Jong paard voor het eerst vast zetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zou jij een paard voor het eerst vastzetten?

Gewoon vastzetten, niet miepen en geen aandacht aan geven. Als paard gaat trekken, gewoon verder gaan waar je mee bezig was.
49 (28%)
Steeds opbouwen, zorgen dat het paard niet in paniek gaat raken en elke dag een beetje oefenen ipv in 1 keer vastzetten.
126 (72%)

Totaal aantal stemmen: 175

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:41

bliver schreef:
lovewidy schreef:
Ik zou haar gewoon eerst vastzetten aan zoiets aan een hek, of iniedergeval iets waar ze niet het gevoel krijgen opgesloten te zitten en waarbij ze gewoon om zich heen kunnen kijken. Pas als dat helemaal goed gaat beginnen aan zoiets als een muur. Ze hebben gauw genoeg door hoe vast staan werkt.

Ik heb nu ook een bijna 2 jarige, ook zelf gefokt. Ik heb hem als veulen gelijk geleerd om vast te staan, gewoon met zn moeder er bij. Hij heeft er nu dus geen problemen meer mee. Maar aan een muur vind ie wel vervelend want dan ziet ik bijna niks.

Aan een hek is wel het domste wat je kan doen. Als ze echt gaan hangen kunnen ze een hek of een deur gewoon uit hun voegen trekken en dan heb je een paniekerend paard met een hek/deur aan zich vast die je nooit meer los gaat krijgen. Heb ik helaas een keer echt gezien, is niet zo best afgelopen voor het paardje

Precies, dit is ook zon nogo!

Zet NOOIT groene paarden vast aan deuren of hekken, kijk nou eens goed hoe makkelijk zon paard die uit de scharnieren kan lichten.

Erover springen kan ook nog, dan hangt je paard dus lekker half over dat hek of dondert erover en hangt zichzelf dan op in het halster. Als je denkt dat dat niet mogelijk is, ik heb dus een keer een flauwgevallen pony omhooggeholpen in een trailer, heel handig op een wedstrijdterrein met niemand in de buurt....
Ze kunnen ook nog met hun benen door zon hek slaan en afhankelijk van het soort hek, kan dat meevallen of een heel dure rekening opleveren.
Alleen maar 'leuk' voor de VA...

De omgeving voor het (leren) vastzetten, moet heel, stevig, solide en veilig zijn. Zonder overal rondslingerend materiaal waar je paard half op of in kan komen, en zeker niet zo dat het paard zich kan lostrekken met een halve manege aan zijn halstertouwtje. Je wilt echt niet weten wat mensen allemaal verzinnen en hoe slecht zoiets kan aflopen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:28

Nooit je paard zomaar vastzetten als deze dat niet gewend is!

ooit toen ik een pony kocht bij een fokkerij had deze nog nooit een halster om gehad laat staan vastgestaan, deze hadden ze toen de dag voordat wij haar kwamen halen vastgezet in een stal uit de kudde waar ze instond, ze lag aan alle kanten open arme dier :(

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:46

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:55

@Jade, Je was me voor. Ik mis een optie in de poll, namelijk gebruik van de Blocker of de Aussie Tie Ring of de Safe Clip bij het leren vaststaan van paarden. Perfect om jonge dieren te leren vaststaan, paard kan niet hangen, paard leert dat stoppen met trekken ook meteen de release geeft dat de druk wegvalt. Wat in bovenstaand filmpje wordt gedemonstreerd is de Aussie/Blocker Tie ring.

Voor wie meer uitleg wil ga ik even een filmpje opzoeken.

*Edit:

Filmpje met uitleg.

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30) (en dit is de eerste keer dat het dier vaststaat)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Verkoopadressen:

Safe Clip: http://www.depaardenverzorger.nl

Aussie Tie ring: http://www.westernstore.nl

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:40

Er wordt hier weer wat gesmeten met verwijten.
Maar idd zeker als jij het veulen hebt grootgebracht, dan was het dus aan jou om dat idd al te hebben aangeleerd, dit is dus niet zomaar even een soort vergetelheid, maar eigenlijk een deel door onvoldoende kennis.
Een braaf , rustig, niet schrikkend, respectvol en goed aan de hulpen staand paard , is een paard dat goed opgeleid is, het vaststaan op zich is een uitbreiding op het leren stil staan, en ook dat moet je een paard leren, en dat kan uiteraard best gebeuren zo vroeg mogelijk.
Het kan uiteraard nu ook nog, maar dat komt er nu dan nog eens bovenop al het andere.

