hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:58

xSlvna schreef:
Maar vind je niet dat, hoe erg je ook in een paard zijn ruimte gaat, hem overvraagt (te veel druk) op het verkeerde moment, hij alsnog niet mag trappen? Wiens fout het ook was.

Ik heb hem ook zeer zeker geen aai over de bol gegeven ervoor, ervoor beloont op welke manier dan ook. Wat ik wilde van hem is nogsteeds gedaan, alleen heb ik mezelf onmiddelijk gecorrigeerd en het op de juiste manier gedaan.
Hij heeft geen rustmomentje gekregen van me, zelfs op die manier geen enkele beloning. Maar ik heb wel het signaal genomen voor wat het was, het was echt mijn fout.

xSlvna

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:59

Dus als jij iets fout doet, mag hij je ongestraft trappen/bijten? :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:00

little_king schreef:
Zoiets ja xSlvna

Ik ga dit topic verlaten want ik krijg er de kriebels van.
Te veel paarden gezien die zo door en door verwend waren dat er geen land meer mee te bezeilen was.
En gewone normale correcties niets meer deden en dat er veel grover ingekomen moest worden dan wanneer die paarden van af het begin gewoon leiderschap hadden gehad.
En dan heb ik het niet over een keer wat naar binnen vallen bij longeren.
Maar paarden die gericht in de aanval kwamen bij het uit de wei halen, gericht de aanval in gingen bij een box openen. Want dat betekende de zin krijgen.
Bij halt vragen overeind knalde want daarop liet de vorige eigenaresse ook op los

Het spijt me voor je, maar mijn beide paarden zijn zeer licht aan de hulpen en ik heb toch echt al duizend keer gezegd dat ik zeer zeker niet altijd poezelig zacht ben. Natuurlijk streef ik naar zo zacht mogelijk, maar dat geld ook voor jullie.

Het enige verschil in mening is dat ik dingen niet doe met boosheid, een blok kan ook een klonk zijn, maar gericht slaan, dus het "ik zal je leren" doe ik niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:01

xSlvna schreef:
Dus als jij iets fout doet, mag hij je ongestraft trappen/bijten? :)

Ongestraft, geen straf, maar dat is heel wat anders dan niets doen, waarmee je beloont.
We hebben fiks doorgewerkt, waren al met wat heftiger/moeilijker werk bezig, dat ging gewoon door. Hij is er niets mee opgeschoten.

Ik zie het als onzinnig om in zo'n geval hem even mores te leren, boos te worden en dat op dat paard te richten. Dat ik ervoor zorg dat het nooit meer zo gebeurd is een ander verhaal, dat doe ik wel degelijk.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 22-06-13 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:02

Vandaar de vraag? Wat hebben de vraag en het antwoord voor nut in dit topic?

Maar om antwoord te geven. Als het paard mij zomaar bijt dan geef ik een tik.

En dan vraag ik mezelf af waarom mij dit niet is verteld door de eigenaar?!
En waarom hij dit doet. Zit er dan iets scheef zijn ervaring met mensen? Ziet het paard mij als een soortgenoot in lagere rang waarvan hij niet wilt dat het zijn stal betreedt? Dat zijn namelijk ook dingen om aan te pakken, niet alleen het bijten zelf.

De tik is trouwens wel een vorm van straf waar waarschijnlijk boosheid bij komt kijken door eventuele pijn door de beet.

@ little_kind: Wat hebben verwende paarden hiermee te maken?

Juist doordat ik heel duidelijk met mijn paarden om ga, halen ze het niet eens in hun hoofd om te gaan bijten of door mij heen te lopen oid. Ik zie wel anders bij mensen die maar gewoon straffen en de oorzaken niet eens bekijken. Mijn paarden weten waar ze aan toe zijn en dat is niet alleen fijn voor mij, maar ook voor zichzelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:02

Geryon, krijg jij dan alleen paarden in handen die perfect opgevoed zijn en nooit eens iets doen wat niet mag?
Een paard kan bijten, reden maakt op dat moment voor mij echt niet uit. Bijten, stampen en steigeren zijn dingen die een paard bij mij echt niet mag doen, ongeacht wat de reden is. Er mag een leeuw aan zijn nek hangen bij wijze van hyperbool, maar aan mij mag het paard niet raken. Een vlieg die heel irritant is en ik ben net de hoef aan het uitkrabben, pech, ik duld geen getrap.

