Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:02

Nou heel eerlijk, nh gaat voor mij over zelfacceptatie, body awareness en het leren werken met en het herkennen van je eigen energie. De paarden spiegelen over het algemeen jouw gevoelens.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:00

In principe doet elk paardlievend en paardhoudend mens toch aan NH? ;)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 17:43

Maar dan vraag ik me af. Als je aan olympische topruiters zou vragen of ze aan NH doen zullen ze allemaal nee zeggen. (Omdat het in hun ogen wel bijv. parelli is en paarden 24/7 buiten enz.)

Dat wil dan toch niet zeggen dat die mensen geen hart voor hun dieren hebben.
Ik zie hun ook niet grondwerken om leiderschap te krijgen, daar hebben ze geen tijd voor (logisch).

Maar toch hebben ze leiderschap tijdens het rijden.

Of zie ik dit nu verkeerd? :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:55

Uitgebreid grondwerken is niet nodig. Het paard op gewenste wijze laten meelopen is voldoende voor de respect-basis, vind ik zelf. De vraag is: is dit bij deze ruiters wel het geval? Daar kun je niet zomaar vanuit gaan.
Nog een vraag: in hoeverre bepalen hulpstukken (zoals een streng bit, uiteraard gecombineerd met strenge hand) het respect dat het paard toont tijdens het rijden?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 17:59

Klopt Bo_Cassey, je kunt het respect van een paard afdwingen door zo een hulpmiddelen om hem gewoon voor blok te zetten als hij niet luistert.

Zijn dit dan wel echt de traditionele ruiters zoals in mijn openingspost?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:05

ik vind dat je best wel oordeelt bedoel, ik doe heel veel op nh manier. Ik rij boomloos en liefst zo vriendelijk mogelijk.
Ik ben nooit van sporen geweest moet ik eerlijk zijn. Maar als ik op buitenrit ga dan neem ik dus echt wel een zweep mee. Wat nou als hij de weg op springt? En er dus een auto aan komt? Ik heb mijn zweep dan bij me om hem terug de kant in te tikken. Ik rij hem ook gewoon met bit wel is waar een myler bitje level 1. Dat je NH gericht bent wil niet zeggen dat je zonder bit, zweep of sporen rijd.. Dat is gewoon niet waar... ik les ook gewoon op een dressuur stal, en er zijn wel meer nh'ers die gewoon naast nh dressuur doen enzo.
Ik ben er ook van overtuigd dat je niet ieder paard buiten kan laten staan 24/7 Op mijn werk zijn er paarden die er echt geen zak aan vinden.. Terwel voor het mijn pony het helemaal geweldig vind.

Dus ik zou geen rede zien om weer terug te gaan?

(sorry als er al iets t zelfde staat of ik ergens over heen gelezen heb)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 18:10

Het is vrijwel hetzelfde als wat al elders in het topic staat. Maar dat maakt niet uit.

Ik vind het gewoon heel jammer dat sommige mensen in NH enorm kunnen overdrijven en hier ben ikzelf en mijn paard de dupe van geweest.
Vandaar dat ik het zelf moeilijk vond om toe te geven dat ik graag dressuur wil gaan rijden met de mijne. Gewoon met bit, omdat ik ook graag op wedstrijd wil gaan.

In de omgang (vooral nu op de grond), begeleidt ik hem met mijn leiderschap en als hij er misbruik van wil maken dan zet ik hem direct op zijn plaats.
Zodra hij erkent wat hij fout deed en zich corrigeert verander ik weer in de zachte persoon die hem rustig begeleidt.

De mensen die ik uit de paardenwereld ken en 'NH-ers' zijn, zijn dit absoluut niet met mij eens dat ik hem corrigeer dmv een tik, kneep of mep. En ze snappen al helemaal niet dat ik met bit rijdt.
Dat is geen NH volgens hun.

Door het voorval wat ik dus meegemaakt heb is het voor mij een hele tijd onduidelijk geweest. Vandaar dit topic. :)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:23

Roweentje89 schreef:
Het is vrijwel hetzelfde als wat al elders in het topic staat. Maar dat maakt niet uit.

Ik vind het gewoon heel jammer dat sommige mensen in NH enorm kunnen overdrijven en hier ben ikzelf en mijn paard de dupe van geweest.
Vandaar dat ik het zelf moeilijk vond om toe te geven dat ik graag dressuur wil gaan rijden met de mijne. Gewoon met bit, omdat ik ook graag op wedstrijd wil gaan.