Giolli schreef:
Wow! Is het nog wat te vroeg voor je? :')
Misschien eerst eens naar je eigen aanvallende reactie kijken voordat je een ander beschuldigd. :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 00:44

En wat is precies het probleem dan?
Ik mag toch zeker zelf wel weten wat ik mijn paarden wel en niet aan leer en wanneer?
Ik vraag in dit topic niet: "Had ik mijn paard moeten leren vast staan?"
Maar "hoe kan ik het beste hier mee beginnen"
Dat jij dat een kwestie van te weinig ervaring vind, dat maakt mij niet zo veel uit... Ik heb honderden redenen waarom ze op het land heeft gestaan tot 2 jarige leeftijd. :)
Daarnaast, chapeau dat jij zo kunt weten wat mijn kennis en ervaringen zijn!

Inmiddels heb ik uitgevonden dat de longeerlijn techniek het beste werkt voor ons.
Bedankt voor alle tips dus!

Cassidy

Re: Jong paard voor het eerst vast zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:47

Succes met oefenen. Zoals eerder gezegd, ik zweer bij de Aussie Tie Ring of de Safe Clip. Ook bij volwassen paarden kun je er zo voor zorgen dat ze veilig vast staan en je ook een keer weg kunt lopen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze gaan hangen en eventueel stikken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 00:51

Ja Cassidy, heb het filmpje gezien. Had er al eens van gehoord en ga eens googlen waar ik het kan bestellen !

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:29

Late opmerking misschien maar:
Ik kocht mijn merrie toendertijd als compleet groene bijna 3 jarige, mega sterk en dominant.

Ik was toen nog maar manege ruitertje en had geen flauw idee dat vastzetten aangeleerd moest worden.
Ze heeft zeker 20 halsters kapot getrokken, palen uit de grond, noem het maar op.
Uiteindelijk zelf maar met begeleiding opgelost door op stal lange lijn door tralies te doen, ik uiteinde vast. Ging ze hangen dan mee vieren (maar wel druk houden) totdat ze met haar kont tegen achterwand kwam. Dan kwam ze naar voren en belonen belonen belonen.

Toen ze dat snapte met touwhalster en paniek knoop vastgezet, ze probeerde 1 maal te hangen maar schoot al heel snel naar voren, uitbundig beloont en ze heeft het haar hele leven nooit meer gedaan.

De jonkies nu zijn veel makkelijker, heb nooit moeilijk gedaan met lange lijnen, gewoon vastgezet, nooit problemen mee gehad, maar schijnbaar is de voorbereiding zodanig geweest dat het niet uitmaakt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:18

Zoals ook mijn voorganger hier ook al zegt, een goede voorbereiding is niet het halve werk, das bijna het gehele werk, op enige kleine verfijningen na.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:19

Giolli schreef:
Ja Cassidy, heb het filmpje gezien. Had er al eens van gehoord en ga eens googlen waar ik het kan bestellen !

Verkoopadressen staat onder de links van de door mij geplaatste filmpje een aantal reacties hierboven.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:14

Die opmerking over het hek was idd niet zo slim van mij. Had er niet aangedacht dat niet iedereen zo'n stevig en veilig hek heeft als ik.

Die safe klip vind ik trouwens echt een goed idee, ook erg handig lijkt me als je een tussenstop maakt tijdens een buitenrit. Mijn vorige pony kon ik gewoon loslaten lopen, maar bij de jonge garde gaat dat nog wel even duren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:19

Giolli schreef:
Een paard leren vast staan is juist heel nuttig (als je een wat moet pakken, of op concours staat etc)
Los laten staan is geen optie dus. Ik wil gewoon dat ze dit kent. :j

Mwah, eentje die kan vast staan is geen overbodige luxe maar op concours laat ik die van mij ook gewoon los staan als ik wat ga pakken. :+ Blijft ie beter staan dan als ie vast staat. Hij kent "wachten" en doet dat ook. Als ie vast staat hangt ie zichzelf op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:53

En dat hangen valt af te leren als je de correcte tools gebruikt bij het (leren) vaststaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:17

Vooral nooit touwhalster gebruiken bij het vastzetten, mocht ie gaan hangen kan het ding strak gaan trekken op het hoofd.

Gewoon een halster om en een longeerlijn en het verder zo opbouwen zoals wat hier al eerder is gezegd, dat is het meest veiligste manier. Zeker als dier al groot en sterk is.