En ja, bijten, stampen en steigeren corrigeer ik dus onmiddellijk en streng. Daarbij ga ik me echt niet afvragen wat de oorzaak is, het mag niet. Net zoals een hond niet mag bijten, zelfs al hang ik met mijn gezicht 5 cm boven de eetbak.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:03

little_king schreef:
Als je voor die stal staat en paard kijkt vriendelijk, je opent de stal en hij vliegt aan.
Hoe wil jij eerder zien wat voor vlees je in de kuip hebt?
Daar kom je dan op dat moment achter.

Serieus???????? Beetje paardentaal leren zou niet verkeerd zijn als je een paard zo verkeerd in kan schatten.
Je doet nu net alsof een paard heel erg bewust een masker opzet om jou op het verkeerde been te zetten.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:03

komt het niet allemaal neer op consquent zijn. nee is nee

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:04

Ja maar dan nog, vind zelf dat mijn paard best mag trappen of happen (doet ze wel eens als ik overvraag) maar beide niet naar mij gericht, althans, naar mij gericht mag ook wel, maar ze kijkt wél zo uit dat ze met niet raakt. Al sta ik een centimeter voor haar, ze hapt of trapt net zo dat ze me niet raakt, maar wel duidelijk 'zegt' dat ik fout zit. Prima, mag ze, maar zou ze me raken krijgt ze een goede tik tegen haar bil of borst, welke dan net in de buurt van mijn zweep is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:07

Geyron, mijn paarden doen dat ook niet.

Een paard dat zijn plaats kent bijt niet, dus is verwend, zijn zin gekregen, hoe je het noemen wilt.

een tik is straf, dus is boos.
1 seconde boos.

Bowen, nee dat doet een paard niet een masker opzetten.
Maar niet elk paard toont alles.

Maar zoals ik al aangaf ik ga hier, krijg te veel kriebels van een hoop gedraai bij mensen waarvan ik denk dat hun ervaring bestaat uit hun eigenste 3 paarden ooit en niet meer dan dat :)
En dan krijg je dat mensen niet begrijpen dat er ook wat andere paarden bestaan dan die hoogstens een keer wat naar binnen vallen op een volte.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:08

riegje schreef:
komt het niet allemaal neer op consquent zijn. nee is nee

Ja, je bent consequent en eerlijk, maar dat kan heeeeeeeeeeeel prima zonder boosheid.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:10

little_king schreef:
Geyron, mijn paarden doen dat ook niet.

Een paard dat zijn plaats kent bijt niet, dus is verwend, zijn zin gekregen, hoe je het noemen wilt.

een tik is straf, dus is boos.
1 seconde boos.

Bowen, nee dat doet een paard niet een masker opzetten.
Maar niet elk paard toont alles.

Maar zoals ik al aangaf ik ga hier, krijg te veel kriebels van een hoop gedraai bij mensen waarvan ik denk dat hun ervaring bestaat uit hun eigenste 3 paarden ooit en niet meer dan dat :)
En dan krijg je dat mensen niet begrijpen dat er ook wat andere paarden bestaan dan die hoogstens een keer wat naar binnen vallen op een volte.

Heb ervaring met meer dan mijn eigen 2 paarden, waarbij de pony die ik heb zelfs een heropvoedgevalletje is die als gevaarlijk werd betiteld. Ik krijg dan weer de kriebels van mensen die gelijk denken dat je weinig ervaring zou hebben of alleen supermakkelijke paarden. Dat naar binnen vallen op de volte was wel wat meer dan dat, dat was met de oren plat in de nek en de tanden ontbloot op degene afstormen die longeerde, waarbij mensen het hazenpad kozen omdat hij echt vol erin kwam.
Het is vooral lekker makkelijk om mensen zo weg te zetten, vind het een beetje flauw, alleen maar omdat we van mening verschillen.

En paarden tonen wel, de kunst is dat te leren zien, die subtiele lichaamstaal en daar ook even de tijd voor te nemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:13

Gini schreef:
Geryon, krijg jij dan alleen paarden in handen die perfect opgevoed zijn en nooit eens iets doen wat niet mag?
Een paard kan bijten, reden maakt op dat moment voor mij echt niet uit. Bijten, stampen en steigeren zijn dingen die een paard bij mij echt niet mag doen, ongeacht wat de reden is. Er mag een leeuw aan zijn nek hangen bij wijze van hyperbool, maar aan mij mag het paard niet raken. Een vlieg die heel irritant is en ik ben net de hoef aan het uitkrabben, pech, ik duld geen getrap.

En ja, bijten, stampen en steigeren corrigeer ik dus onmiddellijk en streng. Daarbij ga ik me echt niet afvragen wat de oorzaak is, het mag niet. Net zoals een hond niet mag bijten, zelfs al hang ik met mijn gezicht 5 cm boven de eetbak.

