Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cassidy schreef:bello2005 schreef:maar theorie is en blijft anders dan praktijk..
er zijn te veel mensen die zo maar snel een dier aanschaft zonder na te denken..
en achteraf zeuren..
En in wat voor categorie zou je de eigenaren van de hengsten willen scharen die de hengstentopics op Bokt starten?
mnkortleve schreef:Ik zou eerst proberen uit te sluiten of het gaat om echt hengstengedrag of voernijd.
Is er een bepaalde reden dat je hem hengst laat een ruin is vaak toch makkelijker te stallen en bij soortgenoten in de wei te plaatsen?
Geen vooroordeel hoor heb hier ook 2 hengsten, maar zodra ze problemen gaan geven op welk vlak dan ook dan gaan die ballen er gelijk af, voor nu wil ik ze even aanhouden er zitten nl mooi papieren bij.

bello2005 schreef:dom als ze aan iets zijn begonnen waar ze geen verstand van hebben,, dit topic gaat over voernijd, dat het dan een hengst is ja dat is punt 2,,,

Cassidy schreef:bello2005 schreef:dom als ze aan iets zijn begonnen waar ze geen verstand van hebben,, dit topic gaat over voernijd, dat het dan een hengst is ja dat is punt 2,,,
Je beschuldigd mij ervan je dom te noemen, en nu doe je hetzelfde naar TS toe....
Ik denk zomaar dat TS vermoed dat het wel inherent is aan het feit dat het een hengst betreft. Anders had ze de titel van het topic "voernijd" genoemd en geen "hengst". En was ik misschien niet getriggerd om te reageren.
Nogmaals naar TS toe: hengstgedrag kun je uitsluiten door chemisch te castreren. Kost een paar centen, en als je er dan achter komt dat het komt omdat hij hengst is, ben je daar iig zeker van (en een paar honderd Euro armer) en moet je alsnog betalen voor de castratie.
Als je dier geen papieren heeft, niet gekeurd is en niets toevoegd voor de fok, en hij als hengst niet te houden is, bespaar jezelf een hoop ellende en geld en laat meteen castreren. De chemische castratie werkt ook maar een half jaar en soms - al naar gelang hengst - niet afdoende.
Pas als je de hormonen hebt uitgesloten kun je aan de opvoeding werken. Sterker nog, als hormonen meespelen, kan een eventuele correctie juist de trigger zijn voor een aanvaring.
Cassidy schreef:Dan schort er iets aan jullie verhoudingen. Ik kan, tijdens het eten, in de voerbak zitten van al mijn paarden. En als ze dat niet toestaan, dan weet ik dat wel op te lossen. Correcties die ik geef kunnen echter bij een hengst reacties in werking zetten die ik bij een ruin of merrie niet krijg....

Cassidy schreef:Dan schort er iets aan jullie verhoudingen. Ik kan, tijdens het eten, in de voerbak zitten van al mijn paarden. En als ze dat niet toestaan, dan weet ik dat wel op te lossen. Correcties die ik geef kunnen echter bij een hengst reacties in werking zetten die ik bij een ruin of merrie niet krijg....

Cassidy schreef:Voor mij een reden om daar aan te gaan werken....en zo is iedereen anders in wat hij van paardlief accepteerd of niet.

