Nieuw paard is groot probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:09

een stipje! vind het wel een interessant iets!

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:18

Renske1987 schreef:
Ik heb zelf ook een paard wat de boel kan terroriseren en ik schaam me inderdaad altijd helemaal dood. Ik heb er dan ook voor gekozen om hem apart te laten staan met een lijntje ertussen.
Ik vind de reactie van de eigenaresse dan ook onbegrijpelijk..

Fijn dat jouw pony iig weer in de groep kan en ik ben het eens met Boompje1985 haha

hier hetzelfde... -O- Ik durf zelf mijn paard niet bij een ander te zetten zelf wanneer de anderen zeggen dat ze het risico durven te nemen..
Moet er niet aan denken dat er gewonden vallen door mijn paard.. Ik zou het binnenkort wel proberen maar gaat ie eerst paar weken achter een draadje.. Mijn vorig paard is doodgeklopt door een ander op de wei.. Dat wil niemand meemaken toch?

@TS, staan ze ook op stal soms? wat voor stallen zijn het, tegen elkaar met tralies tussen? misschien is het een idee ze op stal net naast elkaar te zetten en op het weiland nog niet... Is misschien een stom idee hoor, had het eens met de mijne gedaan en dat maakte het eigenlijk erger, maar daaruit konden we dan wel opmaken dat we zo nooooit meer samen de wei op mochten zetten :o

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:20

En wat vindt de eigenaar van het andere paard dat nu samen met het nieuwe paard apart moet? Want dat is nu ook wel jammer dat die niet meer op de wei kan?

Ik heb het trouwens ook voorgehad. Mijn 2-jarige merrie werd aangepakt door een volwassen merrie. Bij het binnen zetten, liep de volwassen merrie mee mijn paardje haar stal in, zette haar in een hoek en blokkeerde de ingang en schopte haar helemaal bij elkaar.
Gelukkig was ik dicht in de buurt en heb ik kunnen ingrijpen voor ze gewond werd.
Maar die merrie had dat vorig jaar exact zo ook al eens gedaan met een ander paard. En die was toen wel behoorlijk toegetakeld.
Ik heb geen idee waardoor die merrie dit zo doet. Want voor de rest is het best een sociaal paard die goed in de kudde ligt.
Er werd toen gezegd van altijd mijn 2-jarige en die merrie apart binnen te halen zodat dit niet meer kon gebeuren. (Op de weide was het minder een probleem, want daar kon mijn paard haar wel uit de weg gaan.)
Maar ik heb mijn paard toch uit de kudde gehaald. Ik vond het risico te groot. Er moet maar 1 keer iemand vergeten om ze niet samen binnen te laten lopen en het kan opnieuw gebeuren. En ik ben niet van plan mijn paardje daaraan te wagen.
Het andere paard staat sinds kort nu ook vierkant op de ijzers, dus nu zou ik het al helemaal niet meer overwegen om het nog eens opnieuw te proberen.
Ik heb haar nu maar naar huis gehaald zodat ze thuis toch nog op de weide kan lopen. En als ze voor de winter terug naar stal gaat, gaat ze apart in een paddock met één van mijn andere paarden. (die sowieso al apart in een paddock loopt.)

De reactie van de eigenaresse is op zich wel begrijpelijk hé. Die had zich de stal verhuis waarschijnlijk ook anders voorgesteld.
En zij kan zelf ook weinig doen aan het gedrag van haar paard natuurlijk. Maar alleszins wel fijn dat de staleigenaar aan jou kant staat.
Op zich is het natuurlijk ook het meest logische om gewoon de oude kuddesamenstelling te houden. Maar ik kan mij best inbeelden dat die eigenaresse nu behoorlijk baalt.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:22

Jeetje wat schrikken dat je paard zo is toegetakeld, fijn dat er een oplossing kon komen!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:30

