Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:26

AnaisEnMieke schreef:
Amaris, dat lukt mij redelijk goed. Ik moet haar gewoon proberen voor zijn en het is dat, dat nog niet altijd lukt.

Idd, jij moet sturen. Denk je dat het iets minder gaat,kun je best een rondje inzetten, maar dus wel die hals hol houden. Heb wel eens gehad dat ik met rondjes steeds een stukje verder kwam. Wie niet sterk is,moet slimmer zijn om het van de kracht te kunnen winnen

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:27

superwoman schreef:
Locanda schreef:
Ok, een evt volgend passend project wat op mijn pad komt, stuur ik door. :D
Edit: sommige paarden weten nou eenmaal (hebben geleerd) hoe ze hun kracht goed tegen je kunnen gebruiken.

Dan leer je het nooit :p

Klopt, paarden doen dat omdat ze weten dat het lukt,omdat het eerder is gelukt
. dus is de juiste techniek je enige optie.

In combinatie met precies weten wanneer je de druk moet verhogen en wanneer je deze juist moet laten vieren.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:28

Whaha, met sommige paarden wens ik jullie dan heel veel succes. :D Die kennen deze 'trucjes' uit de doos al.
(en weten dus precies hoe ze kunnen reageren)
Edit: maar dit meningsverschil, daar komen we niet uit, dus laten we er niet verder op doorgaan.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 20-03-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:30

Idd lizy29 :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:34

Eigenlijk ben je al te laat. Er is een patroon in haar gedrag ontstaan, waar ooit niet het juiste antwoord op is gegeven door jou.Nu moet ze opnieuw leren jou te gehoorzamen, jou als haar leider te zien. Dat valt niet mee, maar het is te leren, dit gaat wel tijd kosten en training van jou en je paard. Ja, ook van jou. Zoek een goede trainer die gewend is om met paarden en mensen met problemen te werken. Echt, je zult versteld staan van het resultaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:04

Been there, done that!
Met mijn nu 8 jarige Tinker x Fries ruin Bonte Jaopie,
Zowat alle genoemde tips die overigens zeer steekhoudend zijn, indertijd ooit zelf uitgeprobeerd, aangezien ik om bij de stal/poetsplaats/rijbak te komen zelf met het paard een stuk over een schouwpad (breed pad langs een sloot) moest lopen.
Wat een ramp, die daverde ook door alles en iedereen heen, ook omdraaierij (terug naar "kudde" idee)., of juist vooruit (als er verderop een paard hinnikte). Respect voor mij en helpers... nul.
Hoofdstel in, met hengstenketting en 1 iemand er achter met een zweep.... vergeet 't maar.

En elke keer dat 't 'm weer lukte, was ik weer verder van huis, zeg maar.

Hoe heb ik die impasse doorbroken?

Ben op een gegeven moment met al het harnachement in een kruiwagen naar de weide gegaan, daar opgetoomd, opgestegen en met een helper met zweep er achter naar voren onder het zadel gereden. Dat deed ik ook als de hoefsmid moest komen. De keer er op volgend zonder die helper er bij, zo ging het dus wel. Hinnikende kuddegenoten of niet.
Extreem? Zeer extreem en natuurlijk ook ronduit belachelijk, maar onder het zadel was hij nooit zo moeilijk, dan had ik veel meer controle, ik voelde mij zelf ook veel zekerder OP het paard dan NAAST hem.
Dat afgebouwd, en van lieverlee kon ik hem gewoon weer lopend uit de wei halen. We hebben nu nergens meer last van.
Dit speelde zich af rond zijn 5-6de jaar, het heeft wel een jaar geduurd.

Nu weet ik dat TS haar paard niet meer mag berijden, maar voor deze ene keer naar de trailer een stukje op deze manier stappend over dat weggetje met een helper (die evtl. een lijn aan het bit geknipt heeft) er naast en mogelijk nog eentje er achter?

Ik gooi maar iets "in de groep"? Het werkte in elk geval voor mij en Jaopie. Misschien ook voor TS, in haar geval gaat het er om hoe ze de merrie nu die weg af naar de trailer krijgt.

Overigens is het natuurlijk wel zo, dat ook mijn situatie met Jaopie indertijd, net als die tussen TS en haar merrie nu, zeer zeker hun grond vindt in een door ons zelf (!) zeer verkeerde aanpak van de opvoeding van het paard op zich. Zeg maar gewoon: non-opvoeding. Ik was een veel te coulante kluns, en heb het paard de kans gegeven daar ruimschoots misbruik van te maken, toch heb ik er veel, heel veel van geleerd. O.a.: out of the box leren denken, in noodgevallen.