Het risico is gewoon te groot als men het dier gewoon vastzet en het laat begaan, dan gebeuren er gruwelijke dingen als het fout gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:19

Ragdollcat schreef:
Vooral nooit touwhalster gebruiken bij het vastzetten, mocht ie gaan hangen kan het ding strak gaan trekken op het hoofd.

Touwhalster kan, in combinatie met safeclip of Tie Ring. Gebruik je deze dingen niet, idd niet met touwhalster gaan werken bij het vastzetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:20

Cassidy schreef:
En dat hangen valt af te leren als je de correcte tools gebruikt bij het (leren) vaststaan.

Heb geen behoefte om hem dat af te leren. Hij blijft los ook prima staan, zowel thuis, als op wedstrijd, zelfs als ie schrikt is een "Eh! Ho!" genoeg om 'm terug te doen stilstaan. Waarom zou ik er dan perse een touwtje bij willen hangen. Ding zit me toch alleen maar in de weg als het er aan hangt.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:23

Misschien kan je zijn touw vastmaken aan een stroyouwtje zpdat als hij bang word hij los kan komen.

Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:24

Dat is jouw beslissing, en mijn beslissing is om - als ik echt tegen problemen aanloop - alle problemen op te willen lossen. Ik ga ze niet uit de weg. Er zou zomaar een keer een situatie ontstaan waarin een dier echt moet vaststaan. Of iemand anders hem vast wil zetten zonder dat hij de hebbelijkheden (of onhebbelijkheden) van je paard kent.

Zorg voor een complete en standaard opleiding op je paard, die iemand anders ook redelijk kan reproduceren. Ook al zeg je, ik ga mijn paard NOOIT verkopen, je kunt niet in de toekomst kijken, en er zal maar iets gebeuren waardoor het wel moet. De gebruiksaanwijzing gaat toch doorgaans verloren als je een aantal eigenaren verder bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:45

Als een ander met dat paard moet gaan werken zal vast staan niet zijn grootste zorg zijn vrees ik. :+ als mijn vermoeden klopt toch. Heb hem eigenlijk niet meer vast gezet, kan best zijn dat ie zich niet meer achterover gooit. Hij deed t voorheen ook niet altijd dus... Ben gewoon te lui om m vast te zetten. *haalt schouders op* maar als ie zonder touw met "ho" blijft staan ook als ie schrikt en ik tien meter verderop sta, dan vast ook met. Sinds hij dat geleerd heeft staat ie enkel op de trailer nog vast en dan doet ie ook niet debiel. ( er voor wel, dan ging ie in de trailer ook om hoog)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:54

Dan is het toch geen probleem? Jij kiest ervoor om het niet te doen, dat betekend niet dat het automatisch een probleem is als je het wel zou doen.

Niemand dwingt je om een paard vast te zetten hoor. Sterker nog, ik heb alle respect voor de mensen die hun paard de ground tie hebben aangeleerd en hem overal kunnen parkeren met een los op de grond hangend touwtje. Ik bespeur echter bij velen de neiging om problemen te omzeilen en dingen dan maar niet op te zoeken. En dat kan die spuitplaats of die tuinslang zijn op stal, waardoor ze dan maar het dier met emmer en spons gaan wassen of afspoelen. Dat kan die brievenbus zijn op de normale buitenrit waardoor de ruiter beslist om maar een omweg te maken van een aantal kilometers om maar niet langs die brievenbus te moeten. Dat kan de trailer zijn waardoor het paard niet meer vervoerd gaat worden. En dat kan idd het vastzetten zijn waar een dier wat heftiger op reageert of een keer is gaan hangen.

Kom je dingen tegen, dan los ze op. Maakt niet uit wat het is, los het op. Krijg je een goed en evenwichtig allround paard van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:00

Oh nee, ontwijken doe ik niet eigenlijk, normaal zoek ik juist op. In dit geval begonnen met 'op commando' stil staan en wilde hem van daaruit weer leren vast staan ( dus zonder Getrek en paniek van zijn kant, gewoon staan omdat ik dat vraag. Niet omdat ie niet weg kan.) maar was zo handig dat 't er niet meer van gekomen is. _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:02

Dan is dus je eigen ervaring niet zo heel relevant in dit topic?

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:15

Ik wikkel het touw een 4/5 keer om het metalen hek, als ik losser doe loopt ze achter mij aan :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:06

Cassidy schreef:
Dan is dus je eigen ervaring niet zo heel relevant in dit topic?

Hoezo niet, TS kan 't 'm ook zo leren alleen dan af maken.