Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nikass schreef:Is er niks aan de hand als je paard staat te draaien en beleren op stal? Ook al veroorzaakt ze dan geen schade - hoop je - dan is er toch nog wel iets aan de hand? Dat het soms even niet anders kan is wat anders, maar om nou te zeggen dat het er niet toe doet dat het paard zich op dat moment vreselijk gestrest voelt -want dat lees ik hier uit - vind ik ene beetje vreemd.
Gewoon lekker aan het hooi happen of op drie benen met de ogen dicht
. Wel zorg ik dat ze met het wegrijden brokjes als afleiding hebben, dan kijken ze echt niet op of om als ik dan het erf af rijd of ze lopen snel terug naar hun voerbak
. Nikass schreef:Als er een ander paard terugkomt is het meteen oke. Dan draait ze zich om en gaat grazen. Ze keurt het paard niet eens een blik waardig, dat is het grappige. Maar hij moet er wel zijn!
Dat is wel lekker makkelijk als je paard zich niet zo druk maakt![]()
Ik denk dat ik met schriktraining niet veel opschiet, ik ben er dan namelijk bij.
En als je zou weten wat voor route ik in mijn eentje met haar naar het bos rij >> drie kwartier stappen over bruggen, onder viaduct, langs de trambaan waar elke twee minuten met luid gebeld een tram langs komt, over drukke kruispunten en langs wegen - ik zou niet weten welke obstakels we nog niet hebben gehad - dan denk ik niet dat daar veel eer aan te behalen is.
Ik denk dat die zekerheid alleen kan groeien door af en toe korte momenten oefenen en gewoon met de tijd nog vertrouwder raken op haar stal. Ik betwijfel of je het kunt trainen. De vraag is of je van elk paard kunt verwachten dat ie er toe in staat is, met name de bloedpaardjes - zoals die van mij - die nou eenmaal wat meer temperament hebben.
Kijk een ander paard dat ik ken heeft ook moeite met alleen zijn. Hij breekt alleen de tent niet af maar hinnikt alleen om de minuut, uren lang. Maar omdat hij geen schade aanricht lat de eigenaar hem gewoon bleren. Maar imo kan hij eigenlijk ook niet alleen zijn. Paard voelt zich doodongelukkig op dat moment.
Nikass schreef:Weet je wat ik wel grappig vind aan het hele verhaal,
tussen alle topics hier op bokt over paardenwelzijn, 24/7 buiten enz
is het blijkbaar heel normaal om je paard, al dan niet door straf, te leren om zijn instinct te onderdrukken omdat het baasje dat zo lastig vindt (hoe paardvriendelijk)
minikatje schreef:Nikass schreef:Weet je wat ik wel grappig vind aan het hele verhaal,
tussen alle topics hier op bokt over paardenwelzijn, 24/7 buiten enz
is het blijkbaar heel normaal om je paard, al dan niet door straf, te leren om zijn instinct te onderdrukken omdat het baasje dat zo lastig vindt (hoe paardvriendelijk)
Als leider van de kudde mag je het paard gewoon corrigeren.
je geeft dan aan dat het paard zijn kuddeleider bij zich heeft en zich niet druk hoeft te maken.
het is niet het doven van instincten van het gebruiken ervan om zo een veilige situatie te krijgen.
Mijn pony staat ook bij een blerkont, ze mag een hinnik geven als ze weggaat en 1 als ze terugkomt.
om aan te geven voor het andere paard dat ze in de buurt is, paard is dat nu ook gewend en staat rustig te wachten tot de tweede hinnik en begint een welkomsserrenade
butengeweun schreef:ik heb niet alles gelezen maar ja het is kudde gedrag maar een paard dat niet alleen kan staan voor een paar uurtje dan is het niet goed geleerd. Ik heb 2 paarden samen op de weide en ik wil gewoon met A. wegkunnen en dat B. dan gewoon in de wei blijft en vise versa.
