De klik met een onbeleerd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:08

nou, ik heb zelf een 6-jarige in de manegelessen zien lopen en doodbraaf. Een 8-jarige kan echt al erg braaf zijn. Het punt is dat je niet zelf kunt gaan zadelmak-maken etc, dat moet je uit handen geven en gaat geld kosten. Na je vorige topic zie ik jou er zelf ook nog wel uit 'ontwetendheid' zo een keer opspringen als de pony niet reageert als je er een zadeltje opligt. Dus verstandig? Nee.

Art_Ificious

Re: De klik met een onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 16:13

Op de Duitste site die ik gekregen heb staan er wel een aantal interessante paarden van de leeftijd 5-10 jaar. Voor een interessante prijs ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:19

En je vriend wil er niks van weten maar wel voor jou naar Duitsland rijden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 16:25

tsja als hij 300 km kan rijden naar Duitsland voor een auto te bezichtigen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:42

maar hij geeft ook geld uit aan auto's en niet aan paarden. :+
Sowieso beetje vreemde situatie daar geloof ik. Of je met zo'n onstabiele relatie aan een paard moet willen beginnen (wat tijd en verantwoordelijkheid kost en daar gaat je vriend dan niet moeilijk over doen?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:26

Iedereen moet zijn eigen fouten ervaringen mogen maken, Ayasha.

@ts, succes met je zoektocht en je releatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:31

Die verbied ik haar ook niet. Ik haal alleen punten aan om over na te denken. Gezien ze aan geeft wel met deze jongen verder te willen ondanks dat hij de paarden eigenlijk niks vindt. Dan is het iets om over na te denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:39

"De eik en de cypres kunnen niet in elkanders schaduw groeien".

Als je met een partner samen bent, mag je gerust ieder je eigen ding doen en blijven doen, alleen dien je dan wel de ruimte en de tijd te geven om die hobby uit te voeren. Een partner hoeft echt niet mee te gaan in de hobby van een ander, dus als de vriend niets geeft om paarden en alleen maar over auto's kan praten en daar alles voor doet dan is dat op zich niet verkeerd. Alleen dat hij wel voor zijn eigen hobby een bedrag over heeft en niet voor de paardensport is op zich wel verkeerd. Maar dan vind ik het ook niet netjes als ts met haar salaris alleen maar leuke dingen doet en de vriend voor huis en andere dingen op mag draaien. Dan werk je dit soort situaties alleen nog maar mee in de hand.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-06-14 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:50

3 jaar geleden was ik opzoek naar een 3 jarige waarmee ik aan de slag kon gaan. lekker rustig op mijn gemak. Toen kwam mijn vriendin aan met een jaarling en ik zei nee joh das niets en te jong. Uiteindelijk had ze me toch zover gekregen om te kijken.
Bij aankomst in de wei keek hij me aan en ik was verkocht. Er was gewoon iets. Hij was mega lelijk compleet overbouwd en alles wat ik niet wilde maar dat koppie. Daarna had de oude eigenaresse hem even in de bak gezet en zijn gangen laten zien en toen was ik helemaal verkocht. Nu 3 jaar later zijn we heerlijk op ons gemak aan t werk. Hij loopt nu 3 dagen 20 minuten aan de lijnen en zijn we bezig met rechtrichten. Zadel kent hij al en ruiter erop ook alleen ja hij is nog jong en ik wil alles op mijn gemak doen. Hij kan nog zolang voor me werken.
Het gevoel en de klik was er meteen van beide kanten al daar hij heerlijk kwam kroelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:58

Een jong dier kopen betekend wachten, betalen en hopen dat het dier heel blijft zodat je er ooit op kunt gaan zitten.
Drie jaar wachten als je graag wilt rijden (en de middelen en de tijd niet hebt om dat daarnaast nog te doen, al dan niet op een bijrijdpaard of op een manege) en veel geld investeren in een jong dier als je voor veel minder een kant en klaar beleerd paard kunt krijgen, is een hele lange tijd.

