snel vervelen, dwergeitje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:55

Wat zou deze casus voor reacties opleveren op een geitenliefhebbersforum? Dat een paard soortgenoten nodig heeft is al voldoende gezegd denk ik, maar wat dacht je van de geit? Het is geen jollybal die je de wei/box in schuift, het is evengoed een kuddedier met zijn eigen behoefte aan soortgenoten.

snowlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:57

Gwahir schreef:
Wat zou deze casus voor reacties opleveren op een geitenliefhebbersforum? Dat een paard soortgenoten nodig heeft is al voldoende gezegd denk ik, maar wat dacht je van de geit? Het is geen jollybal die je de wei/box in schuift, het is evengoed een kuddedier met zijn eigen behoefte aan soortgenoten.

Helemaal mee eens! De geit verdient ook soortgenootjes!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:57

Gwahir schreef:

AMEN _/-\o_

Gewoon soort bij soort, geit bij geit en paard bij paard. dat is het beste voor beiden dieren!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:58

Gwahir schreef:

Ook helemaal mee eens! Wist tot nu toe niet zeker of een geit ook een kuddedier is, maar nu wel. En élk kuddedier hoort een soortgenoot te hebben, klaar.. Alleen jammer dat mensen het wat betreft honden, konijnen en cavia's niet serieus nemen.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:05

Geryon schreef:
Gwahir schreef:

Ook helemaal mee eens! Wist tot nu toe niet zeker of een geit ook een kuddedier is, maar nu wel. En élk kuddedier hoort een soortgenoot te hebben, klaar.. Alleen jammer dat mensen het wat betreft honden, konijnen en cavia's niet serieus nemen.

inderdaad!!! Helaas denken mensen vaak alleen in eigen belang...
doe t OF goed OF neem gewoon geen dieren.... helaas kunnen de beestjes zelf niet praten he...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:09

Welk ras word met stompjes als hoorns geboren dan TS? Ik ken alleen onthoornde geiten die stompjes hebben, en kan ze op google ook niet vinden :)
Ik ben inderdaad van mening dat je goedkoper uit bent met een simpel iets als een shet. Waarom? Meerdere redenen:
1: Zelfde ''taal'' als het paard, heeft de geit niet.
2: Goedkoper uit qua voer. Je hoeft niet verschillende soorten voer te kopen, pony's eten hetzelfde (terwijl je anders nog weer geitenbrok moet halen)
3: Weide geit-proof maken is duurder dan een weide pony-proof maken. Geiten zijn geweldig in ontsnappen.
4: Ook de geit moet een maatje hebben die hij/zij snapt qua taal! Oftewel, je kunt niet maar 1 geitje nemen, maar je neemt er dan meteen meer.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:16

Witte geiten en ook toggenburgers worden zowel gehoord als hoornloos geboren, maar er zijn meer rassen. Hoornloos fokken levert alleen soms kwenen op, vandaar dat dat niet altijd kan.

Melkgeitenbedrijven en kinderboerderijen mogen onthoornen, misschien bedoelt ze die stompjes?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:18

privace schreef:
lrtj_ Dus volgens jou mishandel ik mijn paard? :D haha sommige mensen gaan ver in hun fantasie. Ik vind het heel erg dat je iemand beledigt voor een vraag die men stelt. Ik heb heel wat mensenkennis maar dat je zo ver kunt gaan hierin vindt ik er ver over gaan. Bedankt voor het 'compliment'. Ik zal het onthouden, vanaf nu mishandel ik mijn paard :roll:

Een basisbehoefte wegnemen van je paard is inderdaad een vorm van mishandeling vind ik.

En het argument "maar mijn andere paard heeft wel eens zijn been gebroken" vind ik ook een beetje een loos argument. Er zijn ook weleens kinderen overleden na een ongeluk met een schommel, dat zou betekenen dat alle kinderen niet meer zouden mogen schommelen?

