Gypsy schreef:Nee, ik bedoel echt wat er staat. Waarom zou je als paard je best doen? Wat win je er mee? Denk nou eens vanuit het paard ipv ik ik ik.
ja niks
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
haha jeetje mina. dan krijg ik straks een hyper de pieper paard
haha nou ik zou dat wel lol vinden haha nee maar we geven hem al aardig wat krachtvoer bij dus ik moet daar boven op nog 2 kg doen? per keer? en nog even voor de duidelijkheid hij krijgt extra krachtvoer bij omdat hij niet al zijn kuil opeet. Hij krijgt daar verder onbeperkt in en omdat hij aan moet komen geven we hem pulp mais brok en muesli. ook krijgt hij omega olie en naf senioren supplement na het rijden krijgt hij pavo slobber van mij en hij begint nu mooi op gewicht te komen. hij was niet te mager maar eerder te schraal.
nine1987 schreef:Ik lees vaker dat jij zelf onzeker bent.. Hoe wil je dat paard vooruit gaan krijgen als je zelf onzeker bent?
Miss eerst eens een duidelijk doel voor ogen stellen voor die dag.. En dan op het paard stappen..
Ik ben gewoon niet zweverig.. Mensen proberen paarden te veel te "vermensenlijken"..
Een paard leeft in het hier en nu..
Hij hoeft niet te werken.. want je geeft een tik, dat helpt een paar stappen en hij valt dan weer terug.. En dat laat je dan maar zo..
Nou, dan herhaal je dat 100.000x, uiteindelijk valt het kwartje wel hoor..
Mijn vriend rijdt mijn fries ook wel eens.. Maar hij krijgt hem niet zo voorwaarts als ik.. Waarom? Simpel.. Wiebe hoeft het niet, want mijn vriend vraagt het niet.. En dan doet wiebe echt geen stap harder..
Daarbij zou ik eens beginnen met een a twee kilo haver erin te stoppen.. Kijken of dat een beetje vuurwerk oplevert..
) maar ja het moeten. Dat is niet iets wat ik zelf heb. Ja hoe leg ik dat uit zonder al te ingewikkeld te zijn. Iemand heeft een verwachting van mij denk ik en dan denk ik ik moet er aan voldoen anders krijg ik weer commentaar. Ik probeer dat nu ook echt los te laten. Gister was ik wat chagrijnig want had tentamen slecht gemaakt dus dacht ga lekker rijden zie wel hoe het komt had echt zoiets van als t niet goed gaat so be it! en toen ging het wel beter! miezelke schreef:Weet dat elk paard KAN reageren op heel subtiele aanwijzingen. Feit dat hij zich afsluit van jou, betekent dat hij vroeger wel bepaalde reacties gaf, maar jij het niet zag (niet slecht bedoeld). En na een tijd geeft zo 'n paard het dan op. Terwijl jij maar meer en meer tegen hem staat te roepen.
) maar daadwerkelijk een tijdje stil staan (zo lang als hij nodig heeft) mag pas als ik het aangeef. Dus na die ene stap. En wanneer IK halthoud mag hij blijven staan zo lang als hij nodig vindt. Hij heeft dat stilstaan blijkbaar nodig als time out om de druk in z'n hoofd af te laten vloeien. En het is prima dat hij dat aangeeft
Nu ik daar handiger in word gaat hij echt zijn best doen, hij laat graag zien hoe slim hij is en als ik bij voorbeeld een rijtje balken neerleg en hem z'n gang laat gaan (ik train o.a. trail met 'm) doet hij daar ingewikkelder dingen mee dan ik bedenk
Koper schreef:miezelke schreef:Weet dat elk paard KAN reageren op heel subtiele aanwijzingen. Feit dat hij zich afsluit van jou, betekent dat hij vroeger wel bepaalde reacties gaf, maar jij het niet zag (niet slecht bedoeld). En na een tijd geeft zo 'n paard het dan op. Terwijl jij maar meer en meer tegen hem staat te roepen.
Precies dit dus. Het is het type (karaktertype) paard. Ik heb er ook zo één. Die van mij kiest ofwel voor de standbeeldoptie (geen beweging meer in te krijgen) of voor sjeesmodus (in volle galop haakse bochten maken en vlak langs paaltjes tot ik eraf lig/tot mijn knieën blijven haken en er dan dus ook af lig)
Zowel ik als de vorige eigenaar konden hem onvoldoende lezen. Ik heb via pb contact opgenomen met TS hoe ik dat lezen nu oplos.
