Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:47

Dizzy505 schreef:
quote]
Het diertje was 2 of 3 en hengst en ik liep gewoon rondjes met hem door de wei en het meisje liep door de wei en hij dacht dat hij daar wel boven op kon springen dus toen heb ik hem teruf getrokken en een tik gegeven ik vind dat niet zielig want dat is ook zn opvoeding daarna heeft hij het ook nooit meer gedaan

doet me denken aan mijn shetlanderhengstje...was nog een jong ding waar nooit iets mee gedaan was en ik was alleen maar brave opgevoede paarden gewend...dus ik loop door de wei, heb ik ineens 2 hoefje op mijn schouders. Omdat ik niet reageerde probeerde hij het steeds weer...overigens als ik me omdraaide en hand omhoog deed was het klaar, maar van het proberen werd ik ook al gek...ben er met zweep heengegaan, rug toegekeerd..ik hoorde hem aan komen rennen en heb hem met de zweep een flinke tik gegeven....heeft het nooit weer gedaan. Voor ons beiden veel prettiger, en bang is hier er ook niet van geworden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:50

We weten helemaal niet hoe het precies is gegaan.
Hoeveel tijd zat er tussen die beet en de trap?
Stonden de pony's naast elkaar of liep die andere pony langs?
En trapte pony wel gericht naar andere pony?
Ik ken er die gericht naar mensen/kinderen trappen.

Maar momenteel is kind nog steeds de dupe en heeft pech. En blijkbaar keuren we dit goed, zonder dat we de details niet weten en dus blijft het speculeren.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:52

Honden en paarden zijn heel anders. Honden bijten elkaar maar ik ga mijn hond natuurlijk niet bijten. Als hij bijt leg ik hem dus op zijn rug. Het is nog nooit nodig geweest maar als een paard iets doet bij mij dan is meestal een 'eeeh' of een hand opheffen genoeg. Ik vind het niet raar als mensen schoppen maar sommige geen wel te ver.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:52

Als het paard aan het werk is (en dat is bij mij vanaf het moment dat hij een halster en een touw om heeft), dient hij zich te gedragen. Niet slaan, niet bijten, niet naar mensen, niet naar andere paarden. En ja, dan krijgt hij gewoon een schop onder z'n gat als die bedenkt dat hij eigenrechtertje moet gaan spelen. Niks mis mee.

Als mij twenter over me heen wil denderen krijgt ze ook een correctie op d'r borst, dat gehang aan het touw word een paard niet beter van, zo worden ze in de kudde ook niet gecorrigeerd. Ze weet dan direct dat ze afstand moet houden.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:54

Maar terugkomend op het schoppen van je paard begrijp ik dus dat niet mag. conclusie als en 500 kilo over je heen walst dan moet je zeggen foei niet doen en aan je band samen werken. En uiteraard doet het paard dit nooit meer want hij had succes. Onee want je paard loopt al niet over je heen als je hem goed hebt opgevoed met veel knuffeltjes kusjes en brokjes. zo gaat het in de natuur ook onderling denk ik, als de paarden boos zijn op elkaar zeggen ze: wil je in ruil voor een schop mijn plukje gras hebben. En tja als je paard een hogere rang heeft als jij dan moet je dat maar nemen zoals het is want schoppen dat kan echt niet.

Zo goed verwoord?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:54

Schoppen en slaan heb ik nog nooit gedaan bij m'n paard. :n
Maar goed, ze was 8 toen ze kwam en ze is nu 12 en een brave, gewillige merrie.
Dus ook nog nooit nodig geweest.
Als ze eens druk doet aan de hand, kun je het makkelijk met je stem oplossen.

Ik denk, dat als je een paard een gerichte schop in de ribben geeft, het er niet om gaat hóe hard je trapt.
Het gaat meer om de schrik reactie van je paard en dat hij weer bij de les is.
Dat er niet te spotten valt met de mens en hij zich niet alles kan veroorloven.
Maar toch denk ik dat je zoiets niet vaak moet doen bij een paard.
Als je vaak een paard moet schoppen om hem de baas te blijven, klopt er iets niet.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 09-01-14 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:57

Ik kijk er van op hoe mensen elk paardengedrag maar accepteren of verklaarbaar vinden. In de buurt van mensen wordt er gewoon niet geschopt of gebeten. Zodra de veiligheid van de mens, die van mijzelf of anderen in het gedrang komt door een actie van een paard. Dan krijgt ie hier ook een schop onder zijn kont. Ben je nou helemaal belazerd, wat als hij het meisje het licht uit de ogen had geschopt, dan zeg je: "gut hij bedoelde het niet zo?"

