Zadelmak maken, terugkerend struikelblok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:40

xSlvna schreef:
Moeten we jou een stuk ijzer (bedekt met leer) om sjorren en een week laten zitten. :+

En je rug laten breken wanneer je je om wilt draaien in bed... :') !

Jasmijn159

Re: Zadelmak maken, terugkerend struikelblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:45

Wij hebben er hier eentje waar de boom uit is.. Is niets anders dan leer.
En ik heb het ook nergens over sjorren gehad ;)

Een deken laat je toch ook hele dagen om zitten, ook al vinden ze dat in het begin misschien eng? Waarom een zadel dan niet..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:46

Omdat een paard daarmee niet kan liggen, rollen...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:47

Ja dat doen ze bij ons wel.. Misschien iets minder makkelijk 'om' rollen, maar rollen gaat prima. Zadel gaat dr na onder de spuit :P

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:58

Rider01 schreef:
In telegram stijl:

Ik ga niet iets niet doen omdat hij daar even geen zin in heeft, ik ga niet in het bos of zoiets werken want dat vind ik gevaarlijk.
Hij kan vast staan
zadel, dekje, ander zadel maakt allemaal niet uit.
Blijven benaderen kan je proberen maar dan draait hij na 2 uur nog om z'n eigen as.
Zolang hij ruimte heeft om te lopen, vind ik niet dat ik hem ergens toe dwing.

Yamasaki, hoe beviel zij?

Zij beviel goed :j
Met Naf bijvoorbeeld is het lopen aan een halstertouw nog een uitdaging en is de wereld nog heel groot en eng :P
Dus hebben we puur alleen het meelopen aan het halstertouw zonder druk geoefend en in rust, met veel belonen :)
Zij gaat ook helpen met de opbouw naar t zadelmak maken etc, maar ze bevalt zeker :D

Stalgenoot had t probleem met dr poown dat ze niet te vangen was en t halster een monster was (haflingermerrie van 3 jaar), dat probleem is nu ook opgelost!
-iets sneller dan ze wou, maar het had even spoed aangezien madame aan de AB zat met prikje, dus wel vast moest kunnen (en we niet elke dag 3,5 uur bezig konden zijn met vangen :') -

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:47

Jasmijn159 schreef:
Ja dat doen ze bij ons wel.. Misschien iets minder makkelijk 'om' rollen, maar rollen gaat prima. Zadel gaat dr na onder de spuit :P

Auw, die rug..... dit is echt een bijzonder slecht idee, net als de opblaaspop op pagina 1 of 2 :n

Ik sluit me wel aan bij wat hierboven gezegd wordt, dat doorpakken soms even nodig is. Ik had ook een hoop gezeik met mn merrie, die je over het algemeen niet zomaar moet doorpakken want dat werkt averechts. Maar met inrijden toch een keer samen met instructeur wat minder subtiel te werk gegaan. Niet leuk om te zien wat merrie zichzelf aandeed, ze heeft zichzelf zelfs op de grond laten vallen maar toen was het wel klaar.

Prettig om te lezen hoe je met hem bezig bent!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:54

Doorpakken lijkt mij ook nog geen superadvies. Zeker niet als je nog niet weet of medisch gezien alles in orde is.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 09:56

Ik probeer op de meeste dingen antwoord te geven maar wel tussen het werk door

Yamasaki, heb intussen contact met Sylvie :)

OsMo schreef:
TS ik heb niet alle reacties gelezen om eerlijk te zijn.
Ik heb ook niet zo heel veel verstand van paarden die vanuit het wild komen.

Maar je verhaal triggert mij :o
Wat ik mij zo afvraag is of je ook verschil ziet in zijn lichaamshouding?
Hoe is zijn hals houding? hoog (onzekerheid) of laag (Zeker - hij is het er niet mee eens dominant).
En hoe is zijn energie over het algemeen, is die doorgaans laag?

Jazeker dat er verschil is in zijn houding, hij laat goed merken hoe hij over dingen denkt.
De blik in zijn ogen, nekspieren, zelfs zijn kont.. Niet zo drastisch als onzekerheid of angst maar je ziet het wel veranderen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 09:58

xSlvna schreef:
Moeten we jou een stuk ijzer (bedekt met leer) om sjorren en een week laten zitten. :+

hihi gelukkig gebruik ik geen ijzer ;)

Maar alle tips omtrend dingen met zadel op, dat is leuk maar het zadel komt er nu niet eens op...dus..dat is juist het probleem :')
Of ik moet wachten op een goede dag, maar dan is niks een probleem :+

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:25

Als je je pony in de stal zet, tegen de zijwand aan en jij vormt met je lichaam een 'wand' aan de linkerkant, kan hij dan nog draaien? Want anders lijkt me dat een ideale oplossing. Desnoods houdt één persoon hem vast met halstertouw, zodat hij niet met zijn voorhand kan draaien en leg jij het zadel op.

Dit is dwang zonder nare bijsmaak, je laat hem zien dat stilstaan met opzadelen een vereiste is en dat hij er niet onderweg komt.