Nu is het moeder en dochter en kan ze prima scheiden, Ja van degene die in de wei blijft geeft even een brul maar daarna is het stil en eten ze door. Dit wel geleerd door te beginnen met 5 minutjes en nu ga ik rustig een nachtje weg met 1 en blijft de ander staan.
Dus toch gaan oefenen met paarden uit elkaar en zodra het paard maar 1 tel rustig is gelijk weer bij elkaar en zo gaan uitbouwen totdat je wegkan.
Nikass schreef:minikatje schreef:
Als leider van de kudde mag je het paard gewoon corrigeren.
je geeft dan aan dat het paard zijn kuddeleider bij zich heeft en zich niet druk hoeft te maken.
het is niet het doven van instincten van het gebruiken ervan om zo een veilige situatie te krijgen.
Mijn pony staat ook bij een blerkont, ze mag een hinnik geven als ze weggaat en 1 als ze terugkomt.
om aan te geven voor het andere paard dat ze in de buurt is, paard is dat nu ook gewend en staat rustig te wachten tot de tweede hinnik en begint een welkomsserrenade
Het gaat om situaties waarin het paard ALLEEN achter blijft. Ik ben er dus niet om te corrigeren. Was ik er wel dan was het paard niet alleen en was er geen probleem.
Citaat:in het deel wat ik aanhaal niet.
Citaat:LEES eerst voordat je iets in hoofdletters gaat typen.
[/quote]Citaat:Jij klaagt in dat stukje dat bokt niet paardvriendelijk is omdat er gecorrigeerd word op instincten.
Ik geef alleen maar aan dat voor mij dat niet zo is.
Nikass schreef:Dus je gaat eerst met het paard wat je van het land haalt binnen zicht afstand gewoon aan de andere kant van het hek staan. Zoiets?
Nikass schreef:Nikass schreef:Het gaat om situaties waarin het paard ALLEEN achter blijft. Ik ben er dus niet om te corrigeren. Was ik er wel dan was het paard niet alleen en was er geen probleem.Citaat:in het deel wat ik aanhaal niet.
eh... volgens mij heb ik het topic geopend en heb ik in mijn openingspost al heel duidelijk aangegeven waar dit topic overgaat en dat is niet gedrag waar de eigenaar bij aanwezig is. Dus ik vraag je gewoon om on-topic te blijven.Citaat:LEES eerst voordat je iets in hoofdletters gaat typen.
Eerst even de balk uit je eigen oog halen dus
Citaat:Jij klaagt in dat stukje dat bokt niet paardvriendelijk is omdat er gecorrigeerd word op instincten.
Ik klaag helemaal niet. Ik deed alleen een opmerkelijke constatering. Dat is iets anders.
minikatje schreef:Nikass schreef:
Het gaat om situaties waarin het paard ALLEEN achter blijft. Ik ben er dus niet om te corrigeren. Was ik er wel dan was het paard niet alleen en was er geen probleem.
in het deel wat ik aanhaal niet.
en zoals je in mijn verhaal kan lezen is de achterblijver ook een hysterische blehrgeit.
mijn pony mag haar daar gewoon niet in ondersteunen van mij.
kwestie van opnieuw iets aanwennen en daar consequent in blijven.
LEES eerst voordat je iets in hoofdletters gaat typen.
Jij klaagt in dat stukje dat bokt niet paardvriendelijk is omdat er gecorrigeerd word op instincten.
*schuift pot zout door*
Inmiddels kan ze zelfs al even alleen in de paddock staan (voor de nacht gaan ze in een bepaalde paddock, soms staan ze daar overdag al maar niet altijd...voorheen brak ze de tent af alleen in de paddock -zelfs met de andere paarden er pal naast- maar inmiddels dus niet meer).
Het is beslist niet onnatuurlijk, maar dat neemt niet weg dat het onpraktisch is als een paard echt helemaal niet alleen kan zijn, geeft alleen maar risico op brokken...