Niet alleen kunnen zijn, normaal gedrag of onopgevoed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

equitation

Re: Niet alleen kunnen zijn, normaal gedrag of onopgevoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:09

Die ervaring heb ik ook. Ik heb al jaren maar twee paarden (wel wisseling van paarden in totaal vier). Zolang ik ze maar genoeg voer bij hun stal met uitloop laat staan is er niks aan de hand. Maar twee begonnen ontzettend te rennen als ik ze ook toegang tot de wei gaf. De andere twee schreeuwd en maakten een keer een sprint en dan niks aan de hand.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:56

Is er niks aan de hand als je paard staat te draaien en beleren op stal? Ook al veroorzaakt ze dan geen schade - hoop je - dan is er toch nog wel iets aan de hand? Dat het soms even niet anders kan is wat anders, maar om nou te zeggen dat het er niet toe doet dat het paard zich op dat moment vreselijk gestrest voelt -want dat lees ik hier uit - vind ik ene beetje vreemd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:14

idd ik heb zeker creatieve ideeen, maar dat kanniet zo in een tekstje op een forum.
Als TS privé contact met me opneemt, dan kan er zeker wel iets afgesproken worden.

[quote="Nikass"]

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:23

Nikass schreef:
Is er niks aan de hand als je paard staat te draaien en beleren op stal? Ook al veroorzaakt ze dan geen schade - hoop je - dan is er toch nog wel iets aan de hand? Dat het soms even niet anders kan is wat anders, maar om nou te zeggen dat het er niet toe doet dat het paard zich op dat moment vreselijk gestrest voelt -want dat lees ik hier uit - vind ik ene beetje vreemd.

Met niets aan de hand bedoel ik dat ze dan rustig staan te eten ;) Gewoon lekker aan het hooi happen of op drie benen met de ogen dicht :) . Wel zorg ik dat ze met het wegrijden brokjes als afleiding hebben, dan kijken ze echt niet op of om als ik dan het erf af rijd of ze lopen snel terug naar hun voerbak :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:26

Nikass schreef:
Als er een ander paard terugkomt is het meteen oke. Dan draait ze zich om en gaat grazen. Ze keurt het paard niet eens een blik waardig, dat is het grappige. Maar hij moet er wel zijn!
Dat is wel lekker makkelijk als je paard zich niet zo druk maakt :)
Ik denk dat ik met schriktraining niet veel opschiet, ik ben er dan namelijk bij.
En als je zou weten wat voor route ik in mijn eentje met haar naar het bos rij >> drie kwartier stappen over bruggen, onder viaduct, langs de trambaan waar elke twee minuten met luid gebeld een tram langs komt, over drukke kruispunten en langs wegen - ik zou niet weten welke obstakels we nog niet hebben gehad - dan denk ik niet dat daar veel eer aan te behalen is.
Ik denk dat die zekerheid alleen kan groeien door af en toe korte momenten oefenen en gewoon met de tijd nog vertrouwder raken op haar stal. Ik betwijfel of je het kunt trainen. De vraag is of je van elk paard kunt verwachten dat ie er toe in staat is, met name de bloedpaardjes - zoals die van mij - die nou eenmaal wat meer temperament hebben.
Kijk een ander paard dat ik ken heeft ook moeite met alleen zijn. Hij breekt alleen de tent niet af maar hinnikt alleen om de minuut, uren lang. Maar omdat hij geen schade aanricht lat de eigenaar hem gewoon bleren. Maar imo kan hij eigenlijk ook niet alleen zijn. Paard voelt zich doodongelukkig op dat moment.

Hier heb je absoluut een punt hoor Nikkas; allebei mijn paarden vinden het een drama om alleen achter te moeten blijven en het heeft geen donder met opvoeding te maken, want degene die met me mee gaat, gedraagt zich keurig netjes, maar het is nogal niet een verschil als ik mijn grote heethoofd van ruim 700 kg (Tuiger) alleen achterlaat, of wanner het mijn koele kikkertje van een koudbloedje (shetlander) betreft...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:30

Nikass schreef:
Weet je wat ik wel grappig vind aan het hele verhaal,
tussen alle topics hier op bokt over paardenwelzijn, 24/7 buiten enz
is het blijkbaar heel normaal om je paard, al dan niet door straf, te leren om zijn instinct te onderdrukken omdat het baasje dat zo lastig vindt (hoe paardvriendelijk)

Als leider van de kudde mag je het paard gewoon corrigeren.
je geeft dan aan dat het paard zijn kuddeleider bij zich heeft en zich niet druk hoeft te maken.
het is niet het doven van instincten van het gebruiken ervan om zo een veilige situatie te krijgen.

