Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:45

Ben het helemaal eens met je instructrice qua aanpak (qua reden kan ik natuurlijk niet beoordelen van hier uit): je hebt het goed aangepakt, rustig verder gewerkt tot het paard deed wat je vroeg, en klaar. Let er wel op, als ze niet in een snellere gang wil, dat je niet telkens na haar verzet in een rustige gang verdergaat, want zo krijgt ze haar zin. Na haar verzet direct weer vragen wat je eerst vroeg, en dan belonen na de eerste pas.

Ik zou ook niet gaan straffen zolang je niet bedreigd wordt. In de kudde zal een paard ook geen tik verkopen aan een paard dat 2 meter verder op staat te steigeren. Als je voelt dat ze te dicht komt en onvoldoende reageert op je leadrope, zou ik niet aarzelen om toch naar een zweep te grijpen (mss klaarleggen aan de rand van de piste, zodat je die kan nemen voor noodgevallen).

Hou er echter ook rekening mee dat het paard nog maar 3 jaar is, dat longeren behoorlijk belastend is, en zeker galop en dan nog in zo'n temperaturen, dus je hoeft niet elke longeersessie te galopperen, hou rekening met de omstandigheden en de gemoedstoestand van je paard die dag. Maak het je paard soms ook es een dagje gemakkelijk (zonder dat het saai wordt natuurlijk), dan behouden ze hun motivatie.

Caira

Re: Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:54

Goed zo, s6!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:55

PaulinBijoux schreef:
Lol.. krijg ik nu een nieuwsbrief:

Hallo Paulina,

Net als mensen, hebben paarden bepaalde gewoontes/gedragspatronen. Deze doorbreken is niet altijd even makkelijk.
Soms lijkt het erger te worden i.p.v. beter. Als dit gebeurt ... wanhoop niet, want dit is juist heel normaal!

{{lange mededeling}}

Wat moet je dan doen? Gewoon hetzelfde concept blijven volhouden.
De aanhouder wint in dit geval. En je paard wint er ook bij, want je hebt hem/haar emotioneel weten te helpen.

Misschien dat dit artikel over 'leven in het nu' jou ook kan helpen zoals het mij heeft geholpen.

:') :') lol :') :')

(gewoon een willekeurige nieuwsbrief over paarden die ik al maanden krijg)

Goeie timing..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:15

Dat zou ik zeker doen inderdaad, vind het evengoed nog wel een behoorlijk risico, dus pas goed op jezelf. Als die stalgenoot kan filmen zou het helemaal mooi zijn, dan kunnen we wat beter zien waar het evt. misgaat.

Ben wel even benieuwd naar de specifieke oefening die je mee hebt gekregen en van wie je instructie hebt (mag via pb).

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:27

hyppolyte schreef:
Dat zou ik zeker doen inderdaad, vind het evengoed nog wel een behoorlijk risico, dus pas goed op jezelf. Als die stalgenoot kan filmen zou het helemaal mooi zijn, dan kunnen we wat beter zien waar het evt. misgaat.

Ben wel even benieuwd naar de specifieke oefening die je mee hebt gekregen en van wie je instructie hebt (mag via pb).

ik heb je een pb gestuurd om discussie over de oefening te voorkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:34

Hoop oprecht Pauline dat je met de oefening die je van je begeleider hebt gekregen succes boekt en dat je volgende posten positief de goede richting uitgaan. Ik vind het wel interessant en ga dit graag volgen. Is altijd leerzaam.
Ik begrijp dat je bang bent voor allerlei discussie en daarom je oefening hier niet openbaar neerzet. Vind het wel jammer.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:47

Goed gedaan!!!

Fijn als mensen de moeite nemen om een paard te wilken begrijpen en zo dus ook leren wat een paard nodig heeft ( een rustige, stabiele en duidelijke leider :) ).

Ze is 3 schrijf je? Maak je borst maar nat, haha. Die gaat nog wel wat kapriolen uitgalen. Toch denk ik dat je vuur beter niet met vuur kunt bestrijden. Gebruikt dat wat ze nodig heeft om 'de boodschap' te begrijpen. Ga je zwaarder geschut inzettenzal dat bij haar ook een heftigere reactie KUNNEN uitlokken. Dat is althans mijn ervaring met erg dominante paarden. Wanneer jij je niet je plek laat afpakken en duidelijk blijft in wat je van haar vraagt zal de reactie uitdoven, zoals jij nu ook van haar gezien hebt.

