erg veranderd .. ;(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:08

Misschien kan je proberen je paard aan de hand eerst warm te maken. Grondwerk doen aan de hand etc, dat betekent niet perse longeren. Met je paard aan de hand ben je misschien ook minder onzeker en dit geeft je paard wat afwisseling..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:10

Linnx schreef:
mika11 schreef:
Een half uur longeren is ook wel erg lang en ook niet echt goed voor een paard.
Misschien vind je paard het werk niet fijn, wat je met hem doet.
Je kan even een poosje daarmee stoppen.
Andere dingen met hem doen, stapritjes buiten, aan de hand wandelen.

Als ik lees dat je 3x in de week lest, elke keer half uur longeert van tevoren.
Dat lijkt me best zwaar en veel voor een paard, dat verder nergens 'z'n ei kwijt kan'.

prima, jij gaat met hem aan de hand wandelen en buitenritjes maken, je beland na 2 seconden op de grond , of je word omver gelopen, wanneer kom je ? :)

Nou, als het zo'n staatsgevaarlijk paard is, dan is hij totaal niet goed opgevoed dus.
In ieder geval niet normaal?
Het klinkt alsof er aardig wat mis gegaan is, sinds jij hem hebt dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:10

Dan is het wel maar de vraag of dat die bodem er ook in is. En wat ik al zei, kunnen ze in een stapmolen er een sprintje op trekken?

Een slofteugel kan je trouwens ook extreem strak vasthouden en bijzetteugels kan je ook op z'n allerkortst zetten. Wil niet zeggen dat DAT nou bevoordelijk is voor je paard z'n gezondheid. En aangezien de TS vraagt of anderen de DA rekeningen betalen als het dier z'n benen breekt.. Ervaring leert dat ze eerder hun benen breken door te gaan rennen in een krappe stapmolen dan dat ze hun benen breken in een paddock hoor.. Juist door 'm uit de paddock te houden, breken ze hun pootjes als ze er dan eindelijk wel een keer in mogen..

Tja er zijn genoeg oplossingen ook op de huidige stal, maar TS wil niks en het paard mag niks.. Dan maar je nek breken, dat is de oplossing. Want een half uur longeren en een uur rijden vind ik ook nou niet echt een oplossing, en dat is het blijkbaar ook niet want 't paard doet nog steeds niet wat de TS wil.

KimW

Re: erg veranderd .. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:11

Vind het grappig dat je begint over de slofteugel, die had hij zaterdag toch gesloopt Linn?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:12

Kun je niet vragen of er iemand is die paarden beleerd en bekend is met doortrainen/rijden van jonge paarden? Vaak hebben deze mensen ook verstand van eventuele gedragsproblemen van een paard.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:13

kimfeline schreef:
Vind het grappig dat je begint over de slofteugel, die had hij zaterdag toch gesloopt Linn?

jup, zijn slofteugel heeft hij kapot getrokken.. is gescheurd.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:13

Maar Perry is toch niet jong? 12 toch?

Perryx

Re: erg veranderd .. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:13

ja hij is 12

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:13

Buh... balen! Hopelijk kun je dat nieuwe halster wel fixen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:14

daarom kim, mensen hier weten niks..

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:14

Pfff, nou nou, TS, beetje heet gebakerd? Wat had je dan voor reacties verwacht op deze vraag? "Het ligt allemaal aan je paardje en rechts onder de staart zit een knopje. Als je daarop twee keer drukt, is dit probleem onmiddellijk opgelost"? Mensen komen met nuttige tips, die je paard verder zouden helpen. Heel vervelend dat je niets aan de omstandigheden kunt veranderen, maar is het dan geen tijd om te bedenken of dit wel de goede plek voor jullie is? Of je eens afvragen hoe goed de band tussen jullie is en daar aan werken? Blijkbaar werkt het niet in deze situatie voor je paardje en voor jullie samen. Ik wens je wijsheid toe.

