hengst veulen hoest steeds

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:11

hyppolyte schreef:
Ehmm, wat ik me even afvraag waarom er een wormenkuur geadviseerd wordt terwijl er dus voorbijgegaan wordt aan het hoesten?
Zorgen dat je een dierenarts erbij haalt en het beestje na laat kijken. Je kunt wel lukraak allerlei wormenkuren erin gaan stoppen, maar met een jaarling loop je dan ook een naar risico van overdosering. Als je niet het juiste middel hebt kunnen bemachtigen en er een ivermectine ingestopt hebt, betekent dat je in ieder geval even moet afwachten voordat je er weer een nieuwe wormenkuur in mikt.
Laat de dierenarts even een mestmonster afnemen om na te gaan in hoeverre het veulen daadwerkelijk wormen heeft. Als je dan alsnog gaat ontwormen vraag dan om Equest pramox, dat is een moxidectine die ook werkt tegen bloed- en spoelwormen, de larven en lintworm. Dan heb je alles meteen te pakken.

Sowieso, gezien die foto is de DA geen overbodige luxe. Stoppen met zelf prutsen als je er geen weet van hebt, je brengt dat beestje straks nog in gevaar ook. Wij kunnen vanachter een pc niet 100% beoordelen wat het beestje mankeert. Hoesten is op die leeftijd geen goed teken, gezien zijn vacht heeft ie ook nog wel wat tekorten, dus laat er een dierenarts bij komen.

Het hoesten wordt bij veulens en jaarlingen vaak veroorzaakt door spoelwormen. Die bestrijdt je het meest veilig met pyrantel. Moxidectine kan bij jonge dieren gevaarlijk zijn. Mestonderzoek zoals standaard wordt toepast, is veel te onbetrouwbaar.
De tekorten worden veroorzaakt door de wormen. Als hij die kwijt is, groeit hij als kool. Zoals eerder geschreven, weet ik waar ik mee bezig ben. Met een paar dagen krijgen we van ts een foto met dode wormen. Geen twijfel over mogelijk!

chantaleddie

Re: hengst veulen hoest steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:27

ik ga zometeen als schaatsen voorbij is met mn ma pyranthel ophalen. de foto weet niet of dat gaat lukken ga het wel proberen :)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 17:56

bij de DA geweest ze hadden er nog 1, het heet noromectin en er zit wel ivermectine in. DA zij dat het wel moest helpen tegen spoelwormen. als het niet helpt moeten we zijn temperatuur opnemen. de DA zij ook dat we niet te lang moesten wachten anders krijgt hij ademhalingsproblemen en word hij afgeschreven en kun je er niks meer mee. ik weet het moest pyranthel zijn maar hij had het niet en hij zei dat dit ook moet lukken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:00

Ivermectine werkt niet bij spoelwormen. Ruim 60 % van de wormen is er resistent voor en gaat er dus niet van dood. Is compleet zinloos om aan je dier te geven, daarnaast ga je dan nog eens hetzelfde toedienen wat je (wel te weinig) al gegeven hebt. En zal je veulen als het spoelwormen zijn snel weer een andere kuur moeten hebben.

Ik zou er toch een dierenarts bijhalen vooral omdat je met hoesten en snot geen risico moet nemen. Voor je het weet is er blijvens iets beschadigd in de longen.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 18:05

zij de DA ook al! maar ik denk dat de DA beter weet dan ik. als het woensdag nog niks is bellen we de DA op

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:48

chantaleddie schreef:
bij de DA geweest ze hadden er nog 1, het heet noromectin en er zit wel ivermectine in. DA zij dat het wel moest helpen tegen spoelwormen. als het niet helpt moeten we zijn temperatuur opnemen. de DA zij ook dat we niet te lang moesten wachten anders krijgt hij ademhalingsproblemen en word hij afgeschreven en kun je er niks meer mee. ik weet het moest pyranthel zijn maar hij had het niet en hij zei dat dit ook moet lukken.

waar heeft die da zijn studie gedaan???Ik begrijp ook wel dat jij als 14 jarige geen discussie aangaat met een da.Dus het is jouw schuld niet.
Vraag maar of het aanbod van Marjon71@nog geldt...daar heeft je veulen meer aan.