Wel denk ik dat je nog es contact kunt opnemen met de cursusleider ( deze kent immers jouw paard?). Ik en ik denk de rest hier ook niet....

Ik kan dus enkel reageren gebasseerd op jouw verhaal en mijn ervaringen hierin.

Succes!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:52

@Rhian Dank je :D Ondanks dat ik best wel weet wat ik doe is het fijn dat iemand eens verteld dat ze het waarderen.

En ja ze is 3, wordt 10 augustus 4 dus wel bijna.

Op pagina 3 schrijf ik wat de reactie van de cursusleider is.
Wat ik ook fijn vind aan de cursusleider is dat zij ook ziet dat dit gewoon een gigantisch moeilijk paard is omdat ze niet alleen een extreem dominante kant heeft, maar ook een extreem sensibele kant. Dat schijnt niet vaak voor te komen.
De cursusleider vind het dan ook zeer interessant en wordt maar wat graag op de hoogte gehouden, wat toch wel erg fijn is.

Ben benieuwd hoe de oefening van vanavond gaat. Ik hou in ieder geval dit topic op de hoogte.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:34

Ik heb die combi juist wel vaak voorbij zien komen, juist de echt dominante paarden (niet de geforceerd dominante) zijn vaak heel fijngevoelig, maar het mooie daarvan is, is dat als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen, ze ook echt door het vuur gaan voor je :j.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:20

Wat mag ik me voorstellen van een jaarling van tweeenhalf dan ? :')
WillBokkers schreef:
Majabeestje schreef:
Boos worden is niet direct wanhoop. Dat voel je wel bij jezelf.
Het lijkt een beetje dat je niet boos mag worden maar daardoor ook niet mag straffen. Dat zijn naar mijn idee twee verschillende dingen.
Toch denk ik dat je het in deze situatie goed hebt opgelost. Het kan best zijn dat als je had geprobeerd te straffen (zonder zweep erbij) je paard nog agressiever was geworden. Gevaarlijk dit.
Ik ben benieuwd wat je voor reactie krijgt op je mail. Zou zo zelf ook niet weten wat ik gedaan zou hebben.

Dat lijkt mij dus ook. Volgensmij kan een paard ook 'boos' worden op een ander paard, maar dat is anders dan als sommige mensen helemaal driftig worden en als een gek gaan lopen gillen en schreeuwen.
Hoe dan ook, als mijn paard het in zijn bolle hoofd kreeg omdat te doen zou hij in ieder geval een goede tik krijgen.
Daarbij is mijn jaarling van 2,5 heel netjes aan de long. Heb nu een x aantal keer met hem gelongeerd en hij moet het nog wel leren, maar hij doet het keurig, nog geen één keer gebokt gesteigerd enz.
Het ligt er ook aan hoe jij natuurlijk zelf longeerd.
Longeren is een vak apart.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:00

[quote="piezze"]Wat mag ik me voorstellen van een jaarling van tweeenhalf dan ? :') [quote="WillBokkers"]
[quote="Majabeestje"]

Een net beestje, hij is een beetje een uitzondering, dat weet ik ook.
Maar hij is nu verkeersmak (ook groot verkeer) loopt netjes mee, staat netjes stil etc, al geoefend met dekentje opdoen, bandages, dekje, bitloos hoofdstel.
Nu is hij een keer of 4 aan de longe geweest en pakt dit heel netjes op. We doen rustig aan het is alleen stap en af en toe klein stukje draf.
Het is een beetje een familie shet :)
Ik snap ook wel dat zeker niet iedere jaarling zo is en dat de meeste op deze leeftijd nog niet eens verkeersmak zijn voor kleiner verkeer. Het zal ook wel aan het karakter van het paard liggen + opvoeding.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:03

Ik denk dat ze meer naar de leeftijd van je jaarling vraagt, met 2 jaar zou het een twenter zijn.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:06

dblijham schreef:
Ik denk dat ze meer naar de leeftijd van je jaarling vraagt, met 2 jaar zou het een twenter zijn.

