'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:35

Jeetje wat een verdrietig verhaal... :n Hoe kunnen mensen zo met een dier omgaan he... Bah. Ontzettend gevaarlijk ook, maar laten staan zou ik ook niet doen. Inderdaad hekken/lint spannen naar de wei? Anders hengstenketting eraan, desnoods praam erop. Het gaat er nu even niet om hoe paardvriendelijk hij naar de wei gaat, maar dát hij naar de wei gaat zonder jou lens te schoppen.

Goof

annnepannne schreef:
pleiada schreef:
Het feit dat je hier al een topic over opent zegt denk ik wel dat je niet goed weet hoe je het aan moet pakken...Het is niet banketstaaf bedoeld hoor,maar doe het ajb niet..Helaas gebeuren dit soort dingen..

Moet ik de pony dus maar laten ontploffen in zijn stal, terwijl ik hem morgen ook lekker in de wei zou kunnen laten rennen?
Als jij die keuze had maar niet wist hoe je het aan zou pakken had jij toch ook hulp gevraagd om de tweede optie waar te maken?

Die ene dag maakt echt helemaal geen drol meer uit. Hij staat al 1 maand op stal, ik zou niet weten waarom hij er nu ineens perse morgen uit zou moeten.

Legoblokje

Ik weet niet of dit er al staat, want heb niet alles gelezen.
Maar kun je zelf niet iets met die pony beginnen?
Ik vind dit echt dieptriest. Als je tijd over hebt, vraag aan die mensen of jij die pony mag verzorgen omdat het nu niet goed met m gaat..
Arm beest, hopelijk krijgt die snel de aandacht die die verdiend!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:36

Zo'n fjord beukt door alles heen als 'ie wil, helemaal als hij bang is (halster), veel te veel krachtvoer krijgt en al een maand in een hok staat. Kijk uit dat je niet gewond raakt. Ik zou de deur opengooien en het beest naar buiten laten stormen, wel even een pad uitzetten met draad, longeerlijnen whatever zodat hij niet in een machine terecht komt. En dan hop naar een bak of paddock met 'm, laat 'm daar maar even uitrazen. En daarna proberen te vangen :Y)

Dat zou je kúnnen doen. Maar als ik jou was zou ik helemaal niks doen. Niet mee bemoeien, hoe moeilijk ook.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:36

Patries90 schreef:
Ragdollcat schreef:
TS luistert toch niet dus laat haar maar lekker die dierenbeul helpen het dier nog langer te laten lijden in die rotellende.

AMEN!

Dus omdat ik de dierenbescherming niet wil bellen krijg ik zulke reacties?
Dit maakt mij echt pissig, ik houd me in maar zeg dan niks en ga weg uit dit topic ;)

Merlesophie

it_is_me schreef:
Het paardje met een bakvoer lokken? Niet echt een geweldige oplossing, aangezien hij al zoveel krijgt. Maar het is wel iets wat bekend voor hem is...

whahaha en dan word hij gek en rend hij als een gestoorde achter je aan haha :+ (doe ik wel met mijn paarden haha)

SpikyBlue

AnaisEnMieke schreef:
TS moet idd aan haar eigen veiligheid denken maar ze vraagt om advies hoe ze dit kan aanpakken. Als ze het dan toch gaat doen, kunnen we beter tips geven dan alleen maar te roepen dat het dierenmishandeling is en dat ze zich er niet mee moet bemoeien. Want ze heeft uitdrukkelijk gevraagd in de beginpost dit niet te doen, daar heeft ze niets aan.

Dat kan ze wel zeggen in de beginpost, maar aangezien het gevaarlijk is wat ze van plan is en wij het paard niet kennen lijkt het me wel slim om het toch af te raden ipv goedbedoelde tips te geven, ook al wil ze het niet horen.
Inderdaad wat vuurneon zegt, geen sterke kerel in de buurt die hengsten of vleeskoeien gewend is?
Dat het paard uit deze situatie moet is zeker. Maar niet ten koste van je eigen veiligheid.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:37

Shirley schreef:
Nou ja zeg ... als er voor elke pony die momenteel een paar weken binnenstaat de dierenbescherming gebeld moet worden, krijgen die het akelig druk, vrees ik !

Ook niet mijn ding, de mijne komen echt wel dagelijks buiten, maar als ik zo hier en daar lees hoe het toegaat op sommige pensionstallen :x

Annnepannne, waar staat de pony in de buurt ?
Is er geen Bokker die kan helpen misschien ?

BaileyMix

Snap best dat TS de dierenbescherming niet belt, ook al is het niet de juiste keuze imo. Beste dat je nu voor die pony kan doen is toch gewoon naar buiten doen. Hoe ver is het naar de wei?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

vuurneon schreef:
Is er geen stevige boer in de buurt die ervaring heeft met hengsten of vleeskoeien? Want dan zou ik die even benaderen van goh, zou jij deze pony naar de wei willen brengen?

Goed advies; ik wilde iets soortgelijks zeggen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:38

dit red je nooit alleen, of met wie dan ook erbij, paarden blijven sterker, een verkeerde trap en het is gedaan

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:38

JCDJK schreef:
Ik vind dit echt dieptriest. Als je tijd over hebt, vraag aan die mensen of jij die pony mag verzorgen omdat het nu niet goed met m gaat..

