Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:46

Sees schreef:
MLJ, de ruiter neemt inderdaad de beslissingen mbt de verzorging van het paard. Misschien is het dus inderdaad zo dat zij er anders tegenaan kijken. Vandaar hier ook mijn vraag. Misschien zijn er dressuurruiters die kunnen aangeven waaróm ze hun paard op een bepaalde manier houden.
Wat betreft de kleur van je dekje, daar heb ik niets van gezegd, maakt me ook niet uit ;).
Je weet inderdaad niet altijd wat de reden is, naar die reden ben ik dus op zoek. Hier om me heen hoor ik namelijk wel redenen waarvan ik denk :? ?

Even off topic, als een paard de gedragsregels niet kent is er vroeger toch iets al niet helemaal goed gegaan :o ? Wij hebben er ook een aantal gehad die absoluut asociaal kuddegedrag vertoonde, de kudde leert dat echter héél snel af :Y) maar dat gaat inderdaad niet zachtzinnig en dan is de kans op blessures misschien inderdaad groter. Dat is dan de afweging die je moet maken? Ik zeg dus niet dat je je paard hier aan moet overleveren ;).

Kleur van het dekje was ook niet naar jou gericht, maar ik zie wel veel van dat soort reacties voorbijkomen in dit topic. Terwijl dat niks met de vraag an sich te maken heeft. Maar dat was dus niet naar jou gericht. :D

Mbt de gedragsregels heb je helemaal gelijk en dat is bij dat paard ook niet goed gegaan omdat hij nooit in de kudde is geweest. Alleen daar kan ik niets meer aan veranderen en ik moet het alleen doen met wat ik nu heb. Talloze bussen zilverspray en DA rekeningen verder heb ik besloten dat een privé weilandje dan maar de beste optie is. :o Maar het was alleen maar bedoeld als voorbeeld om te laten zien dat het niet altijd aanstelleritis is.

Sees

Re: Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 17:30

RoyceMack, maar dat het paard geld binnen moet halen is voor mij nog geen reden om het dier anders te behandelen. Ik was dus ook benieuwd naar de redenen waaróm die paarden een andere behandeling genieten.

MLJ, misschien ga ik er ook teveel vanuit dat mensen nooit een geldige reden hebben om hun paard 'anders' (ik vind het moelijk het juiste woord te vinden) te behandelen :o. Dat kan ook.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:37

Dravers en renpaarden staan ook niet buiten. En zijn geen dressuurpaarden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:48

Sees schreef:
Magrathea, nou ja dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat die paarden dan nog niets hoeven te presteren? Al kán het dan natuurlijk nog steeds zo zijn dat je dressuurpaard geblesseerd raakt en je hem/haar (als dressuurpaard) af kan schrijven.

Dat is zeker waar. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt als ik later een veulen koop om die dan 2,5 jaar ergens anders te dumpen :') Het is toch veel fijner voor een paard als het proces van beleren niet anders gaat dan hij al gewend is? Ik ken iemand die arabieren beleert en fokt, haar paarden gaan echt niet naar de opfok hoor :n ze heeft altijd meerdere veulens tegelijk zodat ze samen kunnen spelen, maar daarnaast komen ze vrijwel dagelijks in de hand, gaan ze mee wandelen aan de hand, doen ze mee met schriktraining, ze worden gepoetst etc. zodat ze niet anders gewend zijn dan dat mensen met hen bezig zijn. En zo kun je prima een keertje tijdens een schriktraining erop gaan zitten als ze 2 of 3 zijn. Terwijl het bij dressuurpaarden vaak zo is dat ze de ene week nog op de Veluwe lopen en de week erna op stal staan en er met de training wordt begonnen. Veel te grote omslag als je het mij vraagt, en onnodig en niet nuttig ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:04

Sees schreef:
RoyceMack, maar dat het paard geld binnen moet halen is voor mij nog geen reden om het dier anders te behandelen. Ik was dus ook benieuwd naar de redenen waaróm die paarden een andere behandeling genieten.

MLJ, misschien ga ik er ook teveel vanuit dat mensen nooit een geldige reden hebben om hun paard 'anders' (ik vind het moelijk het juiste woord te vinden) te behandelen :o. Dat kan ook.