Mijn pony staat ook bij een blerkont, ze mag een hinnik geven als ze weggaat en 1 als ze terugkomt.
om aan te geven voor het andere paard dat ze in de buurt is, paard is dat nu ook gewend en staat rustig te wachten tot de tweede hinnik en begint een welkomsserrenade ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:35

ik heb niet alles gelezen maar ja het is kudde gedrag maar een paard dat niet alleen kan staan voor een paar uurtje dan is het niet goed geleerd. Ik heb 2 paarden samen op de weide en ik wil gewoon met A. wegkunnen en dat B. dan gewoon in de wei blijft en vise versa.

Nu is het moeder en dochter en kan ze prima scheiden, Ja van degene die in de wei blijft geeft even een brul maar daarna is het stil en eten ze door. Dit wel geleerd door te beginnen met 5 minutjes en nu ga ik rustig een nachtje weg met 1 en blijft de ander staan.

Dus toch gaan oefenen met paarden uit elkaar en zodra het paard maar 1 tel rustig is gelijk weer bij elkaar en zo gaan uitbouwen totdat je wegkan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 15:27

minikatje schreef:
Nikass schreef:
Weet je wat ik wel grappig vind aan het hele verhaal,
tussen alle topics hier op bokt over paardenwelzijn, 24/7 buiten enz
is het blijkbaar heel normaal om je paard, al dan niet door straf, te leren om zijn instinct te onderdrukken omdat het baasje dat zo lastig vindt (hoe paardvriendelijk)

je geeft dan aan dat het paard zijn kuddeleider bij zich heeft en zich niet druk hoeft te maken.
het is niet het doven van instincten van het gebruiken ervan om zo een veilige situatie te krijgen.

Mijn pony staat ook bij een blerkont, ze mag een hinnik geven als ze weggaat en 1 als ze terugkomt.
om aan te geven voor het andere paard dat ze in de buurt is, paard is dat nu ook gewend en staat rustig te wachten tot de tweede hinnik en begint een welkomsserrenade ;)

Het gaat om situaties waarin het paard ALLEEN achter blijft. Ik ben er dus niet om te corrigeren. Was ik er wel dan was het paard niet alleen en was er geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-08-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 15:30

butengeweun schreef:
ik heb niet alles gelezen maar ja het is kudde gedrag maar een paard dat niet alleen kan staan voor een paar uurtje dan is het niet goed geleerd. Ik heb 2 paarden samen op de weide en ik wil gewoon met A. wegkunnen en dat B. dan gewoon in de wei blijft en vise versa.

Nu is het moeder en dochter en kan ze prima scheiden, Ja van degene die in de wei blijft geeft even een brul maar daarna is het stil en eten ze door. Dit wel geleerd door te beginnen met 5 minutjes en nu ga ik rustig een nachtje weg met 1 en blijft de ander staan.

Dus toch gaan oefenen met paarden uit elkaar en zodra het paard maar 1 tel rustig is gelijk weer bij elkaar en zo gaan uitbouwen totdat je wegkan.

Dat kan heel goed hoor, dat mjjn paard het niet geleerd heeft. Ze was bijna 13 toen ik haar kocht. En jk heb errder nooit in de situatie gestaan waarbij alleen achter blijven aan de orde was.

Ik snap je oefening, maar aat als je paard niet rustig wordt? Ook niet 1 tel ?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:06

Nikass schreef:
minikatje schreef:

Het gaat om situaties waarin het paard ALLEEN achter blijft. Ik ben er dus niet om te corrigeren. Was ik er wel dan was het paard niet alleen en was er geen probleem.

in het deel wat ik aanhaal niet.
en zoals je in mijn verhaal kan lezen is de achterblijver ook een hysterische blehrgeit.
mijn pony mag haar daar gewoon niet in ondersteunen van mij.
kwestie van opnieuw iets aanwennen en daar consequent in blijven.
LEES eerst voordat je iets in hoofdletters gaat typen.