sallandval schreef:Cassidy schreef:Voor mij een reden om daar aan te gaan werken....en zo is iedereen anders in wat hij van paardlief accepteerd of niet.
Klopt, zo zou ik geen relatie met mijn paard accepteren waar correcties nodig zijn. Zelf ben ik ook niet zo goed in correcties krijgen; ik heb liever duidelijke aanwijzingen vooraf.
Cassidy schreef:En nog even dit: was het maar zo makkelijk dat je, bij een nieuw aangeschaft paard, op dag 1 van jullie nieuwe relatie samen op zou kunnen noemen wat je wel accepteerd, en op dag 2 de dingen die je niet accepteerd, en dat het vervolgens niet meer zou gebeuren dat het dier grenzen gaat verkennen. Dan zou het opleiden, beleren, houden van paarden wel heel erg makkelijk zijn.
Het is inherent aan paarden dat, ook al denk je van tevoren duidelijk te hebben gemaakt waar de grenzen liggen (en hoe had je dat dan willen doen, schriftelijk in viervoud?) dat ze grenzen gaan proberen te verleggen. En iedere keer dat je dat niet toestaat, is in principe al een correctie. Dus definieer jouw interpretatie van "correctie". Iedere keer dat je het commando geeft "nee", is in principe al een correctie. En hou sterk die uit gaat en moet gaan vallen ligt aan het desbetreffende paard. De een loopt al de bibberen bij het woordje "nee", de ander is nog niet onder de indruk als je serieus hard fysiek inkomt....
bello2005 schreef:ik heb me in 2009 aangemeld, toen vond ik het al een kinderachtig gedoe hier..
iedereen weet het beter, terwijl ik in veel gevallen echt wel gelijk heb.. je word hier niet gerespecteerd..
en tuurlijk iedereen mag op bokt, of je nou een klein kind bent of een 'oma'. maar het feit dat veel volwassenen reageren als een kind snap ik niet.
iedereen heeft zijn eigen mening, en heeft zo zijn eigen ervaringen met veel dingen. maar hier op bokt word dat niet geaccepteerd want iedereen weet het toch beter..
niemand kan tenslotte zeggen dat iemand geen of weinig ervaring heeft, want niemand kent iemand direct goed... op veel bokkers na die elkaar dan al eens ontmoet hebben..
maar ik snap niet dat je je over dit soort dingen nog druk kan maken..
ik kan me op bepaalde dingen ergeren, en dat is onder andere aan mensen die onnodig een hengst castreren. en tuurlijk een hengst blijft groeien, maar nogmaals je kunt er mee omgaan of je kunt het niet.
ik ben absoluut voor als de hengst echt niet meer houdbaar is, maar zo ken ik hier een meisje op bokt, dat dus ABSOLUUT geen ervaring had met hengsten en uberhaupt enige goede ervaring met paarden. had ze zich 2 hengst veulens gekocht,,
dan denk ik .. WAAROM ,,, waarom ergens aan beginnen terwijl je nog niet een verstand er van hebt..
ik heb voor een hengst gekozen omdat ik genoeg ervaring heb kunnen op doen, en het gewoon mijn droom was.
dat ik nou het geluk heb dat hij tot op de dag van vandaag, ondanks hij op zijn 3e jaar al 2 keer gedekt had ( en ik hem dus op die leeftijd had gekocht ) en hij nu 7 is nog steeds zo mak als een lammetje is. ja dat kan inderdaad bij veel anders uitpakken.. maar nogmaals concequent zijn en blijven hoort erbij..
en mensen die daar geen verstand van hebben moeten het laten..
en een merrie vind ik in de meeste gevallen nog erger dan een hengst..
stel dat we nou eens alle hengsten gingen castreren .. dan zou het paard sterven,.,,
bello2005 schreef:lezen en begrijpen is op bokt moeilijk,,
en daarom zeg ik, koop dan bij voorhand een ruin,, die al ruin is..
nee, ik snap jou punt inderdaad niet.. want ik ben zeer tegen castreren als het alleen om eigenbelang is..
en nogmaals,,, iemand die geen verstand heeft van hengsten moet het laten zijn,, en daar dan ook niet na kijken,, en gewoon voor een ruin of merrie gaan ..
maar nja,, zo gaat dat hier op bokt;)
jasz schreef:je zegt heel erg veel, maar je geeft nog steeds geen reden waarom je zo onaardig tegen mensen doet!
leeftijd, meer ervaring, enz. zijn allemaal geen redenen om onaardig te mogen zijn.
Ik heb nooit gezegd dat wat jij zegt onzin is, ik heb ook nooit gezegd dat ik een hengst ga kopen, ik heb ook nooit gezegd dat ik ts aanraad haar paard hengst te laten.
het enige dat ik heb gezegd is dat IK waarschijnlijk een hengst niet zou castreren.
En ik blijf het flauw vinden om telkens om mijn leeftijd terug te komen, ja duuh ik ben jonger, dat was jij hopelijk ook ooit.
dat betekent nog niet dat je me mag beledigen of kleineren, ook niet dat ik niet weet wat ik zeg, geen kennis van paarden heb of achterlijk ben.
Dus, kan je aub stoppen met deze belerende toon?
jasz schreef:uit al je reacties tot nu toe blijkt dat je je wel aangevallen voelt, of je doet in ieder geval wel zo.
Het is nog steeds hetzelfde, je kan er niet tegen dan niet iedereen jou gelijk geeft en gelijk alles doet wat je zegt.
En je zegt steeds weer hetzelfde, ik heb dat allang gelezen, ik snap het zeker ook, toch ben ik nog steeds van mening dat ik een merrie of ruin zou kopen, als ik een hengst zou willen ooit, dan zou ik hem hengst laten.
Jep, dat vind ik echt!
Maar please, kan deze mega lange eindeloos vermoeiende discussie nu stoppen? ts heeft vast niet gevraagd om al dit onaardige en beledigende gedrag...
trouwens, je hebt nog steeds geen reden daarvoor gegeven, ik heb ook niet het idee dat die komt.