Oh op die manier! Ik noem een tweejarige ook gewoon altijd jaarling.. Heb daar eigenlijk nooit zo bij stilgestaan :Y) _/-\o_
Haha, maargoed dan moet het mijn 2-jarige twenter zijn. Excuus.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:11

Ook ik vind dat je in principe vrij goed bezig bent.
Het geleerde in de cursus die je volgde is zeker allemaal waar, en je hebt er vrij veel van kunnen opsteken, dus jouw houding naar het paard toe is zeer zeker verbeterd.
Maarrrrrrr nu komt het.
Je zei zelf dat het gedrag tijdens de cursus niet zo heftig was als nu, dus nu het wel zo heftig is moet je idd ook jouw houding net iets durven aan te passen aan wat er gebeurt en wat jij nu deed toen het paard dreigend voor jou kwam staan, is zeer zeker veel te soft, een paard gaat nadien dit niet overdenken en dan zeggen tjaaa dat mensje is uiteindelijk toch niet op de vlucht geslagen dus zal ik haar maar als leider gaan zien, nee zo denken paarden echt niet.
Op een moment als toen , als het paard echt zo'n dreiging naar jou toe maakt, is het zaak echt indruk op je paard te maken, hem even uit zijn lood te brengen, hem even in verwarring te brengen, of tijdens het steigeren is dat soms best wel mogelijk het paard fysiek ook echt uit zijn balans te trekken, valt hij ok goed zo, weer recht en verder met het werk, ....
Maar opletten er mag nooit uit boosheid gereageerd worden.
En als je twijfelt aan je eigen kunnen of aan je eigen veiligheid, dan idd nooit tot zulke reacties over gaan, want als het paard echt naar je toe komt kan je zeker in zo'n situatie erg gewond tot zelfs dood eindigen, wees dus wel voorzichtig.
Persoonlijk vind ik het nooit een goed idéé als mensen met paarden ,want zo noem ik jou dus, ook al kan je best al heel wat jaartjes ervaring hebben, dit zelf gaan aanpakken, eigenlijk is dit echt wel werk voor paardenmensen, dus hier bedoel ik dus Trainer mee, een professional dus.
Bij dit soort heel ingrijpende gebeurtenissen, dit is training van toch wel een net iets hoger niveau, timing is daar super belangrijk.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:13

PaulinBijoux schreef:
@Rhian Dank je :D Ondanks dat ik best wel weet wat ik doe is het fijn dat iemand eens verteld dat ze het waarderen.

En ja ze is 3, wordt 10 augustus 4 dus wel bijna.

Op pagina 3 schrijf ik wat de reactie van de cursusleider is.
Wat ik ook fijn vind aan de cursusleider is dat zij ook ziet dat dit gewoon een gigantisch moeilijk paard is omdat ze niet alleen een extreem dominante kant heeft, maar ook een extreem sensibele kant. Dat schijnt niet vaak voor te komen.
De cursusleider vind het dan ook zeer interessant en wordt maar wat graag op de hoogte gehouden, wat toch wel erg fijn is.

Ben benieuwd hoe de oefening van vanavond gaat. Ik hou in ieder geval dit topic op de hoogte.

Ja weet je... noem maar een softy want dat zeggen de meeste bouwvakkers hier maar met slaan bereik in mijn ogen echt niets...

Ik ben en ik blijf er fel op tegen; het slaan van dieren...

Ik ben ook erg blij te lezen dat er nog meer mensen zijn die een dier proberen te begrijpen ipv meteen te slaan als een dier een reactie geeft wat je niet meteen snapt.

De volbloed in mn profiel joeg ook zn vrouwthe de bak uit. Bij mij heeft hij dat ook 1x welgeteld geprobeerd... :)

'Gewapend' met een touw mn stem en een even grote bluf als hem begreep hij dat ik niet van plan was ook maar 1 cm voor hem aan de kant te gaan... volgens een stalgenootje zag het er nogal spannend uit maar net zoals jij beschrijft voelde ik me ook geen moment angstig omdat je ziet dat ze toch de kleinste beweging en verandering in energie bij je waarnemen en erop reageren.

Super dat je weer tools hebt gekregen om verder te gaan met hem... :)

Ben benieuwd!!!

P.s. mensen die op mn post zouden reageren met 'jawel slaan helpt' laat ik langs me waaien lieve mensen... ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:35

rhian schreef:
.
Ja weet je... noem maar een softy want dat zeggen de meeste bouwvakkers hier maar met slaan bereik in mijn ogen echt niets...

Ik ben ook erg blij te lezen dat er nog meer mensen zijn die een dier proberen te begrijpen ipv meteen te slaan als een dier een reactie geeft wat je niet meteen snapt.