Hoop dat TS er iets mee kan en NA de verhuizing op een andere wijze een betere verstandhouding met haar merrie probeert op te bouwen.

Succes, het gaat je vast en zeker lukken!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:42

Wat doe je aan grondwerk? Als dat goed bevestigd is, dan zou je dat ook op moeilijkere momenten moeten kunnen gebruiken. Mocht dat dus wel goed gaan, raad ik je aan om grondwerk te doen buiten de wei, ipv gewoon lopen. Zo houdt je ze bezig en houdt je de concentratie erbij. Ook regelmatig stop/start en vooruit/achteruit doen.

Als mijn paard druk was, liet ik ze altijd wijken (gewoon vanaf de grond). Dat ging dan heel makkelijk want ik hoefde alleen de achterhand te draaien en de voorhand een beetje te blokkeren/sturen zodat ze opzij ging en niet naar voren. Ook stopte ik er juist extra energie in (jij wou toch hard? dan ga maar wat harder, maar wel zijwaarts).

De truc is om slimmer te zijn, met kracht win je het toch nooit van een paard.

Wil ze stil gaan staan (en denkt dus in de achteruit) stuur ze dan achteruit, maar ook op flink tempo. Pas als het paard weer in de vooruit gaat denken, ga je weer vooruit. Wil ze linksom omdraaien? Prima, maar draai dan ook maar meteen 10x achter elkaar, met de kont aan de buitenkant en het hoofd aan de binnenkant.

Als je alle uitvluchten die het paard bedenkt omzet in veel werk, bedenkt het paard zelf wat de makkelijkste weg is (namelijk gewoon netjes meelopen). Jij wordt niet boos, het wordt geen trekspel want je gebruikt het idee van het paard alleen verdubbel je het. Zo los ik het meestal op.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:14

Waarom reageer je niet op de reacties van de trailer wat meerdere keren gezegd is?
Gewoon met een maatje op de trailer...? Lijkt mij de veiligste oplossing voor jou en voor het paard.

Wandelen er naar toe ben je gewoon te laat mee. Of je het nou met 1 of 2 personen doet.
Paard word gevaarlijk ik heb zelf nu gezien wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
Je paard kan onderuit gaan als ze idioot gaat doen op de straat heb je een gewond paard of een paard met een dikbeen of blessures. En dan kan je het hoofdstel om doen of een hengsten ketting enz. Als jou paard nou eenmaal zo is daar breng je niet zo in 1x verandering in dat je een eind er mee kan gaan wandelen.
Ook op stal geprobeerd met meerdere paarden wandelen met dat paard wat ik je vertelde eerder in dit topic werkte ook niet.
Je bent iets van huis en gedonder begint.
Dat is een lang proces.
In ieder geval heel veel succes.

meggiemeg

Re: Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:14

Heb het al een keer eerder gezegd: je paard staat in een kudde, kan er niemand met een paard uit die kudde meelopen naar de trailer/vrachtwagen? Dan is je paard niet alleen en is de kudde ook minder aantrekkelijk. Je paard opladen, klep dicht en rijden, ander persoon brengt het andere paard weer terug naar de kudde en klaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:35

AnaisEnMieke schreef:
En een 2de paard meenemen ga ik ook proberen.

Hoop dat je dat gaat doen, want denk dat dat eigenlijk de makkelijkste oplossing is voor jou (jullie)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:36

meggiemeg schreef:
Heb het al een keer eerder gezegd: je paard staat in een kudde, kan er niemand met een paard uit die kudde meelopen naar de trailer/vrachtwagen? Dan is je paard niet alleen en is de kudde ook minder aantrekkelijk. Je paard opladen, klep dicht en rijden, ander persoon brengt het andere paard weer terug naar de kudde en klaar.

persoonlijk zou ik er dan 2 meenemen.
als je gezeik in de trailer krijgt wordt je daar ook niet blij van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:30

AnaisEnMieke schreef:
Bedankt voor de reacties!

Nikas en Amaris, bedankt voor jullie begrip!

Nikas, we werken met bach bloesem druppels met haar :) volgens mij is dit gelijkaardig?