Dat is maar net hoe je het bekijkt....het is moeilijk om als ''natural'' je te verplaatsen in iemand die bezorgt/voorzichtig is.
Niet dat je als ''natural'' niet voorzichtig bent,maar over het algemeen gaan die wat minder ''kinderachtig'' met hun paarden om.Ik vind het trouwens heel moeilijk om de juiste woorden te vinden.

Ik begrijp dat mensen voorzichtig zijn met hun paard,omdat ik dat zelf ook ben.Maar wanneer word dat overbezorgtheid?Geen idee.

Geen idee of dat bij dressuurpaarden erger is dan bij spring/ren/dravers enzo...Wel vermoed ik dat het profs anders is.Als je echt je geld verdient,met clinics,wedstrijden dan ga je geen risico lopen denk ik.
Dat is je broodwinning,daar ben je voorzichtig mee.Die paarden gaan wel naar buiten,maar in wat kleinere weilanden,vaak alleen,wel met paard ernaast en met beenbescherming.

Ik ben groom geweest,die paarden gingen ook gewoon iedere dag de wei op,alleen met beenbescherming.Want een been wat openligt is niet grappig net voor de NK. ;)

Ik zou willen dat ik wat makkelijker was.Mijn paard lekker buiten in de bagger,want daar kan hij immers tegen.Ook al is hij chronisch ziek en 28...moet kunnen :+ Alleen ik doe geen oog meer dicht.
En ik heb erg veel respect voor de mensen die wel lekker doorslapen als hun paard in weer en wind in het land staat zonder afdak....want ze zijn niet van suiker :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:06

Geen enkel paard hoort zonder afdak te staan. Ze moeten wel kunnen schuilen .

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:36

rien10 schreef:

Hele grote onzin :')

Ik ben zelf endurance ruiter en heb op verschillende stallen wel het type mens gezien die niets van het "paard" snapt meestal dressuur ruiters maar ook spring en western ruiters die spoken zien, die nergens op slaan. Heb me er inmiddels bij neergelegd dat die mensen dat nou eenmaal zo willen. En ik moet wel toegeven dat ik bijvoorbeeld wel weer zeur genoemd zou kunnen worden wat betreft kwaliteit van ruwvoer en al het andere voer moet gewoon goed zijn, of ze wel lang genoeg naar buiten gaan, welke dekjes werken het beste op langere afstanden :D
Maar het paard gaat zonder bescherming de wei en de trailer op en ook geen beenbeschermers tijdens het rijden!

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:44

Ik vind dat een paard een paard moet/mag zijn. Ze moeten lekker buiten spelen en kunnen rennen. Als het in een groep niet gaat zet ze dan twee aan twee bv. Waar ik vroeger werkte gingen de paarden altijd eerst in de molen, dan onder het zadel en de rest van de dag ( ook bij regen en kou ) gewoon naar buiten. Ze zijn niks breekbaardere als een paard dat recreatief gereden word ben ik van mening. Een paard in de wei is een happy paard. Ik heb zelf op hoog niveau dressuur gereden en heb altijd de paarden thuis ook in de wei gehad. Niet de hele dag omdat we daar geen land genoeg voor hadden maar altijd een dag deel. Extra deken op bv bij een geschoren paard en wel altijd in de beschermers dat dan weer wel maar dat is meer een idee van ons als dat ze het echt nodig waren denk ik. Tuurlijk vloog er wel een beschermer door de wei dat ze blij waren dat ze iets om hadden maar ook met een beschermer om beschadigen ze zich nog wel eens. Dat hoort er bij .....

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:11

rox_en_wilvy schreef:
Ik ben zelf endurance ruiter en heb op verschillende stallen wel het type mens gezien die niets van het "paard" snapt meestal dressuur ruiters maar ook spring en western ruiters die spoken zien, die nergens op slaan.

Precies, en het "type" mens dat zo denkt, gaat meestal "veilig" dressuur rijden. Dat betekent echter niet dat dressuurruiters dus zo denken. Daar zit een belangrijk verschil dat vaak over het hoofd wordt gezien. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:18

Sees, nu snap ik de insteek van je topic. Ik zat weer te snel op mijn paard. :D
Ik denk dat een dressuurpaard, of laat ons zeggen sportpaard, anders worden behandeld omdat de impact van blessures of onregelmatigheiden of
Als mijn paard een bijtwonde op de rug heeft, baal ik, maar kan ik rustig langs mijn paard blijven staan totdat de wonde genezen is en het zadel er weer op kan.
Als je bij een sportpaard twee weken (of langer) niet kan rijden zijn de gevolgen groter, zeker als je daardoor twee weekends geen wedstrijd kan rijden en stel je voor dat het net die wedstrijd is waar je heel het seizoen naartoe hebt gewerkt, die je moet afzeggen.

