terpentijn schreef:Nog een misschien werkbare tip: het is niet zo dat voor ALLE paarden/ponies het opladen veiliger aanvoelt als het voor/zijdeurtje van de trailer openstaat.
Ten eerste: zou er niemand zichtbaar bij dat deurtje moeten staan als het open is.
Ten tweede: zo'n deurtje is nogal klein en geeft een beperkte "tunnel"visie: paard durft dan soms niet juist omdat ze niet weten wat er uit die opening kan tevoorschijn komen (terwijl zij die dwarsstangen zien, waardoor zij niet verder kunnen lopen), dus duidelijk ook niet "door" dat openstaande deurtje. Dat geeft tegenstrijdige signalen af... het openzetten van het "mensen"deurtje, is vooral handig omdat het meer licht in de doorgaans wat donkere trailer brengt.
Maar uit eigen laad-ervaring (zie mijn eerdere post in dit topic), weet ik, dat dit sommige jonge of trailer-onervaren paarden juist kan afschrikken
Laatst twee AraboFriese totaal groene merrieveulens van nog geen jaar moeten verplaatsen naar andere weide: trailerklep gestabiliseerd (paarden hebben een gloeiende hekel aan een onstabiele ondergrond, "verend" lijkt leuk, maar is voor een paard gewoon "instabiel en verdacht"), merrietjes er mee heen.
Totale staking.
Merrie M1 was wat moediger en zette twee voetjes op de klep, maar niks hoor. Ze stak natuurlijk de angstigere merrie M2 aan.
Wij merkten op dat het moedigste merrieveulen haar hoofd heel laag hield om om het hoekje van het openstaande voordeurtje te koekeloeren. Daar viel niet veel te zien, dit was de merrie aan de kant van het deurtje.
Zij stapte na dat gekijk steeds weer terug oftwel besloot de boel niet te vertrouwen.
Nadat wij het deurtje hadden gesloten liep Miss Moedig er zo maar op, natuurlijk gevolgd door Miss Niet Zo Moedig.
Dus ook DAT kan een rol spelen.
En zeker NOOIT te veel mensen er bij hebben, doe het met 2 mensen, dat is genoeg. Mens 1 loopt met de (lange!) halstertouw voorop de trailer in, nummer 2 "bewaakt" dat het paard niet zijdelings van de klep schiet en zich beschadigt.Nummer 1 lokt met een lekker hapje (gewoon laten ruiken) en draait zich om en gaat voorop kalm de klep op (draait zich NIET om naar het paard). Weigert paard, dan niet met gezicht naar paard blijven "doortrekken" maar terugzetten, rondje lopen en wederom proberen.
Lukt eigenlijk altijd!
Ik laad altijd met het deurtje van voren dicht, maar wel met de voorstang eruit. Ik vind het heel fijn werken, doordat de voorstang eruit is, heb je zelf veel meer ruimte en het paard ook. Als het deurtje open is en de voorstang eruit, durven er nog wel eens paarden via dat kleine deurtje naar buiten te komen... Met alle gevolgen van dien..