De volbloed in mn profiel joeg ook zn vrouwthe de bak uit. Bij mij heeft hij dat ook 1x welgeteld geprobeerd... :)

'Gewapend' met een touw mn stem en een even grote bluf als hem begreep hij dat ik niet van plan was ook maar 1 cm voor hem aan de kant te gaan... volgens een stalgenootje zag het er nogal spannend uit maar net zoals jij beschrijft voelde ik me ook geen moment angstig omdat je ziet dat ze toch de kleinste beweging en verandering in energie bij je waarnemen en erop reageren.

P.s. mensen die op mn post zouden reageren met 'jawel slaan helpt' laat ik langs me waaien lieve mensen... ;)

Rhian, uit deze post van jou blijkt dat je niets hebt begrepen van wat "men" probeert duidelijk te maken. BLijkbaar was jij NIET SOFT want je interactie kwam goed over en werkte! Dan zou het zelfs onzinnig en wreed zijn geweest om een "hardere" tool te gebruiken.
Het gaat er om, dat je van een gevaarlijke situatie een veilige situatie weet te maken, op het moment dat het zich voordoet.
Zo zacht als mogelijk zo hard als nodig.....

Ik hoop oprecht dat TS met de nieuwe tool het probleem opgelost krijgt :) .

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 07:48

Ik zou een filmpje hebben gehad als degene die de camera vasthield zo snugger was geweest om op het "start opname" knopje te drukken.. :')

Gisteravond heb ik de oefening gedaan. De oefening verliep behoorlijk positief: ze deed direct wat haar gevraagd werd zonder enkele twijfel te vertonen. Wat ook erg interessant was om te zien dat ze gisteren met het uit de box halen en met het poetsen totaal niet het gedrag van zondag liet zien. Ze gaf netjes ruimte op de poetsplaats en liep netjes 1,5m achter me met me mee naar de longeerkraal.

Na de oefening die vooral bedoeld was om te peilen of ze echt agressief en dominant was of dat ze gestrest was ben ik weer verder gegaan met het loswerken.
Voor de mensen die eroverheen hebben gelezen: ik werk dus los met haar in de longeerbak. Geen longeerlijn, zelfs geen halster. Ik werk alleen met het paard, mijzelf en een leadrope.
Tijdens de cursus had ik geleerd dat er 3 stappen zijn in het loswerken. Eerst afstand houden, daarna richting bepalen en daarna tempo bepalen. Zondag ging het fout bij het tempo bepalen.
Gisteravond hield ze braaf afstand en ben ik daarna richting gaan bepalen, ik begon met linksom, normaal gesproken haar moeilijke kant. Op advies van de instructeur heb ik het gehouden bij alleen het richting bepalen en het tempo bepalen even te laten voor wat het was zolang ze maar wel doorstapte. (voorwaarts blijven maar als ze wil draven of galopperen vooral niet tegenhouden).

Linksom ging erg goed. Na 2 rondjes stil gezet op commando en naar me toe vragen, het ging allemaal erg makkelijk.

Daarna rechtsom en daar begon ze weer. Ze liet niet helemaal hetzelfde gedrag zien van zondag, ze stond wel recht tegenover me met haar oren in haar nek maar ze kwam niet omhoog en dreigde niet met haar voorbenen of tanden. Hiervoor ben ik al gewaarschuwd door de instructeur: dat ze zondag stres had betekent niet dat ze niet van haar eigen gedrag heeft geleerd. Op advies van de instructeur eerst geprobeerd druk te zetten om haar richting te bepalen. Dit resulteerde in een paard wat alleen de achterhand meedraait om recht tegenover me te kunnen blijven staan.
Daarna advies 2 opgevolgd. Normaal gesproken is het druk geven voldoende om een paard de andere kant op te laten lopen. Maar sommige (dominante/slimme) paarden hebben wat extra's nodig, zo ook die van mij. Het advies was, wat er ook gebeurd, ze moet vooruit lopen. Rechtsom of linksom, ze zoekt het maar uit, maar ze moet en zal vooruit lopen.
Dit ging goed. Ze begon wat twijfelend maar met voldoende druk (niet teveel maar zeker niet te weinig) en zonder haar aan te hoeven raken liep ze vooruit. Het feit dat ze niet meer kon stilstaan irriteerde haar heel erg waardoor ze ging draven en uiteindelijk galopperen. Ook dit heb ik besproken, dit is haar stres, niet die van mij. Wil zij zichzelf moe maken, heel veel succes.
Nadat ze weer wat rustiger was geworden maar wel voorwaarts liep (weer op de linkerhand...) haar nogmaals omgekeerd in een voorwaarts houdende beweging.