Luckystory, ik heb 2 beesten die zich van de groep afzonderde als er rottigheid was, dat werd niet altijd gewaardeerd door de andere paarden. Ik heb door de vechtpartij al ruim 3500€ dierenartskosten en het eind is nog niet in zicht. Dan is het heel spijtig voor een eigenaar van een ander paard, maar ik ben als eigenaar van mijn paarden verplicht om ze een veilige plek te bieden en als dat apart is dan is dat zo. Bij een groepsverandering vallen klappen, maar een paard hoeft geen boksbal te worden en sommige paarden kunnen gewoon niet in een gemengde kudde.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:34

Het is wel heel apart dat dat nieuwe paard het alleen maar op jouw pony heeft voorzien, dat komt niet zo vaak voor, maar kan wel zijn omdat zij inderdaad een goedzak is die het ook pikt. Wat ik me even afvraag bij die nieuwe, is of het misschien een flessenveulen is geweest, weet dat dat heel veel ellende kan geven met het plaatsen in een groep, maar dan moet dat ook al eerder zijn voorgekomen lijkt mij (misschien dat die eigenaresse niet helemaal eerlijk is over de achtergrond).
Ik heb het zelf met mijn merrie ook eens gehad, toen was zij de nieuwe en werd door een andere merrie compleet in elkaar geschopt en opgejaagd (terwijl mijn paard zich allang netjes had overgegeven). Heb het toen een week aangekeken en ben er toen zelf tussen gaan staan (kan alleen als je weet waar je mee bezig bent), heb toen die andere merrie heel duidelijk gemaakt dat ik leider was op het moment dat ik in de wei stond en dat mijn paard dus mijn bescherming genoot. Ze heeft toen heel even op haar sodemieter gehad van me, vervolgens heb ik de geur overgebracht bij beide paarden en daarna nooit meer gedoe gehad.
Flessenveulens hebben nooit grenzen gekregen van andere paarden omdat ze opgevoed zijn door mensen en weten dus niet wanneer ze moeten stoppen, die gaan echt door tot het naadje.

Vind de reactie van de eigenaresse wel erg vreemd, op het moment dat jouw paard problemen veroorzaakt moet daar toch iets aan gedaan worden, zeker als je daar nieuw staat.

Daenerys

Re: Nieuw paard is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:35

Fijn dat de staleigenaar achter je staat +:)+

De reactie van de eigenaresse van het paard vind ik erg raar, het is imo logisch dat het nieuwste paard uit de kudde weg moet als deze problemen veroorzaakt. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:42

SiTer schreef:
Jimbo schreef:
Misschien voelt ze zich persoonlijk aangevallen? Het zal voor haar ook wel een grote zorg zijn dat haar paard zo doet. misschien had ze het al zien aankomen (zie je wel, mijn paard moet weer apart)

Ik heb werkelijk geen idee waarom ze zo reageert. Ik snap best dat ze voor haar paard ook het beste wil en hem liever in de groep heeft dan ernaast, maar als ik ergens nieuw zou zijn en iemand anders z'n pony zou zo toegetakeld zijn dan zou ik echt alles ervoor over hebben om het goed te krijgen.

Vraagje, zou het een idee zijn om samen met de eigenaresse en haar paard af en toe dingen te doen? Zoals rijden en wandelen. Zodat de paarden ook leren omgaan met elkaar terwijl wij erbij zijn om ze bezig zijn met wat anders. Of maak ik het daarmee juist erger?

Dit zou zeker een optie kunnen zijn maar een voorwaarde zou dan wel zijn dat zij haar paard in de hand heeft dus dat er absoluut geen bijtacties of trapacties plaats kunnen vinden en dat jouw paard zich dus veilig kan voelen en dat ook daadwerkelijk is onder jullie begeleiding.

Overigens is de introductie procedure bij jullie wel erg kort en snel een beetje ervan uitgaand dat alle paarden doetjes zijn. Over het algemeen is het toch heel goed om een nieuw paard een goede periode (een week of in ieder geval een paar dagen) apart te zetten naast de kudde. Dat is namelijk veilig kennismaken over een lijntje heen, elkaar kunnen zien, ruiken, besnuffelen maar geen gevaar lopen voor geen van de paarden.