Natuurlijk niet. De meeste zijn juist niet goed opgevoed. Al vinden de baasjes vaak van wel. :D

Ik begrijp wat je bedoelt. Dingen als bijten en trappen oid zijn onveilig. Dat is ook de reden dat ik zulke dingen vaak ook meteen afstraf. Het moet veilig blijven en het paard moet geleerd worden om dingen op een andere manier dan bijten/steigeren/etc. aan te geven.

@ Little_kind. Een discussie voeren is sowieso al heel moeilijk als iemand verkeerde definities hanteert.

Bowen

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:14

Ik laat dat inderdaad ook niet toe, grijp echt wel in, maar niet met boosheid(dat als streven, ik maak ook fouten).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:15

Hoe straf je die dingen dan af Geryon?
En wat is je definitie van verkeerde definities... Wat is je definitie van boos? Er is geen standaard definitie van boos, iedereen ervaart boos (en liefde, blijheid) anders... Dus niemand doet wat fout.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:15

Ben maar niet bang, ik zie het wel.
Beetje lekker makkelijk zo mensen weg te zetten als je van mening verschild. :+
Dat jij niet geloofd dat sommige paarden zo ver in hun normale doen zijn aangetast zegt daarom iets over jou ervaring.

Fijne avond nog.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:17

Citaat:
boos
boos bijv.naamw.Uitspraak: [bos] met een heel negatief gevoel Voorbeelden: `wij zijn boos op elkaar`, `een boze bui`, `iemand boos maken`, `boos kijken`, `boos reageren`Synoniem: kwaad ...
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/1000

Boos
Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bijvoegelijk naamwoord] en [bijwoord] kwaad, kwaadaardig, nijdig, verbolgen, vertoornd; een - mensch, een slecht mensch; maak hem niet -, kwaad; hij is - op u; de booze wereld, de lasterlijke wereld; booze gedachten; het ziet er - uit, de omstandigheden zijn slecht; zich - maken, driftig worden; [figuurlij
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01 ... 1_0005.htm

boos
[bijvoeglijk naamwoord]• in slechte stemming waarvan je anderen de schuld geeft
vb:ik ben boos op Gerard
synoniemen: kwaad nijdig verstoord
tegenstellingen: blij vrolijk opgewekt verheugd
bijvoeglijk naamwoord: boos
bozer

Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_B/W398.HTM

boos
kwaad
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10816

boos
gebeten, grammoedig, gramstorig, vergramd, verstoord, giftig, grimmig, kwaad, nijdig, prikkelbaar, vertoornd verdorven, boosaardig, kwaadaardig, slecht
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10816

boos
•kwaad, woedend. •kwaad, tegen de moraal.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10814

Zo, even de definitie's van boos erbij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:19

Ik probeer ook zo min mogelijk te handelen vanuit emotie omdat je dan toch onbewust tegenstrijdige dingen aan kunt geven. Maar als mens zijnde is dat toch best vaak moeilijk :D

xSlvna: Misschien even terug lezen. Vaak met een tik. Maar dat verschilt enorm, per situatie en per paard. Kan ook zijn dat er totaal geen tikken vallen. Je kunt zoiets niet zomaar in theorie vast leggen..

Ik had het meer over de definitie van corrigeren en van straffen. En dat neutraal als een boze emotie wordt gezien is natuurlijk ook niet handig.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:19

little_king schreef:
Dat jij niet geloofd dat sommige paarden zo ver in hun normale doen zijn aangetast zegt daarom iets over jou ervaring.

Fijne avond nog.

Ik geloof onmiddelijk dat er paarden zijn die echt vergalt zijn, die extreem slecht gedrag en ronduit gevaarlijk gedrag kunnen vertonen. Heb daar zelf ook mee te maken gehad, of dacht je dat ik dat ene paard binnen 10 minuten wel kon longeren zonder problemen? Er zijn vele dagen overheen gegaan voordat ik wist dat we zover waren dat we dat konden doen.

Ik zet jou niet weg als iemand die niet weet wat ze doet, ik zeg alleen dat zulk gedrag niet uit het niets komt, dat ik de tijd neem om te weten wat voor vlees ik in de kuip heb. En dat ik niet reageer met boosheid, maar wel degelijk corrigeer.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 22-06-13 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:20

Bowen schreef:
little_king schreef:

Fijne avond nog.

Ik geloof onmiddelijk dat er paarden zijn die echt vergalt zijn, die extreem slecht gedrag en ronduit gevaarlijk gedrag kunnen vertonen. Heb daar zelf ook mee te maken gehad, of dacht je dat ik dat ene paard binnen 10 minuten wel kon longeren zonder problemen? Er zijnv vele dagen overheen gegaan voordat ik ik wist dat we zover waren dat we dat konden doen.

