Corrigeren paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:34

Als ik wil dat ze stopt of langzamer gaat en ze niet wil. Ga ik haar in der mond corrigeren maar anders niet. Wel via mijn stem maar niet in de mond

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:38

pien_2010 schreef:
saskiakefie schreef:
Het gaat dus voornamelijk om de energie die je uitstraalt?

Vind ik wel. Vorige week zei ik nog tegen mijn instructrice: "met paarden correct omgaan en correct paardrijden is eigenlijk alleen maar mogelijk als ik echt ZEN ben. Daarmee bedoel ik vanuit mijn innerlijk, mijn rustige zekere innerlijke Ik aanwezig zijn. Alleen als ik zo ben, reageer ik snel en alert, loop ik niet met rijden "voor de fanfare uit", maar wacht op mijn paard tot die ook zo ver is om mijn uitnodiging aan te nemen en dan gaan we samen dansen want dan forceer ik niet, maar ben aanwezig in het hier en nu en anticipeer".
Waarop zij zei: "jij hebt het begrepen Pien".

Hier kan ik me in vinden. Als je wilt dat je paard zich open wilt stellen voor jou moet jij dat ook doen. Als je wilt dat je paard zijn volledige concentratie bij jouw heeft moet jouw volledige concentratie ook bij het paard zijn....

cooper

Re: Corrigeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:43

Omgaan met paarden is een heuse therapie eigenlijk :D
Zelfreflectie, bewustzijn, egoloos hier en nu zijn!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:45

cooper schreef:
Omgaan met paarden is een heuse therapie eigenlijk :D
Zelfreflectie, bewustzijn, egoloos hier en nu zijn!

Voila! Een echte scholingsweg dus. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:45

Hihi zekers :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:52

pien_2010 schreef:
saskiakefie schreef:
Het gaat dus voornamelijk om de energie die je uitstraalt?

Vind ik wel. Vorige week zei ik nog tegen mijn instructrice: "met paarden correct omgaan en correct paardrijden is eigenlijk alleen maar mogelijk als ik echt ZEN ben. Daarmee bedoel ik vanuit mijn innerlijk, mijn rustige zekere innerlijke Ik aanwezig zijn. Alleen als ik zo ben, reageer ik snel en alert, loop ik niet met rijden "voor de fanfare uit", maar wacht op mijn paard tot die ook zo ver is om mijn uitnodiging aan te nemen en dan gaan we samen dansen want dan forceer ik niet, maar ben aanwezig in het hier en nu en anticipeer".
Waarop zij zei: "jij hebt het begrepen Pien".

Ik heb jaren workshops gegeven.
Mensen kwamen hier o.m. met hun "gevaarlijke" probleempaarden om het probleem op te lossen.

Wees ZEN en ze zijn plotseling helemaal niet meer gevaarlijk, alles gaat vanzelf.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:58

Vroeger, als kind heb ik mijn paard wel eens in de mond gestraft, maar ik stond er eigenlijk nooit bij stil dat zoiets niet gaat, tot iemand mij erop heeft gewezen. Sinds dien, ik was toen 11 jaar, heb ik het ook nooit meer gedaan. Het was eigenlijk heel in het begin dat ik mijn paard had, hij was me volop aan het testen en kon dan best lelijk uit de hoek komen :=
Een schop voor z'n hol geven doe ik dan weer wel, daar hebben ze niet zoveel aan.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:44

Simpelman schreef:
De leidmerrie is inderdaad keihard.
Maar vergeet niet dit is de EERSTE FASE, het gaat hier om positie, de tweede fase is het verlenen van het voorrecht om koppelgenoot met je te worden.
Koppelgenoten zijn zacht en vriendelijk.
Je paard wéét alleen dat jij niet mis bent en dat geeft hem vertrouwen en kracht, je bent nu immers zijn beschermer geworden.

Hier wil ik nog wel even iets aan toe voegen:
Als ik op de wei ben en ik mijn paard haal, stuur ik altijd alle paarden die ons in de weg staan weg als we eraan komen. Ik bof als de hogere paarden in de weg staan: mijn paard ziet dat als ze met mij is zelfs de hoogsten voor ons aan de kant moeten. Dat is dus punten scoren qua aansluiting als koppelgenoot (en ook leidmerrie denk ik?).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:54

Fransje_70 schreef:
.
Als ik op de wei ben en ik mijn paard haal, stuur ik altijd alle paarden die ons in de weg staan weg als we eraan komen. Ik bof als de hogere paarden in de weg staan: mijn paard ziet dat als ze met mij is zelfs de hoogsten voor ons aan de kant moeten. Dat is dus punten scoren qua aansluiting als koppelgenoot (en ook leidmerrie denk ik?).

