Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjeheeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:54

Misschien is hij te zwak?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:59

o_sandra_o schreef:
TS, ik heb ervaring met dit probleem. Bij het ene paard hebben we het goed op kunnen lossen. Op dit paard konden we vrij snel zonder problemen (wel met beleid) opstijgen.
Het andere paard vertoonde precies hetzelfde probleem, maar bleef lastig met opstijgen. In het rijden was zij verder braaf. Dit paard is regelmatig door een osteopaat en met dryneedling behandeld. Hierna was het een paar dagen beter. Maar het bleef lastig. Uiteindelijk zijn van dit dier foto's gemaakt en zij bleek kissing spines te hebben. Dit paard was al verschillende malen door een osteopaat en veearts bekeken, maar beide hadden niet direct kissing spines (of een ander groot probleem) verwacht.

Ik denk dat als je het echt goed wil doen, je moet uitsluiten dat er medisch niks aan het dier mankeert. Er is geen osteopaat of veearts die in een paard kan kijken.

Het is heel mooi dat je deze merrie een kans wil geven en met vertrouwen en rustig opbouwen zal je het zeker zover krijgen dat het opstijgen niet meer een probleem is, slechts iets waar je met beleid mee om moet gaan. Dit betekent echter niet dat de merrie geen pijn zou kunnen hebben..
Als je echt wilt doen wat het beste is voor het paard, dan zal je moeten luisteren naar wat ze je nu vertelt. En het enige wat ze vertelt is dat ze er niet blij van word als er iemand op haar gaat zitten...
Er is niet uitgesloten dat er medisch iets aan haar mankeert. Voordat jeverder kan met waarborging van het welzijn van het paard zal je dit toch echt moeten doen, ongeacht de kosten of de waarde van het paard!

Ben het hier volledig mee eens, als je goed wil doen voor het paardje zul je moeten onderzoek waar het weg komt.
als je niet weet wat het is kun je ook niet goed behandelen of verhelpen.

je wilt toch niet het beestje met veel pijn laten lopen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:00

Inderdaad je onderzoeksplicht nakomen en door eigen DA laten keuren. In NL heb je als je als particulier van een bedrijf koopt (wat een handelsstal is) volgens de wet 6 maanden om het gekochte te retourneren, maar ook daar zitten haken en ogen aan. Zowel juridisch (o.a. onderzoeksplicht) als practisch (paard inderdaad kunnen retourneren en je geld terug krijgen, want voor die prijs een wel passend paard staat er op dat moment nooit op stal, dan moet je (fors) bij betalen). Laat dus keuren, stel een goed contract op en schakel je emoties uit als je die beslissing moet nemen.

Paard klinkt als een heel mensgerichte knuffelkont. Die verkopen makkelijk omdat ze daardoor een heel hoge aaibaarheidsfactor hebben. Dat speelt bij veel kopers mooi in op de emoties, maar dat is absoluut geen garantie voor een gezond paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:24

Milo2012 schreef:
Paard is goedgekeurd. Ik ben voor haar gevallen ze is enorm lief.. ik kan haar voor een klein bedrag overnemen na wat er vanmiddag is gebeurd omdat ik(en de eigenaresse) haar een kans wil geven. Het is een erg gevoelig en onzeker paard. En ik denk dat ik met veel grondwerk en 1 op 1 contact ( dit krijgt ze hier niet, ze staat op een handelstal waar de dravers komen en gaan) heel veel uit haar kan krijgen en het een heel leuk paard kan zijn. Ook stel ik met de eigenaresse een contract op dat mocht het binnen een jaar niet lukken met haar ze dr terug koopt.

Ik ben alleen erg benieuwd of er mensen zijn die dit zelf meegemaakt hebben. We zijn er daarna nog 2 keer opgestapt. En dat was verder geen probleem.

bigone schreef:
Is het paard gekeurd terwijl je er bij was, zo nee, overnieuw keuren door een da die een goede keuring doet. En mooi dat je je in wil dekken maar gan er maar van uit dat jij na een jaar dit paard niet kwijt wilt, oude eigenaar hoeft dan alleen maar te zeggen dat ze naar de slacht gaat en je bent weg. Trap er niet in en ga eerst maar een proeftijd bedingen van een maand.

Milo2012 schreef:
Vind t toch wel knap dat jij weet hoe ik of de eigenaresse zou reageren mocht het zover komen.