Jij klaagt in dat stukje dat bokt niet paardvriendelijk is omdat er gecorrigeerd word op instincten.
Ik geef alleen maar aan dat voor mij dat niet zo is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 22:24

Het gaat om situaties waarin het paard ALLEEN achter blijft. Ik ben er dus niet om te corrigeren. Was ik er wel dan was het paard niet alleen en was er geen probleem.[/quote]

Citaat:

eh... volgens mij heb ik het topic geopend en heb ik in mijn openingspost al heel duidelijk aangegeven waar dit topic overgaat en dat is niet gedrag waar de eigenaar bij aanwezig is. Dus ik vraag je gewoon om on-topic te blijven.

Citaat:

Eerst even de balk uit je eigen oog halen dus :D

Citaat:
Jij klaagt in dat stukje dat bokt niet paardvriendelijk is omdat er gecorrigeerd word op instincten.
[/quote]

Ik klaag helemaal niet. Ik deed alleen een opmerkelijke constatering. Dat is iets anders.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:48

Om even je vraag te beantwoorden:
Dit is gewoon normaal kuddegedrag.
Sommige paarden zijn meer ontspannen en leren makkelijker om ontspannen te blijven in verschillende situaties. Voor sommige paarden is het ontzettend moeilijk, zo niet één van de moeilijkste dingen om aan te leren, inderdaad omdat je er zelf niet bij bent.

Ik begrijp het woord opvoeding nooit zo in het kader van paardengedrag.
Alles wat een paard doet, is hem aangeleerd (vaak onbewust door herhaling) of niet.

Ik neem zelf dit gedrag ontzettend serieus, niet alleen omdat een paard echt heel erg veel stress kan hebben in zo'n situatie, maar ook omdat ik een paard heb die zich volledig beschadigd en overal doorheen gaat om maar terug te komen naar de andere paarden. Ik vertrouw er bij dit paard niet op dat ze niet alsnog in de stress schiet, als het andere paard langer weg is en ik zou het niet aandurven om haar echt alleen te laten. Ik zorg er dus altijd voor dat er een ander paard bijstaat.

Het is zeker wel aan te leren, alleen het kost ontzettend veel training, tijd en geduld, herhaling, herhaling, herhaling...
Het is wel echt heel nuttig voor het zelfvertrouwen van je paard.

Je haalt het andere paard uit de wei. Zodra het gestreste paard ontspanning heeft gevonden, loop je weer terug met het andere paard. Het terugkomen van het andere paard is immers de grootste beloning die je kan geven! Dat is het basisprincipe.

In eerste instantie loop je gelijk terug bij het minste teken van ontspanning, uiteindelijk wil je de tijd uitbreiden en pas teruglopen als het paard langer ontspannen blijft (en bijv. gewoon gaat grazen). Dit echt heel langzaam opbouwen. De eerste seconden tot een minuut is het moeilijkst. Als het paard eenmaal snapt, dat ontspanning de sleutel is naar beloning, gaat het snel.
Daarna ga je de afstand pas opbouwen. Het kan namelijk zijn dat paard 1 al gestrest raakt als je het hek openmaakt en er doorheen gelopen bent. Dat klinkt echt heel overdreven, maar paard 1 weet dondersgoed dat paard 2 weggaat. Het kan dus zijn dat de eerste oefening zich afspeelt, terwijl je net aan buiten het hek staat. Ook hier weer wachten tot paard 1 het volledig ok vind en dan pas de afstand gaan opvoeren.

