ik krijg vaak probleempaarden ter correctie, en dan blijkt idd dat de eigenaars zo'n figuren blijken te zijn zoals hier nu "geryon en josien" in mijn ogen speel je op die manier met je leven.
Dit is oorzaak nr 1 van eventuele ongelukken.
Als het paard doet wat de ruiter vraagt en er ook steeds aandacht voor heeft, dan is dat heel veel veiliger, het is idd waar een paard is een vluchtdier, maar het hoeft echt niet te ongecontroleerd te vluchten, dan kan je even zo goed als "Baron von Munchhousen" even plaats nemen op een raket en je laten afschieten, das gewoon gevaarlijk.
Geryon schreef:Jetta schreef:Ik moet weer erg lachen. Hoe het paard denkt over regen? Niet. Het paard denkt niet over regen. Het gaat instinctief met het hoofd uit de regen staan. Schuilt bij de ander, draait zijn achterwerk naar de regen.
Een paard onder de man/ vrouw of anderszins aan het werk, hoort gewoon de aanwijzingen van de ruiter of menner op te volgen. Dat moet je trainen. Er zijn geen excuses om af te stappen omdat het paard iets vindt.....of dat nou regen is of iets anders. Een goed paardenmens let op de signalen van het paard en zal er bij de benadering , het verzorgen en berijden rekening mee houden. Maar dat wil niet zeggen dat het paard de regels stelt. Ik weet al lang waarom er zoveel verziekte paarden rondlopen. Dat komt door de mensen die bang zijn om hun leiderschap naar het paard te tonen. Iedereen kan daar moeite mee hebben van tijd tot tijd, maar je zoekt dan goede hulp en zet door. Begin anders alsjeblieft niet aan een paard. Neem een hamster ofzo.
Dekens. Ik ben er van overtuigd dat een paard voor zichzelf nooit een deken nodig heeft. Een paard scheren en dan een deken omdoen. Raar. Een gezond paard dat na het werk nat en bezweet is, hoeft geen kou te vatten. Goed uitstappen is belangrijk. Voel dan eens op de huid. Onder de natte haren is het al droog. De vacht werkt als een zweetdeken.
Oei![]()
Zo ga ik niet met mijn paard om en ik kan me totaal niet vinden in je post.![]()
Eens met Josien_m_![]()
De kunst is juist om met je paard om te gaan als koppelgenoot, natuurlijk zónder hem te verzieken (alleen gaat het vaak fout). Althans, voor mij.
Er zijn geen excuses om af te stappen omdat een paard iets vind? Ik behandel mijn paard niet als een slaaf waar ik de leider over ben dus ik ga mijn paard zeker niet dwingen om in de regen te staan terwijl hij dat absoluut niet wilt.
zodra het hondeweer werd begon ze te lopen langs het hek. Net zolang tot er iemand kwam.
Prima
En ik maar denken dat ze juist gevaarlijk werd als ik haar over grenzen heen dwing die ze aangeeft. Mijn paard is geen vervelende, maar ze geeft wel aan als er iets haar niet zint. Prima, dat mag. Niet dat ik altijd luister, maar dan breng ik het wel anders. Haar op zo'n moment dwingen wens ik iedereen succes
En of ik dan mijn paard verpest of 'gevaarlijk' maak, prima. Maar zonder op die manier bezig te zijn geweest met haar, was ik nooit zo ver met haar gekomen en waren er al mensen gesneuveld