Ik vind het gedrag van de eigenaresse erg egoistisch, zij wil gewoon in de kudde en dat jouw paard die daar al een eigen plek had en heeft die af moet staan - tja dat is dan maar jammer. Zo hoort het niet, de nieuweling stelt zich onderdanig op (zowel paard als eigenaresse ;-) :+ ) want zij zijn nieuw en horen zich aan te passen aan de heersende orde ;-)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:52

gr_roos schreef:
Luckystory, ik heb 2 beesten die zich van de groep afzonderde als er rottigheid was, dat werd niet altijd gewaardeerd door de andere paarden. Ik heb door de vechtpartij al ruim 3500€ dierenartskosten en het eind is nog niet in zicht. Dan is het heel spijtig voor een eigenaar van een ander paard, maar ik ben als eigenaar van mijn paarden verplicht om ze een veilige plek te bieden en als dat apart is dan is dat zo. Bij een groepsverandering vallen klappen, maar een paard hoeft geen boksbal te worden en sommige paarden kunnen gewoon niet in een gemengde kudde.

Nee natuurlijk. Voor mij gaat de veiligheid van mijn paarden ook voor hoor.
Daarom dat ik mijn paard ook uit de kudde gehaald heb.
Jammer maar dan maar zo. Ik vond toen ook dat er nogal licht overgegaan werd en dat het precies niet zo'n probleem werd gevonden.
Misschien ook omdat ik de enige ben, die het gezien heeft? En dat men daardoor niet besefte hoe dat juist gaat? De voorgestelde 'oplossingen' leken mij niets, dus dan neem ik daar zelf wel mijn verantwoordelijkheid in. T'is natuurlijk wel mijn paard die het risico loopt.
Ik dacht namelijk echt dat ze mijn paard een breuk ofzo ging schoppen en ben er zowat tussen moeten springen. Want mijn paard wilde weg, maar kon geen kant uit omdat de ander de doorgang blokkeerde. Ze was bijna door het raam gesprongen.
Nu was het gelukkig nog goed afgelopen, maar ik ga dat echt geen 2de keer riskeren hoor. Dus ze staat nu dan maar thuis gras te eten.

Dat andere paard is voor de rest trouwens wel gewoon ok, in de kudde. En die van mij was in dit geval de nieuweling. Dus op zich was het ook wel logisch dat die van mij er weer uit ging.
En ik weet ook wel zeker dat de eigenaresse van het ander paard er zeker ook verveeld mee zat. Maar zij kan daar natuurlijk ook weinig aan veranderen. En zij moet natuurlijk ook aan het welzijn van haar eigen paard denken. Dus ik kan mij wel best inbeelden dat het een heel dubbele situatie is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:19

Super vervelend altijd zulke dingen... :(:)

Maar helemaal top van je stalbaas dat hij gewoon rechtvaardig hierin is en de veroorzaker van het probleem aanpakt en apart zet, en niet die van jou +:)+

Ik kan me best voorstellen dat de eigenaresse van het nieuwe paard zoiets heeft van: ik betaal ook gewoon stalgeld voor een plekje voor mijn paard op de wei en in de kudde dus mijn paard heeft net zoveel recht om in de groep te staan, als die van jou.

Maar netjes / sociaal is het natuurlijk niet....

Ik ben wel benieuwd hoe ze reageert als ze erachter komt dat haar paard toch apart gezet is vandaag :=
Ben inderdaad ook wel benieuwd wat de stalgenoot van het paard dat er nu mee samen loopt, er van vindt.

Hopelijk heeft de eigenaresse er nog eens over nagedacht en heeft ze wel begrip voor deze beslissing, en komt het gewoon alsnog goed als haar paard een poosje over de draad heen naast de groep kan lopen.

