bijna 3 jarig paard toont boosheid in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:39

Nermal schreef:
ManonVegas schreef:

Doe ik wel, maar jullie snappen niet wat ik bedoel. Jullie zeggen doe dit doe dat maar denken er niet aan HOE ik dit moet doen...

Waar ik mee zou beginnen als ik jou was is je paard overdag bij je pony zetten, of indien de eigenaar dat toestaat ook bij de andere paarden die jullie hebben staan (je zegt zelf dat ze tussen 2 andere paarden instaat, dus dat zijn er al 3).
Pak je grootste weide en die met de beste omheining om ze samen te zetten. In het begin zullen er zeker klappen vallen, maar dit zou na een dag ofzo al minder moeten zijn. Ze moeten eerst de rangorde bepalen en dan eventueel nog bevestigen. Sommige paarden zijn een beetje pestkoppen en sommige laten zich snel schrammen, maar ze hebben gewoon tijd nodig om aan elkaar te wennen.

Daarmee zal je paard overdag veel meer energie kwijtspelen en veel meer plezier hebben. Zo zal ze 's nachts (als je haar nu met het slechte weer nog binnen wilt 's nachts, is dat geen probleem. In de zomer kan je ze misschien met de rest 24u buiten laten) niet veel energie meer hebben om zich druk te maken.

Geef hen dan ook onbeperkt hooi. Begeleiding bij halen zoals velen zeggen is geen slecht plan, maar probeer misschien eerst dit. Wie weet is het dan al opgelost.

Dit was ik na de vele reacties ook al van plan, maar bedankt voor je reactie :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:46

ManonVegas schreef:
vanLotje schreef:
het zal waarschijnlijk al een stuk schelen wanneer je uit de puberteit komt en normaal kunt reageren op de adviesen die je worden gegeven ;)

Ja sorry, ik bedoel t niet zo. Maar ik krijg steeds dezelfde 'adviezen', zoals jij ze noemt... Elke keer zeggen jullie je bent te jong, je bent te jong, wanneer moet ik het dan leren? :(

Ik ben bij mijn eerste eigen paard (en toen reed ik al 12 jaar paard, grotendeels niet op een manege) begeleid door mijn zus en zwager, die me ook de weg hebben gewezen in paardenland vwb de contacten die je nodig hebt (goede instructie, goede smid, goede veearts,..) Zij hadden 2 a 3 paarden staan op de stal waar ik met mijn eerste paard ook ben gaan staan, een stal waar ook de andere pensionklanten serieus waren en wisten waar ze mee bezig waren. Helemaal super dus want de keren dat ik alleen was met mijn licht zadelmakke vierjarige waren op een hand te tellen. Heel fijn aangezien ik ondanks die 12 jaar rijervaring echt wel in tranen heb gezeten als mijn paard weer eens de volle 40 meter de bak afcrosste om voluit door de stroomdraad te gaan O:) Of omdat het hielp dat mijn zus naast me reed en me ontspannen hield als mijn jonkie zenuwachtig werd van een naderende trekker op dat smalle boerenweggetje (en ik dan bang dat hij er tussenuit zou peren). Of om een goed dieet samen te stellen als hij in de winter erg terugviel. Of....
Heb je niemand in jouw omgeving die die rol kan innemen? Of kun je op een stal gaan staan waar je die hulp kan krijgen?

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:48

Urielle schreef:
Ik ben bij mijn eerste eigen paard (en toen reed ik al 12 jaar paard, grotendeels niet op een manege) begeleid door mijn zus en zwager, die me ook de weg hebben gewezen in paardenland vwb de contacten die je nodig hebt (goede instructie, goede smid, goede veearts,..) Zij hadden 2 a 3 paarden staan op de stal waar ik met mijn eerste paard ook ben gaan staan, een stal waar ook de andere pensionklanten serieus waren en wisten waar ze mee bezig waren. Helemaal super dus want de keren dat ik alleen was met mijn licht zadelmakke vierjarige waren op een hand te tellen. Heel fijn aangezien ik ondanks die 12 jaar rijervaring echt wel in tranen heb gezeten als mijn paard weer eens de volle 40 meter de bak afcrosste om voluit door de stroomdraad te gaan O:) Of omdat het hielp dat mijn zus naast me reed en me ontspannen hield als mijn jonkie zenuwachtig werd van een naderende trekker op dat smalle boerenweggetje (en ik dan bang dat hij er tussenuit zou peren). Of om een goed dieet samen te stellen als hij in de winter erg terugviel. Of....
Heb je niemand in jouw omgeving die die rol kan innemen? Of kun je op een stal gaan staan waar je die hulp kan krijgen?

Mn paard staat gwn thuis... maar ik ga wel hulp zoeken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:53

ManonVegas schreef:

Misschien is het een optie om bijv. een half jaar ergens in pension te gaan? Dagelijkse hulp van iemand die echt naar jou moet komen is vaak gewoon best heel duur. Ik zeg eerlijk: ik kan EN wil dat ook niet betalen hoor! Ondanks de vernietigende commentaren in dit topic.
Maar als je op een goede stal staat met ervaren paardenmensen zijn er altijd wel mensen die vriendelijk genoeg zijn om advies en hulp te geven, gewoon gratis, omdat ze graag mensen en paarden gelukkig zien.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:54

Urielle schreef:
ManonVegas schreef:

Misschien is het een optie om bijv. een half jaar ergens in pension te gaan? Dagelijkse hulp van iemand die echt naar jou moet komen is vaak gewoon best heel duur. Ik zeg eerlijk: ik kan EN wil dat ook niet betalen hoor! Ondanks de vernietigende commentaren in dit topic.
Maar als je op een goede stal staat met ervaren paardenmensen zijn er altijd wel mensen die vriendelijk genoeg zijn om advies en hulp te geven, gewoon gratis, omdat ze graag mensen en paarden gelukkig zien.

Dat moet ik echt met mn ouders overleggen.. weet ook niet of dat zo'n goed idee is... wel qua hulp maar qua afstand, dat ik er makkelijk alleen heen kan bijv. Nu is het gwn achter het huis.. easy... maar anders moet ik helemaal ergens naartoe $

little_king

Re: bijna 3 jarig paard toont boosheid in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:21

Ook in Meijel zullen vast wel pensionstallen zijn.
Maar ga eerst eens bij de ponyclub vragen om hulp.
Maar als je in je omgeving niets vraagt weten ze ook niet dat je hulp nodig hebt.