Misschien is dat de ervaring TS.
Met mijn ervaring zou ik zeggen NIET AAN BEGINNEN. Niet voor niets in hoofdletters :D
Niet beginnen met een probleem, waarvan je de oorzaak niet weet. 9 van de 10 loopt dat slecht af. Je kunt een contract opstellen, maar voor het geld dat je ervoor betaalt gaan de meesten niet procederen. Trap niet in mooie toezeggingen van verkopers. 9 van de 10 keer geven ze niet thuis.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:38

Ts, ik ken het, mijn eigen paard Bonte Jaopie, de Tinker x Fries van de avatar-foto, liet zich de eerste de beste keer dat hij werd bestegen met een klap op de grond vallen.
De beleerder (ik deed dat niet zelf0 schrok zich een hoedje, want had dat helemaal niet verwacht.
Dit paard was al vanaf 6 maands veulen bij mij, en was nu 3,5 jaar. ik had hem zelf aan alles, zoals harnachement e.d. gewend, bit, zadel op, aansingelen geen punt, het enige dat nog moest gebeuren was "beleren onder de man". M.a.w. er had nog nooit iemand opgezeten. daar zocht ik een professional voor uit.

Alles ging prima, ook aan de longe, tot de beleerder zijn been uiteindelijk over het zadel zwaaide en zich liet zakken....
BENS! daar lag-ie, met zijn been onder mijn paard: gelukkig was de helper, die het paard aan de longe had en de lange zweep in de hand had, er gauw bij om Jaopie omhoog te jagen.

Die dag is verder nog even gelongeerd, en een tweede poging leverde geen probleem op... sterker: het hele probleem heeft zich nooit meer voorgedaan.ook later bij mij thuis nooit meer.

Mijn conclusie : mijn paard was voor 't eerst van huis sinds z'n babytijd, ik was de enige die tot dan toe mee omging, en opeens was hij verplaatst en klom er in den vreemde en wildvreemde bovenop.
FAINT!

Het kon in mijn geval dus geen 'verleden' of zadeldwang of gebrek aan werklust zijn: het paard bleef er zowat in van de schrik. zeer lange tihjd heeft-ie ook niet stil kunnen/willen staan tijdens heb opstijgen.
Dat heb ik 'm na de belering zelf moeten leren ("snoepjestruuk"). was niet eens erg moeilijk.

Hij had zeker geen enkele fysieke afwijking, nu nog niet, hij is nu gezond en wel bijna 10 jaar al weer.
Sommige paarden schrikken gewoon enorm, zijn totaal overdonderd (hoewel dit niet vaak voorkomt).

De merrie in kwestie in dit topic heeft het meerdere keren gedaan, dan kan het haast geen FAINT meer zijn, maar een gevoelig typetje, dat rustig voorbereid moet worden op wat komen gaat. Singeldwang zou zeker kunnen, hoewel ze daar eerder van gaan steigeren of bokken dan van gaan liggen, is mijn ervaring.
het feit dat ze steeds bewegen wil tijdens opstijgen is al een teken aan de wand: er zit geen rust en vertrouwen in.
Breng eerst die rust er in, als dat tot liggen leidt, ga dan tijdelijk mee met waar ze zich beter bij voelt zonder dat ze neer gaat, elke keer een stapje lopen en dan opstijgen (TIJDELIJK!).

Omdat ze al ouder is (dan mijn paard toen dit gebeurde) en een ex-draver, is een gedegen lichamelijke check-up uiteraard wijsheid. Persoonlijk denk ik niet dat er per se fysieke rampen de oorzaak van hoeven te zijn, eerder, ook gezien haar aanhankelijke aard, dat het wellicht in haar achtergrond/omgang met haar (weinig tijd, alles snel-snel) kan zitten.

Met TLC en veel geduld en uithoudingsvermogen van jouw kant, TS, zie ik MITS het dier gewoon een goede algemene gezondheid heeft, geen grote belemmeringen om haar aan te schaffen, hoewel ik zelf wellicht hier niet oor zou kiezen (maar ik hou sowieso van een ander type paard): ook vind ik het risico op een duurzaam kapot paard en het daarmee gepaard gaande verdriet, gezien slechts een klinische keuring, niet iets dat ik iemand aan zou willen raden.
Je bent er duidelijk gek mee zo lang je je de risico's realiseert en beseft dat je de oorzaak op moet sporen en niet moet negeren zo van "groeit ze wel overheen", moet je doen wat je hart je ingeeft, zonder je gezonde verstand aan de kant van de weg te laten liggen. Anders lig je er straks zelf bij....

ruitje

Re: Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:13

Heeft dit paard gekoerst? Ook in Nederland? Dan zijn er misschien bokkers die je wat kunnen vertellen van het verleden?