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:58

Als je een hond flink knijpt in zijn vel werkt dat hetzelfde als een beet van een andere hond en dat snapt een hond veel beter als het plat leggen, wat eigenlijk alleen als uiterste gedaan zou moeten worden.

Ook bij een hond moet je je afvragen hoe het komt dat hij naar zijn laatste middel grijpt.
Bij pups(vooral met wisselen) is een duidelijk kneepje vaak genoeg om duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is.

Een hond schoppen slaat nergens op, dat is geen hondentaal 8)7

ik "spreek" inmiddels een aardig woordje paards, honds, kat, hangbuikzwijn, nandoe en kip :)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:59

Ik denk altijd hoe straffen paarden elkaar als de een iets doet wat de ander niet fijn/goed vindt? Ze geven een hap naar elkaar, oren naar achter en soms een trap naar elkaar. Als mijn paard dus iets doet wat ik niet wil (wat dat dan ook is) en hij weet dat ik dat niet wil omdat ik hem dat eerder heb aangeleerd hoe hij zich moet gedragen, dan ligt het eraan hoe ik me heb gedragen (is het mijn eigen fout geweest of niet?) zo nee, dan krijgt hij ook een trap, pets met zweepje, of als hij bijt een klap op zn neus. Ligt er wel aan hoe snel je dit doet na het ongewenste gedrag en dat je het met duidelijkheid en rust doet, neit uit geirriteerdheid en boosheid. Maar het ligt er maar aan hoe en of je je paard wilt opvoeden en grenzen wilt geven. Er zijn ook mensen die het prima vinden dat hun paard alles doet wat ze maar verzinnen en hun gang laten gaan.

Het is een erg slechte vergelijking om te zeggen: ik schop mijn hond ook niet......als je naar honden in de natuur kijkt hoe ze met elkaar omgaan wordt er ook niet geschopt, dus dat zullen ze niet snappen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:01

Princesj schreef:
Als het paard aan het werk is (en dat is bij mij vanaf het moment dat hij een halster en een touw om heeft), dient hij zich te gedragen. Niet slaan, niet bijten, niet naar mensen, niet naar andere paarden. En ja, dan krijgt hij gewoon een schop onder z'n gat als die bedenkt dat hij eigenrechtertje moet gaan spelen. Niks mis mee.

Als mij twenter over me heen wil denderen krijgt ze ook een correctie op d'r borst, dat gehang aan het touw word een paard niet beter van, zo worden ze in de kudde ook niet gecorrigeerd. Ze weet dan direct dat ze afstand moet houden.

Helemaal mee eens, paard is aan het werk :) zo denk ik er ook over.
En als een ander paard het uitlokt, dient deze ook gecorrigeerd te worden. Anders is het hek van de dam.
Ik zie het al voor me dat twee paarden het even gaan uitvechten terwijl je langs elkaar loopt. Tja die ene beet dus de mijne mag schoppen, de ander schopt terug en ga zo maar door...
Oh er stond een mens tussen, tja die heeft pech, had je daar maar niet moeten staan :=

Inderdaad mindim, hij wilde jou toch niet raken. Dus maak je niet druk dat het licht uit je ogen is schopt. Kan gebeuren...

Iets met zachte heelmeesters...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:02

Sastaic schreef:
Maar terugkomend op het schoppen van je paard begrijp ik dus dat niet mag. conclusie als en 500 kilo over je heen walst dan moet je zeggen foei niet doen en aan je band samen werken. En uiteraard doet het paard dit nooit meer want hij had succes. Onee want je paard loopt al niet over je heen als je hem goed hebt opgevoed met veel knuffeltjes kusjes en brokjes. zo gaat het in de natuur ook onderling denk ik, als de paarden boos zijn op elkaar zeggen ze: wil je in ruil voor een schop mijn plukje gras hebben. En tja als je paard een hogere rang heeft als jij dan moet je dat maar nemen zoals het is want schoppen dat kan echt niet.