Klopt Fransje je redenering. Toen ik nog op stal stond luisterde alle andere paarden ook naar me en de enige reden die ik kon verzinnen was, dat ze zagen dat die hele dominante van mij zeer veel respect had. Heb ik nooit enige moeite voor hoeven doen. Sinds Hercule "luustert" gaan die andere vanzelf. Hij was de baas als leid ruin over de kudde. Was vader hengst en nog steeds als ruin eist hij zijn plek op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:40

Wat zouden jullie doen als paard op hol slaat voor de kar en recht op een weg waar veel auto's rijden afrent? Dat is mij nu twee keer op een dag overkomen en ik heb Alex behoorlijk hard in zijn mond getrokken. Wel meteen de druk eraf toen hij stopte, maar toch met al mijn spieren eraan getrokken, omdat hij op zo'n moment niet luistert naar een simpele 'ho'. Terwijl hij er normaal meteen op reageert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:01

Hetzelfde als jij Fenna en hierna dus niet meer met paard op de weg gaan. Al trek je op zo'n moment bij wijze van spreken zijn tanden uit zijn bek, hij moet gewoon stil staan want dit is veels te gevaarlijk voor jou, voor paard, maar ook voor andere weggebruikers. MAAR het is NU wel tijd om je paard te laten herbeleren en daarna als paard weer normaal doet voor de wagen dan jij met de begeleiding weer gaan mennen. Pas als dat echt heel goed gaat en paard volledig gereset is dan pas weer alleen met hem gaan mennen. Want dit is dus niet goed en zeer gevaarlijk en reken maar dat hij het weer doet als hij de kans krijgt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:09

pien_2010 schreef:
Hetzelfde als jij Fenna en hierna dus niet meer met paard op de weg gaan. Al trek je op zo'n moment bij wijze van spreken zijn tanden uit zijn bek, hij moet gewoon stil staan want dit is veels te gevaarlijk voor jou, voor paard, maar ook voor andere weggebruikers. MAAR het is NU wel tijd om je paard te laten herbeleren en daarna als paard weer normaal doet voor de wagen dan jij met de begeleiding weer gaan mennen. Pas als dat echt heel goed gaat en paard volledig gereset is dan pas weer alleen met hem gaan mennen. Want dit is dus niet goed en zeer gevaarlijk en reken maar dat hij het weer doet als hij de kans krijgt.

Ik was op het moment dat het gebeurde niet alleen, ik ga nooit alleen de weg op. Maar mijn moeder zat bij beide keren niet op de bok. Ik ga inderdaad weer rustig beginnen zodra ik mijn examens gehad heb. Hij heeft het al weer eens gedaan, bij een vriendin die wat meer ervaren is met mennen. Hij is hierna niet weer de weg op geweest. Heeft alleen achter huis geholpen met zijn eigen stal uit te mesten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:40

Fenna ben wel verstandig en haal er een echte goede menner bij. Iemand die paarden beleerd. Hij kan kijken naar je bit en optoming of dat 100% is. Hij kan kijken wat de oorzaak is en gaan resetten en daarna samen met jou in de wei gaan oefenen en daarna de weg op. Er is gewoon echt iets mis gegaan en dat kun jij of je vriendin niet oplossen. Hij zal zeker het weer gaan proberen (heeft het nu al drie keer gedaan) en daar heb je professionele hulp bij nodig om dit corrigeren. Niet gaan klungelen hoor Fenna, dat zou dood zonde zijn en heel erg gevaarlijk. Investeer er een paar honderd euro in en je paard is weer helemaal top en je hebt daar jaren fijn plezier van.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:05

Mijn vriendin heeft anders wel veel ervaring met dravers voor de kar. Weet niet of ze er ook een draver heeft beleerd. En ik besteed denk ik die honderden euro's liever aan een castratie wanneer ik ze heb.

Maar het probleem met Alex is dat hij nu angst heeft voor fietsers en dat niet alleen voor de kar. Ook aan de hand wil hij fietsers het liefst van hun fiets afschoppen. Nu straf ik dat wel af, maar verder weet ik niet hoe ik het aan moet pakken met hem leren dat fietsers niet eng zijn. Bij ons achter slaat hij niet op hol voor de kar, is hij braaf en luistert goed naar mijn stemhulpen.