Een touw aan iedere kant en iemand aan de andere kant laten meelopen; was ik ook aan het denken. Het is vanaf de merrie al half gedraaid is, dat ik haar niet meer kan houden. Ik denk als er dus iemand mee loopt aan de andere kant, dat draaien moeilijker zal zijn voor haar.
De vriendin die meegaat, heeft zelf een jong boerenpaard en heeft dus redelijk veel ervaring met sterke paarden. Zelf is zij ook redelijk sterk en vooral consequent dus ze zal mij wel de hulp kunnen bieden die ik nodig heb.
Oefenen ga ik sowieso doen :) iedere dag een stukje uit de weide zoals jullie hier aanbevelen :)

Ik laat zowizo hier weten hoe het is verlopen :)

Bach Bloesems is ook prima idd, maar phytonics is wel wat sterker :: daarom is het ook alleen via en met instemming van de dierenarts te verkrijgen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:08

MarliesV schreef:
Je geeft aan dat zij dit doet omdat ze al leider uit de kudde gehaald wordt en flipt als de rest haar dan roept.

Punt is alleen, als zij de groep uit is ben jij de leider en niet zij! Dat mag je af en toe best afdwingen en doorpakken. Alleen met lieve woordjes en klopjes kom je er niet.
Situatie in dit geval is blijkbaar dat het lieve niet werkt en dus dan maar wat strenger en harder. Hengstenketting er aan, geen gelul, doorlopen, trailer op en klep dicht. Denk je haar zelf niet te kunnen houden dan maar een sterke kerel mee. Ze trekken je echt niet door de ketting heen.

Natuurlijk op het moment dat ze ophoudt meteen belonen en ontspannen. Druk er op houden werkt alleen maar averechts.

Denk toch echt dat je te soft bent in de omgang en ze een loopje met je neemt.

Ik vind het gebruik van hengstenkettingen e.d. wel een hele linke zo over het internet. Naast dat ik het ondingen vind die alleen in het beste geval symptomen eventjes oplossen(maar het probleem niet, te vaak maken ze dat alleen maar erger) is het zo dat je dat paard nog nooit hebt gezien, geen idee hebt of het wel echt om dominantie gaat en niet om een paard dat buiten de kudde zich heel onzeker voelt en een leider mist.(leider in de kudde zegt helemaal niets over hoe zo'n paard is met een mens en situatie's buiten de kudde)
De voorbeelden die ik ken waarbij een "bang" paard gewoon even doorgeduwt werd met zulke zware middelen zijn een heel aantal niet zo best afgelopen, bij de ergste die ik gezien heb moesten er 3 mensen naar het ziekenhuis die toch echt dachten dat varkentje wel even te wassen.
En iemand waarvan je vermoed dat die te soft is(als dat zo zou zijn dan, dat weet ik niet in dit geval) even aanraden zo'n zwaar middel te gebruiken is nog gevaarlijker bij een paard die wel echt dominant is en tot die tijd altijd lekker over iemand heen kon lopen. Als je niet ook echt de instelling hebt van jij maakt me niets en ik weet heel prima wat ik moet doen om dit op te lossen kan ook dit meer dan slecht aflopen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:13

Wat ik me afvraag... Waarom heb je met een hengstenketting meer te zeggen dan met een halstertouw?
Ik begrijp het niet helemaal, want wij maken er geen gebruik van

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:48

Omdat je dat dwangmiddel kan gebruiken om het paard fysiek bij je te houden, en met een beetje (boel) geluk 'win' je dat ook nog. Maar met een beetje pech 'verlies' je het alsnog, het heeft altijd de voorkeur om het mentale paard bij je te houden. Dus dit zijn quick-fixes i.p.v. duurzame lange termijn oplossingen, en ze werken ook niet altijd per sé.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 07:31

Bowen schreef:
Ik vind het gebruik van hengstenkettingen e.d. wel een hele linke zo over het internet. Naast dat ik het ondingen vind die alleen in het beste geval symptomen eventjes oplossen(maar het probleem niet, te vaak maken ze dat alleen maar erger) is het zo dat je dat paard nog nooit hebt gezien, geen idee hebt of het wel echt om dominantie gaat en niet om een paard dat buiten de kudde zich heel onzeker voelt en een leider mist.(leider in de kudde zegt helemaal niets over hoe zo'n paard is met een mens en situatie's buiten de kudde)
De voorbeelden die ik ken waarbij een "bang" paard gewoon even doorgeduwt werd met zulke zware middelen zijn een heel aantal niet zo best afgelopen, bij de ergste die ik gezien heb moesten er 3 mensen naar het ziekenhuis die toch echt dachten dat varkentje wel even te wassen.
En iemand waarvan je vermoed dat die te soft is(als dat zo zou zijn dan, dat weet ik niet in dit geval) even aanraden zo'n zwaar middel te gebruiken is nog gevaarlijker bij een paard die wel echt dominant is en tot die tijd altijd lekker over iemand heen kon lopen. Als je niet ook echt de instelling hebt van jij maakt me niets en ik weet heel prima wat ik moet doen om dit op te lossen kan ook dit meer dan slecht aflopen.

