Ik ga meestal wel mee in wat jij zegt, ik weet dat jij met paarden kan werken, en lesjes geeft, maar hier in dit gegeven ben ik toch een beetje het niet met je eens hoor "Sassol".
Een correctie dat is idd een heel breed begrip, bij de meeste paarden is een heel subtiel opmerkingetje soms al voldoende, bij een ander een lichte tik en bij nog andere een nog iets meer uit de kluiten gewassen tik, en bij heel sommige modellen paard, kan het soms zijn dat zelfs dat niet genoeg was, en geloof me ik durf dan zelf ook echt wel harder doorkomen, nee is nee en daar is geen discusie over, zeker met het paard niet. en ik bedoel hier niet dat een tik nodig is, want dat is het niet, maar ik laat me niet aanvallen door een paard, in die gevallen is het soms een heel gevaarlijke positie, want als mens ben je zwak tegenover een paard die echt in de aanval gaat.
Dat zijn enkelingen, en kom je zelden tegen, maar ik had een jaar en een half geleden een Arabische hengst, die je tijdens het longeren soms even echt opzij wou duwen, ging je dan niet opzij dan ging die in de aanval over en dit door op zijn acterbenen te gaan staan en met zijn voorbenen naar me te klauwen.
Het is me dan toch gelukt dit dier erop te wijzen dat dit niet de goede manier was van onderhandelen, en geloof me dat was niet op de zachte manier.
Je moet zo zacht zijn als mogelijk, maar zo hard als nodig is om je doel te bereiken, maar ook hier moet je toch altijd trachten het te bereiken doel zo begrijpbaar en zo haalbaar mogelijk voor te stellen.
En zeker als trainer niet zomaar als eerste keuze het gevecht te gaan aangaan, als je het kan vermijden, zoveelste beter.
En zoals al werd gezegd is timing en eerlijkheid en ........ allemaal even belangrijk.
Dit is eigenlijk ook niet echt een onderdeel om hier op een forum zoals dit te gaan uitleggen, bij de meeste mensen zal dit verkeerd overkomen, en als ze het dan uiteindelijk zelf zouden willen gaan toepassen dan loopt het heel waarschijnlijk dik fout tot zelfs echt een ongeval, tjaaa , maar kon het toch niet laten hier even een opmerking over te plaatsen.
Sassol schreef:Bijten is wat dat betreft een lastige. Het is heel erg paard afhankelijk wat het beste werkt is mijn ervaring. Sommige paarden moet je juist even een brul geven, andere paarden worden alleen maar onrustiger van een correctie en gaan daardoor meer bijten.
Gezien de situatie van TS en reactie van het paard, vind ik jouw tip om ze aan beide kanten vast te zetten een hele goede anneliesdj. Zo kun je belonen als het paard rustig stil staat, maar het vervelende gedrag negeren.