Zo goed verwoord?

Wat fijn dat je ook open staat voor andere methodes dan fysiek straffen door schoppen of slaan, en dat je daarbij niet direct iedereen die anders denkt dan jij dat doet belachelijk maakt. O, wacht...

Edit: Daarbij lees ik ook net weer hieronder dat ik kennelijk een penny ben die alleen brave shetlanders in handen heeft gehad, sorry, ik vergat dat even ja. Ik heb alleen nog maar 30-jaar oude manegepaarden van veraf gezien en weet helemaal niet zo goed hoe paarden eigenlijk werken.

He, dit soort reacties zijn echt zum kotsen. Jammerrrr. Lekker discussiëren met mensen hier die graag anderen naar beneden brengen in plaats van écht inhoudelijk argumenten te geven (en argumenten =/= drogredenen)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-14 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:03

Bizzybijtje schreef:
Ninx schreef:
Ik heb heel zo nu en dan wel eens iemand een paard zien schoppen, ook wel eens in de buikstreek.

En tja, meestal zijn dat volkse types, bontnekjes, of gefrustreerde wijven die beter in therapie kunnen gaan en hun paard moeten verkopen.
In het traject voor die schop is vaak al zoveel verkeerd gegaan, en vrijwel alles is terug te voeren op de eigenaar.
Wanneer je vanaf het begin netjes corrigeert hoeft het niet tot schoppen te komen.

En ja, onrustig op de poetsplaats? Hoeveel paarden staan al niet de hele dag binnen? En dan moet er ook nog gekloot worden met borstels en vlechtjes, en wanneer je dan bijna ontploft van de overtollige energie wordt je in elkaar geramd.
Of mensen die hun paard schoppen omdat hun paard een vlieg weg wil schoppen van zijn eigen buik, of kwaad worden omdat het dier jeuk heeft en even wil krabben.
Mensen zijn onbehouwen....

@ Niene87: alleen al de zin "oprotten uit mijn buurt".... het klinkt zo laatdunkend, zo'n nare toon.... krijg altijd de kriebels van die spierballentaal wanneer het over paarden gaat.

Mwah degene die dat zeggen hebben alleen nog maar brave paarden meegemaakt denk ik :))

Dat denk ik ook, had ze graag aan de slag gezien met mijn onopgevoede, respectloze ex manege Haflinger die zich als een tank gedroeg, naast je stond te steigeren en bokken en na een tik met de zweep op zijn borst (terwijl hij nog omhoog stond) bij het neerkomen recht voor me ging staan en gericht met zijn voorbeen maaide....
Was best een dominant typje en had ook de naam gevaarlijk te zijn.
In werkelijkheid maakte hij gewoon gebruik van de ruimte die hij kreeg van al die penny meisjes die het sielug vinden om een paard te straffen als hij ze meesleurt.....
Nu is het een scheetje en kan ook mijn dochter van 11 er mee lopen.
Soms bluft hij nog maar dan is een 'EUH' zeggen genoeg.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:07

Ik blijf erbij dat iemand anders niet het recht heeft jouw dier (of het nu een paard, hond, kat, whatever is), te straffen. Dat doe je gewoon niet.
Uiteraard moet je niet over je heen laten lopen, maar ook dat heeft toch voor het overgrote deel met opvoeding te maken. En ja, dat kan perfect met positieve beloning en koekjes. Ik wil persoonlijk de band met mijn paard op een positieve manier opbouwen, en niet door middel van straffen. Natuurlijk laat ik haar niet over me heen walsen, maar als je ze gewoon goed opvoedt, heb je aan een heel kleine correctie genoeg (stem verheffen, hand omhoog, ...) Maar goed, ik zal waarschijnlijk een heel gemakkelijk opvoedbaar paard hebben hoor :j

Hoewel het hier niet over honden ging, wil ik er toch ook iets over kwijt: een hond op de rug leggen of zelfs maar in het nekvel beetpakken is echt niet de manier om een hond iets af te leren. Waarschijnlijk is er een onderliggend probleem (of problemen) waardoor de hond zich genoodzaakt voelt om te bijten (angst, ...). Het beste is om hier hulp voor te zoeken, het probleem zal niet opgelost raken door hem op z'n rug te leggen of in z'n nekvel te grijpen. Bij honden is het echt zo dat zulke (agressieve) handelingen nog meer agressie opwekken.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:07

WildWings schreef:
Sastaic schreef:

Zo goed verwoord?