In de omgang (vooral nu op de grond), begeleidt ik hem met mijn leiderschap en als hij er misbruik van wil maken dan zet ik hem direct op zijn plaats.
Zodra hij erkent wat hij fout deed en zich corrigeert verander ik weer in de zachte persoon die hem rustig begeleidt.

De mensen die ik uit de paardenwereld ken en 'NH-ers' zijn, zijn dit absoluut niet met mij eens dat ik hem corrigeer dmv een tik, kneep of mep. En ze snappen al helemaal niet dat ik met bit rijdt.
Dat is geen NH volgens hun.

Door het voorval wat ik dus meegemaakt heb is het voor mij een hele tijd onduidelijk geweest. Vandaar dit topic. :)

okee, Jha nou als hij over mij heen loopt kan hij een tik krijgen hoor.. Tis niet zo dat ik hem helemaal in elkaar sla, en ja sorry. Maar ik heb serieus mensen hun paarden in de stal helemaal in elkaar zien schoppen/slaan.. jaa dat kan niet.. maar als hij per ongeluk op me voet gaat staan word ik ook niet direct kwaad. En ik vind dat mensen er soms te erg in op kunnen gaan.. Waar ik ook wel helemaal gek van kan worden..

Maar ik vind dat je als nh'er gewoon met bit kan rijden en op wedstrijd kan gaan.. Maar er hoeft toch geen bord aan ge voor gevel te hangen dat je een nh'er bent? Lekker schijt aan hebben dus wat de anderen zeggen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:26

Noemen die mensen zichzelf nh-ers of doe jij dat?
Want volgens mij zit jij mensen in een hokje te drukken. Bovendien staat nh helemaal niet gelijk aan bit-, zweep- en spoorloos, dat is iets wat jij ervan maakt.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 18:31

Ik duw helemaal niemand in een hokje.
Beetje vreemd om zoiets over iemand te zeggen die je niet kent.

En ja als die mensen van dat bedrijf zich Natural Horsemanship centrum noemen, noem ik ze zelf niet zo he ;)

Ik ben net de laatste persoon op aarde die zomaar een label aan mensen zou hangen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:55

Roweentje89 schreef:
Maar dan vraag ik me af. Als je aan olympische topruiters zou vragen of ze aan NH doen zullen ze allemaal nee zeggen. (Omdat het in hun ogen wel bijv. parelli is en paarden 24/7 buiten enz.)

Dat wil dan toch niet zeggen dat die mensen geen hart voor hun dieren hebben.
Ik zie hun ook niet grondwerken om leiderschap te krijgen, daar hebben ze geen tijd voor (logisch).

Maar toch hebben ze leiderschap tijdens het rijden.

Of zie ik dit nu verkeerd? :)

Een Olympisch ruiter is intelligent genoeg om te roepen dat je eerst in dat koppie moet zien te komen en het dier voor je te willen laten werken, en snapt dat dit is waar Parelli een manier toe biedt. Het zijn de lagen onder het Olympisch niveau die in hokjes gaan denken, het zijn de lagen daaronder die niet snappen wat NH is en het de waarde toekennen die het verdient. En dan heb je altijd nog die groep die NH verwart met Natural (en dat is namelijk paarden 24/7 buiten, geen deken, geen ijzers, geen zadel, geen bit, geen zweep of sporen).

En dat grondwerken waarvan jij beweert dat ze dat niet doen: dat is een aanname. Nee, ze hebben geen jaren stokjezwieren nodig, die zijn met een aantal sessies zover dat de basis erinzit en ze doorkunnen.

Olympisch ruiter David O'Connor en zijn vrouw (ook Olympisch ruiter) Karen O'Connor.

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

En Christopher Hess met Linda Parelli, over het Scala der Ausbildung:

http://www.youtube.com/watch?v=6L2aLU0MaRI

En wat jonge Eventing ruiters in gesprek met Parelli

http://www.youtube.com/watch?v=X9b-MsJlf3c

En deze ruiters hebben het begrepen!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:36

Dus natural staat gelijk aan dekenloos, bitloos, boomloos etc?

Dat is voor mij echt niet waar. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:43

Natural is in mijn ogen NH, en een stapje verder. Tegen het fanatieke aan. Er zullen gerust gematigde tussen zitten, maar ga maar even kijken op Bokt, dat is het type die niet meer tegen je gaat praten als je ineens met bit gaat rijden terwijl je roept dat je "aan NH doet".