Als je een paard in de bak hebt staan, heeft hij alle kans om te lopen. De oplossing is dan om die kans weg te nemen. En volgens mij kun je dan het beste in de stal gaan staan.

Kent de pony het commando 'om' o.i.d.? Want dan zou je hem ook kunnen laten verder draaien zodra hij begint te lopen. Stel hij zet een paar stappen, dan duw jij hem helemaal rond en begint opnieuw. Nu is het weglopen namelijk nog iets van hemzelf. Hij draait en jij bent passief. Door als een vlieg om hem heen te zoemen, dus steeds met hem bezig te zijn, zal hij niet onder het werk uit kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:10

TS een gespannen kaak kan al duiden op onzekerheid. Wat doet hij precies met zijn kont? hoe is zijn staart dracht?
Hij kan al best onzeker zijn maar niet altijd de signalen duidelijk laten zien.
Tenminste als hij introvert is, bij extraverte paarden gebeurd er veel meer.
Je kan best aanpakken maar ik geloof dat het wel van belang is op welke manier je aanpakt.
Een paard in een hoekje zetten waarmee hij geen ruimte meer heeft om er voor weg te lopen kan opgegeven moment zijn ongenoegen laten blijken.
Dat heeft mijn bijrijdster aan de lijve ondervonden nadat ze dacht wel even met mijn paard op de ochtend te gaan rijden. Hij wilde niet, maar hij heeft niets te willen vond ze. En op zich heeft ze gelijk alleen ze stapte te snel op ondanks de signalen waaruit hij duidelijk liet blijken het niet eens te zijn.
Hij explodeerde en mijn bijrijdster werd er afgeworpen.
Nu is dat gelukkig goed gegaan en ik heb haar uitgenodigd te kijken bij het grondwerken van mijn instructrice. Ze weet nu dat ze er pas op kan als hij zich compleet heeft overgegeven en geaccepteerd dat hij er eerst gewerkt wordt voordat hij het land in mag.
Dat overgeven en acceptatie moet bij mijn paard echt uitzich zelf komen.
Hij weet dat hij sterk is en hij weet dat we nergens zijn als hij zijn kracht in de strijdt gooit.
Nu weet ik wel dat mijn paard niet het paard van TS is.
Maar ik wil maar aangeven dat het voor TS belangrijker is eerst te weten in wat voor mood haar paard zit.
En daarbij zich zelf gaat afvragen wat de beweegreden zijn voor haar paard om het zadel de ene keer wel te accepteren en de andere keren niet.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:22

Waarom laat je het niet gewoon bij de dagen waarop hij wel zin heeft?
Best kans dat hij, als je het zadel maar leuk genoeg maakt, steeds minder 'wil-niet' dagen heeft

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:56

Goh, ik ben totaal geen NH'er dus ik kan totaal niet in het straatje antwoorden maar ik vraag me wel een paar dingen af.

Met het respect dat hij heeft met jou als leider zal hij op den duur toch weten dat stilstaan hem de beloning oplevert. En dat je als hij voor je moet stilstaan ook leert dat jij aan hem zit en iets op zijn rug/hals/kont legt. Dat lijkt me in alle disciplines de basis om mee te werken. Je blijft stilstaan (of lopen) voor mij als leider, ongeacht de omstandigheden (of dat nu een plastic zak aan een stok is, een tuig of een laagvliegende helicopter) .
Als dit moeite opleverde hadden wij nog wel eens een handigheidje: Zoals vastzetten, naast een muur of in de hoek van de bak gaan staan. Een voetje optillen (vrijheid beperken). Al stappend, wandelend opzadelen (gebruik maken van vrijheid en afleiding).

En inderdaad een weekje rondlopen met een dekensingel/ anti-rolsingel+ dekje is best een idee, met een zadel heb ik nooit geprobeerd....

Het 'samenwerken' verhaal strookt natuurlijk lastig met datgene wat je wilt: Een zadel opleggen op de dag dat hij 'geen zin heeft'. Dat vergt toch leiding nemen en hem iets laten doen wat hij in 1e instantie niet leuk vind. Acceptatie en beloning volgt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:32

Doe je het alleen of met z'n 2en?

Ik denk ook dat hij het spelletje door heeft.
Het is lastig om vanaf de pc te uit te leggen waar het fout gaat en wat je beter kan doen.
Het is net een handigheid en ervaring die je moet hebben.