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 10:28

Hoi wij hebben besloten om de merrie niet te nemen.
We waren van plan om de rug plus achterhand op de foto te laten zetten. Aangezien de eigenaresse beweerd dat het paard verder geheel gezond was en geen gebreken heeft, had ik haar een voorstel gedaan dat als ze werd afgekeurd we de kosten zouden delen mocht ze worden goed gekeurd zou ik alle kosten op me nemen. Dit wou ze helaas niet, dus ik ga verder met mijn zoektocht naar een ander paard.

Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties!!!! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:20

Milo2012 schreef:
We waren van plan om de rug plus achterhand op de foto te laten zetten. Aangezien de eigenaresse beweerd dat het paard verder geheel gezond was en geen gebreken heeft, had ik haar een voorstel gedaan dat als ze werd afgekeurd we de kosten zouden delen mocht ze worden goed gekeurd zou ik alle kosten op me nemen. Dit wou ze helaas niet, dus ik ga verder met mijn zoektocht naar een ander paard.

Duidelijk, een eigenaar die niets te verbergen heeft en een goed adres voor haar paard zoekt zou hier wel mee akkoord gaan, ondanks dat het een vervelende uitkomst zou kunnen hebben maar dan wist zij ook precies waar ze aan toe was. Ik vind het goed dat je dit gedaan hebt, succes met je zoektocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:23

verstandige keuze

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:31

een verstandige keuze !

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:32

bigone schreef:
Duidelijk, een eigenaar die niets te verbergen heeft en een goed adres voor haar paard zoekt zou hier wel mee akkoord gaan, ondanks dat het een vervelende uitkomst zou kunnen hebben maar dan wist zij ook precies waar ze aan toe was. Ik vind het goed dat je dit gedaan hebt, succes met je zoektocht.

:j En ik wil er nog aan toevoegen: met deze eigenaar had je waarschijnlijk, wat al gezegd was door sommigen, problemen gekregen als je de pony na een jaar terug zou willen brengen, volgens jullie afspraak... (Schriftelijke afspraak heeft pas rechtsgeldigheid als je het via een notaris had geregeld... en dan nóg had je een heleboel gehakketak kunnen krijgen.)

TS, je hebt het heel goed aangepakt met dat voorstel van die röntgenfoto's!
Veel succes met je zoektocht naar een ander paard!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:38

Ik dacht al dat ik het paard vanochtend op marktplaats zag staan, jammer dat jullie er niet uit zijn gekomen. Mooi paard om te zien ook verder :)
Ondanks dat het misschien mijn ' concurrenten' zijn ( ik heb liever dat heel bokt een draver bij mij koopt natuurlijk :+ :') ) , wil ik toch wel zeggen dat deze stal erg goed bekend staat en ik denk dat als zij die afspraak met je maakt, ze zich er ook aan houd.

Verder denk ik wel dat je de juiste keuze heb gemaakt TS, succes in je verdere zoektocht :)

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:49

Milo2012 schreef:

Goede keuze ts.
Al kan ik mij de reactie van de verkoper ook wel voorstellen, nu is het nog steeds een ??? of het paard wat mankeerd ja of nee, en kan ze het paard verkopen als gezond.
Zodra uit röntgenfoto's blijkt dat het niet goed zit, mag ze het paard alleen nog maar verkopen als zijnde niet goed, nu blijft die vraag in het midden...Maar of dat zo eerlijk is??.........

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:19

Gooiske schreef:
Milo2012 schreef:

Goede keuze ts.
Al kan ik mij de reactie van de verkoper ook wel voorstellen, nu is het nog steeds een ??? of het paard wat mankeerd ja of nee, en kan ze het paard verkopen als gezond.
Zodra uit röntgenfoto's blijkt dat het niet goed zit, mag ze het paard alleen nog maar verkopen als zijnde niet goed, nu blijft die vraag in het midden...Maar of dat zo eerlijk is??.........

Ik vind het vooral niet eerlijk tegenover de merrie.. maargoed haar reactie was: mijn paard, mijn probleem. Ze zei vlak nadat het gebeurd was dat ze de merrie als draagmoeder zou aanbieden.. hopen dat dit ook echt gebeurd en dan ze bijv. Niet helemaal kapot word gereden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:25

Mogelijk weet de eigenaresse wel wat ermee is of wil ze het niet weten.
TS, je zei toch dat ie al gekeurd was. Heb je het keuringsrapport ook gezien?

