hyppolyte schreef:Ehmm, wat ik me even afvraag waarom er een wormenkuur geadviseerd wordt terwijl er dus voorbijgegaan wordt aan het hoesten?
Zorgen dat je een dierenarts erbij haalt en het beestje na laat kijken. Je kunt wel lukraak allerlei wormenkuren erin gaan stoppen, maar met een jaarling loop je dan ook een naar risico van overdosering. Als je niet het juiste middel hebt kunnen bemachtigen en er een ivermectine ingestopt hebt, betekent dat je in ieder geval even moet afwachten voordat je er weer een nieuwe wormenkuur in mikt.
Laat de dierenarts even een mestmonster afnemen om na te gaan in hoeverre het veulen daadwerkelijk wormen heeft. Als je dan alsnog gaat ontwormen vraag dan om Equest pramox, dat is een moxidectine die ook werkt tegen bloed- en spoelwormen, de larven en lintworm. Dan heb je alles meteen te pakken.
Sowieso, gezien die foto is de DA geen overbodige luxe. Stoppen met zelf prutsen als je er geen weet van hebt, je brengt dat beestje straks nog in gevaar ook. Wij kunnen vanachter een pc niet 100% beoordelen wat het beestje mankeert. Hoesten is op die leeftijd geen goed teken, gezien zijn vacht heeft ie ook nog wel wat tekorten, dus laat er een dierenarts bij komen.
Het hoesten wordt bij veulens en jaarlingen vaak veroorzaakt door spoelwormen. Die bestrijdt je het meest veilig met pyrantel. Moxidectine kan bij jonge dieren gevaarlijk zijn. Mestonderzoek zoals standaard wordt toepast, is veel te onbetrouwbaar.
De tekorten worden veroorzaakt door de wormen. Als hij die kwijt is, groeit hij als kool. Zoals eerder geschreven, weet ik waar ik mee bezig ben. Met een paar dagen krijgen we van ts een foto met dode wormen. Geen twijfel over mogelijk!