Kun je een foto maken van hem?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 19:58

staat op mn profiel ik kan geen foto zo op internet plaatsen moet met telefoon en heb een apple. lukt niet goed. het aanbod geld nog wel maar ik denk niet dat het kan. het is trouwens niet eens zeker of het wel de wormen zijn. maar goed ik kijk nu en morgen even of het toevallig geholpen heeft

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:01

ziet hij er nog hetzelfde uit?Hij ziet er daar niet echt goed uit vind ik.
Is hij ooit met pyrantel ontwormd sinds jij hem hebt.Zo nee kun je ervan uitgaan dat hij stikt van de spoelwormen en dat hij daardoor hoest.

lees dit even ...print het eventueel uit voor je dierenarts.
http://www.dap-aaenhunze.nl/pagina93.html

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:12

met pyranthel niet ik kan er gewoon niet aan komen. ik neem aan dat ik hem morgen niet nog eens kan ontwormen. hij heeft sws al 200 nu gehad. ik ga eerst een kijken of dit nu helpt of niet. en anders halen we de DA erbij, bel ik hem zelf op en vraag of hij pyranthel meeneemt. en ik ga hem dan morgen ook even temperatuur opnemen, kan ook zijn dat hij koorts ofzo heeft neem ik aan.

even duidelijk. morgen kijken of de wormen eruit zijn zoja : meld ik het gelijk hier! en dan met 2 weken weer maar met phyrantel. zo niet : dierenarts bellen met of hij wil komen en dat phyrantel spul wil meenemen zodat als hij niets weet te ontdekken alsnog met phyrantel ontwormen.

ik hoop gewoon dat dit goed heeft gewerkt, mijn ouders zijn nu niet bepaald blij met me ik spreek iedereen tegen omdat ik het van bokt heb afgehaalt. als ik nog met ze raat gaat het over eddie

ik kan niet meer doen lijkt me.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:13

chantaleddie schreef:
met pyranthel niet ik kan er gewoon niet aan komen. ik neem aan dat ik hem morgen niet nog eens kan ontwormen. hij heeft sws al 200 nu gehad. ik ga eerst een kijken of dit nu helpt of niet. en anders halen we de DA erbij, bel ik hem zelf op en vraag of hij pyranthel meeneemt. en ik ga hem dan morgen ook even temperatuur opnemen, kan ook zijn dat hij koorts ofzo heeft neem ik aan.

even duidelijk. morgen kijken of de wormen eruit zijn zoja : meld ik het gelijk hier! en dan met 2 weken weer maar met phyrantel. zo niet : dierenarts bellen met of hij wil komen en dat phyrantel spul wil meenemen zodat als hij niets weet te ontdekken alsnog met phyrantel ontwormen.

ik hoop gewoon dat dit goed heeft gewerkt, mijn ouders zijn nu niet bepaald blij met me ik spreek iedereen tegen omdat ik het van bokt heb afgehaalt. als ik nog met ze raat gaat het over eddie

ik kan niet meer doen lijkt me.

edit: als de dierenarts dan komt print ik het idd even voor hem uit

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:08

Pyrantel heet de werkzame stof.
De kuur heet Strongid P pasta.

Ik ben net naar de da gegaan en een minuut later liep ik met een kuur naar buiten. Jammer dat je da weer een andere aan smeerde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:09

heb je nog wormen gevonden?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:13

nee helaas nog niet. ik wacht morgen nog even af en als er dan niks is ga ik met mijn vader overleggen of we op het aanbod van marion ingaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:23

hij hoest nog steeds met snot?Ik hoop dat je vader begrijp dat het serieus is...sterkte maar ermee!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:26

Marion71: ik had en heb het hele topic gelezen en ben bekend met de beperktheid van (sommige) dierenartsen. Maar ik vind het gevaarlijk wat je hier doet. Je stelt een 'diagnose' tov een dier wat je niet gezien hebt. Misschien zijn het wormen, maar dat weet je niet.