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:23

Boompje1985 schreef:
Blijkbaar heeft de eigenaresse van het nieuwe paard ook een rangorde probleem :j :=

:')

Ik ben blij dat het voor nu zo "opgelost" is. een ander stalgenootje smste mij al dat zij ook opgelucht is dat die nieuwe nu apart staat. Hij greep de rest niet zo erg, maar hij schijnt erg dominant en druk te zijn geweest. Voedsel claimen, opjagen etc. Dus voor alle paarden is de rust nu even terug. Ik zie indd in dat de introductie niet goed gegaan is, maar onze stalbaas regelt dat en eigenlijk ging het altijd goed. Vanaf nu dus voortaan voorzichtiger zijn.

Wat betreft het paard dat met de nieuwe staat (ze staan overigens ook op de wei, maar achter een lint) dat is zo'n ontzettend sociaal paard. Hij kan geloof ik wel goed met de nieuwe omgaan. Hij is ook degene die altijd als eerste nieuwsgierig is naar nieuwe paarden. Maar er moet indd wel gekeken worden dat hij voldoende overal bij kan.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:24

Sowieso vind ik paarden plaatsen in een gesettelde kudde niet het meest verstandige. Beter dan maar even de rest van het weideseizoen apart met een draadje ertussen, en pas het volgende weideseizoen aan de gang met (een) nieuwe kudde(s). Bespaart je een hoop onrust, zowel voor de nieuweling als voor de bestaande kudde.

Bovendien moet je uitgaan dat bij de verhuizing van een paard het ongeveer 6 weken duurt voor dat paard zich weer 'op zijn plek voelt', en dat dus ook zijn bedrag weer kan beïnvloeden. Ofwel dat hij/zij pas na ongeveer die tijd het gedrag vertoont wat hem/haar natuurlijk is.

Wel super dat je stalhouder het met je eens is, en dat jouw pony nu weer lekker in haar eigen kudde kan staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:36

Ach, met naast elkaar lopen met een draadje ertussen gaat het volgens mij meestal toch wel heel goed hoor :)

Paarden kunnen dan lekker met elkaar op grazen en lopen, al rustig en veilig grazend elkaar een beetje in de gaten houden en leren kennen, over de draad snuffelen, piepen en dreigen waar ze dat nodig vinden, en op een gegeven moment zie je dan wel dat niemand het meer spannend vindt en alle paarden gewoon rustig en tevreden zijn en dat het draadje er net zo goed tussen vandaan kan en dan is het gewoon prima :)

Vaak kan dat dan na een dag of wat al.

Het kan overigens best zijn dat dit paard nooit eerder dergelijk gedrag heeft laten zien omdat hij heel anders gestald stond of omdat hij juist heel laag in rang stond. Soms zie je dan dat zulke paarden in een nieuwe groep direct ervoor willen zorgen dat ze niet weer onderaan terechtkomen en dan meteen maar dominant gaan doen om dat te voorkomen.

Een beetje zoals kinderen die het pispaaltje zijn en dan in een andere nieuwe groep terechtkomen en daar dan direct de pestkop worden om "populariteit" te winnen en zelf niet gepest te worden :=

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:53

SiTer schreef:
Gister ben ik het gesprek aangegaan met de staleigenaar. Hij was het gelukkig met mij eens dat mijn merrie gewoon de kudde in moet en dat de nieuwe voorlopig apart moet. Helaas toen we dat gingen overleggen met de eigenaresse van het nieuwe paard was zij het daar niet mee eens. Ze wilde er niet over discussiëren en ze is heel boos weg gegaan. Ik snap er niks van, ik vond haar juist heel aardig en begripvol en ik dacht dat zij het ook graag wilde oplossen. Op mijn vraag waarom dit voor haar geen oplossing is wilde ze geen antwoord geven. Zij vind dat mijn paard apart achter een lijntje moet. Punt. De stalbaas staat wel aan mijn kant en heeft gezegd dat als wij er niet uit komen hij een beslissing neemt. En hij belde me vanmorgen om te zeggen dat mijn pony de wei in gaat en dat hij haar paard op een apart stuk zet samen met één ander paard waar hij wel goed mee kan. Hij gaat de eigenaresse ook bellen en de andere stalgenoten informeren dat ze die nieuwe voorlopig niet op de wei erbij mogen zetten.