De oplossing van mijn instructrice heeft ook goed geholpen. Nadat ze mij had opgeraapt zei ze: ofwel hebben we allebei een aantal signalen gemist.... of hij heeft ze gewoon helemaal niet gegeven.
Het was een combinatie. Mijn paard ging niet zomaar van 0 naar 100. Hij ging eerst naar 50. Dat was bij hem stilstaan. Wat deed ik dan: drijven en verder rijden. Waardoor de spanning verder opbouwde in zijn hoofd en hij alsnog naar 100 ging en dus ontplofte en remloos in het rond ging. Hij wist geen andere uitweg meer, kleinere signalen werkten niet want daar werd niet op gereageerd, was zijn ervaring.
We hebben het opgelost door, wanneer hij stilstaat, te drijven en na 1 of 2 stappen halt te houden. Hij mag best aangeven dat hij stil wil staan (door stil te gaan staan) maar dat mag pas als ik het aangeef. Dus na die ene stap. En wanneer IK halthoud mag hij blijven staan zo lang als hij nodig vindt. Hij heeft dat stilstaan blijkbaar nodig als time out om de druk in z'n hoofd af te laten vloeien. En het is prima dat hij dat aangeeft
Wanneer hij zucht of nageeft of anderszins ontspant kan ik gewoon weer verder rijden. Na twee weken stond hij al veel minder stil, zelfs een keer helemaal niet. En hij ontspant veel sneller. Omdat hij doorheeft dat ik wat met zijn signaal doe. Ik begrijp niet waarom hij zo doet. Doet er ook niet toe. Het doet er wel toe dat ik zijn signaal serieus neem, en dat hij dat merkt, en dat hij zich daardoor veiliger bij mij voelt en niet meer zo de noodzaak ziet om zich überhaupt druk te maken.
Het is een heel gevoelig paard, wat ik prettig vind. Het is lastig dat ik zijn -inmiddels gelukkig weer- subtiele signalen moet leren lezen, maar ook tegelijkertijd zo gaaf en leerzaamNu ik daar handiger in word gaat hij echt zijn best doen, hij laat graag zien hoe slim hij is en als ik bij voorbeeld een rijtje balken neerleg en hem z'n gang laat gaan (ik train o.a. trail met 'm) doet hij daar ingewikkelder dingen mee dan ik bedenk
![]()
En natuurlijk rijdt TS op een ander paard met weer andere nuances. Maar ik denk wel dat ze er erg mee geholpen is om te weten dat er nu eenmaal paarden zijn die het idee hebben dat het geen nut meer heeft om kleinere signalen te geven dan ze doen, en dat je dat samen met je paard wel degelijk kunt veranderen. Als ik het kan kan TS het ook
!!!
lady62 schreef:Als een paard op je reageert is dat goed je kunt dit ook in het land doen gewoon ergens gaan zitten en wachten tot hij naar je toekomt belangrijk is wel dat je geen oogcontact maakt komt hij dan sluit het paard zich niet af.
Het gaat dan alleen om het rijden vind er gewoon niets aan.
Ik kan best begrijpen dat hij het in de bak niets aan vind maar als je naar buiten gaat is het zeker niet normaal dat de oortjes er niet op gaan.
Het is daarom belangrijk je paard weer te motiveren door je even niet te richten op het rijden maar hem alerter op je te maken door grondwerk te gaan doen.
Ook daar ga je na een tijdje verandering in zien. Het gaat erom dat hij doorkrijgt dat hij niet iets MOET als TS er is. Paarden vinden mensen leuk. Dat is nu een beetje weg. Maar is wel terug te vinden. Door gewoon bij 'm te zijn zonder dat hij wat moet.
NeverGiveUp schreef:Goed gezegd koper... En dan klink je misschien maar een beetje zweverig...
Ik ben liever zweverig want je hebt met dieren te maken, niet met fietsen.
Want die fiets moet gaan als ik het zeg inderdaad.
Dat is juist niet vermenselijken maar inleven in het paard.
En ik snap ook best als mensen er niks van snappen (daarmee bedoel ik niet jou) omdat ze een ander type paard hebben waarbij een andere aanpak beter werkt. En het is fijn om te merken dat iemand met ook een paard met gebruiksaanwijzing (daarmee bedoel ik wel jou) snapt wat ik probeer te zeggen