inenten is een drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: inenten is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:04

Doe je het met clickeren? Dat scheelt op zich een hoop. Doordat ze haar 'woordje' hoort raakt die van mij zo gefocust, dat ze haar verstand gebruikt en kan blijven stilstaan. Als je ze doet nadenken, schieten ze niet zo snel in paniek (iets met de hersenhelften, dacht ik).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:18

Dat is dus dat stukje training en waar het vaak mis gaat is dat mensen er niet genoeg tijd voor nemen, te weinig geduld hebben, te veel verwachten of zelf niet in staat zijn om gewenst gedrag te krijgen bij hun paard, waardoor het afgedaan wordt als 'bij mijn paard kan dat niet'. Elk paard is trainbaar, alleen niet elk mens krijgt dat voor elkaar.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:27

Probeer ook te kijken op welk moment het bij jouw paard mis dreigt te gaan: zie wanneer de eerste signalen er zijn. Dat kan bijvoorbeeld al zijn van zodra de DA op het erf komt, of pas wanneer hij daadwerkelijk een prikje wil geven. Is het van zodra hij op het erf komt, grijp dan een keer de kans aan dat de DA je paard benadert zonder dat hij iets 'engs' doet, en je paard gewoon een keer een kriebel geeft. Is het pas bij het effectieve inenten (en bijvoorbeeld op het moment dat hij het vel van het paard vastneemt), oefen dat dan gewoon thuis spelenderwijs in. Zet dat wat eng is, om in iets vertrouwds en aangenaam. Maxwell heeft overigens leuke stukken tekst hierover geschreven :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:29

Soms denk ik wel dat het ook de DA moet zijn die het paard traint. Onze DA nam altijd een handje brok mee in zijn andere hand. Dus klopje op de hals, spuit erin, brok erin. Je moest mijn paard zien kijken "goh, waarom blijf je niet even". Hij kon altijd gewoon naar al mijn paarden lopen terwijl ze in de wei stonden. Nooit problemen, zelfs niet bij de 2 die echt wel heel kritisch waren (eentje heeft zelfs bij een DA gewoont, maar daar was hij helemaal niet te vangen, door niemand niet, daarop is hij naar ons verhuisd). Onze DA ging ook altijd alle paarden even af, zelfs als hij er maar voor 1 kwam. Zo hield hij ze te vriend, en was het zelfs geen probleem toen hij moet spoed moest opereren omdat er 1 in een ijzerdraad was gaan staan (ijzerdraad in de hoef). Met de controle kwam hij (de pony die niet vangbaar was) ook weer gewoon richting DA. Brokjes he.... doen toch wonderen als je ze juist inzet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:20

Bhriseis schreef:
Doe je het met clickeren? Dat scheelt op zich een hoop. Doordat ze haar 'woordje' hoort raakt die van mij zo gefocust, dat ze haar verstand gebruikt en kan blijven stilstaan. Als je ze doet nadenken, schieten ze niet zo snel in paniek (iets met de hersenhelften, dacht ik).

Dat deden ze bij mij ook toen ik een inenting moest hebben (oke niet met een klikker dan, maar praten), ja doei, ik heb heus wel in de gaten wat er gebeuren gaat. Zou dat bij paarden ook zo zijn of zeg ik nu iets heel doms? :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:48

Wanneer je clickert, gebruik je een woord of geluid (hier: 'goed goed goed'), dat aangeeft dat wanneer je paard blijft doen wat hij doet, uiteindelijk de 'click' (hier: 'mooi') volgt, en hierna dus de beloning. Wanneer mijn paard stilstaat, en ik zeg: goed goed goed, dan weet mijn paard: als ik nu blijf stilstaan en ik me even blijf focussen, dan komt de beloning er aan :)*

Op dat moment zie je dat het paard echt actief meedenkt ("Wat wordt van mij gevraagd, wat kan ik doen om de beloning te verdienen?") en zijn uiterste best doet om de puzzel op te lossen. En terwijl het paard actief nadenkt, gebruikt het geloof ik de linkerhersenhelft, terwijl vluchtreacties uit de rechterhersenhelft komen. Althans, dat meen ik me te herinneren; ik zou er mijn boek even moeten bijnemen voor dat laatste.