De grootste fout die mensen maken is te snel gaan en afstand en tijd tegelijkertijd opvoeren, waardoor het paard zo over de zeik gaat, dat het nooit meer zelf de ontspanning kan vinden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 18:26

Dus je gaat eerst met het paard wat je van het land haalt binnen zicht afstand gewoon aan de andere kant van het hek staan. Zoiets?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:50

en zo ga je verder. Mijn vader stond in het begin uit het zicht van paard maar waar hij wel kon zien wat ze doet. Dan ga ik met een wat geruster gevoel op pad, ik belde hem ook als ik weer in gehoorsafstand kwam en zo hebben we uitgebouwd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:17

Nikass schreef:
Dus je gaat eerst met het paard wat je van het land haalt binnen zicht afstand gewoon aan de andere kant van het hek staan. Zoiets?

Dat zou kunnen, als paard 1 daar al van in de stress raakt. Ik beschrijf even het extreme geval. Wat je precies moet doen, hangt af van het gedrag van paard 1. Je moet zo ver weg lopen dat er wel iets gebeurt bij paard 1, maar dat hij niet in volle paniek raakt. Dan ben je te ver weg. Voor het ene paard is dat net buiten het hek, voor het andere paard is dat 50 meter verderop.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 20:45

Ik snap het, dank je

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:21

Nikass schreef:
Nikass schreef:

Citaat:

eh... volgens mij heb ik het topic geopend en heb ik in mijn openingspost al heel duidelijk aangegeven waar dit topic overgaat en dat is niet gedrag waar de eigenaar bij aanwezig is. Dus ik vraag je gewoon om on-topic te blijven.

Citaat:

Eerst even de balk uit je eigen oog halen dus :D

Citaat:

Ik klaag helemaal niet. Ik deed alleen een opmerkelijke constatering. Dat is iets anders.
minikatje schreef:
Nikass schreef:

en zoals je in mijn verhaal kan lezen is de achterblijver ook een hysterische blehrgeit.
mijn pony mag haar daar gewoon niet in ondersteunen van mij.
kwestie van opnieuw iets aanwennen en daar consequent in blijven.

;) *schuift pot zout door*
kwestie van afstemmen met je weidegenoot en desnoods samen trainen.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:34

Interessante vraag!
In principe is het normaal gedrag voor een paard. Paarden zijn immers kuddedieren en dat ze daarom liever niet alleen zijn is daar een gevolg van en meer dan logisch.
Echter ik vind dat een paard, op zijn vertrouwde terrein, wel zoveel rust, vertrouwen en veiligheid zou moeten hebben dat dit geen probleem is. Dan hoeven ze echt niet net zo relax te zijn als dat ze in een groep staan. Maar als een paard echt over de zeik gaat op het moment dat hij alleen staat dan is er iets mis met zijn gevoel van veiligheid. En dat zou voor mij teveel stress zijn voor dat paard dat ik er iets aan zou willen doen, op welke manier dan ook!
Een keer hinniken als een maatje weg is, of een keer extra heen en weer gewandel is geen probleem, maar niet zo in paniek raken, dat de stress er van af straalt!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:59

Niks zo onhandig als een paard wat niet even alleen kan staan als je het mij vraagt...

Met mn hengst kwam ik op den duur, samen met nog iemand met haar twee hengstjes, op een stal te staan waar we onze 3 zelf binnen haalden. De andere 2 stonden in buitenboxen, de mijne stond in een binnenstal. Wij haalden ze eerder binnen dan de rest...dus stond Umoyax meestal even alleen. Was in het begin natuurlijk stress, maar een prachtgelegenheid om hem te leren alleen te zijn.
Heb het opgelost door zó te timen dat de rest ong een half uurtje na hem binnen zou komen. Aangezien hij met mij erbij wel rustig bleef ben ik hem dan gewoon gaan poetsen, stond ie heerlijk te suffen. De eerste dagen gebleven tot de rest binnen kwam, daarna gaan uitbouwen door een paar minuten daarvoor weg te lopen en dan zo dat hij steeds iets langer alleen stond.
Binnen 2 weken vond hij het de normaalste zaak van de wereld, door mijn gepoets had hij immers de koppeling gelegd dat alleen staan = aangenaam (tenminste...het poetsen was aangenaam, maar die link legde hij uiteraard ook met het feit dat hij even alleen stond) en hij heeft er verder eigenlijk nooit meer een punt van gemaakt, gaat rustig staan eten.

Op vorige stal ineens wel drama van gemaakt, maar na verhuizing terug naar waar we vandaan kwamen was het binnen een week weer over, heel apart was dat eigenlijk.