Legoblokje

Zoals esmee zegt, ik zou er iemand bijhalen. Zo te merken kan je het niet alleen af met je paard en is die te lastig voor je op dit moment (DIT IS NIET SLECHT BEDOELD!!)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:14

heb al nieuw halster gekocht, en ruben gaat maken of hij de andere kan maken..

Punz

TS, het punt is dat veel paarden in de winter wat frisser zijn dan in de zomer. Paarden voelen zich op hun best ergens tussen de -15 en de +10, dus de temperatuur nu maakt dat ze zich góed en lekker voelen, wat zich kan uiten in "vrolijkheid"( al wordt jij daar niet zo vrolijk van.)

Verder heb je gewoon een extra probleem, en dat is het feit dat jouw paard nu buiten het uur rijden en het uurtje stapmolen, nu de hele dag stil op stal staat. En hoewel jij daar misschien niets aan kunt doen ( behalve van stal veranderen) is dit wél de meest logische verklaring voor de gedragsverandering van je paard. Een paard is er niet op gebouwd om 22 uur per dag in een klein hokje stil te staan.

Het bouwt zo als het ware "bewegingsdrang" op, en die drang móet er uit zodra je paard uit stal komt. En dat gebeurd dan meestal wat explosief: rennen, bokken... gewoon even lekker bewegen, de benen strekken. En natuurlijk is dat dan voor jou niet leuk als je boven op je paard zit, maar eerlijk gezegd kunt je het hem/haar echt niet kwalijk nemen.

De commissie welzijn paard heeft niet voor niets als advies op gesteld dat een paard MINIMAAL vier uur per dag onbelemmerd ( dus niet onder het zadel) vrij moet kunnen bewegen.

Dus wil je dit probleem oplossen dan denk ik inderdaad net als EskeGirl en anderen dat je toch moet gaan kijken naar mogelijkheden dat je paard voor een paar uur per dag lekker los kan. Kan dan niet, dan zit er niets anders op dan dat je elke dag een uurtje of twee ( buiten het rijden en de stapmolen om ( kan dit overigens niet 2 x pd?? ) aan de hand stapt met je paard. Niet ideaal, maar elk half uurtje extra uit zijn stal is er een.

Enne: is anders een stukje wei van een boer in de buurt huren een optie? Zodat je je paard een paar keer per week daar een dagje op kunt zetten?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:15

het is geen last post, hij is super super braaf, alleen sinds een paar weken niet meer zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:15

Een slofteugel was een algemeen voorbeeld, was niet bedoeld om te zeggen dat ze dat maar moet gaan gebruiken..

Als hij zelfs z'n slofteugel kapot scheurt.. Dan kan ik alleen maar zeggen dat er straks iets in je lichaam is wat als volgende scheurt.
Mijn keus is het niet, maar wat ik al zei, als de rest allemaal niet kan/mag/ en de TS al het overige niet wil.. Dan denk ik dat je beter een hobbelpaard kan kopen. Klagen ook niet als ze een uur doelloos rondjes in de stapmolen moeten lopen.

Mensen weten niks?
Meid, mijn pony was ook nou niet echt het meest lieve ponietje, zo lief als ze eruit ziet is ze zeker niet geweest. Maar je zult je verbazen wat goed stalmanagement doet met je dier. Maarja. als ze nooit de benen mogen strekken, snap ik best dat ze uiteindelijk een keer uit elkaar klappen; of jij daar nou op zit of niet, daar heeft zo'n dier geen boodschap aan. Vind het vervelend voor je persoonlijke problemen, gaat me allemaal niks aan maar jij hebt de verantwoording voor je dier genomen. Dan moet je die ook nemen wanneer het minder in jouw straatje past.

KimW

Klopt, ze weten inderdaad niet in welke situatie je zit, maar dat kun je ze ook niet 100% kwalijk nemen eigenlijk... Maar wat er aan de hand is gaat ze natuurlijk niks aan. Lastig pakket.

MarjanB

klinkt als een schatje die zijn energie niet op een goede manier kwijt kan + een amazone die niet weet hoe ze er mee om moet gaan. Garantie op ongelukken..

