Na 3 jaar nog steeds geen klik, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:14

Heb niet het hele topic doorgelezen maar wil ook graag even reageren.

Ik begrijp namelijk exact wat je bedoelt. Er is een groot verschil tussen het hebben van een goede band met je paard en het hebben van een klik met je paard. Met mijn eigen paard, die inmiddels alweer 10 jaar in mijn leven is, heb ik een ijzersterke band. Ik ben gek op haar en weet dat dat wederzijds is. Maar wat het rijden betreft, moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat we nooit echt "dé klik" hebben gehad. Het was altijd heel leuk met haar, en ik kende haar ook door en door, maar er ontbrak iets. Ik heb die klik overigens wel met 2 andere paarden gehad, dus ik weet dat het bestaat. Ik vind niet dat je een paard moet verkopen omdat de klik ontbreekt, blijf er gewoon aan werken. Uiteindelijk wen je wel aan elkaar. Maar als het je echt ongelukkig maakt en je mist iets, ja dan moet je misschien wel wat veranderen. Je mag geen slecht en down gevoel krijgen van je hobby.

Wat de huisvesting betreft; ik heb mijn paard ook ooit eens met de beste bedoelingen naar een hit-actiefstal gebracht. Voor menig paard was het daar een paradijs, ze hadden letterlijk alles wat een paard maar kan wensen. Maar mijn paard kwijnde er weg, vermagerde ook enorm hard, en na een tijd was ze zo apathisch als wat. Ze reageerde nergens meer op. Toen heb ik haar terug naar een traditionele stal gehaald met enkele uren weidegang per dag en ze werd al vrij snel weer het levenslustige paard dat ze altijd was. Dus dat is toch ook iets waar je misschien rekening mee moet houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:23

Babootje schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat een paard 24 uur buiten rondstruinen met beschutting voor slecht weer altijd verkiest boven op gehokt staan.

Dat kun je denken, maar ik kan je vertellen dat dat niet zo is. :D
Sommige paarden voelen zich beschermd in hun stal en zijn 24/7 buiten altijd op hun quivive. En komen dan niet aan hun rust toe.
Het hangt af van het paard maar geloof me, ze zijn niet altijd even blij 24/7 op de wei.

Klopt, maar een paard dat met meerdere paarden loopt heeft hier meestal geen last van, juist de ozo kostbare sportpaarden dus wel, waarom, omdat ze alleen staan en erg op moeten letten. Dan is de stal een veilige optie.

Anoniem

Re: Na 3 jaar nog steeds geen klik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:42

@bigone, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Zoals ik in een eerdere post vertelde kon mijn paard echt niet wennen aan het 24/7 leven in een kudde. Nochtans heeft ze altijd samen met andere paarden gestaan, dus het is niet dat ze de stal als een veilige optie ziet omdat ze altijd alleen was. Wel een plek waar ze rust vindt volgens mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:57

Bhriseis schreef:
TS, ik heb net het hele topic doorgelezen, en op de vorige pagina zag ik een post van je, waar ik veel in herken. Je schreef dat je je afvraagt of je paard je wel 'lief en leuk' zal vinden wanneer je strenger bent.

Ik ben opgegroeid met een nukkige, koppige, fjordenmerrie, een echte clown en kindervriend - maar tijdens het werken best een draak. Kroelen en spelen vond ze allemaal prima - tot ze er dan weer genoeg van had en met een kopstoot mij als kind aan de kant duwde en weer weglummelde :')

Door heel streng te zijn - met af en toe een brul, want neen = neen, en geef je een vinger neemt ze gelijk je hele hand - is deze merrie net een superlieve, aanhankelijke en werklustige merrie geworden, die al haar 'ondeugende energie' nu gewoon stopt in samen aan de slag gaan. Ik ben als kind altijd zo bang geweest dat mijn paard mij niet meer leuk zou vinden, wanneer ik op mijn strepen zou staan. Maar het is echt het tegenovergestelde hoor. Het is onvoorstelbaar hoe veel onze band verbeterd is door grondwerk en duidelijke regels. Gewoon doen TS!

Maar dat maakt niet dat er dan een klik zal zijn (en dat komt vanuit de eigenaar hoor).

Ik heb ook een Fjord, moest echt wennen aan het lompe, drammerige van haar.
Nu kan ik met haar lezen en schrijven, vertrouw haar volledig en zij mij ook.
Ik heb een super band met haar, maar "de" klik heb ik niet met haar ondanks dat zij voor mij door het vuur gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:01

Babootje schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat een paard 24 uur buiten rondstruinen met beschutting voor slecht weer altijd verkiest boven op gehokt staan.

