staken. Dan vluchten. Dan dreigen. Dan schoppen.
Hij heeft voor niets ontzag. Geen leadrope, geen zweep.
Geen agressieve bloedlijnen voor zover ik weet.. Rocky's zijn over het algemeen ook behoorlijk gemoedelijk.
Sassol schreef:Manifesto schreef:Voordat hij schopt gaat hij eerst staken. Dan vluchten. Dan dreigen. Dan schoppen.
Hij heeft voor niets ontzag. Geen leadrope, geen zweep.
Geen agressieve bloedlijnen voor zover ik weet.. Rocky's zijn over het algemeen ook behoorlijk gemoedelijk.
Een paard heeft een paar instinctreacties bij dreiging van gevaar/ongemak. Die zijn: freeze, fight, flight en faint. Jouw paard liet eerst freeze zien, daar luisterde jij niet naar. Dus probeerde hij flight, daar luisterde je niet naar, dus komt hij uit op fight.
Wees blij dat zijn eerste instinct freeze is, dat is het meest houdbaar. Maar daar moet je wel naar luisteren. Dat hij bevriest is een teken dat hij dus al een hoog stressniveau heeft. Je moet hem zelf uit die freeze laten komen, dan weet je dat hij namelijk zijn stress afgevloeid heeft.
Hoe doe je dat? Je behoudt lichte druk op het touw (immers, je wilt dat hij voorwaarts gaat) en je wacht. Het moment dat hij meeloopt, laat je weer los. Al zul je bij sommige paarden wel wat trucjes toe moeten passen, maar geduld is het sleutelwoord.
safina schreef:Spannend. En wat goed dat je doorzet met trainen, ondanks dat het niet altijd even makkelijk gaat!
Manifesto schreef:Mooie samenvatting. Dank je wel. Ik zag staken (freeze) aan voor weigeren (puberen)
Je hebt gelijk. En jouw manier pas ik ook toe, ik behoud druk en release bij een stap naar voren. Maar toch kom ik niet veel verder dan een meter of 3.
Maar het is een begin.
Zwerte schreef:Met de mijne heb ik ook echt met mn handen in het haar gezeten. Het mooie is, zodra ik stopte met luisteren naar anderen, ging het direct veel beter. Want toen stopte ik met hem dwingen omdat het zo hoort en ging juist naar hem kijken en luisteren. En dat merkte hij en toen gingen we ineens met sprongen vooruit omdat hij me echt ging vertrouwen. Ik heb ook lang in het weiland grondwerk gedaan trouwens. Vind dat nog steeds het fijnste met hem, want hij voelt zich gewoon zekerder met andere paarden om hem heen. Zolang hij luistert als ik alleen met hem ben, vind ik het geen probleem om op die manier wat rekening met hem te houden. Maar dat is iets wat in de paardenwereld weinig geaccepteerd wordt jammergenoeg. Paard moet luisteren alsof het een robot is ipv levend dier.
Manifesto schreef:Dat geeft hoop haha! Nu zorgen dat die oren ook niet meer plat gaan naar me, want de gezelligheid is ook een beetje zoek helaas...hij is echt even niet zo happy momenteel (met mij?)
Manifesto schreef:safina schreef:Spannend. En wat goed dat je doorzet met trainen, ondanks dat het niet altijd even makkelijk gaat!
Dank je wel! Ik moet mijn onzekerheid de baas blijven want als die de overhand krijgt is het end zoek. Daar liep ik ook op vast met mijn vorige KWPN'er..
Er ligt een grotere taak bij mij dan bij de pony om aan dingen te gaan werken.