Ze probeerde zich weer naar me toe te draaien, maar het is best moeilijk om vooruit te lopen en tegelijkertijd naar mij toe gedraaid te zijn. Al snel koos ze eieren voor haar geld en ging daarna maar heel hard rondjes rennen. Weer dezelfde regel: dit is haar stres, niet die van mij. Ik zorgde er alleen voor de ze aan de buitenkant bleef door druk op haar schouder te zetten zodra ze naar binnen wilde.

Het stilstaan patroon was doorbroken en nu was het continue proberen naar binnen te komen. Ik deed niks, liet haar haar eigen stres eruit rennen zonder er iets voor te hoeven doen, behalve als ze naar binnen kwam, dan gaf ik druk op haar schouder wat erin resulteerde dat ze weer harder ging rennen. Dit heeft ze ongeveer 15 minuten vol gehouden. Daarna ging ze toch maar rustig rechtsom stappen.

Ik heb haar 2 rondjes laten stappen om te bevestigen en haar stil gezet. Even 10 seconden laten stilstaan om te bevestigen en heb haar weer laten stappen. Dit ging zonder problemen en zonder naar binnen te komen. Na nog 2 rondjes braaf stappen heb ik haar naar binnen gevraagd en heb ik de training geëindigd.

Ik ben me ervan bewust dat het regelen van het tempo ook bij loswerken hoort. Ik heb er in overleg met de instructrice bewust voor gekozen om dit even te laten voor wat het is. Het is veel belangrijker dat ze accepteert dat ik zeg welke kant ze op moet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:54

Kijk eens wat GAAF! Mooi verhaal TS.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:12

Heel goed!! De aanhouder wint

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:26

Wat ben ik blij dit topic te lezen!!! EINDELIJK een bokker (en zo te lezen toch nog meer bokkers) die agressie niet met agressie probeert te verhelpen.
Ik lees helaas zo vaak "mijn paard trapt naar me dus ik trap terug".
Leiderschap en rust is de oplossing, je komt er wel!!!
Succes!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 08:59

Dank jullie wel :D

Ik ben zelf ook heel erg blij dat ik heb kunnen oplossen vanuit mezelf, zonder te slaan.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:29

Jeeej... viektware olala... :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:41

pien_2010 schreef:
rhian schreef:
.

Rhian, uit deze post van jou blijkt dat je niets hebt begrepen van wat "men" probeert duidelijk te maken. BLijkbaar was jij NIET SOFT want je interactie kwam goed over en werkte! Dan zou het zelfs onzinnig en wreed zijn geweest om een "hardere" tool te gebruiken.
Het gaat er om, dat je van een gevaarlijke situatie een veilige situatie weet te maken, op het moment dat het zich voordoet.
Zo zacht als mogelijk zo hard als nodig.....

Ik hoop oprecht dat TS met de nieuwe tool het probleem opgelost krijgt :) .

Nou, ik heb het met name over mensen die meteen slaan, trappen en knijpen inzetten als een paard niet de gewenste reactie geeft... dat vind ik bouwvakkers...

Als je iets zoekt wat vooruit beweegt en 100% doet wat je vraagt, koop dan een brommer denk ik dan... :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 07:35

Voor degene die dit topic volgen:

Gisteren, ik zal het even dinsdag noemen, weer hetzelfde doel voor ogen gehad: een rondje linksom, halthouden, nog een rondje linksom, omkeren, rondje rechtsom, halthouden en nog een rondje rechtsom.

Waar dat maandag nog wat moeite kostte was het dinsdag eigenlijk geen probleem. Met het omkeren legde ze wel even haar oren in haar nek maar deed wel direct wat haar gevraagd werd. Testen bleef ze wel doen door middel van af en toe de hoefslag af gaan. De leadrope omhoog doen was voldoende om haar weer terug te krijgen naar buiten.

Binnen 5 minuten was ik klaar *\o/*

Dus ik loop naar haar toe, beloon haar en nodig uit om te volgen naar het hek (waar ook haar halster hangt). Ik doe haar halster om en nodig haar uit de longeerkraal uit te lopen. Ik wist niet dat een paard zo verbaasd kon kijken!! Ze snapte er helemaal niks van, meestal werk ik minimaal 15 minuten met haar.

Vandaag heeft ze een dag vrij. Vanavond als ik haar uit het weiland heb gehaald spoel ik haar wel even af (ze zweet erg snel) maar verder hoeft ze even niks te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:56

Kijk dat is goed nieuws!!!