En uiteindelijk bouw je het clickeren af, maar het is zeker weten een handig hulpmiddeltje in stressvolle situaties. Bovendien zie ik er ook geen kwaad in: paard vindt het prikje een leuk spel, en veroorzaakt geen dramatische situaties, iedereen blij :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:03

hyppolyte schreef:
Dat is dus dat stukje training en waar het vaak mis gaat is dat mensen er niet genoeg tijd voor nemen, te weinig geduld hebben, te veel verwachten of zelf niet in staat zijn om gewenst gedrag te krijgen bij hun paard, waardoor het afgedaan wordt als 'bij mijn paard kan dat niet'. Elk paard is trainbaar, alleen niet elk mens krijgt dat voor elkaar.

Heb je dat nou tegen mij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:10

Bhriseis schreef:
Wanneer je clickert, gebruik je een woord of geluid (hier: 'goed goed goed'), dat aangeeft dat wanneer je paard blijft doen wat hij doet, uiteindelijk de 'click' (hier: 'mooi') volgt, en hierna dus de beloning. Wanneer mijn paard stilstaat, en ik zeg: goed goed goed, dan weet mijn paard: als ik nu blijf stilstaan en ik me even blijf focussen, dan komt de beloning er aan :)*

Op dat moment zie je dat het paard echt actief meedenkt ("Wat wordt van mij gevraagd, wat kan ik doen om de beloning te verdienen?") en zijn uiterste best doet om de puzzel op te lossen. En terwijl het paard actief nadenkt, gebruikt het geloof ik de linkerhersenhelft, terwijl vluchtreacties uit de rechterhersenhelft komen. Althans, dat meen ik me te herinneren; ik zou er mijn boek even moeten bijnemen voor dat laatste.

En uiteindelijk bouw je het clickeren af, maar het is zeker weten een handig hulpmiddeltje in stressvolle situaties. Bovendien zie ik er ook geen kwaad in: paard vindt het prikje een leuk spel, en veroorzaakt geen dramatische situaties, iedereen blij :)

Ik zal het gaan oefenen met de klicker, alles wat zou kunnen helpen is mooi meegenomen. :j
Wat gewoon zo jammer is, is dat het oefenen (ook zonder klicker) wel heel goed gaat. Ik kan hem prima zelf prikken, maar zodra de dierenarts in het zicht komt is het een heel ander verhaal. Ik tref ook steeds een dierenarts die onzeker is, niet de tijd neemt en er ook niets aan doet om mijn paard op zijn gemak te stellen. Elke enting is weer een nare ervaring.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:22

Dat laatste speelt zeker een grote rol; de DA moet er ook gewoon wel even aardig de tijd voor kunnen nemen. Die DA die hier boven genoemd wordt, wauw, wat moet die graag gezien worden overal waar hij op het erf komt +:)+

Let er bij clickeren vooral op dat je je paard op voorhand de kans geeft om te beginnen na denken (dus niet enkel clickeren, maar ook gebruik maken van de periode vooraf: 'je bent goed bezig paard, ga zo door'). Kan je geen DA vinden die wél rustig is? Want dat is bij paarden toch sowieso een must...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:30

Ik heb altijd een hele fijne dierenarts gehad, maar die is naar Frankrijk vertrokken. Helaas is het me tot heden niet gelukt een goede vervanger te vinden. En dit baseer ik niet enkel op de enting aan dit ene paard, er zijn de afgelopen paar jaar veel fouten gemaakt, maar dat is weer een ander verhaal. ;)

Ik hoop weer een fijne dierenarts te vinden, want dat is zeker een must, voor elk paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:32

Wij zijn met mijn oude paard naar de DA toe gegaan, en dan paard in de opvoelbox enten. Dat was de enige manier. Geen idee of het al genoemd is, maar dit is mijn tip. ;)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:14

Iris82 schreef:
Onze DA was ook razendsnel. Alles buiten het zicht klaarmaken, naar paard toe lopen, klopje op de hals, met de vuist 3 keer op de borst kloppen en bij de vierde keer zat de spuit erin.

4 keer kloppen? Dat is nou niet echt snel als je paard niet mee werkt :+ Als ik penicillin of wat dan ook spuit bij een paard die vervelend is ram ik hem er zsm in.

TS, vraag aan de DA of je zelf mag spuiten, als beginner zou ik hem in zijn kont doen, minder kans dat je wat raakt.