Ik heb zelf 2 paarden gefokt, de eerste is inmiddels 12, de tweede 5.
Die van 12 heeft mij, vanaf fok tot inrijden en berijden en ook dat heb ik professioneel laten doen een grofweg 15.000 Euro gekost.
Daar had ik een heel leuk beleerd dier voor kunnen kopen. En het is niet alleen maar een dier dat je meteen aanspreekt waar die klik mee komt. Die kan ook groeien.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:13

Cassidy schreef:
MaricoGraphy schreef:
Liefst zou ik voor een ervaren paard gaan (dressuurgericht die ook een balkje kan springen), maar deze zijn onwijs duur (niet onder 2.500 euro in mijn provincie).

Als jij 2500 Euro of meer voor de aanschaf al niet kan opbrengen, hoe wil je het onderhoud dan betalen?

Oei dan kan ik mijn merrie wel onmiddellijk te koop zetten aangezien ze zo'n €1000,- minder kostte..
€2500,- had ik dus ook niet.

Overigens komt ze absoluut niks te kort..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:15

Cassidy schreef:
"De eik en de cypres kunnen niet in elkanders schaduw groeien".

Als je met een partner samen bent, mag je gerust ieder je eigen ding doen en blijven doen, alleen dien je dan wel de ruimte en de tijd te geven om die hobby uit te voeren. Een partner hoeft echt niet mee te gaan in de hobby van een ander, dus als de vriend niets geeft om paarden en alleen maar over auto's kan praten en daar alles voor doet dan is dat op zich niet verkeerd. Alleen dat hij wel voor zijn eigen hobby een bedrag over heeft en niet voor de paardensport is op zich wel verkeerd. Maar dan vind ik het ook niet netjes als ts met haar salaris alleen maar leuke dingen doet en de vriend voor huis en andere dingen op mag draaien. Dan werk je dit soort situaties alleen nog maar mee in de hand.

Jep, en dan zit je dus in een onstabiele situatie en is de kans reëel dat paard de druppel wordt en de vraag is of TS er dan ook nog voor kan zorgen. :) En meer bedoelde ik niet te zeggen.. Maar imo is dat wel iets om eens over na te denken. Zo goed verkopen ze nl. ook weer niet. ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 00:32

Heb dit topic eens grondig bekeken:
Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

En uiteindelijk als ik de gemiddelde kosten per maand zie (300-350 euro) kom ik met mijn loon wel gemakkelijk toe om een paard te onderhouden en een appartement te huren als dit ooit nodig moest zijn.
(al kan ik ook terug naar mijn ouders, wat ik liever niet doe gezien ik daar weg ben gegaan door stresssituaties en ongelukkig leven.) :\
Het geld dat ik aan de kant heb staan kan blijven staan als spaarpot voor DA kosten.

Echter... als ik een jaarling/twenter koop moet ik sowieso 2 à 3 jaar wachten voor ik hem kan opleren.
En kan op die manier dus nog 2 jaar extra sparen voor een zadelmaker te laten komen om een passend zadel te hebben. :o
Daarnaast heb ik ook extra geld bijeen gespaard voor het zadelmak laten maken van het paard door een ervaren persoon. En kan ik in tussentijd rijles volgen in een manege 1x per week.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 01:59

En als je nou eens uit rekent wat hij in die twee jaar kost? Dat is ook schrikbarend veel. Dus nee, sparen doe je dan ook niet echt. Je geeft meer uit dan dat je een paar maanden door spaart en een paardje kan kopen wat helemaal naar je zin Is en beleerd is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 02:01

wat hij in die 2 jaren kost (zonder stalgeld) is echt makkelijk te doen met mijn loon hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 03:23

Dacht ik ook.. sparen voor dit, sparen voor dat.. BAM !! Paard ziek en naar de kliniek. Dag spaargeld. :) dus nee, sparen is lastig met een paard

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:07

MaricoGraphy schreef:
wat hij in die 2 jaren kost (zonder stalgeld) is echt makkelijk te doen met mijn loon hoor.

Knap dat je nu al weet dat ie in die twee jaar niet ziek gaat worden/ een trap gaat krijgen/ etc. En wat je precieze kosten dus gaan worden. Je weet het echt nooit.
Misschien heb jij het geluk dat het soepel verloopt, maar ga er niet zomaar van uit.

Zorg ook dat je tijdens het hebben van je paard, behalve je vaste lasten ook nog kunnen betalen, kunt sparen!
Ik spaar gemiddeld 500,- pr maand naast alle kosten. Vul het lekker aan, des te minder kopzorgen je zult krijgen wat betreft kosten..