Ik denk dat die gedachte de basis is waarom sportpaarden 'anders' behandeld worden. Al zijn er ook hier uiteraard mensen die er gezonder in staan en mensen die gewoon doorslaan in het porseleinen poppetje gedoe.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:34

Sees schreef:
Als je kijkt naar de leading organisatie (KNHS) binnen de dressuurwereld vind ik dat deze er af en toe nogal verouderde ideeën op nahoudt :o.

Heb niet het hele topic gelezen dus misschien eroverheen gelezen, waar wat bedoel je hier mee? Dat vind ik namelijk wel interessant :)

Zelf vind ik nl dat als je bv kijkt naar het springen, die mogen beenbescherming om en hulpteugels gebruiken. Bij dressuur mag dat niet. Ik heb eens compensatie aangevraagd omdat mijn paard soms strijkte met zijn voorbenen, maar kreeg toen als antwoord dat mijn paard dan niet geschikt was voor de sport. Terwijl hij in het springen dus wel zijn beschermers om zou mogen.... -:(- -:(- 8)7

Dus vandaar mijn vraag, wat je daar mee bedoelt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:49

Oké, ik ben er inmiddels door dit topic wel achter dat het niet 'alleen' dressuurpaarden betreft ;). Ik had die indruk omdat bij ons bijvoorbeeld de endurance/trec en SGW paarden dezelfde behandeling genieten als de recreatiepaarden en veel dressuurpaarden niet.

Zonde hè MLJ dat het dan in de vroege jaren mis gaat en dat je dat later dan (vaak) niet meer kan corrigeren?

Magrathea, ik zou dat ook niet doen met een veulen maar ik kan me niet voorstellen dat mensen met één paard dat doen? Gaat dat niet vaak om professionele ruiters met meerdere paarden die ze uitbrengen? Dan is de band met een paard toch anders.

Geerke, ik ben geen natural en ik denk ook niet dat naturals per se onvoorzichtiger met hun paard omgaan, waarom? Ik ben soms té voorzichtig met mijn paarden, vooral wanneer het op training aankomt. Maar je overdrijft in mijn ogen wel als je je paard niet buiten zou zetten vanwege het risico's op blessures. Dan wordt het paard namelijk de dupe van jouw 'kinderachtigheid' zoals jij het noemt.
Dat je, als je ooit een paard bent verloren aan zandkoliek, extra alert bent hierop en niet kiest voor een stal waar je paard in de winter de paddock op gaat, kan ik heel goed inkomen maar NIET dat je dan bijvoorbeeld je paard dan maar binnen gaat houden.

Gini, als je je geld moet verdienen met je paard snap ik dat je aanpassingen moet doen (ik nuanceer hier dus even mijn eerdere reactie op RoyceMack) maar waaróm worden de paarden die 2x in de maand een keer een proefje rijden behandeld alsof ze van suiker zijn :o ?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:52

meiske1577 schreef:
Sees schreef:
Als je kijkt naar de leading organisatie (KNHS) binnen de dressuurwereld vind ik dat deze er af en toe nogal verouderde ideeën op nahoudt :o.

Heb niet het hele topic gelezen dus misschien eroverheen gelezen, waar wat bedoel je hier mee? Dat vind ik namelijk wel interessant :)

Zelf vind ik nl dat als je bv kijkt naar het springen, die mogen beenbescherming om en hulpteugels gebruiken. Bij dressuur mag dat niet. Ik heb eens compensatie aangevraagd omdat mijn paard soms strijkte met zijn voorbenen, maar kreeg toen als antwoord dat mijn paard dan niet geschikt was voor de sport. Terwijl hij in het springen dus wel zijn beschermers om zou mogen.... -:(- -:(- 8)7

Dus vandaar mijn vraag, wat je daar mee bedoelt?