Is de kraker al eens geweest, paarden die gaan hangen kunnen daarbij een grote pees die schedel en hals verbind nog wel eens bezeren waardoor ze ook lastig kunnen worden.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:16

Linnx schreef:
daarom kim, mensen hier weten niks..

Ander forum zoeken met volop helderzienden die uit jouw twee lettergrepige antwoorden meteen begrijpen hoe de situatie zit? :D
Laatst bijgewerkt door Polderpaard op 24-11-13 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:16

ik ben al lang blij dat ik mn paard kan betalen, zou ik ook nog eens een extra wei gaan moeten betalen, denk het niet.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:17

chelle_dora schreef:
Dan is het wel maar de vraag of dat die bodem er ook in is. En wat ik al zei, kunnen ze in een stapmolen er een sprintje op trekken?

Een slofteugel kan je trouwens ook extreem strak vasthouden en bijzetteugels kan je ook op z'n allerkortst zetten. Wil niet zeggen dat DAT nou bevoordelijk is voor je paard z'n gezondheid. En aangezien de TS vraagt of anderen de DA rekeningen betalen als het dier z'n benen breekt.. Ervaring leert dat ze eerder hun benen breken door te gaan rennen in een krappe stapmolen dan dat ze hun benen breken in een paddock hoor.. Juist door 'm uit de paddock te houden, breken ze hun pootjes als ze er dan eindelijk wel een keer in mogen..

Tja er zijn genoeg oplossingen ook op de huidige stal, maar TS wil niks en het paard mag niks.. Dan maar je nek breken, dat is de oplossing. Want een half uur longeren en een uur rijden vind ik ook nou niet echt een oplossing, en dat is het blijkbaar ook niet want 't paard doet nog steeds niet wat de TS wil.

Niet elke stapmolen is krap.. een stapmolen is meestal net zo groot als een longeerkraal waar de paarden ook in galopperen. Vaak zijn ze dan ook nog bijgezet. De molen die ik gebruik word gebruikt als stapmolen en trainingsmolen gebruikt waarbij de training 45min duurt incl draven. En dan lopen ze ook nog eens in volledige vrijheid. En een sprintje trekken hoeft toch niet per sé als het niet kan? Ze kan nou eenmaal niet van stal veranderen, wat niet gaat dat gaat niet.

Legoblokje

Hoe streng of lief ben jij voor je paardje?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:17

chelle_dora schreef:
Een slofteugel was een algemeen voorbeeld, was niet bedoeld om te zeggen dat ze dat maar moet gaan gebruiken..

Als hij zelfs z'n slofteugel kapot scheurt.. Dan kan ik alleen maar zeggen dat er straks iets in je lichaam is wat als volgende scheurt.
Mijn keus is het niet, maar wat ik al zei, als de rest allemaal niet kan/mag/ en de TS al het overige niet wil.. Dan denk ik dat je beter een hobbelpaard kan kopen. Klagen ook niet als ze een uur doelloos rondjes in de stapmolen moeten lopen.

Mensen weten niks?
Meid, mijn pony was ook nou niet echt het meest lieve ponietje, zo lief als ze eruit ziet is ze zeker niet geweest. Maar je zult je verbazen wat goed stalmanagement doet met je dier. Maarja. als ze nooit de benen mogen strekken, snap ik best dat ze uiteindelijk een keer uit elkaar klappen; of jij daar nou op zit of niet, daar heeft zo'n dier geen boodschap aan. Vind het vervelend voor je persoonlijke problemen, gaat me allemaal niks aan maar jij hebt de verantwoording voor je dier genomen. Dan moet je die ook nemen wanneer het minder in jouw straatje past.

hij trokt zich los tijdens opzadelen, zodoende kapot gescheurd, dus niet tijdens rijden hoor ;)

_Dracarys

Linnx schreef:
ik ben al lang blij dat ik mn paard kan betalen, zou ik ook nog eens een extra wei gaan moeten betalen, denk het niet.

Wat niet gaat dat gaat niet !

Eske_B

Linnx schreef:

Het is toch voor het welzijn van je paard (en jou).