Edit: ik wil je echt niet demotiveren, maar heb zelf sinds een jaar een jonkie. En alle berekeningen die ik ervoor allemaal maakte, daar kwam vrij weinig van overeen in de realiteit..
Maar als je zelf weet dat je het gaat redden, doe het dan vooral! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:14

MaricoGraphy schreef:
Ik heb er geld voor over, maar mijn vriend niet, dat is het probleem. (hij geeft liever uit aan auto's)

stalling hoef ik niet te betalen (gratis weides ter beschikking bij eigenaars van fjord en haflinger op mijn profiel) als jullie dat ook meerekenen met die paar honderd euro's per maand.
Hoefsmid betaal ik ook niet veel aan (weet hoeveel zij betalen voor 2 paarden tegelijk).
En voer moet ik ook niet bijbetalen.

kosten zouden dan enkel zijn:
-> Hoefsmid
-> DA: inentingen, bloedtest 1x per jaar
-> lessen en wedstrijden
-> harnachement 1x (tenzij onderhoud)

Pas hier mee op hoor! Nu heb je gratis weidegang, maar wie zegt dat je dat over een jaar nog hebt. Houdt altijd in gedachten dat het mogelijk is dat je situatie kan veranderen. (helemaal als je afhankelijk bent van de gunsten van iemand anders) Het zou jammer zijn als je, je paardje moet verkopen doordat je de kosten toch niet kan opbrengen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:28

MaricoGraphy schreef:

En reken nou eens met stalgeld. Dat is wat je met paarden moet doen, eigenlijk altijd een beetje van worst case scenario's uitgaan. Want weet je, als je op het goedkoopste rekent, kom je altijd bedrogen en uiteindelijk ontgoocheld uit.
Ik deed net als jij, alles mooi berekenen en ik kwam uit op een gemiddelde uitgave van 300 euro per maand alles inbegrepen (stal, hoefsmid, DA, ontworming, alle spulletjes die ik zou kopen), kortom echt alles. De ene maand zou het wat minder zijn, de andere maand wat meer, maar een gemiddelde van 300, dat had ik voor ogen. De eerste 10 maanden dat ik mijn paard had, klopte dat ook. En ik zat eigenlijk vaker onder die 300 euro dan erboven. Blij!
Maar toen zijn er een paar noodzakelijke dingen veranderd en nu? Nu is alleen al mijn stallingsgeld die 300 euro. Dus dat ben ik iedere maand sowieso al kwijt. Mijn gemiddelde uitgave per maand ligt nu ook veel hoger.
Zo moet je dus rekenen, niet alles op het goedkoopst, maar juist alles op zijn duurst.

Verder weet ik over welke manege dat je het hebt en als dat je enige optie is, ben ik niet zo voor, zeker niet voor een jong paard. Maar goed, dat is een andere discussie.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:31

Ik kwam op een friezenstal terecht. Hier zou ik een oudere friese merrie gaan rijden.

Verderop in een andere wei stonden een jaarling en een tweejarige fries.
Ik moest helpen om deze te verplaatsen naar een andere wei. En t meisje wat de twee jarige moest verplaatsen had er schrik voor. En toen ik haar zag was ik om. Wat een gaaf paard!

Echt een dominantie lompe merrie met eigen wil en nergens bang voor ;)

Sindsdien ben ik met haar aan de gang gegaan. Eerste jaren wandelen, manieren leren en later ook zadelmak gemaakt.

Dit is echt niet altijd zonder strijd gegaan want qua karakter zijn we gewoon precies t zelfde. Dit kan super goed gaan, maar soms ook echt botsen.

Maar ik heb nu een paard wat ik blind vertrouw en die ik nooit meer kwijt wil.

De eigenaar gaat de boel verkopen en Zara gaat echt sowieso met mij mee!

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:00

MaricoGraphy schreef:
1 was er 20-25 (appalooza merrie), de anderen waren tussen 6 en 20 jaar.

Ik zie helaas ook paarden van +- 5 jaar zelfs soms 8 jaar die onbeleerd zijn.

Liefst zou ik voor een ervaren paard gaan (dressuurgericht die ook een balkje kan springen), maar deze zijn onwijs duur (niet onder 2.500 euro in mijn provincie).