Eventueel wil ik ook wel een keer jouw kant opkomen..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 07:25

Simpelman schreef:
Je hebt een rangorde probleem.
Ga hier verder in zoeken:
Pat Parelli, Claus Hempfling, Monty Roberts, TTEAM.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:20

Ik vond 1 van de tips grandioos. Leg het zadel midden in de bak. Gaat hij erbij weg, zet hem aan het werk d.m.v draven, gallopperen. Loopt hij ernaar toe mag hij stappen, halthouden. Op het moment dat dat goed gaat en hij ervaart de 'rust' van het zadel, kun je eens proberen het zadel vast te houden en hem dan bij je te laten komen, loopt hij bij je weg zet je hem aan het werk, komt hij bij je kriebel je hem. Ik denk dat als je het op deze manier uitbouwt dat het dan uiteindelijk goed komt. Maar het zal niet in een maand tijd gebeurd zijn. Je moet wel de tijd nemen voor dit paard.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:09

TS hoe gaat het nu met je paardje? heb je een oplossing kunnen vinden of iemand die jou kan helpen?

loveWinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:11

Weet je zeker dat het zadel goed past? Want als dat niet het geval is kan het pijn doen en dan kan ik me voorstellen dat hij dat zadel niet op wil hebben.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 20:15

Vivat schreef:
TS hoe gaat het nu met je paardje? heb je een oplossing kunnen vinden of iemand die jou kan helpen?

Met diverse mensen in gesprek geweest, liep helaas op niks uit.
Komt ook nog bij dat onze stal gaat verdwijnen en we binnen een maand weg moeten zijn, dus daar ook heel druk mee.
Mazzeltje dat hij zo makkelijk is op de trailer :D

Ik krijg nog wel reacties per pb, die ben ik ook allemaal rustig aan het bekijken :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:21

O jeetje ook dat nog! Hopelijk vind je snel een fijn nieuw plekje. Jammer dat je nog niemand hebt gevonden die jullie kan helpen maar een nieuwe stal heeft nu natuurlijk even een grotere prioriteit

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:29

Mioux schreef:
Heb je zelf beschikking over een longeer bak? Anders zou je de manier kunnen proberen in dit filmpje. Vaak trainen ze de "wilde" paarden die ze meenemen ook op deze manier (meer in amerika)... zo wennen ze aan het zadel,bewegingen en dergelijke.

https://www.youtube.com/watch?v=glZWiw5liZA

Misschien kan je kijken of je hier naar toe kan werken?

Niet iedereen gebruikt deze methode, of is het ermee eens. Maar heb veel goede filmpjes gezien van hem. Ook zijn niet alle paarden uit t wild natuurlijk de meeste hebben een "tam" paard.

Je zou evt filmpjes kunnen bekijken van hem, hij heet Robert Monty en heeft ook buiten zadel mak andere filmpjes

Een join up lijkt mij geen oplossing.
Alleen al omdat ze daarin niet getraind is niet, onverantwoord!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:34

Heel je topic gelezen maar die pony van jou lijkt me gevalletje ik doe mijn zin...
Hier ook eentje gehad waar je geen deken kon opleggen en verzorgster dat heel voorzichtig deed want ze moest maar eens schrikken, wel kort vastgezet, deken erop gezwierd klaar.

Hier zou ik toch ook gewoon de pony vast laten houden, tussen de muur klem zetten, opzadelen en wat laten gaan. Maar mss omdat ik niet het geduld heb en van teveel poespas hou bij het zadelmak maken.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 14:01

(ik krijg er met de bokt meningen vast enorme spijt van dat ik dit ga plaatsen..)
We hebben een nieuwe stal gevonden
Ook is er een gesprek geweest met Annemarie van der Toorn, naar verwachting gaat m'n pony daar in september heen en daarmee is het probleem opgelost.
Met andere trainingsstallen ben ik in het gesprek er uiteindelijk niet uitgekomen of hij werd zelfs geweigerd omdat ze zelf ook niet wisten wat ze hiermee moesten.

Nog wel wil ik reageren op de vele tips van 'vastzetten en doorpakken'
Mochten andere mensen dit lezen, dan hierbij mijn reactie:
Bij een ex-wilde, niet doen, de omheining en je paard lopen hierdoor grote verwondingen op
Ze stoppen NIET voor het hek, die ijzeren paal en zijn ook NIET door te pakken in een dichte stal
nee, een die tot het uiterste gaat schopt de stal en zichzelf stuk, letterlijk.

en nog een misvatting die ik direct even uit de wereld wil helpen, al dan niet gerelateerd aan het onderwerp.
Een paard die op de wei is geboren en daar 2 jaar heeft gestaan is NIET te vergelijken met een wilde.
Of er nou wel of niet een hek om dat natuurgebied staat, dat (een hek) is niet gekoppeld aan het gedrag. (m.u.v. migratie)

Iedereen die dat ervaren heeft zal vermoedelijk hetzelfde zeggen
(Ik wilde dit toch nog mededelen om mensen te waarschuwen mochten zij met een ex-wilde ergens tegenaan lopen en willen vastzetten en doorpakken.
Het is het medische risico absoluut niet waard)

Wat mij betreft is het probleem opgelost dus het topic hiermee af :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:32

Fantastisch dat je een nieuwe stal hebt gevonden! En dat je bij Annemarie terecht kan! Toppie veel succes!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:29

Oh god de eerste kronkels in de kop en gedragsprobleem zijn er al weer. Sommige paarden zijn wat moeilijker en dan moet je stoppen en wegbrengen. Niets zo erg als een mislukt geprobeerd paard.