Nee, zekerheid heb je nooit. Heb wel vanmorgen hälga iig een pijnstillertje gegeven, want ze zondert zich nog veel af. Zie ik niet zo graag. Maar ik hoop het eigenlijk nooit meer mee te maken.
Gelukkig dat ze weer rustig zijn! Het blijft heel vreemd allemaal en kan me voorstellen dat het zenuwslopend is om mee te maken...
DDDara
Geplaatst: 30-04-13 19:59
Ik heb even de hele topic door gelezen en vroeg me af of er uiteindelijk nog iets is uit gekomen met betrekking tot Halga haar gezondheid? Hebben de pijnstillers nog iets bijgedragen? Of moest ze gewoon de rust even terug vinden ?
Ze heeft maar zeer kort pijnstilling gehad in combi met pulp omdat ze nauwelijks hadden gegeten en kolieksymptomen lieten zien. Dat heeft de cirkel doorbroken.Daarna hebben ze een hele dag veel gelegen en geslapen en toen was het voorbij.Het is daarna gelukkig niet meer gebeurt.Hoop het ook niet meer mee te maken
Gelukkig maar dat het nu goed gaat, maar het lijkt dat je blijft gissen wat het zou zijn kunnen geweest. Want dan kun je het ook niet voorkomen eventueel. Fijn dat de rust is wedergekeerd.
Klopt. Het grootste vermoeden, gezien hun achtergrond, is toch pijn als oorzaak. Het begon toen ze ergens hevig van schrokken en door de wei holden. Het is niet denkbeeldig dat ze zich daarbij flink hebben bezeerd en pijn zorgt voor opwinding, onrust en angst. En dat kan de cirkel in gang hebben gezet. Daar kwam later dan ook nog maagklachten bij (hoewel dat ook eerder kan zijn ontstaan door stress en later pas doordat daar honger bovenop kwam)
Je zag ook dat bij het terugkeren van de rust, de paarden niet alleen doodop waren, maar ook duidelijk lieten zien dat de lichamelijke problemen behoorlijk opspeelden. Na een dag rust en pijnstillers (geen verplichte rust, maar de rust die ze zelf namen in de wei) en de pulp ging het dus beter, wat toch wel een bevestiging is van het vermoeden dat we koesteren omtrent de oorzaak,
Neemt niet weg dat je het niet kunt voorkomen. Maar wellicht eerder onderbreken door pijnstiller en pulp. Mocht het ooit onverhoopt nog een keer gebeuren, dan zal ik dat iig op die wijze trachten te doen.