PS het gaat hier om een shetlander waar ik alleen recreatief mee men. Ik ga alleen de weg op zodra ik hem weer volledig kan vertrouwen voor de kar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:47

pien_2010 schreef:
Fransje_70 schreef:
.

Klopt Fransje je redenering. Toen ik nog op stal stond luisterde alle andere paarden ook naar me en de enige reden die ik kon verzinnen was, dat ze zagen dat die hele dominante van mij zeer veel respect had. Heb ik nooit enige moeite voor hoeven doen. Sinds Hercule "luustert" gaan die andere vanzelf. Hij was de baas als leid ruin over de kudde. Was vader hengst en nog steeds als ruin eist hij zijn plek op.

Je legt de vinger even op iets dat duidelijker gemaakt moet worden.
We hadden het over de begrippen leidhengst, leidmerrie en koppelgenoot.
Dat heeft niets met geslacht of soort te maken, het is niet iets concreets, het zijn slechts symbolen die staan voor verschillende dominantievormen die voor het paard begrijpelijk zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:58

Die uitleg van de begrippen heb ik begrepen. En nu vraag ik me af of jij mij hebt begrepen S. man. want ik bedoelde mijn tekst letterlijk. Dus uitleg. Altijd ben ik wat bangig geweest voor en van paarden. Ik ben dus niet zoals jij een paardenmens en dat was ik zeer zeker niet. Totdat Hercule in mijn leven kwam, liefde op het eerste gezicht en een vader hengst (hoe krijg je het dus verzonnen hé). Dus ik kon het me niet meer permitteren om bang te zijn en al toen hij hengst was gaf hij me veel respect. Heb ik wel mijn best voor moeten doen.. Jaren nadat hij ruin was ging het als volgt als ik op stal met hem binnenkwam. Dan ging het deurtje open en moest hij langs een lange rij stallen (merries). Dan stapte ik binnen. Mijnheer maakte zich groot en humde een keer diep en vervolgens zweefde hij langs de stallen en al die merries vlogen tegen de tralies omhoog. Is echt geen woord van gelogen. Als mensen met die paarden bezig waren en er problemen waren luisterden die paarden perfect naar mij! Naar mij hé....de vrouw die niet zoveel met andermans paarden heeft en had. Snap je mijn punt?
Of ik ben erg veranderd door Hercule waardoor ik nu bij veel paarden een soort natuurlijk overwicht heb gekregen, of en dat denk ik dus serieus dat daar de reden zit, omdat paarden zien dat dominante Hercule zo braaf is en ik daar mee kan lezen en schrijven zij automatisch ook bij mij braaf zijn zonder dat ik daar ook maar iets voor hoef te doen.
Ander voorbeeld. Hercule heeft twee jaar in de merens kudde gestaan in Frankrijk van de merries van mijn vriendin. Hij was al jaren ruin en geloof me die merries staan normaliter met de hengst en wisten heel goed dat hij hengst af is. Hij was de baas over de kudde (deed hij volgens mij heel weinig voor) en de merries accepteerden tot verbazing van mijn vriendin zijn dominantie en leiderschap. Ze had er uiteraard geen hengst bij gezet want dan werkt het natuurlijk niet. Geen enkele hengst pikt een ruin boven hemzelf. Normaal staan de ruintjes ergens onderaan de rangorde volgens haar. En die merries (zag ik twee keer per jaar en was een wisselende kudde), luisterden als ik in de kudde was ook naar mij, zonder dat ik daar ook maar enige moeite voor hoefde te doen. Dus ik denk echt dat Franskes redenering klopt dat als jij overwicht hebt over een dominante in rangorde hoog geplaatste paard, dus als jij koppelgenoot bent zoals in mijn geval van Hercule dat het contact met paarden voor jezelf gemakkelijker maak. Of zit het anders volgens jou Simpelman?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:07

Ik ben het helemaal met je eens @pien_2010.
Het is dit soort van gegeven waarmee we met paarden moeten werken.
Zo zijn we in een wereld van wat zij instinctief begrijpen.

lisanfellowx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:36

Op onze manege is een pony die altijd moeilijk doet en volgens anderen vooral bij mij. In het begin deed hij dit helemaal niet (ik zeg zo wat hij doet ;) ). Hij bokt namelijk heel veel bij mij en hiervoor straf ik hem ook. Ongeveer driekwart jaar geleden deed hij dit nog helemaal niet. Hij stond wel altijd vaak stil en dan moest je met je benen en zweep veel werken, maar bokken had hij nog nooit gedaan (in ieder geval niet bij mij). Het kan zijn doordat ik beter ben geworden en hij het mij nu moeilijker maakt? Maar zo doet hij bij anderen niet, hij bokt wel bij hun maar niet zo erg. Of zou hij gewoon weer graag naar buiten willen?