Ik doelde met deze opmerking onder andere over het standpunt van de KNHS tegenover bijvoorbeeld bitloos starten alhoewel dat nu (gelukkig) wel aan het veranderen is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:58

Het stukje over paarden die pit missen op het land herken ik wel.
Paard staat alleen maar te vreten en die rent echt niet de hele dag rond.
Daar heb je met een beetje pech echt niets meer aan als ze van het land komt.
Puur van het gevreet, nu hoeft ze geen Z paard te worden maar ik snap het als mensen hun sportpaard niet 24/7 buiten zetten, die van mij zou echt finaal dicht groeien daar van en niet meer functioneren op sportgebied.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 15:33

Moonfish13 maar je kunt dan ook de voeropname beperken of voer met een hoge energiewaarde bijvoeren. Je hoeft niet meteen je paard zijn ruimte te ontnemen, toch?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:06

Wat een onzin dat prestatiepaarden niet overdag of het merendeel van een etmaal op het land (wei, geen paddockje) zouden kunnen staan.
Die worden daar absoluut niet "minder" van, en mentaal (in 't koppetje) juist beter, maar ik weet dat deze sprookjes leven in de gedachten van sommige mensen die een (wedstrijd)prestatie belangrijker vinden dan het paardenwelzijn.
Toch kan het, gewoon je dagindeling en voer/bewegingsbeleid aanpassen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:44

Sees schreef:
Gini, als je je geld moet verdienen met je paard snap ik dat je aanpassingen moet doen (ik nuanceer hier dus even mijn eerdere reactie op RoyceMack) maar waaróm worden de paarden die 2x in de maand een keer een proefje rijden behandeld alsof ze van suiker zijn :o ?

Die vraag deel ik met je.
Misschien het 'imago van' willen uitstralen?

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:47

rien10 schreef:

Dit is grote onzin. Ik heb jaren met dravers gewerkt en die stonden elke dag buiten. De merries stonden zelfs gewoon in de koppel.

Ook heb ik jaren op een dressuur stal gewerkt. Hier gingen ze ook gewoon op de wei. Wel rondom in de beschermers. Zowel de dravers als dressuurpaarden waren paarden met een behoorlijk prijskaartje.

Daarnaast krijgt mij paard van 1000euro geen andere behandeling dan de paarden die ik vroeger op mij werkt trainde.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 17:27

Gini schreef:
Sees schreef:

Die vraag deel ik met je.
Misschien het 'imago van' willen uitstralen?

Ja ik hoop dat er zich misschien nog wat (recreatieve) wedstrijdruiters melden die me misschien meer inzicht kunnen verschaffen ;).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:47

Zal denk ik maar een handjevol zijn die zich hier melden :7

hallo ik rijd L van levenslang, draai af en toe een volte en een keer van hand veranderen, en behandel mijn paard als een porseleinen beeld :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 12:34

Listinglistje, dat vind ik jammer. Ik ben namelijk oprecht op zoek naar een verklaring. Moet ik dan de conclusie trekken dat die er eigenlijk niet is :o ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:42

Je geeft me meer het idé dat je op een heksenjacht bent. :) Geen verstandige L ruiter die zijn paard om eender welke reden (goed of niet goed) binnen houdt zal zich hier gaan melden. Die wordt nl hoe dan ook op de vuurstapel gezet. :) Misschien niet door jou, maar wel door de andere extremisten die beslist meelezen en zitten te wachten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 12:49

Ayasha, dat idee mag jij krijgen. Ik weet hoe ik het bedoeld heb en ben blij dat er gelukkig genoeg mensen hebben gepost die hetzelfde gevoel krijgen ;). Het feit dat er hier af en toe zo... venijnig gereageerd wordt, sterkt mijn gevoel eigenlijk alleen maar. Waarom zouden mensen anders zo reageren als iemand zich oprecht iets afvraagt? Mensen zouden ook op een volwassen manier uit kunnen leggen waarom zij een andere mening zijn toegedaan ;). Ik sta daar voor open.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:21

Jij wel, maar je zit lang genoeg op bokt om te weten dat dat lang niet voor iedereen geldt hier. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:27

Ayasha, oké daar heb je misschien gelijk in maar dat is nog geen reden om dan geen topics meer te openen ;). Voorlopig hebben zich hier iig nog geen extremisten gemeld dus hoop ik nog steeds op iets meer inzicht.

Overigens heb ik zelf al wel ingezien door het andere topic dat eea niet zo zwartwit is als ik zelf dacht ;).