Paard met trauma's, nog tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:47

Ik heb ook een paard die was klaar voor de slacht zover mishandel was hij. Was niks mee te beginnen niks waard zeiden ze. Niet te rijden. hij was bang voor alles. Ik heb toen met grondwerk al het vertrouwen tussen ons opgebouwd en toen een half jaar in de kudden gezet. Daarna was het een heel ander paard.
Hij springt nu Z nivo en is super onder het zadel terwijl hij eerst rillerig en bang was.
Mijn tip zou zijn laat hem lekker paard zijn. Even niet rijden gewoon lekker knuffelen verwennen het vertrouwen terug winnen. Samen wandelen. Middeltjes erin gooien werkt in mijn ogen niet. het zit toch tussen de oren. Dat moet tot rust komen uit zichzelf.

En wat ik ook als tip zou willen mee geven zelf oefeningen doen dat je jezelf rustig kunt krijgen. Een paard voelt het makkelijk aan als jezelf wat gespannen of bang bent. Als ik van mijn paard val laat ik ook altijd even 5 minuutjes iemand anders ermee stappen zodat ik zelf rustig word en dan er weer op. Je bent toch altijd wel geschrokken als je van een paard valt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:05

Bambolina schreef:
Gert van den Hof is geloof ik toch wel de laatste waar je een getraumatiseerd paard naartoe moet sturen.

Wat een onzin.
Net als dat het onzin is dat alleen TS op het paard kan zitten.
Als ik de foto's in het profiel van TS bekijk, dan zit zij absoluut niet onafhankelijk, stop daar onzekerheid van de ruiter bij en je krijgt een ongeleid projectiel.

Mi zou dit paard behoorlijk gebaat zijn met iemand die rustig is, onafhankelijk zit, niet teveel teut maar het paard vertrouwen geeft dat hij als ruiter weet wat hij doet. En dan heb je precies Gert van den Hof omschreven.

Met teuten bedoel ik eigenlijk wat Nouvel omschrijft in haar alinea zo normaal mogelijk met het paard omgaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:10

Thanx voor de positieve reacties op mijn tips!
Helaas ervaringsdeskundige op dit gebied, het is fijn als ik iemand anders daarmee kan helpen...

advies om rug op de foto te zetten heb ik ook gedaan via pb, sowieso kan pijn waar dan ook angst en stress in het gedrag doen versterken...

Ik zou zou ook baarmoeder en eierstokken na laten kijken trouwens als je toch bij een kliniek bent...
daar kunnen ze ook heel erg last van hebben en dit ook ook weer heel erg het gedrag versterken weet ik helaas...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:29

kamsel schreef:
Bambolina schreef:
Gert van den Hof is geloof ik toch wel de laatste waar je een getraumatiseerd paard naartoe moet sturen.

Wat een onzin.
Net als dat het onzin is dat alleen TS op het paard kan zitten.
Als ik de foto's in het profiel van TS bekijk, dan zit zij absoluut niet onafhankelijk, stop daar onzekerheid van de ruiter bij en je krijgt een ongeleid projectiel.

Mi zou dit paard behoorlijk gebaat zijn met iemand die rustig is, onafhankelijk zit, niet teveel teut maar het paard vertrouwen geeft dat hij als ruiter weet wat hij doet. En dan heb je precies Gert van den Hof omschreven.

Met teuten bedoel ik eigenlijk wat Nouvel omschrijft in haar alinea zo normaal mogelijk met het paard omgaan.

Alles kan, betekent niet dat het verantwoord is.. als TS toch heeft gezegd dat wie er verder op heeft gezeten er ook meteen weer naast lag, en ze geen mensen in gevaar wil brengen.

Zo'n paard rijd je er sowieso niet 'effe' in een kwartier doorheen. Met een trauma moet je geduld hebben.

geerke

Re: Paard met trauma's, nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:55

wat houd een ''getraumatiseerd'' paard eigelijk in?
Wat is het verschil tussen een getraumatiseerd paard en een paard wat of de boel in de maling neemt en dat kan doen omdat iedereen denkt dat hij getraumatiseerd is....of heeft het paard echt medische problemen,in de rug en word dat vertaalt naar trauma?

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:48

Ik denk niet dat een paard doet alsof hij mishandeld is. Mijn eerste paard kan extreem reageren op zweep trailer en nog meer van dat soort dingen. Terwijl mijn andere paarden soms in stalking gaan en doen alsof het eng omdat ze geen zin hebben. Maar ze reageren nooit zo extreem als mijn eerste paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:20

Dat mijn paard een trauma heeft is helder ;) Daar heeft ze de littekens voor om het te bewijzen en dat een paard doet alsof geloof ik niet in.

Osteo is geweest, ik kijk eerst even wat daar het effect van is.

Rug op de foto zetten hou ik in mijn achterhoofd maar heb ook geleerd op mijn gevoel te vertrouwen en ik geloof niet dat ze anders dan spierspanning iets echt mankeert.

Gisteren hebben we samen wel een ontzettend leuke dag gehad en daar halen we altijd veel energie uit :)

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:27

mooie foto <3