Dat kun je denken, maar ik kan je vertellen dat dat niet zo is. :D
Sommige paarden voelen zich beschermd in hun stal en zijn 24/7 buiten altijd op hun quivive. En komen dan niet aan hun rust toe.

bigone schreef:
Het hangt af van het paard maar geloof me, ze zijn niet altijd even blij 24/7 op de wei.

Klopt, maar een paard dat met meerdere paarden loopt heeft hier meestal geen last van, juist de ozo kostbare sportpaarden dus wel, waarom, omdat ze alleen staan en erg op moeten letten. Dan is de stal een veilige optie.

Niet zo generaliseren. Er zijn zat sportpaarden die gewoon op de wei komen hoor. Met vriendjes. Zelfs de paarden bij Carl Hester waaronder olympisch kampioen Valegro onder Charlotte krijgen weidegang. Maar je zult ze idd niet met een pak haar tot hun knieen in de modder zien staan.

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:21

Vind da sommige wel wat dramatisch zijn met het hele 'als de klik niet komt, kan je hem verkopen dan doe je iemand anders er een plezier mee' gedoe.
Hoeveel mensen rijden wel niet paard, puur als sport.
Ken genoeg mensen die nooit een band of klik met hun paard zullen hebben, het is voor de sport. Ze zullen ze wel goed verzorgen, maar zullen er nooit mee staan knuffelen.

Ik bedoel maar, er zijn mensen die gewoon het paardrijden in het algemeen graag doen, maar nooit een band zullen hebben met hun paard, en dit ook niet gaan proberen te verkrijgen.

Ik hou van paardrijden en geniet hiervan, én ook van mijn paard. Maar of ik dé klik ga krijgen met hem, weet ik niet.
Zolang ik geniet van hem en de hobby, is er geen probleem toch?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:23

Ik snap niet waarom het weer zo zwart-wit moet? Natuurlijk zullen er paarden zijn die het op stal fijner vinden als ze dat gewend zijn. Ze hebben geleerd dat dit hun plekje is en ipv dat je een hele weide met alle gevaren die buiten kunnen schuilen in de gaten moet houden, heb je gewoon een klein overzichtelijk hokje.

En zo zijn er ook weer paarden die absoluut niet op stal kunnen en de boel dan afbreken.

Dat het fysiek gezien gezonder is voor een paard om 24/7 buiten te staan met schuilgelegenheden is een feit. Maarja, als daar mentale ongezondheid bij komt omdat het paard zich niet prettig voelt, weer niet. Want stress is slecht voor het lijf en als het paard daar maar staat te staan, beweegt ie toch niet, dus is dat voordeel ook weg.

TS: je hebt het over 'geen klik' hebben. Maar wat zou je willen van een paard? En wat kan een paard van jou verwachten? Zoals ik eerder al zei is mijns inziens 'een klik hebben' afhankelijk van wat voor karakter jij bent en wat daarbij matcht. Ook wat je er voor activiteiten mee wilt doen en waar het paard plezier aan beleeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:31

Ik ben het helemaal eens met Sassol.

En TS, ik lees niet veel mensen die een dramatische reactie geven in de zin van geen klik = verkopen. Ik lees hier vooral verhalen van mensen die met hun paard zijn blijven werken aan de klik. Je schrijft zelf dat je wel een band hebt met je paard, alleen geen klik. Dan is het aan jou om te beslissen wat belangrijk is voor je. Maar niemand hier die volgens mij zegt dat je je paard moet wegdoen omdat de klik ontbreekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:01

@TS
Er zijn mensen die maar met 1 paard in hun leven die speciale klik zullen hebben.

Tan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:11

Als hij van alles schrikt kan het ook zijn dat hij zich samen met jou niet zeker genoeg voelt. Ook een probleem wat al ergens in de basis zit. Best een lastige kwestie zo :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:13

Ik vind ook dat je "die ene klik" wel wat moet relativeren. Ik heb in mijn leven meer paarden gehad en met de ene had ik wat meer als met de andere. Bij mij is een klik er ook niet meteen maar groeit in de loop van de jaren. Ooit een merrie gehad dat echt geen "mensenpaard" was. Die "verwilderde" (lees: kwam niet meer naar je toe) als ze langer als een week aaneengesloten op de wei stond; stond ze weer op stal dan kwam ze wel weer. De klik van haar kant bestond eruit dat ze je niet voor je hoofd sloeg als ze je kende.
Maar je kon er wel heerlijk op rijden.
De pony die ik nu heb is veel aanhankelijker, komt naar je toe en met een hinnikje aan dat ie blij is om je te zien. (Maar gaat nog harder hinniken als de voerkar aankomt :D ). Ik wil er maar mee zeggen dat de klik die wij denken te hebben met een paard vooral in ons hoofd zit. Een paard hecht zich meer aan zijn omgeving en degene die hem voert (op het moment dat hij in pension staat natuurlijk).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:36

@ TS: Omdat ik niet het hele topic heb gelezen, kan het zijn dat mijn antwoord dubbel geplaatst wordt.