In de stal geef ik een pony meestal een klap op de schouder. Als ie probeert te bijten, dan geef ik meestal een klap op de neus.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:17

lisanfellowx schreef:
Op onze manege is een pony die altijd moeilijk doet en volgens anderen vooral bij mij. In het begin deed hij dit helemaal niet (ik zeg zo wat hij doet ;) ). Hij bokt namelijk heel veel bij mij en hiervoor straf ik hem ook. Ongeveer driekwart jaar geleden deed hij dit nog helemaal niet. Hij stond wel altijd vaak stil en dan moest je met je benen en zweep veel werken, maar bokken had hij nog nooit gedaan (in ieder geval niet bij mij). Het kan zijn doordat ik beter ben geworden en hij het mij nu moeilijker maakt? Maar zo doet hij bij anderen niet, hij bokt wel bij hun maar niet zo erg. Of zou hij gewoon weer graag naar buiten willen?

In de stal geef ik een pony meestal een klap op de schouder. Als ie probeert te bijten, dan geef ik meestal een klap op de neus.

Wat denk je Lisanfellowx, dat de pony een fijn leven heeft op de manege?? Ja hij is stout he, dan kan hij klappen verwachten, toch ??
Wat een heerlijk tijd toch, op de manege. |o

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:24

Ik ben vollop tegen een paard in de mond straffen al moet ik bekennen dat ik het '' een'' keer ooit ook gedaan heb, maar op dat moment was het het enigste wat ik kon doen en de situatie werd zodanig gevaarlijk dat ik geen keus had.
Reed toen namelijk met een tinker langs de weg begon een rustig drafje ging prima toen een galopje en hij was braaf, toen ik hem terug naar draf wouw rijden ging hij harder en harder en hij wouw niet rustiger op slot was het gras op en ik met stem gewicht lichte druk kneepjes alles geprobeerd, hij ging zo hard over de weg dat de vonken van zijn ijzers af vlogen was nog een bochtige weg ook dus levensgevaarlijk, toen heb ik hem eerst met beide teugels tegelijk flink geprobeerd op de rem te trekken.. niet echt aardig maar ik kon niet anders, en zodra hij maar een klein beetje afremde hem met een teugel gelijk een soort parkeer plaats op getrokken.
Was echt geen fijne situatie was namelijk nog een weg waar veel trackers rijden etc en die erg bochtig is dus je kan niet zien wat er na de bocht komt todat als je zo hard gaat er al bovenop zit.

Ik weet dat ik mazzel heb gehad dat hij niet op zn snufferd ging dat ik hem omtrok maar meneer wouw echt niet meer stoppen x0x
Zou graag gehad hebben dat ik een andere oplossing had maar toen wist ik niet wat anders te doen, en had geen zin met die snelheid op een auto, fietser of erger een bus of tracktor te klappen x0x
( overgens ook geprobeerd voor de flinke ophouding teugels los te gooien, dat wil bij sommige ook wel helpen.. maar deze versnelde helaas alleen maar)

lisanfellowx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:44

Fransje_70 schreef:
lisanfellowx schreef:

Wat denk je Lisanfellowx, dat de pony een fijn leven heeft op de manege?? Ja hij is stout he, dan kan hij klappen verwachten, toch ??

Ik zal wel moeten. Als ik niks doe, staat hij de hele les stil (met mij erbovenop) en als ik blijf aansporen en een tik met de zweep geeft gaat ie bokken. Dus ehh, wat bedoel je daar precies mee?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:59

lisanfellowx schreef:
Fransje_70 schreef:

Ik zal wel moeten. Als ik niks doe, staat hij de hele les stil (met mij erbovenop) en als ik blijf aansporen en een tik met de zweep geeft gaat ie bokken. Dus ehh, wat bedoel je daar precies mee?