Ze wil dat paard veilig de wei uit hebben, dan noem ik dat soort dingen wel. Het oplossen van het hele probleem gaat een hele tijd overheen en is nooit behaald als dat paard naar een andere wei moet ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:14

Hengstenketting is bij dominante paarden soms juist gevaarlijker :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:03

xMyrth schreef:
Wat ik me afvraag... Waarom heb je met een hengstenketting meer te zeggen dan met een halstertouw?
Ik begrijp het niet helemaal, want wij maken er geen gebruik van

Omdat je die ketting niet gewoon aan het halster klikt als een touw, maar vaak over of onder de neus langs haalt. En dat doet gewoon zeer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:05

Ik weet wel dat MIJN paard daar volledig van door het lint zou gaan, dus het zou MIJN methoide niet zijn

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:44

suikermeisje schreef:
Bowen schreef:

Ze wil dat paard veilig de wei uit hebben, dan noem ik dat soort dingen wel. Het oplossen van het hele probleem gaat een hele tijd overheen en is nooit behaald als dat paard naar een andere wei moet ;)

Maar is het dan zo ook veilig, ik zie dat niet namelijk, die zware middelen kunnen een extreme reactie teweeg brengen bij zowel een onzeker paard als een dominant paard.
De ts heeft nog 8 dagen, je kan een heleboel voorbereiden in 8 dagen, het is krap, absoluut, maar er is nog tijd.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 14:15

De verhuis is zeer vlot verlopen! :)
We zijn vertrokken om 10u van onze oude weide en zijn om 11u20 op de nieuwe aangekomen. We zijn uiteindelijk te voet gegaan in plaats van met de camion. Een vriendin van ons is mee gegaan met haar paard. Maar mijn merrie was super braaf, ze wou meteen op kop lopen en dat hebben we de hele weg gedaan. Ze heeft niet meer omgekeken naar haar kudde op de weide en ze is overal voorbij gegaan. Ze was heel braaf! Ik was heel trots op haar! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:31

Joh, wat geweldig, dat zal een grote opluchting voor je zijn.

Het bestaande probleem dat de merrie heeft is er dan wel niet mee aangepakt of verholpen, maar daar kun je op je nieuwe locatie wellicht mee beginnen.

Wens je veel plezier op de nieuwe locatie!

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 15:07

terpentijn schreef:
Joh, wat geweldig, dat zal een grote opluchting voor je zijn.

Het bestaande probleem dat de merrie heeft is er dan wel niet mee aangepakt of verholpen, maar daar kun je op je nieuwe locatie wellicht mee beginnen.

Wens je veel plezier op de nieuwe locatie!

we zijn iedere dag uit de weide gegaan om te oefenen. Steeds verder en verder. Als haar aandacht afdwaalde, vroeg ik een oefening van haar en deed ze het goed, kreeg ze een beloning. Zo werd het een leuke ervaring voor haar en op den duur kwam ze meteen naar mij als ze zag dat ik een halster vast had. Dan wist ze dat we naar buiten gingen en dingen gingen doen die ze leuk vond.
Ze luistert terug prima nu. Haar geheugen moest gwn terug opgefrist worden :) Na haar herseninfarct, hebben we lange tijd niets gedaan.
Ik ben blij dat het wederzijds respect terug is.
Als ik halt hield, deed zij dat ook, als ik naar rechts wou, deed ze dat. Als ik wou dat ze minder snel liep, deed ze dat. Als ze een pas naar achter moest zetten, deed ze dat ook. Zowel vandaag met een ander paard erbij, als de vorige dagen om te oefenen en we alleen waren. :)
Ben echt super trots op haar!
Ze heeft op de nieuwe weide ook enorm van haar afgebeten tegen de andere paarden :+ denk dat ze 1ste of 2de in rang gaat worden maar is nog iets te vroeg om te zeggen. Ga straks nog eens kijken :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:16

Goed bezig, merrie krijgt zo een stuk van haar zelfvertrouwen terug, dat is wel gebleken tijdens jullie wandeling, heel fijne berichten, TS!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:04

Super!