bliver schreef:lovewidy schreef:Ik zou haar gewoon eerst vastzetten aan zoiets aan een hek, of iniedergeval iets waar ze niet het gevoel krijgen opgesloten te zitten en waarbij ze gewoon om zich heen kunnen kijken. Pas als dat helemaal goed gaat beginnen aan zoiets als een muur. Ze hebben gauw genoeg door hoe vast staan werkt.
Ik heb nu ook een bijna 2 jarige, ook zelf gefokt. Ik heb hem als veulen gelijk geleerd om vast te staan, gewoon met zn moeder er bij. Hij heeft er nu dus geen problemen meer mee. Maar aan een muur vind ie wel vervelend want dan ziet ik bijna niks.
Aan een hek is wel het domste wat je kan doen. Als ze echt gaan hangen kunnen ze een hek of een deur gewoon uit hun voegen trekken en dan heb je een paniekerend paard met een hek/deur aan zich vast die je nooit meer los gaat krijgen. Heb ik helaas een keer echt gezien, is niet zo best afgelopen voor het paardje
Precies, dit is ook zon nogo!
Zet NOOIT groene paarden vast aan deuren of hekken, kijk nou eens goed hoe makkelijk zon paard die uit de scharnieren kan lichten.
Erover springen kan ook nog, dan hangt je paard dus lekker half over dat hek of dondert erover en hangt zichzelf dan op in het halster. Als je denkt dat dat niet mogelijk is, ik heb dus een keer een flauwgevallen pony omhooggeholpen in een trailer, heel handig op een wedstrijdterrein met niemand in de buurt....
Ze kunnen ook nog met hun benen door zon hek slaan en afhankelijk van het soort hek, kan dat meevallen of een heel dure rekening opleveren.
Alleen maar 'leuk' voor de VA...
De omgeving voor het (leren) vastzetten, moet heel, stevig, solide en veilig zijn. Zonder overal rondslingerend materiaal waar je paard half op of in kan komen, en zeker niet zo dat het paard zich kan lostrekken met een halve manege aan zijn halstertouwtje. Je wilt echt niet weten wat mensen allemaal verzinnen en hoe slecht zoiets kan aflopen.

Blijft ie beter staan dan als ie vast staat. Hij kent "wachten" en doet dat ook. Als ie vast staat hangt ie zichzelf op.