Maar ik hoop zo dat dit gebeuren de sfeer op stal niet gaat verpesten :(

Heel goed dat je bent opgekomen voor je paard en ze weer lekker in de wei kan staan bij de andere paarden.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:46

Heel erg prettig dat het zo is opgelost, en ook terecht!

Ik snap dat het voor de eigenaresse ook niet prettig is, maar daar hoeven jullie paarden niet de dupe van te zijn.
Hopelijk draait ze nog bij, en komen jullie eruit met elkaar.

Fijn dat je het met ons wilde delen _/-\o_

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:56

Goed opgelost zo hoor! Ben benieuwd of die eigenaresse nog met een excuus oid komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:11

Wij hebben hier ook problemen hoor met ponies tussen de paarden. De paarden accepteren op de een of andere manier de kleine variant niet.
Hier dus ook geen ponies tussen de paarden.

Er hoeft ook maar een rotte appel tussen te zitten. We hebben destijds mijn paard 2 weken apart gehad, gewoon lijntje er tussen. Dat ging super, totdat we hem na 2 weken bij hen in de wei zetten. Daar ging het extreme jagen. Eentje nam de leiding en de rest volgde. Het was niet eens de leider van de kudde, maar de tweede in rang die het deed.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:49

Hopen dat na een nieuwe langere introductie tijd het beter gaat. Jou pony staat nu tenminste weer lekker in de kudde :) Eigenaresse heeft net als paard een dominantie probleempje geloof ik :P

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:03

Zo paard, zo baas toch? Beetje jammer die reactie. Wellicht trekt het nog bij als ze eenmaal accepteert dat haar paard voor problemen zorgt. Als het even gezakt is die emotie dat haar paard uit de kudde moet bedoel ik. Het hoeft niet eens voor altijd te zijn toch? Wellicht kan over een tijdje alles weer bij elkaar.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:58

Zo die reactie van die eigenaresse snap ik echt niet.
Goed dat jouw paardje weer lekker in zijn eigen groep staat.

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:30

Nou, geen leuke ontwikkelingen... De eigenaresse van het andere paard is gister heel boos geworden dat haar paard toch apart stond. Ze heeft geëist dat voor maandag haar paard weer in de kudde staat en anders wil ze korting op stalgeld en afwisselen dat haar paard en mijn pony om en om apart staan. En met dat laatste punt ben ik het absoluut niet eens. Wat een onrust ga je dan creëren! Elke keer die kudde veranderen, daar ga ik niet mee akkoord. Mijn pony sluipt nog steeds door de wei en is super kijkerig op het erf en in de stal. Voor mij hoeft haar paard zeker niet voor altijd apart, maar mijn pony moet eerst weer wat beter in haar vel komen te zitten. De stalbaas vind het een heel moeilijk dilemma en wil liever niemand voortrekken. Wat een ellende zeg :(

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:32

Belachelijk...

Kunnen er geen 2 groepen gemaakt worden?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:35

Zo fijne nieuwe stalgenoot dan. Snap wel dat zij graag in de kudde wil, maar niet ten koste van een ander. Paard staat nu toch samen met een ander?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:36

Mijn ervaring is dat mensen met "lastige" paarden in een kudde altijd zeggen dat ze braaf zijn, want als ze er eerst maar staan en er worden dan vaak ook toezeggingen gedaan op basis van die verhalen. Als dat dan niet mogelijk blijkt, omdat paard niet sociaal is naar andere paarden dan wordt de eigenaar boos. Heel vervelend voor haar, maar zij komt als laatste, heeft duidelijk geen sociale vaardigheden naar andere paarden toe en dan zal ze moeten schikken.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:37

Wat een vervelend gedoe wordt het zo zeg. Ben je zelf al eens het gesprek met haar aangegaan? Aangeven dat je denkt dat haar paard misschien wat langer de tijd nodig heeft om te wennen en het daarna weer opnieuw proberen?