Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat Update P4

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:21

Ja ik heb het topic gelezen
Ik lees alleen maar hulp om het paard geladen te krijgen maar zij moet het paard laden met hulp. Annemarie zal vast het paard de trailer inkrijgen maar lukt het haar ook als ze thuis is en het alleen moet oefenen?? Probeer alleen maar te zeggen dat TS ook goed begeleid moet worden

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:19

Ik kan jullie vertellen, dat Nigel inmiddels te laden is.
Het is nog een stress factor, en hij zoekt elk gaatje om een discussie aan te gaan. Mij hij staat nu wekelijks op de trailer.

Een fantastisch gevoel.

Annemarie Keijser heeft mij fantastisch geholpen.

Veel succes diegene die ook met hetzelfde probleem zitten/zaten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:46

Ik heb al jaren exact hetzelfde probleem met mijn merrie.
Ze is nu 15 en is al niet te laden op een trailer sinds ze 3 was.
En de reactie van Maya op de eerste pagina is zo'n beetje exact hoe ik er ook over denk.

Het lukt al 12 jaar niet met mijn paard, beetje utopisch om te denken dat dit nog ooit gaat veranderen.
Ze wil gewoon niet. (En dat is zelfs zo extreem dat ze soms weigert een parkeerplaats op te lopen als daar toevallig een trailer met open klep staat geparkeerd. Dat heb ik dan vaak zelf niet eens in de gaten. Pas als ik haar vertel dat die trailer niet voor haar bedoeld is, zal ze erlangs willen lopen.)
Ik krijg haar trouwens wel geladen als ik wil. In die zin dat ze er soms best redelijk probleemloos op loopt als ik er even bewust een trainingsmoment van maak.
Oa. ook op de manier van Eddy Modde. Dat is dan een kwestie van enkele minuten voor ze erop staat.
En soms blijft ze ook best lang kalm staan.
Maar er is altijd een moment dat ze panikeert en achteruit dwars door alles heen eruit crost. Meestal als ze wat hoort achter zich. Maar even goed ook zomaar.
Stang erachter gaat gewoon absoluut niet. Ze ziet er ook altijd ijzig kalm uit. Waardoor je je er best in kan vergissen dat ze stress heeft. Maar ik zie het in haar ogen en aan haar manier van doen. En panikeren doet ze uiteindelijk altijd...

Ik werk er net als Maya ook omheen.
Ze wordt simpelweg niet geladen. En de keren dat ik haar toch echt getransporteerd moest hebben, dan heb ik zo'n internationale transportfirma gebeld met mega-vrachtwagen. (Als je op een bestaande route zit, vinden die het vaak geen probleem om een paard een extra eindje mee te nemen) Daar heeft paardlief namelijk geen problemen mee. Een vrachtwagen loopt ze zo op. En ze staan daar zijwaarts op dus er hoeft niks achter. Zo is ze bijvoorbeeld enkele jaren geleden heen en weer naar de hengstenhouder gereisd om gedekt te worden.
En in de omgeving doen we alles te voet.
Verder is mijn paard momenteel ook met pensioen en heb ik zelf ook meerdere paarden waardoor 'het moeten' voor mij er ook wel wat af is. Mijn ambitie om 'leuke dingen' te doen ligt nu bij mijn jonge dieren.
En in spoedgevallen zal ik het moeten bekijken wat er nog mogelijk is. Maar ik vermoed weinig. Dat bekijken we dan wel als het zover is. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:55

Van mij ook even een kleine update: aankomend voorjaar gaat Jim naar Annemarie vd Toorn. Dit is voor mij de allerlaatste optie en als dat niet lukt, dan is het ook klaar.
Voor mijn gevoel heb ik nog niet alles geprobeerd, dus daar had ik geen rust van. maar dit is wel echt het allerlaatste.

Wat super van Nigel +:)+

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:55

Amanda. Ik weet niet of het bestaat. Maar als die er andersom in staat? Dat hij met zijn hoofd naar buiten kan kijken. Misschien heb je daar wel trailersvoor?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:03

Wat ik zou doen met zo een paard als voorbereidend werk is alles wat er vanaf nu gebeurt rond de trailer te laten plaats vinden. Voeren in de buurt van de trailer, poetsen aan de trailer, rij desnoods de trailer tot in de piste als je gaat rijden. Alles, alles, alles, behalve het effectieve laden.
Dit gaat het probleem waarschijnlijk niet oplossen, maar neemt wel de grondgedachte weg: trailer is paniek. Want op dit moment is dit gewoon zo vast geconditioneerd gedrag geworden, dat het laden zelf gewoon echt 20 stappen te ver is. Het paard denkt nu nog te veel 'trailer is WHAAAAA', zelfs zonder dat er een andere trigger moet zijn. Die gedachte overheerst. Door constant alles rondom de trailer te laten draaien, vlak je die gedachte uit.
Ik denk dat dat als voorbereiding en dan de afwerking (het effectieve laden) door Annemarie, dat die combinatie het beste recept is voor succes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:10

Het voordeel vd methode van Annemarie is dat ze met hekken werkt waardoor hij niet bij de trailer weg kan rennen. Als het dan bevestigt is gaan de hekken weg en wellicht werkt dat voor hem helemaal goed?
Succes in ieder geval!
(Ze komen hem wel halen zeker want hoe ga je er anders komen?)