Ik wil na mijn examens de pony misschien wat meer aan mensen gewend laten raken en dan mijn buurjongen leren dat hij er niet bang voor hoeft te zijn en ik hoop dat hij dan dikke maatjes wordt met de pony en dat de pony de aandacht krijgt die hij verdient, ik kan mijn zomervakantie hier aan besteden maar ik ga daarna ook naar het hbo en heb het druk zat met mijn eigen paard en school dan.

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:39

ElineCath schreef:
dit red je nooit alleen, of met wie dan ook erbij, paarden blijven sterker, een verkeerde trap en het is gedaan

beetje offtopic
maar ik wou een keer op mijn friesje stappen en we hingen er echt met 4 man aan!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:39

Merlesophie schreef:
een soort weggetje naar het weiland leiden met hekken?

dit dus en dan met stroomdraad! succes! goed dat je iets voor de pony wil doen...maar wees voorzichtig..

een fjord kan gewoon buiten blijven, zou m dus in het weiland laten. als de eigenaren daar voeren bouwen ze mss nog iets van een band op met de pony?
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 18-03-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:39

Shirley schreef:
Shirley schreef:
Nou ja zeg ... als er voor elke pony die momenteel een paar weken binnenstaat de dierenbescherming gebeld moet worden, krijgen die het akelig druk, vrees ik !

Ook niet mijn ding, de mijne komen echt wel dagelijks buiten, maar als ik zo hier en daar lees hoe het toegaat op sommige pensionstallen :x

Annnepannne, waar staat de pony in de buurt ?
Is er geen Bokker die kan helpen misschien ?

in de buurt van breda.

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:40

Amalarab schreef:
Merlesophie schreef:
een soort weggetje naar het weiland leiden met hekken?

dit dus en dan met stroomdraad! succes! goed dat je iets voor de pony wil doen...maar wees voorzichtig..

ze rennen zo door stroomdraad heen (ervaring mee)

ElineCath

ja maar wat nou als de pony zich omdraait, 1 iemand een trap geeft, dan breekt de paniek uit

Legoblokje

Of gewoon 144 bellen en anoniem blijven.
Niemand die erachter komt dat jij dat bent geweest.
Sjongejonge, ik irriteer me eraan dta iemand zo met zn paard om kan gaan.

& Annepanne: helemaal mooi dat je dat gaat doen voor dat paardje!!!

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:41

ElineCath schreef:
ja maar wat nou als de pony zich omdraait, 1 iemand een trap geeft, dan breekt de paniek uit

terug trappen }:) (grapje)
in ieder geval voorzichtig doen!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:42

Anne_GTI schreef:
vuurneon schreef:
Is er geen stevige boer in de buurt die ervaring heeft met hengsten of vleeskoeien? Want dan zou ik die even benaderen van goh, zou jij deze pony naar de wei willen brengen?

Goed advies; ik wilde iets soortgelijks zeggen.

De enige boer uit de buurt die ervaring met paarden en stieren heeft is mijn vader maar die zit nu dus met een arm die hij niet kan gebruiken en een voet die verlamd is waardoor hij snel uit evenwicht raakt. Ik ken nog wel meer boeren maar dat zijn allemaal gewone melkveehouders die ook geen ervaring met paarden hebben en ook niet met vleeskoeien. Mijn opa heeft ook ervaring met hengsten en stieren maar die is al 75 en ook niet zo gezond meer dus die wil ik liever niet vragen om te helpen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:42

Voor degenen die stroomdraad aanraden: dan stormt 'ie z'n stal uit en hangt gelijk vol in het draad. Lijkt me toch niet zo'n goed plan, aangezien hij wel niet heel verstandig zal nadenken als die staldeur na een maand eens opengaat.
Lijkt mij slimmer om er een sterke vent bij te halen die drukke beesten gewend is.
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 18-03-13 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:43

ik neem aan dat als hij al 15 is dat hij het wel gewent is. heb ervaring met verwilderde ponys, het is even veel tijd in steken en er nuchter onder blijven dan krijg je de pony zo te pakken.
en als je het niet vertrouwd misschien een touwtje spannen ? van de ene na de andere stal ?
of gewoon aangeven dat hij gewoon in de wei gezet moet worden.

ik weet natuurlijk niet of de stal aansluit op de weide?

gewoon even kijken wie wat en hoe.

succes ermee

__Leonie

annnepannne schreef:
JCDJK schreef:

Ik wil na mijn examens de pony misschien wat meer aan mensen gewend laten raken en dan mijn buurjongen leren dat hij er niet bang voor hoeft te zijn en ik hoop dat hij dan dikke maatjes wordt met de pony en dat de pony de aandacht krijgt die hij verdient, ik kan mijn zomervakantie hier aan besteden maar ik ga daarna ook naar het hbo en heb het druk zat met mijn eigen paard en school dan.

Waarom zou je daar je tijd nog aan besteden als die mensen er toch niets aan doen.
Ik snap dat je hem buiten wil zetten, maar laat hem daar dan daarna ook gewoon 24/7 staan.

Ik vind het veeeelste gevaarlijk en lijkt mij ook dat er flink misbruik van je gemaakt.

vuurneon

Wat voor advies heeft je vader voor je dan? :) want hij heeft wel de ervaring en de kennis om dit in goede banen te kunnen begeleiden.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:44

de wei is een heel stuk lopen over het erf en langs gebouwen (ook langs een hijskraan en ander bouwgedoe omdat ze een nieuwe schuur aan het bouwen zijn) dus los daar heen gaat niet lukken.