Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Babootje schreef:bigone schreef:Ik denk dat een paard 24 uur buiten rondstruinen met beschutting voor slecht weer altijd verkiest boven op gehokt staan.
Dat kun je denken, maar ik kan je vertellen dat dat niet zo is.
Sommige paarden voelen zich beschermd in hun stal en zijn 24/7 buiten altijd op hun quivive. En komen dan niet aan hun rust toe.
Het hangt af van het paard maar geloof me, ze zijn niet altijd even blij 24/7 op de wei.
Bhriseis schreef:TS, ik heb net het hele topic doorgelezen, en op de vorige pagina zag ik een post van je, waar ik veel in herken. Je schreef dat je je afvraagt of je paard je wel 'lief en leuk' zal vinden wanneer je strenger bent.
Ik ben opgegroeid met een nukkige, koppige, fjordenmerrie, een echte clown en kindervriend - maar tijdens het werken best een draak. Kroelen en spelen vond ze allemaal prima - tot ze er dan weer genoeg van had en met een kopstoot mij als kind aan de kant duwde en weer weglummelde![]()
Door heel streng te zijn - met af en toe een brul, want neen = neen, en geef je een vinger neemt ze gelijk je hele hand - is deze merrie net een superlieve, aanhankelijke en werklustige merrie geworden, die al haar 'ondeugende energie' nu gewoon stopt in samen aan de slag gaan. Ik ben als kind altijd zo bang geweest dat mijn paard mij niet meer leuk zou vinden, wanneer ik op mijn strepen zou staan. Maar het is echt het tegenovergestelde hoor. Het is onvoorstelbaar hoe veel onze band verbeterd is door grondwerk en duidelijke regels. Gewoon doen TS!
Babootje schreef:bigone schreef:Ik denk dat een paard 24 uur buiten rondstruinen met beschutting voor slecht weer altijd verkiest boven op gehokt staan.
Dat kun je denken, maar ik kan je vertellen dat dat niet zo is.
Sommige paarden voelen zich beschermd in hun stal en zijn 24/7 buiten altijd op hun quivive. En komen dan niet aan hun rust toe.bigone schreef:Het hangt af van het paard maar geloof me, ze zijn niet altijd even blij 24/7 op de wei.
Klopt, maar een paard dat met meerdere paarden loopt heeft hier meestal geen last van, juist de ozo kostbare sportpaarden dus wel, waarom, omdat ze alleen staan en erg op moeten letten. Dan is de stal een veilige optie.
). Ik wil er maar mee zeggen dat de klik die wij denken te hebben met een paard vooral in ons hoofd zit. Een paard hecht zich meer aan zijn omgeving en degene die hem voert (op het moment dat hij in pension staat natuurlijk).
Babootje schreef:Fotsy schreef:Moonfish klopt duidelijk zijn.
Babootje niet mee eens, een paard is van nature een vluchtdier, in een beschut hok zien ze het gevaar niet komen, doen ze dit wel dan is het paard ziek, want paarden zijn ook opgevers ofwel staat er eentje op de wacht.
Waarom denk je dat er zoveel koliek zit bij paarden? door het opgesloten staan, geeft hen alleen maar stress.
Dat is wel erg generaliserend. Koliek kan allerlei oorzaken hebben; ook zand.
De paarden zoals wij die nu hebben kun je al lang niet meer vergelijken met de paarden die vroeger in de natuur rondliepen. Dat is een grote vergissing. Onze paarden zijn gedomesticeerd. Ik zeg ook niet dat paarden op de wei houden verkeerd is, zeker niet. Ik zeg alleen dat sommige paarden zich 24/7 op de wei niet prettig kunnen voelen. Zeker de paarden die stal gewend zijn, kun je niet zomaar 24/7 op de wei
gooien. Daar moeten ze aan wennen en ze kunnen de eerste tijd doodongelukkig zijn.
Ooit gehoord dat paarden bij brand hun stal niet uit willen? Dat is omdat ze zich daar veilig voelen. Ze lopen soms zelfs zo een brandende stal weer in. Dat paarden alleen door op stal te staan stress ervaren is echt onzin. Dat zit voornamelijk in jouw hoofd.

.
komt vast en zeker goed. Shenavallie schreef:@ TS: Omdat ik niet het hele topic heb gelezen, kan het zijn dat mijn antwoord dubbel geplaatst wordt.