In het filmpje zie ik een paard dat netjes door de hekjes wordt gereden en op een bepaald niveau rijdt (wat je zelf ook al aangaf). Er lijkt meer in het paard te zitten, voor zover je dat van een filmpje kunt zien. Nu vraag ik mij af welk niveau jij zelf rijdt. Dit lijkt mij een paard dat gewend is om geestelijk bezig te zijn: veel variatie in de oefeningen en de lat steeds een pietsie hoger leggen. Wellicht is jouw niveau op dit moment niet gelijk met die waar hij al is. Dat is geen reuze probleem, maar wel iets waar je zelf aan kunt werken door bijvoorbeeld privéles* te gaan nemen en daarmee te leren met de "knopjes" om te gaan en vooral hoe je daar zelf weer op moet reageren. Zo maak je het voor jullie allebei meer vertrouwd. Overvragen is natuurlijk nooit goed, maar je kunt rustig 2 privélessen per week rijden en daarnaast voor de afwisseling iets anders met hem gaan doen. Spelletjes waar hij veel bij moet nadenken zijn een mogelijkheid. ;)

* Als je al privéles hebt, ga dan eens voor jezelf na of deze wel de juiste voor jou is. Soms helpt het om eens bij een ander te lessen voor andere inzichten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:32

Babootje schreef:
Fotsy schreef:
Moonfish klopt duidelijk zijn.

Babootje niet mee eens, een paard is van nature een vluchtdier, in een beschut hok zien ze het gevaar niet komen, doen ze dit wel dan is het paard ziek, want paarden zijn ook opgevers ofwel staat er eentje op de wacht.
Waarom denk je dat er zoveel koliek zit bij paarden? door het opgesloten staan, geeft hen alleen maar stress.

Dat is wel erg generaliserend. Koliek kan allerlei oorzaken hebben; ook zand.
De paarden zoals wij die nu hebben kun je al lang niet meer vergelijken met de paarden die vroeger in de natuur rondliepen. Dat is een grote vergissing. Onze paarden zijn gedomesticeerd. Ik zeg ook niet dat paarden op de wei houden verkeerd is, zeker niet. Ik zeg alleen dat sommige paarden zich 24/7 op de wei niet prettig kunnen voelen. Zeker de paarden die stal gewend zijn, kun je niet zomaar 24/7 op de wei
gooien. Daar moeten ze aan wennen en ze kunnen de eerste tijd doodongelukkig zijn.

Ooit gehoord dat paarden bij brand hun stal niet uit willen? Dat is omdat ze zich daar veilig voelen. Ze lopen soms zelfs zo een brandende stal weer in. Dat paarden alleen door op stal te staan stress ervaren is echt onzin. Dat zit voornamelijk in jouw hoofd.

En waarom eten ze zand?
Sorry hoor maar je weet toch wel waarom paarden een brandende stal inlopen? Niet omdat ze hun stal graag zien, maar paarden lopen altijd van donker naar licht, nooit van licht naar donker, voor hun lijkt dit of ze lopen tegen een muur aan. Examenvraag op cursus vakbekwaamheid :D
Nu ook weer niet overdrijven met het feit dat ze gedomesticeerd zijn ;)

Sassol helemaal mee eens.
Is die klik inderdaad zo belangrijk? als jij geniet van de momenten samen en je paard voelt zich goed in zijn vel, no problem.
Iedereen heeft wel eens een baaldag met zijn paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:59

Fotsy schreef:
En waarom eten ze zand?