Je kunt er niet aan ontkomen, een paard heeft een ander paard nodig, jij zou ook niet gelukkig worden als je altijd alleen zit, of word opgesloten met een parkiet.

En ik leef me heus in in jouw situatie zoals je die omschrijft, maar ik vind jou in jouw situatie een beetje egoïstisch overkomen. Jij kan geen paard bij je paard zetten, dus vind je maar dat het niet nodig is. Zo werkt het niet. Als ik jou was zou ik me samen met je ouders eens een hoop informatie zoeken over het kuddegedrag van paarden, want als je denkt dat een paard geen paard nodig heeft, heb je gewoon niet genoeg kennis om een paard te houden.

Natuurlijk is dat allemaal mijn mening, en hoef je je er niet aan te houden, maar het zou je sieren om gewoon eens open te staan voor alle (goedbedoelde) adviezen en een passende oplossing te zoeken.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:19

beert schreef:
Witte geiten en ook toggenburgers worden zowel gehoord als hoornloos geboren, maar er zijn meer rassen. Hoornloos fokken levert alleen soms kwenen op, vandaar dat dat niet altijd kan.

Melkgeitenbedrijven en kinderboerderijen mogen onthoornen, misschien bedoelt ze die stompjes?

Dankje :j
Ik kan ze eigenlijk alleen gehoornd vinden, en hoornloos is meer een ''fokfout'' van wat ik tegenkwam :)
Denk niet dat ze onthoornd bedoeld:
''Er zijn blijkbaar geitjes die zonder horentjes worden geboren maar met stompjes. Wij nemen dan eentje met stompjes (probleem opgelost)''

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:20

Je hebt een paar opties

1) Je 1 jarige erbij zetten

2) Een andere pony kopen en die erbij zetten, of evt. de pony van iemand anders erbij

3) Je pony ergens anders stallen

4) Je pony verkopen

Zo simpel is het. Ik lees telkens dat het niet zo makkelijk zou zijn om er nog een pony bij te kopen: als jij je paard niet zo'n beetje het belangrijkste in zijn leven kunt bieden (een soortgenoot) zijn je omstandigheden op dit moment niet geschikt om een paard te houden.
Als je te weinig tijd hebt om er nog eentje bij te nemen zul je de afweging moeten maken om je huidige pony weg te doen of een passende oplossing te zoeken (en een geit valt daar dus niet onder).

Een geit heeft net als paarden soortgenoten nodig.

Je bent nu gewoon puur egoïstisch bezig, hoe je het ook went of keert. Het maakt allemaal niet uit of je ouders verantwoordelijk zijn etc. etc. want als jij voor je paard zou kiezen heb je ook nog de optie hem te verkopen. :)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 21-04-14 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_0o

Re: snel vervelen, dwergeitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:28

Wijzelf hebben 4 geiten en 2 paarden op de wei staan. Onze merrie van 2 (die trouwens ook kuilen in de paddock graaft en daarna er in gaat rollen) jaagt onze geiten op en maakt er een spelletje van. Onze geiten hebben nu een eigen stuk wei, zodat ze niet meer op worden gejaagd.
Geen goed idee dus, ook kunnen geiten en paarden niet met elkaar communiceren omdat het 2 verschillende diersoorten zijn.

De pony en de geit zien er leuk uit samen, maar jij zult het fijner vinden dan het paard of de geit. Die hebben er namelijk vrij weinig aan.

Het enige waar jouw paard blij van word is een ander paard erbij, wil je dit niet, dan moet je geen andere dingen gaan verzinnen om je geweten te sussen.