Hoezo zie je "helaas" paarden van 5 en soms zelfs 8 jaar die onbeleerd zijn? >;) 8 jaar en onbeleerd vindt ik zelf ook wel erg zonde of in ieder geval opmerkelijk, maar paarden van rond de 5 die nog onbeleerd zijn vind ik niks mis mee. Hangt er wel vanaf wat jij verstaat onder onbeleerd trouwens.

Stukje verderop zeg je dat je geen stalling hoeft te betalen, nee op dit moment niet, maar hoe lang gaat dat zo blijven, 20 jaar lang? Ik zou er niet vanuit durven gaan.
En je zegt dat je voer niet bij hoeft te betalen, maar ik mag toch aan nemen dat je het beste wilt voor je paard. Dan zal die toch af en toe (ik persoonlijk zeg regelmatig) bijgevoerd moeten worden, met meer dan alleen bijv. basis onderhoudsbrok, maar dat is natuurlijk jouw keuze.

Daarnaast is het al vaker gezegd, maar het gaat niet om de aanschaf hè? Als jij 2500 al ontzettend duur vindt, zou er bij mij een alarmbelletje gaan rinkelen. Zeker als je je jonge paard lekker een sociaal en vrij leven laat leiden de eerste jaren (naar mijn mening is dat in een kudde 24/7 buiten) is de kans dat er een keer wat gebeurd groot, en onderschat de dierenartskosten dan niet hoor! Mijn jonge merrie had een wondje (10 bij 10 cm) op haar achterbeen, wrs een trap gehad of iets, mocht een maand niet naar buiten omdat als ze te veel zou bewegen het niet kon helen, wat doe je dan die maand met je paard? Weiland is dan geen optie meer. Verder moest de da in die periode bij mij om de 3 dagen komen om te laseren en nog meer gedoe. Voor mij is het iedere euro waard geweest, maar wat ik wil zeggen is dat je je niet moet verkijken op de tegenvallende onverwachtse kosten. Als er wat mis gaat zit je in no time aan de honderden euro's extra kosten, mocht er ooit een operatie of wat nodig zijn loopt dat zo op tot in de duizend...
Plus dat als ik het zo hoor jouw ervaring te kort schiet op het gebied van opleiden van een jong paard, zelfs als je dat met hulp doet. Er zal niet iedere seconde dat jij met je paard bezig bent iemand naast je staan om je te helpen, en slecht gedrag is vrij makkelijk aan te leren.

Nouja, ik wil je niet ontmoedigen of iets, maar ik hoop wel dat je je realiseert wat je in huis haalt.
Als ik jou was zou ik voor een fijne 6 jarige gaan, waar ten minste de basis al op zit. Ja die zijn in de aanschaf duurder dan een onbeleerde 2 of 4/5 jarige, maar daar kun je ook nog jaren plezier van hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 10:27

OK stel dat ik de wei moet betalen, dan mag de eigenaar niet meer dan 100 euro vragen odmat ze op papier heeft staan dat de weides niet verhuurd mogen worden.
Toch verhuurt ze er 1 aan iemand en vraagt daar maandelijks een kleine bijdrage voor.

Ik weet goed genoeg wat ik in huis haal en heb zelfs diverse schema's opgebouwd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:29

MaricoGraphy schreef:
OK stel dat ik de wei moet betalen, dan mag de eigenaar niet meer dan 100 euro vragen odmat ze op papier heeft staan dat de weides niet verhuurd mogen worden.
Toch verhuurt ze er 1 aan iemand en vraagt daar maandelijks een kleine bijdrage voor.

Ik weet goed genoeg wat ik in huis haal en heb zelfs diverse schema's opgebouwd.

En wat al je niet meer welkom zou zijn bij deze eigenaar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:35

MaricoGraphy schreef:

Kind denk toch eens na. Jij kunt niemand dwingen om "maar" 100 Euro voor iets te vragen want officieel niet mag. Kans is veel groter dat je daar gewoon vandaan moet omdat het niet mag.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:37

MaricoGraphy schreef:

Ga er nou eens niet van uit dat je hier kan blijven staan. Wat is dan het gemiddelde stalgeld bij de stallen in jouw buurt? Houdt dat aub echt in je achterhoofd.