Wat fijn dat je ook open staat voor andere methodes dan fysiek straffen door schoppen of slaan, en dat je daarbij niet direct iedereen die anders denkt dan jij dat doet belachelijk maakt. O, wacht...

He, dit soort reacties zijn echt zum kotsen. Jammerrrr.

Belachelijk maakt?
Ik stel me voor hoe jullie het zien heb namelijk nog niet echt een lieve oplossing gezien in dit topic die werkt tegen onbehoorlijk gedrag vanuit het paard maar ik kan er overheen gelezen hebben en dan hoor ik het uiteraard graag. :j

ik schop zelf trouwens ook bijna nooit maar ik hoef niet dood omdat een paard van 500 kilo of meer over me heen walst dan ben ik toch liever een kortzichtige dierenbeul die niet open staat voor anderen zoals jij het zegt

Ceriadwen

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:09

Als ik überhaupt een schop uit moet delen dan doe ik dit zo hard als ik kan.

D_Desteny

Ja ik schop mijn paard als dat nodig is.
Als 3 jarige hengst was dit nodig(steigeren aan de hand) nu hoef ik alleen mijn stem te verheffen en hij weet hoe het zit.

Een paard moet weten wie de leider is dat bereik je niet door foei te zeggen als hij gaat steigeren aan de hand.

Maar een ander zijn paard zou ik niet schoppen, ik weet niet wat het dier bij de baas wel en niet mag dus ik ga mij daar ook niet mee bemoeien, ik kan hem wel straffen omdat hij bijvoorbeeld rondjes om me heen loopt met stil staan maar als hij dit van de baas wel mag is dat natuurlijk heel verwarrend.

En nee mijn honden en katten schop ik niet maar een dier van 10 kilo vergelijken met een paard van 500 kilo is natuurlijk ook geen vergelijking.

Ryomieko

Als een paard naar mij zou happen, trappen of bijten zou hij inderdaad een trap krijgen, zal het beest die tien keer
zwaarder en groter dan mij is vast wel tegen kunnen. Daarbij, hier krijgen de honden als ze iets doen wat gewoon niet
kan ook een schop (we rammen ze niet in elkaar hoor.), dus waarom een paard niet.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:10

@tess: Daarom vroeg ik me af, hoe ts anders had gereageerd :)

Hoe had jij op je pony gereageerd in deze situatie?

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:14

als een paard denkt mij te moeten (poging tot) trappen/bijten of mij tegen de muur pletten kan het rekenen op een schop (meestal tegen de buik, NOOIT tegen de benen) of klap
daarmee bedoel ik dan wel één goedgerichte schop of klap

een paard schoppen onrespectvol?
is een paard dat mensen bijt en trapt dan niet even onrespectvol?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:15

Ik vind bijten en schoppen wel een dermate grote "fout" van een paard dat daar best tegen opgetreden mag worden. Als het paarden onderling zijn dan schoppen ze maar een eind weg. Maar ze weten het dondersgoed als er mensen om hun heen zijn dus dan horen ze gewoon alle vier de voeten op de grond te houden en hun tanden bij zich te houden.

Het is wat mij betreft erg simpel. Er wordt gewoon niet geschopt/gebeten in de buurt van mensen en zowel ,dan kunnen ze best een schop verwachten. Dan is het maar gauw duidelijk dat dat dus niet de bedoeling is. Beter 1x goed dan dat je steeds maar halfslachtig blijft "corrigeren". Dan blijf je aan de gang.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:15

Marjo89 schreef:
Esmeej333 schreef:

Waarom vergelijken met hond of kat? Tuurlijk, schop je die niet, beestjes zijn veel kleiner dan wij.
Paard is een halve ton, dat is wel even een verschil.