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:32

Babootje schreef:
Mogelijk weet de eigenaresse wel wat ermee is of wil ze het niet weten.
TS, je zei toch dat ie al gekeurd was. Heb je het keuringsrapport ook gezien?

ze was klinische gekeurd niet röntgenlogisch (schrijf je dat zo? Hihi)

Nee ik heb het keuringsrapport niet ingezien dit zou ze opvragen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:36

Milo2012 schreef:
Vind t toch wel knap dat jij weet hoe ik of de eigenaresse zou reageren mocht het zover komen.

Dat heet ervaring.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:39

Ok nu ben ik altijd de eerste die roept dat verkopers best mogen instaan voor keuringen, maar laten we wel wezen. We hebben het hier wasrschijnlijk
Over een paard van een paar honderd euro. Dan kun je toch niet verwachten dat de verkoper de helft van een rontgenlogische keuring gaat betalen? Dat is minstens zoveel als het beestje waard is.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:40

Johnnydepony schreef:
Ok nu ben ik altijd de eerste die roept dat verkopers best mogen instaan voor keuringen, maar laten we wel wezen. We hebben het hier wasrschijnlijk
Over een paard van een paar honderd euro. Dan kun je toch niet verwachten dat de verkoper de helft van een rontgenlogische keuring gaat betalen? Dat is minstens zoveel als het beestje waard is.

De helft zou op 150 euro uitkomen dus nee dat zou niet net zoveel zijn als waar ik haar voor zou kopen.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:41

GamblersCup schreef:
Milo2012 schreef:

Dat heet ervaring.

Niet elk persoon is het zelfde. Je kent mijn niet en de eigenaresse waarschijnlijk ook niet!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:44

Nee, maar ervaring is ervaring en het was een waarschuwing. Paardenwereld blijft de paardenwereld en ervaring van mensen in de wind slaan, die al iets langer meelopen dan jij zelf, is dom. Betekend niet dat je door deze ene persoon het beest moet laten staan, maar het is zeker iets om mee te nemen in je overweging. Je reactie op deze waarschuwing vind ik dan ook naief en niet netjes naar iemand die je voor een miskoop (wat nog wel eens ontzettend veel geld en ellende zou kunnen gaan kosten) wil waarschuwen.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:47

Maar dan nog blijft het feit staan dat je zowel mij als de eigenaresse niet kent en hier dus niet over kan oordelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:48

Milo2012 schreef:

Dat geeft toch genoeg te denken dat ze dat niet wil terwijl ze eerst zegt dat het paard goed terecht moet komen....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:50

Ik ben het met een aantal voorgangers eens dat "dan gaat ze terug" wel wat makkelijk gedacht is aangezien het om een levend dier gaat.

Zelf heb ik zojuist een paard terug gekregen dat voor weinig weg is gegaan, ik zou haar terug nemen maar dan wel 'in oorspronkelijke staat' in het halve jaar dat ze weg is geweest is ze wel hoefbevangen geraakt en heeft ze vage wratjes op haar wangen gekregen.

Ik heb dus niet het volledige bedrag terug betaald aangezien ik een gezond paard verkocht heb, wel heb ik haar terug genomen omdat ik haar gemist had. Dit paard waar jij voor bent gevallen kan ook wel iets overkomen (zich bezeren als ze er weer bij gaat liggen bijvoorbeeld) en wie zegt dat de huidige eigenaresse haar nog terug neemt als er extra kosten bij zijn gekomen én je bent erachter dat het gedrag niet veranderd?

Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf en gratis bovendien.

*edit* besluit is genomen... ik denk een goede keuze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:51

GamblersCup schreef:
Nee, maar ervaring is ervaring en het was een waarschuwing. Paardenwereld blijft de paardenwereld en ervaring van mensen in de wind slaan, die al iets langer meelopen dan jij zelf, is dom. Betekend niet dat je door deze ene persoon het beest moet laten staan, maar het is zeker iets om mee te nemen in je overweging. Je reactie op deze waarschuwing vind ik dan ook naief en niet netjes naar iemand die je voor een miskoop (wat nog wel eens ontzettend veel geld en ellende zou kunnen gaan kosten) wil waarschuwen.

Uiteindelijk heeft ze er gelukkig iets mee gedaan Gamblerscup dus onze waarschuwingen zijn niet voor niets geweest. Ondanks dat de verkoper best te goeder trouw kan zijn, daarover kan en wil ik geen oordeel uitspreken. Echter, als je een aanbod van een koper krijgt waarbij je weet dat je paard een zeer goed tehuis gaat krijgen om de helft van de keuringskosten bij afkeuring op zich te nemen en dit weiger je dan was het voor mij ook einde verhaal wat betreft koop. Dus ts heeft het goed aangepakt in dit geval alhoewel de openingspost anders deed vermoeden.