In het filmpje zie ik een paard dat netjes door de hekjes wordt gereden en op een bepaald niveau rijdt (wat je zelf ook al aangaf). Er lijkt meer in het paard te zitten, voor zover je dat van een filmpje kunt zien. Nu vraag ik mij af welk niveau jij zelf rijdt. Dit lijkt mij een paard dat gewend is om geestelijk bezig te zijn: veel variatie in de oefeningen en de lat steeds een pietsie hoger leggen. Wellicht is jouw niveau op dit moment niet gelijk met die waar hij al is. Dat is geen reuze probleem, maar wel iets waar je zelf aan kunt werken door bijvoorbeeld privéles* te gaan nemen en daarmee te leren met de "knopjes" om te gaan en vooral hoe je daar zelf weer op moet reageren. Zo maak je het voor jullie allebei meer vertrouwd. Overvragen is natuurlijk nooit goed, maar je kunt rustig 2 privélessen per week rijden en daarnaast voor de afwisseling iets anders met hem gaan doen. Spelletjes waar hij veel bij moet nadenken zijn een mogelijkheid.![]()
* Als je al privéles hebt, ga dan eens voor jezelf na of deze wel de juiste voor jou is. Soms helpt het om eens bij een ander te lessen voor andere inzichten.
Percy schreef:Er ontstaat hier een hele discussie die niets te maken heeft met de vraagstelling van de ts. Dat snap ik niet. Heb daar ook een mening over maar ga daar hier niet op in.
De ts is hard bezig met haar paard en daar heb ik bewondering voor.
Babootje schreef:Percy schreef:Er ontstaat hier een hele discussie die niets te maken heeft met de vraagstelling van de ts. Dat snap ik niet. Heb daar ook een mening over maar ga daar hier niet op in.
De ts is hard bezig met haar paard en daar heb ik bewondering voor.
Dat is niet helemaal waar. Die discussie ontstaat een beetje doordat TS het paard heel anders is gaan houden dan dat hij gewend was. Het afvallen en gebrek aan looplust werd dan verweten aan heimwee terwijl de andere manier van stallen wel eens de oorzaak zou kunnen zijn geweest. Paarden moeten daar gewoon heel erg aan wennen. En sommigen doen dat nooit.
meiske1577 schreef:Misschien ben ik even keihard maar als je er geen lol in hebt met dit paard en dit dus ( onbedoeld) op hem af gaat reageren, wat is dan het drama om te zeggen ik stop ermee?
Heb dit zelf ook meegemaakt. Geen enkel paard zal hier ooit iets te kort komen maar als de lol er niet is houdt het toch een beetje op vind ik. Het paard is toen verkocht aan een andere mevrouw die er super veel plezier mee heeft, en het paard met haar, zij hebben die klik dus duidelijk wel.
En ik heb met mijn huidige paard dus wel de klik die ik graag wil hebben.
Geloof me, je hoeft geen hekel aan je paard te hebben maar zonder die klik ( en dat komt elke dag terug) is het voor beide toch minder leuk hoe goed je ook je best doet.
Ik heb er nooit spijt van gehad want ik weet dat dat paard het nu echt top heeft, dat had hij met mij nooit kunnen hebben. Soms past het gewoon minder bij elkaar.
Er zijn ook genoeg mensen die ik aardig vind maar die niet mijn beste vriend zijn waar je lief en leed mee deelt.....
Ghaia schreef:meiske1577 schreef:Misschien ben ik even keihard maar als je er geen lol in hebt met dit paard en dit dus ( onbedoeld) op hem af gaat reageren, wat is dan het drama om te zeggen ik stop ermee?
Heb dit zelf ook meegemaakt. Geen enkel paard zal hier ooit iets te kort komen maar als de lol er niet is houdt het toch een beetje op vind ik. Het paard is toen verkocht aan een andere mevrouw die er super veel plezier mee heeft, en het paard met haar, zij hebben die klik dus duidelijk wel.
En ik heb met mijn huidige paard dus wel de klik die ik graag wil hebben.
Geloof me, je hoeft geen hekel aan je paard te hebben maar zonder die klik ( en dat komt elke dag terug) is het voor beide toch minder leuk hoe goed je ook je best doet.
Ik heb er nooit spijt van gehad want ik weet dat dat paard het nu echt top heeft, dat had hij met mij nooit kunnen hebben. Soms past het gewoon minder bij elkaar.
Er zijn ook genoeg mensen die ik aardig vind maar die niet mijn beste vriend zijn waar je lief en leed mee deelt.....
Heb toch nooit gezegd dat ik geen plezier heb met mijn paard? Ik heb wel plezier met hem en in het rijden, alleen dé klik is er niet.
En dit hoeft voor mij niet persee, omdat ik nog steeds plezier heb in het rijden met hem, als die klik niet komt, dan komt hij maar niet.
Als ik het paardrijden beu ben, ga ik hem zeker niet houden. Dan verkoop ik hem en maak ik iemand anders er blij mee.