De stelligheid waarmee hier dingen beweerd worden, zonder enige vorm van klinisch onderzoek vind ik risicovol, en niet pleiten voor deskundigheid.Voorzichtig ideeën aan de hand doen: prima! Zorgen dat TS een gesprekpartner wordt voor de DA: ook prima.. TS verwijzen naar een déskundige dierenarts: nóg beter.

Maar op de stoel van de DA gaan zitten, mbt een dier wat je niet gezien hebt: lévensgevaarlijk!

Verder: wat ik in mijn post bedoelde: er zijn wormmiddelen in de handel die bij overdosering wél gevaarlijk zijn.. dus je kunt niet zomaar zeggen dat overdoseren niet erg is. Want soms is het dat wél. ( en ja: ik weet dat je soms ook móet overdoseren). Maar aangezien TS duidelijk geen idee heeft, is het handig om hier helder én voorzichtig in te zijn

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:33

het veulen is nog nooit ontwormd met pyranthel.
Hoezo op de stoel van de da zitten...die heeft het dier ook niet gezien en geeft notabene de verkeerde wormkuur mee.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:36

geerke : moet hij maar snappen van mij

punz : heb idd geen idee van medicijnen en ontwormingsspul enzo.

ik overleg met mijn vader wat we gaan doen of de dierenarts gelijk bellen of nog met pyranthel proberen maar dan vrijdag of zaterdag denk ik anders beetje kort op elkaar.

niemand weet idd zeker dat het wormen zijn. ik neem uiteraard aan dat mijn DA wel geleerd heeft. ik houd jullie op de hoogte

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:42

Mijn héle post lezen Geerke!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:54

Punz schreef:
Mijn héle post lezen Geerke!

ik heb hem wel 5x gelezen en mij mij er steeds boos over....hoezo levensgevaarlijk?
Spoelwormen zijn levensgevaarlijk.Niet marion (en mijn)advies om er een strongid spuit in te duwen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:03

Ik heb het over de da. Heb het niet perse over haar da, maar over een déskundige da ( want die bestaan gewoon ook).

En ja.. je advies is gevaarlijk, want je wéét niet of het wormen zijn. Zou goed kunnen, en ja, wormen kunnen gevaarlijk zijn, maar je wéét het niet of het wormen zijn. Je hebt het dier niet gezíen. En dat is wat mij boos maakt.

Het zou toch heel vervelend zijn als het dier dampig wordt omdat iets anders over het hoofd gezien wordt, omdat er hier op bokt gezegd wordt dat het wel wormen zullen zijn.

Je gaat hier af op dat wat TS vertelt, en dat zal ze naar eer en geweten doen, maar tussen wat er verteld wordt, en er in realiteit is kán een essentieel verschil zitten. En nogmaals: omdat je het dier niet gezien hebt wéét je dat niet!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:06

je moet tekeer gaan tegen die dierenarts..niet tegen mij...die heeft er voor gestudeert, heeft het dier ook niet gezien en geeft een wormkuur mee die niets doet.Die is gevaarlijk,niet ik.
Nog een keer....mocht het hoesten niet door wormen komen is het niet verkeerd om dat beestje vrij te krijgen van spoelwormen.Iets waar hij nog nooit iets tegen heeft gehad.
En nu hou ik op...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:12

:) Mee eens: laten we er over ophouden, wil er ook geen "ruzie" over!

Ben het eens met je kritiek op de dierenarts hoor, laat ik daar helder in zijn! En nee...extra ontwormen kan ook geen kwaad.... maar hoop dat je mij ook begrijpt in de rest van mijn post!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:42

Wanneer komt er een DA naar de longen luisteren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:01

hoe is het met je veulen?Heb je hem al een goede wormkuur gegeven?Of is de da al geweest?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 17:47

nee nog niet. er is wel een man geweest die miniatuur paardjes fokt. hij zij dat hij niks heeft meer naar buiten. enzo en gras laten eten