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:58

Oei, allereerst erger ik me te pletter aan de OP. Want traditioneel is altijd met zweep, sporen en een doel voor ogen. En NH is altijd bitloos, boomloos etc... Wat een onzin, gevalletje van stereotype's en vooroordelen? Je kan makkelijk traditioneel maar tegelijkertijd ook recreatief rijden, net zoals je NH stijl kan doen en een doel voor ogen kan hebben en ergens wil komen. Er zijn ook genoeg ruiters die traditioneel rijden, volgens jou beoordeling, maar ook gewoon bitloos rijden. En het zijn heus niet alleen de 'traditionele' ruiters die erg vaak gerichte trainingen hebben. En ook niet alleen de paarden van mensen die aan NH doen staan 24/7 buiten. Ik geef toe, ik ken niet veel sportpaarden die 24/7 buiten staan, maar toch wel een groot aantal 'traditionele' rijpaarden waar ook wat wedstrijden mee gereden worden die gewoon 24/7 buiten staan. Winter en zomer. Dus uit deze OP krijg ik het beeld van de traditionele ruiter: competitief, ambitieus, zweep en sporen, bit en engels zadel, en ook van de NH ruiter: bitloos, boomloos, geen zweep en sporen, geen gerichte training, recreatief (boshobbelaar?!). Klopt naar mijn weten niet echt. Dan zou ik ook graag willen vragen welke stijl jij hebt, ts?'Traditioneel of NH?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:01

Ik ben van alles wat blijkbaar :-D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:07

Op dit moment staan mijn paarden ook blootsvoets, hebben er twee van de drie afgelopen winter geen deken opgehad maar daar wordt op dit moment dan ook niet mee gewerkt. Wel zo makkelijk als je je geen zorgen hoeft te maken of de deken wel waterdicht is als er weer een stortbui is geweest en of ze niet in de diepste plas hebben liggen rollen en de deken dan alsnog nat is. Geen zorgen om afgetrapte ijzers, beenbescherming als je ze losgooit, geeft een hoop rust. Maar als er gewerkt wordt, gaat er wel een scheerapparaat overheen, doe ik een deken op, ik rij met boomzadel en met bit en doe gerust een spoortje aan en neem een zweepje mee.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:19

Vind het erg jammer dat je je OP zo zwart wit hebt gemaakt, want zoals je in dit topic ook ziet zijn er genoeg mensen die het afwisselen of mengen.
Eerst was ik inderdaad helemaal anti bit/zweep/sporen. Dat vond ik zielig :+ En die dingen werden nooit aangehaald als je wat zocht omtrend NH dus vandaar.
Maar nu rijdt ik toch weer met bit, volg ik serieus western les met een boomloos zadel en rij ik met sporen. Zweep gebruik ik nog steeds niet omdat ik die niet nodig heb, maar mijn bijrijder rijdt hem zonder sporen maar met zweep. Ligt er net aan wat je prettiger vindt.
Verder heeft mijn paard altijd 24/7 buiten gestaan met een schuilstal, puur omdat dit in mijn ogen de meest natuurlijke huishouding voor een paard is en veel beter dan hem in een stal van 3x3 op te sluiten. Wel heeft hij in de winter een regendeken op en krijgt hij gewoon biks.
Ik denk dat ik dus een beetje een mengelmoesje ben, aangezien ik wel lekker buitenritjes bitloos rijd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:26

Wat een hokjesdenken hier zeg....

Cassidy schreef:
Natural is in mijn ogen NH, en een stapje verder. Tegen het fanatieke aan. Er zullen gerust gematigde tussen zitten, maar ga maar even kijken op Bokt, dat is het type die niet meer tegen je gaat praten als je ineens met bit gaat rijden terwijl je roept dat je "aan NH doet".

Inderdaad, er zitten er tussen die zo fanatiek zijn dat het niet meer leuk is.
Ik zeg altijd leven en laten leven. Er zijn zoveel opties en mogelijkheden tegenwoordig, waarom dingen uitsluiten...