Omdat het gras te kort is en ze de wortels met het zand eten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:57

Of van stress, omdat ze onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgen, paarden kunnen namelijk niet lang zonder voedsel, hun darmen zijn zo gemaakt dat ze eigenlijk 24 op 24 moeten eten met kleine hoeveelheden, daarom dat kauwen zo belangrijk is voor paarden, helpt hen ook stressmomenten te overbruggen. Zie je duidelijk aan paarden op topniveau en het bekende schuimen in de mond, is trouwens heel goed, wijst dat ze kauwen ( niet op het bit hangen) gedurende hun oefeningen en zo zijn zij beter bestand tegen druk.
Ik heb zelfs ooit paarden gezien die hun eigen uitwerpselen opaten omdat ze te weinig eten kregen, echt vies en zielig. :(
Mijn vriendin had altijd kolieken bij haar paarden was het de ene niet dan de andere, niet meer te doen, remedie van DA zet je paarden eens een ganse dag buiten in plaats van halve.
En nooit geen koliek meer gehad.
Pas op ik sluit mijn paarden ook op snachts maar dit meer uit veiligheid en om smorgens niet eentje tegen te komen op de weide van de buren tussen de koeien :D .

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:09

Er ontstaat hier een hele discussie die niets te maken heeft met de vraagstelling van de ts. Dat snap ik niet. Heb daar ook een mening over maar ga daar hier niet op in.

De ts is hard bezig met haar paard en daar heb ik bewondering voor.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:09

Helemaal mee eens en off topic. _/-\o_
Wou enkel even duidelijk maken dat mensen paarden niet altijd zien als paarden maar menselijke eigenschappen geven en dan verschieten ze dat er accidenten gebeuren of ze ziek worden. ;)
Zo ook voor TS kijk eens naar je paard en naar zijn gedrag objectief zonder er iets van te verwachten, en stel jezelf vragen waarom hij iets doet, wat denk je dat hij leuk vind of juist niet, zo kan je best veel van leren. Heb je dit eigenlijk ooit al eens gedaan, je paard een dag geobserveerd in zijn vrijheid?
Is best leuk hoor.
Zoals iemand eerder al zei, je paard is wat hij is en niet wat jij er van verlangt. :j komt vast en zeker goed.

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 10:11

Shenavallie schreef:
@ TS: Omdat ik niet het hele topic heb gelezen, kan het zijn dat mijn antwoord dubbel geplaatst wordt.

In het filmpje zie ik een paard dat netjes door de hekjes wordt gereden en op een bepaald niveau rijdt (wat je zelf ook al aangaf). Er lijkt meer in het paard te zitten, voor zover je dat van een filmpje kunt zien. Nu vraag ik mij af welk niveau jij zelf rijdt. Dit lijkt mij een paard dat gewend is om geestelijk bezig te zijn: veel variatie in de oefeningen en de lat steeds een pietsie hoger leggen. Wellicht is jouw niveau op dit moment niet gelijk met die waar hij al is. Dat is geen reuze probleem, maar wel iets waar je zelf aan kunt werken door bijvoorbeeld privéles* te gaan nemen en daarmee te leren met de "knopjes" om te gaan en vooral hoe je daar zelf weer op moet reageren. Zo maak je het voor jullie allebei meer vertrouwd. Overvragen is natuurlijk nooit goed, maar je kunt rustig 2 privélessen per week rijden en daarnaast voor de afwisseling iets anders met hem gaan doen. Spelletjes waar hij veel bij moet nadenken zijn een mogelijkheid. ;)

* Als je al privéles hebt, ga dan eens voor jezelf na of deze wel de juiste voor jou is. Soms helpt het om eens bij een ander te lessen voor andere inzichten.

Hij heeft altijd op M niveau gereden, en ik op L. Op zich niet zo een drastisch groot verschil. En neem al 2 jaar les, wat goed gaat, maar heb hier momenteel geen tijd meer voor omdat ik aan het bouwen ben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:59

Dat is inderdaad niet zo'n groot verschil. Nu je dit zegt, denk ik dat het dan toch te maken heeft met dat hij meer kan (en wil). Zodra je weer meer tijd voor les hebt, neem dan eens les bij totaal iemand anders. Vaak is het de gewenning om bij één persoon te blijven, maar kom je in werkelijkheid gewoon niet (meer) vooruit. Een andere instructie heeft en geeft vaak andere inzichten en kan jullie tips geven om de training voor beide partijen interessant te maken en te houden. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:07

Percy schreef:
Er ontstaat hier een hele discussie die niets te maken heeft met de vraagstelling van de ts. Dat snap ik niet. Heb daar ook een mening over maar ga daar hier niet op in.