Dat het beest diep ongelukkig is en waarschijnlijk pijn heeft. Dat maakt hij namelijk zo duidelijk. Dus beter is, als je een hart voor dieren hebt, niet op deze pony te klimmen. Want het is gewoon heel erg zielig.

lisanfellowx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:30

[quote/]Dat het beest diep ongelukkig is en waarschijnlijk pijn heeft. Dat maakt hij namelijk zo duidelijk. Dus beter is, als je een hart voor dieren hebt, niet op deze pony te klimmen. Want het is gewoon heel erg zielig.[/quote]

Niet alle paarden hebben 'iets' als ze ineens niet meer willen? Dit paard haat dressuur gewoon, maar in de lessen moet hij dit wel doen. Springen vindt hij helemaal geweldig, dus waarom protesteert hij hier niet dan? Pony's kunnen ook best ondeugend zijn. Dus nee, hij heeft geen pijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:54

lisanfellowx schreef:
Niet alle paarden hebben 'iets' als ze ineens niet meer willen? Dit paard haat dressuur gewoon, maar in de lessen moet hij dit wel doen. Springen vindt hij helemaal geweldig, dus waarom protesteert hij hier niet dan? Pony's kunnen ook best ondeugend zijn. Dus nee, hij heeft geen pijn.

Je zegt dat het paard 3 kwart jaar geleden al niet meer voorwaarts was. Dit is dus helemaal niet ineens, paard probeert al bijna een jaar iets duidelijk te maken. En een paard 'haat' dressuur niet, wel een slechte ruiter of slecht zadel met een stroef lijf. Van alle maneges die ik ken, is er maar 1 die dressuurmatig correct les geeft. Kans is dus heel groot dat als je les hebt op een manege, je verkeerd hebt leren rijden. Al rijd je jaren, dan doe je het jaren verkeerd.
En ik heb het zelf ook gehad hoor. Op m'n 6e begonnen, op m'n 12e een eigen paard gekregen. De paarden van de manege liepen 'prima' met mij erop.
Gelukkig heeft mijn eigen paard me er destijds op gewezen dat ik zat als een aardappelzak en helemaal geen kaas had gegeten van dressuurmatig rijden. En ja, zij ging dus ook stilstaan en bokken na een half jaar haar best te hebben gedaan voor mij zonder er iets voor terug te krijgen.
Manege eigenaresse zei dat dit paard 'rijp voor de slacht' was. Gelukkig heb ik geluisterd naar m'n paard en niet naar de manegehoudster, heb daarna nog 7 jaar met plezier samen gereden.

lisanfellowx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:59

Sassol schreef:
lisanfellowx schreef:

Je zegt dat het paard 3 kwart jaar geleden al niet meer voorwaarts was. Dit is dus helemaal niet ineens, paard probeert al bijna een jaar iets duidelijk te maken. En een paard 'haat' dressuur niet, wel een slechte ruiter of slecht zadel met een stroef lijf. Van alle maneges die ik ken, is er maar 1 die dressuurmatig correct les geeft. Kans is dus heel groot dat als je les hebt op een manege, je verkeerd hebt leren rijden. Al rijd je jaren, dan doe je het jaren verkeerd.
En ik heb het zelf ook gehad hoor. Op m'n 6e begonnen, op m'n 12e een eigen paard gekregen. De paarden van de manege liepen 'prima' met mij erop.
Gelukkig heeft mijn eigen paard me er destijds op gewezen dat ik zat als een aardappelzak en helemaal geen kaas had gegeten van dressuurmatig rijden. En ja, zij ging dus ook stilstaan en bokken na een half jaar haar best te hebben gedaan voor mij zonder er iets voor terug te krijgen.
Manege eigenaresse zei dat dit paard 'rijp voor de slacht' was. Gelukkig heb ik geluisterd naar m'n paard en niet naar de manegehoudster, heb daarna nog 7 jaar met plezier samen gereden.

Mijn instructrices zeggen dat ik prima rijdt. Het paard stapt een stukje, gaat dan stilstaan, je spoort aan, hij loopt naar achter, je spoort aan, je geeft een tik en hij loopt weer. Dit was driekwart jaar geleden.

Het paard stapt een stukje, gaat stilstaan, je spoort aan, hij blijft staan, je spoort aan, je geef een tik, hij geeft een bok, je geeft een tik en hij loopt weer. Dit is nu.

Dit doet hij dus bij dressuur. Waarom doet hij dit wel bij dressuur en is hij bij springen dan een racevarken? Dan heeft hij geen pijn neem ik aan, want dan zou hij met veel pijn springen en zou hij wel protesteren.