dus een shetlander mag je ook schoppen.. Weegt misschien net zoveel als een hond :+
Ik vind het nergens voor nodig.
Mijn jongste pony kan bijten uit onzekerheid, dan is het niet eerlijk haar een schop te verkopen, maar er voor haar te zijn.
En als ik haar zou schoppen, krijg ik er vast 1 terug (en terecht)

De zwaarste hond weegt denk ik 70 kilo (maar de gemiddelde grote hond tussen de 20-30 kilo) en een shet 170 kilo....
Ooit een hond een andere hond zien trappen ?!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:16

Nee, ik schop mijn paard niet. Als hij weer eens écht stout is, dan krijgt hij wel een klap, maar dat is 'gewoon' met mijn hand, meestal op zijn hals/schoft of zijn kont. Dan weet hij ook wel dat het écht klaar is en dat hij stil moet staan tot dat ik het zeg(zoals hij laatst over het plein rende als een blije puppy nadat hij zich losgetrokken had en ik achter 'm aankwam, daarna bleef hij doodstil staan totdat ik zei dat hij de stal in mocht en toen liep hij heel stilletjes weg :P
Hij weet het wel, en ik probeer ook mijn reacties op zijn acties wat te verkleinen, maar hij is soms zo lekker vervelend dat het niet anders kan :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:17

Even een vraag van een meelezer,
ik lees nu al wat vaker de opmerking (heb ik het niet alleen over dit topic) 'ja, maar die van mij is een hengst' of 'ja, maar hengsten hebben ander gedrag'
ik snap dat hengsten een stuk moeilijker zijn (denk ik, heb nog nooit met een hengst gewerkt die groter is dan 1.00m :') ) maar hengst of niet, hij moet gewoon luisteren. Of zie ik het nu heel rooskleurig en zijn hengsten echt veel moeilijker en wordt er meer van hun getolereerd?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 09-01-14 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:17

tess_84 schreef:
Ik blijf erbij dat iemand anders niet het recht heeft jouw dier (of het nu een paard, hond, kat, whatever is), te straffen. Dat doe je gewoon niet.
Uiteraard moet je niet over je heen laten lopen, maar ook dat heeft toch voor het overgrote deel met opvoeding te maken. En ja, dat kan perfect met positieve beloning en koekjes. Ik wil persoonlijk de band met mijn paard op een positieve manier opbouwen, en niet door middel van straffen. Natuurlijk laat ik haar niet over me heen walsen, maar als je ze gewoon goed opvoedt, heb je aan een heel kleine correctie genoeg (stem verheffen, hand omhoog, ...) Maar goed, ik zal waarschijnlijk een heel gemakkelijk opvoedbaar paard hebben hoor :j

Als de pony in kwestie goed was opgevoed, had ook niemand hem een schop hoeven verkopen. Ik laat me niet schoppen door een enkel paard, ook niet door die van een ander. Als mijn paard iemand zou schoppen, dan had ie al een schop onder zijn kont gehad, eer de geschopte met de ogen kon knipperen.

Je band met je paard wordt er niets minder van, ook zo'n fabel, als jij goed timed en rechtvaardig corrigeert, groeit het respect alleen maar voor je.

Alles oplossen met snoepjes en opvoeden met snoepjes ben ik geen voorstander van. Hoeft hier ook niet, mijn paard komt graag, ook zonder snoepjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:21

SuperAssie schreef:
Nee, ik schop mijn paard niet. Als hij weer eens écht stout is, dan krijgt hij wel een klap, maar dat is 'gewoon' met mijn hand, meestal op zijn hals/schoft of zijn kont. Dan weet hij ook wel dat het écht klaar is en dat hij stil moet staan tot dat ik het zeg(zoals hij laatst over het plein rende als een blije puppy nadat hij zich losgetrokken had en ik achter 'm aankwam, daarna bleef hij doodstil staan totdat ik zei dat hij de stal in mocht en toen liep hij heel stilletjes weg :P
Hij weet het wel, en ik probeer ook mijn reacties op zijn acties wat te verkleinen, maar hij is soms zo lekker vervelend dat het niet anders kan :')

Als hij weer eens echt stout is, zich los trekt, en jij hem achterna gaat. Dan liggen de verhoudingen toch wel wat scheef, lijkt me. Mijn paard is amper stout en me voorbij komen doet ie niet.