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:40

Heleennn schreef:
Oei, allereerst erger ik me te pletter aan de OP. Want traditioneel is altijd met zweep, sporen en een doel voor ogen. En NH is altijd bitloos, boomloos etc... Wat een onzin, gevalletje van stereotype's en vooroordelen? Je kan makkelijk traditioneel maar tegelijkertijd ook recreatief rijden, net zoals je NH stijl kan doen en een doel voor ogen kan hebben en ergens wil komen. Er zijn ook genoeg ruiters die traditioneel rijden, volgens jou beoordeling, maar ook gewoon bitloos rijden. En het zijn heus niet alleen de 'traditionele' ruiters die erg vaak gerichte trainingen hebben. En ook niet alleen de paarden van mensen die aan NH doen staan 24/7 buiten. Ik geef toe, ik ken niet veel sportpaarden die 24/7 buiten staan, maar toch wel een groot aantal 'traditionele' rijpaarden waar ook wat wedstrijden mee gereden worden die gewoon 24/7 buiten staan. Winter en zomer. Dus uit deze OP krijg ik het beeld van de traditionele ruiter: competitief, ambitieus, zweep en sporen, bit en engels zadel, en ook van de NH ruiter: bitloos, boomloos, geen zweep en sporen, geen gerichte training, recreatief (boshobbelaar?!). Klopt naar mijn weten niet echt. Dan zou ik ook graag willen vragen welke stijl jij hebt, ts?'Traditioneel of NH?

Ik ben neutraal, doe wat voor mij en mijn paard het fijnste is.
Ik doe grondwerk met leiderschap, maar ben hem wel aan het inrijden met bit en met de toekomst op dressuurwedstrijden.

Ik heb al eerder uitgelegd dat mijn OP zo zwart wit is, omdat ik het lastig vind mij goed uit te drukken in tekst. En daarbij ik me niet goed voel bij de manier waarop als ik met bepaalde NH personen sprak zij het niet goedkeurde wat ik met mijn paard deed (lees: het rijden met bit en mijn paard corrigeren met een tik.)

Het zou dan wel fijn zijn om heel het topic even te lezen, want er zijn al een aantal dingen duidelijk gemaakt.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:43

Cassidy schreef:

Maar in NH zit ook al het woord Natural.
Zou er dan verschil gemaakt moeten worden tussen Natural Horsemanship en Horsemanship?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:53

In mijn ogen niet. Want het zijn uiteindelijk maar woorden. In mijn ogen is goed toegepast Traditional net zo waardevol als Natural Horsemanship. En alle Natural Fanatici zijn in mijn ogen soms serieus verkeerd bezig. Je dient ten allen tijde het paard in de gaten te houden en in te gaan op zijn behoefte. En als dat een ijzer is, dan gebruik een ijzer, en als je paard een boomzadel lekkerder vindt dan boomloos, dan by all means, ga rijden met een boomzadel. En als je paard het in de winter koud heeft, dan leg hem alsjeblieft een deken op.

Helaas zien de fanatici dit niet. En daar walg ik van.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:04

Die zijn vastgeroest in denkbeelden, grote fout als het om paarden gaat. Eigenlijk bij alles.

En over fanatiekelingen die vinden dat je bepaalde hulpmiddelen niet mag gebruiken. NH is toch het vriendelijkst in hun ogen? Vriendelijkheid richting paarden begint bij zorgen voor de veiligheid. Als daar hulpmiddelen voor nodig zijn, dan zij dat zo.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:05

Ik vind trouwens dat TS te veel aangevallen wordt. In dit topic is al te zien dat verschillende methodes elkaar kruisen. Toch: ik begrijp haar vraag en begrijp ook de moeilijkheid van het verwoorden.

Ze oordeelt niet, ze stelt een vraag. Laten we dan niet gaan vallen over het woordgebruik.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 22:06

Oke ik ben dus niet de enige die er toch zo over denkt dat er mensen zijn die er ver in kunnen gaan.
Wat ik dan nog het ergste vind is dat mensen zich dan ook nog eens met andere hun paarden gaan bemoeien en zeggen wat wel en niet kan.

Alsnog sorry dat mijn OP 2 uiterste lijkt te vertellen. Er is mij duidelijk geworden dat er binnen de NH heeeeeeeeeeeeel veel verschillen nog zijn en dat er mensen zijn zoals in mijn OP, maar ook mensen die het combineren. :)
En nogmaals ik duw niemand in hokjes dat is nooit mijn intentie geweest. Ik heb respect voor iedereen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:08

NH is niet altijd vriendelijk. Dat is zo zacht als het kan en zo hard als het moet. En helaas schrikken heel veel NH-ers van het "zo hard als het moet". Die blijven het liefste ver bij grenzen vandaan. Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En dan krijg je situaties waar "NH niet is gelukt", for all what it's worth.