Verder (ik heb niet het hele topic gelezen, alleen de eerste en laatste blz) worden geiten met hoorns geboren en schapen (ooien, niet de rammen) niet.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:29

Is het niet mogelijk er voor een zomer/jaar een twee-jarige bij te zoeken van iemand anders. Paarden staan toch voornamelijk op de wei, en als je dan voor één jaar een soort weidegang aanbiedt aan een ander (kun je nog huur vragen ook) dan is jouw paard dat jaar geholpen en ook een andere tweejarige.
Overigens zullen de meeste tweejarigen nog in de opfok staan, maar je kunt het allicht proberen.
Wanneer dan na dat jaar je eigen paard naar huis komt kunnen de dan twee en driejarigen mooi bij elkaar

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:30

Er bestaan gewoon geiten zonder horens en er zijn ook gewoon schapen met horens. Ligt aan het ras (en of het mannetjes of vrouwtjes zijn maakt niet uit. Horens zijn alleen bij de mannen vaak groter).

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:34

Tigress schreef:
beert schreef:

Dankje :j
Ik kan ze eigenlijk alleen gehoornd vinden, en hoornloos is meer een ''fokfout'' van wat ik tegenkwam :)
Denk niet dat ze onthoornd bedoeld:
''Er zijn blijkbaar geitjes die zonder horentjes worden geboren maar met stompjes. Wij nemen dan eentje met stompjes (probleem opgelost)''

Kinderboerderijen fokken vaak liever hoornloos, omdat kleine kinderen dan niet achter de hoorn blijven hangen :-). Als een dier hoornloos is, is het het fijnste dat alle dieren hoornloos zijn. Anders is de hoornloze altijd de sjaak in de kudde.

Maar dwerggeiten hebben volgens mij wel altijd hoorns..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:35

Dwerggeiten zijn inderdaad gehoornd :)

Hoornloos hoeft geen fokfout te zijn, ligt aan het ras.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:37

Qua geit, en dan met name de dwerggeit, kom ik ze alleen gehoornd tegen. Ook de dames :)
Van schapen wist ik dat ze hoornloos konden zijn, maar qua geit kon ik ze niet echt goed vinden. Ik zal nog eens even google raadplegen voor een dieper onderzoekje, ben nu wel benieuwd. Klinkt inderdaad logisch met kinderboerderijen, al heb ik ze daar ook nog niet hoornloos gezien _O-
Maargoed, ik dwaal af :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:38

Bijv. de Nederlandse witte geit en de Toggenburger komen voor zonder horens.

(Werk als vrijwilliger op een kinderboerderij met zowel gehoornde als hoornloze geiten/schapen ;) )

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 21-04-14 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:39

Ik snap dat het moeilijk is om ze samen te zetten als je vorig jaar je paard bent verloren door een gebroken been :(:)

Maar is het geen mogelijkheid om de wei in tweeën te delen en je andere paard er naast te zetten? Dan kunnen ze elkaar in elk geval zien en ook aanraken over het hek. Dan kan je even aankijken of je ze echt bij elkaar kan zetten. Maar het lijkt me dat dat wel kan ;) Want voor de opvoeding is het echt wel belangrijk dat ze met meer paarden zijn.

Aan een geit zou ik niet beginnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:42

privace schreef:
Shirley schreef:
Misschien kun je haar dan beter op een plekje zetten waar ze wel met soortgenoten kan spelen ?

Dit is niet volledig mogelijk. We hebben ze graag thuis staan en op de manege zijn er geen soortgenoten van haar. Ik heb ook nog een jaarling maar die staat op de manege met andere jaarlingetjes. Zij kan binnenkort dan wel bij haar staan, maar we zijn altijd wel wat bang voor risico's die zich daaruit voortbrengen. Ik heb namelijk al wat verhalen gehoord van paarden die elkaar verwonden. Zelfs ééntje die gestorven was door schot tegen haar hoofd.

Daarbij hebben wij 3 wei's met voldoende gras, we betalen hier heel wat voor dus het zou stoms zijn dat we die niet gebruiken.