Mn merrie is véél dramatischer ingesteld. Alleen zijn kende ze helemaal niet en vindt ze écht heel moeilijk. Op stal staat ze met een vriendin en soms 2 shetten, tsja, en die vriendin is weer van mijn vriendin en we gaan vaak samen naar stal...gebeurde het ook wel eens dat ze alleen stond op stal omdat buuf in de bak was.
Heb het in eerste instantie gewoon op zn beloop gelaten, ze brak de tent niet af en met mij erbij was ze geen spat rustiger dan zonder dus mijn aanwezigheid kon meer kwaad dan goed doen.
Zodra er wat rust in kwam ben ik gewoon gaan poetsen etc, en inmiddels ben ik op een punt dat ik haar op stal wat lekkers te eten geef zodat er een positieve ervaring aan het alleen staan gekoppeld wordt. Soms krijgt ze het ineens in haar bol, staat ze doodgemoedereerd te eten en ineens begint ze te gillen, dan wacht ik tot ze rustig is en zet haar daarna weer bij haar vriendinnen. Maar over het algemeen gaat het erg goed :) Inmiddels kan ze zelfs al even alleen in de paddock staan (voor de nacht gaan ze in een bepaalde paddock, soms staan ze daar overdag al maar niet altijd...voorheen brak ze de tent af alleen in de paddock -zelfs met de andere paarden er pal naast- maar inmiddels dus niet meer).

Mits je paard zichzelf niet beschadigt zou ik het gewoon op zn beloop laten en zodra er een bepaalde mate van rust in zit er een positief ding aan koppelen.

Een paard moet ook gewoon even alleen kunnen zijn. Vind het verschrikkelijk om anderen te moeten vragen rekening te houden met het feit dat mijn paard niet alleen kan staan. In een beginfase uiteraard wel, maar dan weten mensen ook dat eraan gewerkt wordt :)

En ja, natuurlijk is het kuddegedrag! Maar naar mijn mening is het óók een stukje opvoeding :) Het is beslist niet onnatuurlijk, maar dat neemt niet weg dat het onpraktisch is als een paard echt helemaal niet alleen kan zijn, geeft alleen maar risico op brokken...

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:54

Paarden horen in een kudde, als dit paard nooit is aangeleerd dat alleen niet niet erg is, is dit gewoon kuddegedrag.
Ik zie dit niet al een (stal)gebrek omdat dit natuurlijk gedrag is

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 17:02

tja Amyz, onhandig is het inderdaad soms wel. Mijn aanwezigheid heeft wel invloed, dan is er namelijk niets aan de hand. Maar zodra ik wegloop gaat het mis. Even alleen op stal, komt nu wel eens voor (paar minuten maar hoor) maar alleen op het land is geen goed idee.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:18

Alleen op het land vind ik ook tricky en is soms lastig aan te leren. Wellicht beginnen met dat jij paard vasthoudt/bezig houdt op het land? Mijn merrie vindt het ook nog steeds moeilijk hoor, en als ze eenmaal gaan stressen en rennen is het meteen riskant ook vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:43

Ik heb wat dit betreft toch een serieus probleem op mijn andere weitje; vorige wei had zeer stevige (speciaal voor hun beide omgebouwde container) boxen, waar ik dus veilig zelfs de grote in kon zetten (die maakte wel een hoop stennis, maar brak de boel iig niet af) maar nu heb ik 2 vrij simpele houten schuilstallen, daar gaat voor mijn gevoel mijn shet nog doorheen als die een trap zou geven en vind wel dat als ik shet kan opsluiten voor ritje op grote, het andersom ook gewoon moet, hou het graag zo eerlijk mogelijk tussen die 2, maar geen idee hoe ik ze dat nu op een veilige manier, zonder schade aan paarden en/of stallen aan kan leren...

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:07

Kuddegedrag is normaal, maar zo onrustig worden bij alleen staan is niet erg fijn. Misschien oefenen met ergens heen gaan zonder andere paarden, nieuwe omgeving dus nieuwe prikkels, misschien dat ze dan minder denkt aan het alleen zijn?