Dat is niet helemaal waar. Die discussie ontstaat een beetje doordat TS het paard heel anders is gaan houden dan dat hij gewend was. Het afvallen en gebrek aan looplust werd dan verweten aan heimwee terwijl de andere manier van stallen wel eens de oorzaak zou kunnen zijn geweest. Paarden moeten daar gewoon heel erg aan wennen. En sommigen doen dat nooit.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:55

Babootje schreef:
Percy schreef:

Dat is niet helemaal waar. Die discussie ontstaat een beetje doordat TS het paard heel anders is gaan houden dan dat hij gewend was. Het afvallen en gebrek aan looplust werd dan verweten aan heimwee terwijl de andere manier van stallen wel eens de oorzaak zou kunnen zijn geweest. Paarden moeten daar gewoon heel erg aan wennen. En sommigen doen dat nooit.

Jep gewoontedieren, toch iemand die het snapt. +:)+

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:00

Misschien ben ik even keihard maar als je er geen lol in hebt met dit paard en dit dus ( onbedoeld) op hem af gaat reageren, wat is dan het drama om te zeggen ik stop ermee?

Heb dit zelf ook meegemaakt. Geen enkel paard zal hier ooit iets te kort komen maar als de lol er niet is houdt het toch een beetje op vind ik. Het paard is toen verkocht aan een andere mevrouw die er super veel plezier mee heeft, en het paard met haar, zij hebben die klik dus duidelijk wel.
En ik heb met mijn huidige paard dus wel de klik die ik graag wil hebben.

Geloof me, je hoeft geen hekel aan je paard te hebben maar zonder die klik ( en dat komt elke dag terug) is het voor beide toch minder leuk hoe goed je ook je best doet.

Ik heb er nooit spijt van gehad want ik weet dat dat paard het nu echt top heeft, dat had hij met mij nooit kunnen hebben. Soms past het gewoon minder bij elkaar.

Er zijn ook genoeg mensen die ik aardig vind maar die niet mijn beste vriend zijn waar je lief en leed mee deelt.....

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:04

meiske1577 schreef:
Misschien ben ik even keihard maar als je er geen lol in hebt met dit paard en dit dus ( onbedoeld) op hem af gaat reageren, wat is dan het drama om te zeggen ik stop ermee?

Heb dit zelf ook meegemaakt. Geen enkel paard zal hier ooit iets te kort komen maar als de lol er niet is houdt het toch een beetje op vind ik. Het paard is toen verkocht aan een andere mevrouw die er super veel plezier mee heeft, en het paard met haar, zij hebben die klik dus duidelijk wel.

Geloof me, je hoeft geen hekel aan je paard te hebben maar zonder die klik ( en dat komt elke dag terug) is het voor beide toch minder leuk hoe goed je ook je best doet.

Ik heb er nooit spijt van gehad want ik weet dat dat paard het nu echt top heeft, dat had hij met mij nooit kunnen hebben. Soms past het gewoon minder bij elkaar.

Er zijn ook genoeg mensen die ik aardig vind maar die niet mijn beste vriend zijn waar je lief en leed mee deelt.....

Heb toch nooit gezegd dat ik geen plezier heb met mijn paard? Ik heb wel plezier met hem en in het rijden, alleen dé klik is er niet.
En dit hoeft voor mij niet persee, omdat ik nog steeds plezier heb in het rijden met hem, als die klik niet komt, dan komt hij maar niet.

Als ik het paardrijden beu ben, ga ik hem zeker niet houden. Dan verkoop ik hem en maak ik iemand anders er blij mee.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:14

Maar het paard staat nu toch al geruime tijd bij ts, is weer goed aangekomen en heeft paardenvrienden. Daarom vind ik het niet relevant. In eerste instantie kunnen de veranderende omstandigheden hebben meegespeeld, natuurlijk maar volgens mij is dat inmiddels achter de rug.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:15

Ghaia schreef:
meiske1577 schreef:

Heb toch nooit gezegd dat ik geen plezier heb met mijn paard? Ik heb wel plezier met hem en in het rijden, alleen dé klik is er niet.
En dit hoeft voor mij niet persee, omdat ik nog steeds plezier heb in het rijden met hem, als die klik niet komt, dan komt hij maar niet.

Als ik het paardrijden beu ben, ga ik hem zeker niet houden. Dan verkoop ik hem en maak ik iemand anders er blij mee.

Ik bedoel ook niet dat je het paardrijden beu moet zijn, maar dat je met het ene paard meer lol/plezier/band kan hebben als met de ander en dat dat dan twee kanten op kan werken.
Maar ik denk dat je hier je eigen antwoord al geeft. Je hebt plezier met hem en verwacht er zelf niet van dat dé klik er komt ( is die er stiekem niet al wel, maar op een andere manier als met je vorige paard?) en volgens mij wil je hem dus helemaal niet kwijt. ' 'Probleem' opgelost toch?