Ik zet jou niet weg als iemand die niet weet wat ze doet, ik zeg alleen dat zulk gedrag niet uit het niets komt, dat ik de tijd neem om te weten wat voor vlees ik in de kuip heb. En dat ik niet reageer met boosheid, maar wel degelijk corrigeer.

Mee eens :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:20

Maar dan is het nog altijd verschillend per persoon hoe met kwaad, woedend, verstoord, giftig, nijdig ervaart...

Er is geen exacte uitleg, geen maatstaaf als dat 30 graden kelvin op alle kelvin-meetapparaten 30 graden is.

Edit: Geryon, dan is bij het uitdelen van die tik tóch weer een halve tel 'boos' die je erna weer vergeten bent, maar toch was ie er, denk ik. Ik denk namelijk dat een mens niet emotie/gevoelloos kan zijn, neutraal bestaat imo niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:25

xSlvna schreef:
Maar dan is het nog altijd verschillend per persoon hoe met kwaad, woedend, verstoord, giftig, nijdig ervaart...

Er is geen exacte uitleg, geen maatstaaf als dat 30 graden kelvin op alle kelvin-meetapparaten 30 graden is.

Boos is altijd een negatieve emotie en die emotie heeft eigenlijk geen plaats in welke opvoeding dan ook. Dat het zeer begrijpelijk is dat het toch gebeurd soms is waar, maar dat maakt het nog geen zinnige trainingsmethode. Je kan beter zeggen dat ondanks je boosheid iets toch gelukt is, of omdat je die opkomende emotie snel weer onder controle had waardoor je timing wel goed was waardoor je toch succes had. Dat succes ligt nooit in je boosheid.

Nogmaals, mijn streven(let op, streven!) is altijd kalm zijn en in controle zijn, controle over mezelf, controle over de situatie. Kijk bv eens cesar milan, die corrigeert absoluut, de echt alleen positief hondentrainers raken ervan overstuur, maar als je naar hem luistert en naar hem kijkt zie je dat hij nooit boos is(of zichzelf afkapt als hij toch boos/gefrustreerd raakt). Dat kalmheid en evenwicht in zichzelf de belangerijkste pijlers zijn in de heropvoeding van zeer moeilijke honden zelfs, zelfs ronduit agressieve honden.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 22-06-13 22:40, in het totaal 3 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:28

Juist xSlvna
, als dat paard aanvalt in die volte ben je boos, niet buiten zinnen, niet buiten je emotie. Je slaat niet in de ronde uit onmacht, dat is als het goed is allemaal niet aan de orde.
Je bent dan ook niet neutraal, ben je dat wel krijgt het paard niet de boodschap.

Neutraal ben je als hij braaf is.
Niet uitzonderlijk iets goed doet dat je duidelijk beloond, ook niet iets verkeerd doet dat je hem corrigeert.
Dan ben je neutraal.

En daarop gaat deze discussie mis en heeft verder praten geen zin.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:31

little_king schreef:
Juist xSlvna
, als dat paard aanvalt in die volte ben je boos, niet buiten zinnen, niet buiten je emotie. Je slaat niet in de ronde uit onmacht, dat is als het goed is allemaal niet aan de orde.
Je bent dan ook niet neutraal, ben je dat wel krijgt het paard niet de boodschap.

Neutraal ben je als hij braaf is.
Niet uitzonderlijk iets goed doet dat je duidelijk beloond, ook niet iets verkeerd doet dat je hem corrigeert.
Dan ben je neutraal.

En daarop gaat deze discussie mis en heeft verder praten geen zin.

Ik had het grote voordeel dat ik wist wat het probleem was, daardoor hoefde ik daar niet te komen ipv alleen even me te beschermen tegen dat symptoom.
Maar wist ik dat niet dan was ik nog niet boos geworden(hopenlijk, want dat was een fout geweest, zeker bij dat paard), ik had wel degelijk mijj ruimte proberen te beschermen, de flippende kabouter zeg maar(moest zo lachen om die beschrijving, die neem ik maar even over). Maar niet boos, niet kwaad, niet gericht op het paard als in ik zal je wel even achter de oren wassen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:32

Juist als je neutraal bent, heb je veel meer controle over jezelf, dan dat je reageert vanuit emotie. Je kan dan bewuster reageren.
Caeser is wel een heel mooi voorbeeld! En vooral de mensen waarmee hij werkt. Hoe zij onbewust tegenstrijdige of verkeerde dingen aangeven omdat zij vanuit emotie reageren.

Je kan niet beslissen voor een ander wanneer diegene neutraal of blij of boos is. Dat verschilt enorm per persoon.