Ik hoop dat jullie mij niet verkeerd begrijpen, en ik zou ook geen reltopic willen veroorzaken :o maar op een andere plek zetten is ook volledig uitgesloten :\

TS wij hebben na jaren dubben de knoop doorgehakt en een merrie voor onze ruin gekocht die van te voren aan elkaar mochten snuffelen of er een klik was. Geen klik dan geen koop. Hadden we dat maar jaren eerder gedaan. Ik heb veel minder werk aan mijn paard sindsdien want hij si gelukkig met zijn vrouw en het vervelen is verleden tijd en er een hele leuke rijpaardje bijgekregen voor me zelf. Dus mijn advies is, probeer er een ruintje bij te zetten. Je hebt grond genoeg en als de klik daar is (anders koop ontbinden dus met ontbindende voorwaarde kopen net als wij) zul je zoveel leuke dingen om je heen zien, want het spul verandert echt gigantisch en je krijgt er een stelletje voor terug dat speelt met elkaar, krabt, af en toe ruzie maakt (valt echt wel mee hoor) en dikke vrienden zijn. Wij genieten elke dag van ze.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-04-14 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:43

Simpel, verhuur de weide aan iemand, dan krijg je er ook nog wat geld voor en heeft je paard een maatje.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:14

Het valt me nu pas op. Het zal wel door de invloed van Pasen komen.

Een dwerg eitje helpt echt niet tegen verveling hoor ;)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:39

Mijn verzorgpony heeft ook een jaar alleen gestaan. Eerst dacht ik ook dat ze dat niet zo erg vond, maar na een poosje begon ze veel te veel energie te krijgen.
Toen hebben we haar bij mijn pony's gezetmet een hek ertussen, omdat mijn eigen merrie erg dominant en chagrijnig is.
Pas na een halfjaar kon mijn verzorgpony met mijn twee eigen merries snuffelen zonder weggejaagd te worden.
Toen maar het hek weggehaald, en man, wat vond ik het eng.
De hele week waren er ruzies. Ik wilde het hek er alweer tussen planten, maar van mijn vader moest ik wachten.
Ik ben blij dat ik toen mijn angst opzij heb gezet, want nu zijn het beste vriendjes en is mijn verzorgpony veel vrolijker en rustiger.
Ewn pony heeft gewoon soortgenootjes nodig, punt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:44

Een jong paard behoort in een kudde met soorgenootjes, en bij voorkeur meer dan een. En in het helemaal ideale geval, in een kudde met paarden van verschillende leeftijd.

Een dwerg eitje (pun intended), gaat dat niet compenseren. Een dier gaat geen paardensociale vaardigheden leren van een dwerg eitje. Leert ook geen complexe vaardigheden zoals ze in een echte kudde voorkomen van een enkele soortgenoot van gelijke leeftijd of een jaartje ouder.

Dus mijn advies: inscharen in een groooooooooote groep met jonge paarden van gelijke leeftijd, en als dat niet aan huis kan, in een erkend en goed opfokbedrijf. Een dwerg eitje erbij is geen oplossing....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:01

Iemand vraagt iets en heeft geen idee dat het antwoord zo rauw op haar dak kan vallen.
Beste TS, een paard is een kuddedier. Jouw blije paard verveelt zich een beetje, omdat ze eenzaam is. Mensen vervelen zich ook wel eens. Klopt. Maar een paard heeft geen menselijke eigenschappen. Doe niet eigenwijs, doe niet dom. Zet je paarden bij elkaar. Dat is gezond, praktisch en normaal. Natuurlijk heb je verdriet om je paard dat het been gebroken heeft en dat niet overleefd heeft. Dat is jouw verdriet. Daar hebben je paarden die je nu hebt, geen boodschap aan. Ik wens je wijsheid en succes toe met je jonge paarden. Oh ja...geiten eten graag paardenstaart. Dat is niet fraai.

Ik neem nog een paaseitje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:07

TS is 17, plaatst dit in het volwassenenforum en gaat dan van mij toch echt volwassen tegengas krijgen. Heel sneu van je eerdere paardje, en daar kan je je gedrag in de toekomst op aanpassen maar ik zou dat toch niet adviseren. Je kunt ze echt niet in een gouden kooitje zetten. Daar gaat je paard niets van leren, en al helemaal niet gelukkig van worden.

Ik neem ook nog een paaseitje....