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:23

indd ik raad ook Annemarie vd Toorn aan ;)

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:11

Wij hebben er hier ook zo één staan! Gaat met veel beleid en geduld uiteindelijk de trailer op, maar zodra je aankomt met een stang, gaat hij er net zo hard weer af. Wat wij hebben gedaan is de voorste stang eruit halen, hem zo ver mogelijk naar voren halen en dan heel rustig en stapje voor stapje richting de stang lopen, hem heel voorzichtig optillen en heel rustig erachter leggen, maar elke keer als het paard zich niet meer op zijn gemak voelt, een stap terug doen. Uiteindelijk, als je dit heel rustig doet, kun je er rustig de stang achter leggen. En dit is gewoon een kwestie van oefenen. Wij zetten hem wel eens op de trailer, laten hem een kwartiertje staan, halen hem er weer af. En zo gaat het bij ons steeds beter.

Daarnaast is inderdaad Annemarie van der Toorn een ontzettend aardige vrouw, en kun je haar natuurlijk ook om hulp vragen! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 19:01

Even een update. Een hele positieve update *\o/*

Vorige week zaterdag belde Sansje van Bokt. "Ik ga je voor het blok zetten, denk er over na en het hoeft niet."
Eeehm... Okee....
San volgt een opleiding bij 2Moons (Petra Vlasblom). Ze behandelden trailerlaadproblemen en wilden een praktijkdag invullen, met een probleempaard. San dacht aan Jim en mij.
Om een lang verhaal kort te maken (het lange verhaal komt nog een keer op ITP met beeldmateriaal zodra dat binnen is), afgelopen vrijdag is Petra met een groep 2e jaars cursisten naar Strijen gekomen om Jim te helpen met trailerladen.

En het verrassende: hij heeft eigenlijk totaal geen poging gedaan om uit te breken. Soms wat aarzeling, soms even een paar passen terug, hij heeft 3 pogingen tot steigeren gedaan en dat was het. Zoveel rust, zoveel hulp, de trailer werd veilig gemaakt voor hem en uiteindelijk ging er een knop om. Het mooiste moment was toen de stang er achter ging, hij terug stapte, de stang voelde en het met een pasje naar voren oploste, in plaats van er doorheen te gaan. Wauw! Na 3 trailers te hebben gemold loste hij het nu gewoon op met een pasje naar voren. Echt super!

Uiteindelijk heb ik hem zelf geladen, is de stang er achter geweest en stond hij rustig op de trailer.
Petra komt nog een keer terug met een groep 3e jaars cursisten en dan gaan we zover dat we gaan rijden. En dan moet het gewoon goed gaan en kan ik met huiswerk thuis zelf aan de slag.

Super dat er een cursus als deze bestaat en dat er mensen op deze manier opgeleid worden om paarden als die van mij te helpen. _/-\o_

Oh en het bewijs natuurlijk :D
Ik laad hem hier zelf en de stang gaat er achter. Alsof hij het al jaaaaaaaaren doet :D
https://www.facebook.com/photo.php?v=612294372198583

Mando

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat Update P4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:15

Toppers. .
Petra is zo fijn.

Echt super update ben zo blij voor je.

Doe ze maar de groetjes van Mando als ze weer komt. Ze gebruikt t filmpje nog steeds van hem in haar opleiding Hihi

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 20:47

Haha ja die zag ik voorbij komen inderdaad. Had al zo'n vermoeden dat het jouw Mando was.
Ik heb ook nog 2 middagen met de cursus mee gedaan. Echt top!
Ben nu al heel benieuwd maar de volgende keer :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:22

Wat geweldig Amanda en natuurlijk Nigel!
Wat was er nu anders aan de methode dat het nu wel zo goed ging?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:30

Petra is top! Wat super dat je deze kans kreeg!

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:36

Super voor jullie! :-D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 06:16

Ach ik ben Mando Nog minimaal 2 jaar zo geladen.
5 weken geleden voor het eerst sinds 5.5 jaar helemaal alleen zonder touw of mens geladen.

Ik heb ook altijd nog n lijn aan de trailer al heb ik die niet nodig.
Hij heeft nog steeds zijn haflinger streken met laden hoor een steekt soms nog steeds zijn midden hoef soms op Maarja het is en blijft Mando hè. Haha
Het komt echt wel goed en straks lekker op pad

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:56

Ah wat goed om te horen! Echt heel fijn voor jullie :) Super

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:11

Ben ik blij dat je met Petra en haar leerlingen in zee bent gegaan,. op 29-11-13 schreef ik dat al hier in je topic.
Petra (en haar leerlingen) zijn super fijn, alle rust en duidelijk leiderschap en er zijn maar weinig paarden die na een sessie van haar niet de trailer ingaan.
Als je volgens haar principe blijft laden zal er best wel eens een kleine terugval zijn maar weer opbouwen wat je hebt geleerd en het is verleden tijd.
Super dat je straks lekker op pad kan.

Toen mijn paard 9 maanden oud was heeft hij zijn eerste les van Petra gehad en daarna altijd goed te laden.
Soms een kleine aarzeling maar nooit weigeren of achterwaarts gaan als ik dat niet wil.
En soms maak ik er wel weer eens een training van door hem naar achter en weer naar voren te vragen. Hij is nu 9 en ik ben er blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:13

Nou amanda dat word mee doen met de clinic op t haflingerweekend :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:20

Ik zie je topic nu pas TS, maar wat goed dat hij er nu wel zo netjes in stond en bleef staan!
Raar is dat he, dat er dan opeens een knop om gaat.
Met mijn paard ook een keer gebeurd, was levensgevaarlijk met trailer laden, was het zo beu dat ik ook een clinic heb geregeld en binnen een half uur na wat steigeren stond meneer er in? Echt bizar :+