Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
PaulinBijoux schreef:Lol.. krijg ik nu een nieuwsbrief:
Hallo Paulina,
Net als mensen, hebben paarden bepaalde gewoontes/gedragspatronen. Deze doorbreken is niet altijd even makkelijk.
Soms lijkt het erger te worden i.p.v. beter. Als dit gebeurt ... wanhoop niet, want dit is juist heel normaal!
{{lange mededeling}}
Wat moet je dan doen? Gewoon hetzelfde concept blijven volhouden.
De aanhouder wint in dit geval. En je paard wint er ook bij, want je hebt hem/haar emotioneel weten te helpen.
Misschien dat dit artikel over 'leven in het nu' jou ook kan helpen zoals het mij heeft geholpen.
![]()
lol
![]()
(gewoon een willekeurige nieuwsbrief over paarden die ik al maanden krijg)
hyppolyte schreef:Dat zou ik zeker doen inderdaad, vind het evengoed nog wel een behoorlijk risico, dus pas goed op jezelf. Als die stalgenoot kan filmen zou het helemaal mooi zijn, dan kunnen we wat beter zien waar het evt. misgaat.
Ben wel even benieuwd naar de specifieke oefening die je mee hebt gekregen en van wie je instructie hebt (mag via pb).
).
Ondanks dat ik best wel weet wat ik doe is het fijn dat iemand eens verteld dat ze het waarderen.
.
WillBokkers schreef:Majabeestje schreef:Boos worden is niet direct wanhoop. Dat voel je wel bij jezelf.
Het lijkt een beetje dat je niet boos mag worden maar daardoor ook niet mag straffen. Dat zijn naar mijn idee twee verschillende dingen.
Toch denk ik dat je het in deze situatie goed hebt opgelost. Het kan best zijn dat als je had geprobeerd te straffen (zonder zweep erbij) je paard nog agressiever was geworden. Gevaarlijk dit.
Ik ben benieuwd wat je voor reactie krijgt op je mail. Zou zo zelf ook niet weten wat ik gedaan zou hebben.
Dat lijkt mij dus ook. Volgensmij kan een paard ook 'boos' worden op een ander paard, maar dat is anders dan als sommige mensen helemaal driftig worden en als een gek gaan lopen gillen en schreeuwen.
Hoe dan ook, als mijn paard het in zijn bolle hoofd kreeg omdat te doen zou hij in ieder geval een goede tik krijgen.
Daarbij is mijn jaarling van 2,5 heel netjes aan de long. Heb nu een x aantal keer met hem gelongeerd en hij moet het nog wel leren, maar hij doet het keurig, nog geen één keer gebokt gesteigerd enz.
Het ligt er ook aan hoe jij natuurlijk zelf longeerd.
Longeren is een vak apart.
[quote="WillBokkers"]
PaulinBijoux schreef:@Rhian Dank jeOndanks dat ik best wel weet wat ik doe is het fijn dat iemand eens verteld dat ze het waarderen.
En ja ze is 3, wordt 10 augustus 4 dus wel bijna.
Op pagina 3 schrijf ik wat de reactie van de cursusleider is.
Wat ik ook fijn vind aan de cursusleider is dat zij ook ziet dat dit gewoon een gigantisch moeilijk paard is omdat ze niet alleen een extreem dominante kant heeft, maar ook een extreem sensibele kant. Dat schijnt niet vaak voor te komen.
De cursusleider vind het dan ook zeer interessant en wordt maar wat graag op de hoogte gehouden, wat toch wel erg fijn is.
Ben benieuwd hoe de oefening van vanavond gaat. Ik hou in ieder geval dit topic op de hoogte.

rhian schreef:.
Ja weet je... noem maar een softy want dat zeggen de meeste bouwvakkers hier maar met slaan bereik in mijn ogen echt niets...
Ik ben en ik blijf er fel op tegen; het slaan van dieren...
Ik ben ook erg blij te lezen dat er nog meer mensen zijn die een dier proberen te begrijpen ipv meteen te slaan als een dier een reactie geeft wat je niet meteen snapt.
De volbloed in mn profiel joeg ook zn vrouwthe de bak uit. Bij mij heeft hij dat ook 1x welgeteld geprobeerd...
'Gewapend' met een touw mn stem en een even grote bluf als hem begreep hij dat ik niet van plan was ook maar 1 cm voor hem aan de kant te gaan... volgens een stalgenootje zag het er nogal spannend uit maar net zoals jij beschrijft voelde ik me ook geen moment angstig omdat je ziet dat ze toch de kleinste beweging en verandering in energie bij je waarnemen en erop reageren.
P.s. mensen die op mn post zouden reageren met 'jawel slaan helpt' laat ik langs me waaien lieve mensen...
.
pien_2010 schreef:rhian schreef:.
Ja weet je... noem maar een softy want dat zeggen de meeste bouwvakkers hier maar met slaan bereik in mijn ogen echt niets...
Ik ben en ik blijf er fel op tegen; het slaan van dieren...
Ik ben ook erg blij te lezen dat er nog meer mensen zijn die een dier proberen te begrijpen ipv meteen te slaan als een dier een reactie geeft wat je niet meteen snapt.
De volbloed in mn profiel joeg ook zn vrouwthe de bak uit. Bij mij heeft hij dat ook 1x welgeteld geprobeerd...
'Gewapend' met een touw mn stem en een even grote bluf als hem begreep hij dat ik niet van plan was ook maar 1 cm voor hem aan de kant te gaan... volgens een stalgenootje zag het er nogal spannend uit maar net zoals jij beschrijft voelde ik me ook geen moment angstig omdat je ziet dat ze toch de kleinste beweging en verandering in energie bij je waarnemen en erop reageren.
P.s. mensen die op mn post zouden reageren met 'jawel slaan helpt' laat ik langs me waaien lieve mensen...
Rhian, uit deze post van jou blijkt dat je niets hebt begrepen van wat "men" probeert duidelijk te maken. BLijkbaar was jij NIET SOFT want je interactie kwam goed over en werkte! Dan zou het zelfs onzinnig en wreed zijn geweest om een "hardere" tool te gebruiken.
Het gaat er om, dat je van een gevaarlijke situatie een veilige situatie weet te maken, op het moment dat het zich voordoet.
Zo zacht als mogelijk zo hard als nodig.....
Ik hoop oprecht dat TS met de nieuwe tool het probleem opgelost krijgt.