Hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:17

Ik zou eerst proberen uit te sluiten of het gaat om echt hengstengedrag of voernijd.
Is er een bepaalde reden dat je hem hengst laat een ruin is vaak toch makkelijker te stallen en bij soortgenoten in de wei te plaatsen?
Geen vooroordeel hoor heb hier ook 2 hengsten, maar zodra ze problemen gaan geven op welk vlak dan ook dan gaan die ballen er gelijk af, voor nu wil ik ze even aanhouden er zitten nl mooi papieren bij.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:22

Cassidy schreef:
bello2005 schreef:
maar theorie is en blijft anders dan praktijk..

er zijn te veel mensen die zo maar snel een dier aanschaft zonder na te denken..
en achteraf zeuren..

En in wat voor categorie zou je de eigenaren van de hengsten willen scharen die de hengstentopics op Bokt starten?

dom als ze aan iets zijn begonnen waar ze geen verstand van hebben,, dit topic gaat over voernijd, dat het dan een hengst is ja dat is punt 2,,,

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:24

mnkortleve schreef:
Ik zou eerst proberen uit te sluiten of het gaat om echt hengstengedrag of voernijd.
Is er een bepaalde reden dat je hem hengst laat een ruin is vaak toch makkelijker te stallen en bij soortgenoten in de wei te plaatsen?
Geen vooroordeel hoor heb hier ook 2 hengsten, maar zodra ze problemen gaan geven op welk vlak dan ook dan gaan die ballen er gelijk af, voor nu wil ik ze even aanhouden er zitten nl mooi papieren bij.

daar geef ik je gelijk in,,, want veel mensen schrikt het af een hengts,,, mijn hengst kan samen staan met andere hengsten en ruinen,,
maar dat is iets wat je moet inschatten van je eigen hengst,, en uitproberen natuurlijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:31

bello2005 schreef:
dom als ze aan iets zijn begonnen waar ze geen verstand van hebben,, dit topic gaat over voernijd, dat het dan een hengst is ja dat is punt 2,,,

Je beschuldigd mij ervan je dom te noemen, en nu doe je hetzelfde naar TS toe....

Ik denk zomaar dat TS vermoed dat het wel inherent is aan het feit dat het een hengst betreft. Anders had ze de titel van het topic "voernijd" genoemd en geen "hengst". En was ik misschien niet getriggerd om te reageren.

Nogmaals naar TS toe: hengstgedrag kun je uitsluiten door chemisch te castreren. Kost een paar centen, en als je er dan achter komt dat het komt omdat hij hengst is, ben je daar iig zeker van (en een paar honderd Euro armer) en moet je alsnog betalen voor de castratie.
Als je dier geen papieren heeft, niet gekeurd is en niets toevoegd voor de fok, en hij als hengst niet te houden is, bespaar jezelf een hoop ellende en geld en laat meteen castreren. De chemische castratie werkt ook maar een half jaar en soms - al naar gelang hengst - niet afdoende.
Pas als je de hormonen hebt uitgesloten kun je aan de opvoeding werken. Sterker nog, als hormonen meespelen, kan een eventuele correctie juist de trigger zijn voor een aanvaring.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:32

als ik de vraag van TS zo lees vraagt ze: lost castratie de voernijd van mijn hengst op. Het antwoord is; nee.

Mijn merrie is ook een tang als ze aan het eten is. Ze zal niets doen als ze haar eten krijgt, maar als ze het eenmaal heeft... blijf dan maar uit de buurt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:33

Dan schort er iets aan jullie verhoudingen. Ik kan, tijdens het eten, in de voerbak zitten van al mijn paarden. En als ze dat niet toestaan, dan weet ik dat wel op te lossen. Correcties die ik geef kunnen echter bij een hengst reacties in werking zetten die ik bij een ruin of merrie niet krijg....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:36

Cassidy schreef:
bello2005 schreef:

Je beschuldigd mij ervan je dom te noemen, en nu doe je hetzelfde naar TS toe....

Ik denk zomaar dat TS vermoed dat het wel inherent is aan het feit dat het een hengst betreft. Anders had ze de titel van het topic "voernijd" genoemd en geen "hengst". En was ik misschien niet getriggerd om te reageren.

Nogmaals naar TS toe: hengstgedrag kun je uitsluiten door chemisch te castreren. Kost een paar centen, en als je er dan achter komt dat het komt omdat hij hengst is, ben je daar iig zeker van (en een paar honderd Euro armer) en moet je alsnog betalen voor de castratie.
Als je dier geen papieren heeft, niet gekeurd is en niets toevoegd voor de fok, en hij als hengst niet te houden is, bespaar jezelf een hoop ellende en geld en laat meteen castreren. De chemische castratie werkt ook maar een half jaar en soms - al naar gelang hengst - niet afdoende.
Pas als je de hormonen hebt uitgesloten kun je aan de opvoeding werken. Sterker nog, als hormonen meespelen, kan een eventuele correctie juist de trigger zijn voor een aanvaring.

nee ik beschuldig haar niet als dom,, want zij kan wel met haar hengst om gaan,, maar de stal eigenaar word 'aangevallen' ivm voernijd.. ze vraagt hier het een en ander over,, je leest mijn zinnen verkeerd;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:38

Cassidy schreef:
Dan schort er iets aan jullie verhoudingen. Ik kan, tijdens het eten, in de voerbak zitten van al mijn paarden. En als ze dat niet toestaan, dan weet ik dat wel op te lossen. Correcties die ik geef kunnen echter bij een hengst reacties in werking zetten die ik bij een ruin of merrie niet krijg....

mijn hengst heeft ook voernijd, dat accepteer ik,, zoals hij accepteert als ik geirriteerd ben hij mij met rust laat;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:39

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-03-13 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:40

Cassidy schreef:

Ik zei het ook niet tegen mezelf maar tegen anderen; ik kan wel met mijn merrie mee-eten als ik dat wil maar ik zou het een ander (mens of paard) niet aanraden.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:43

daar geef ik je gelijk in.. maar ik accepteer de minder leuke dingen aan mijn pony

Cassidy

Re: Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:44

Voor mij een reden om daar aan te gaan werken....en zo is iedereen anders in wat hij van paardlief accepteerd of niet.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:47

inderdaad

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:47

Cassidy schreef:

Daar ben ik het zeker mee eens ik heb hier verschillende paarden gekocht met verschrikkelijke voernijd, geen van allen toont het meer in mijn bijzijn gewoon een kwestie van opvoeden.
Mijn oudste hengst is gek op biks daar moet een ander paard niet bij in de buurt komen, maar als ik of iemand anders er aan kom of het afpak oid dat is geen probleem, hooi, kuil geen probleem maar die biks vind hij zo mega lekker dat hij het niet wil delen en dat laat hij dan merken door eerst te dreigen en dan te slaan verder valt het wel mee.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:55

Cassidy schreef:
Voor mij een reden om daar aan te gaan werken....en zo is iedereen anders in wat hij van paardlief accepteerd of niet.

Klopt, zo zou ik geen relatie met mijn paard accepteren waar correcties nodig zijn. Zelf ben ik ook niet zo goed in correcties krijgen; ik heb liever duidelijke aanwijzingen vooraf.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:56

Waarom willen mensen perse een hengst, een pitbull of een dikke wagen... allemaal voor het ego.
Iedereen heeft er 1, maar bij de een is die groter dan bij de ander :D
Ik vind dat hengsten uiterlijk ook mooi hoor, maar moet er zelf absoluut geen. Vind het niet leuk op mijn hoede te moeten zijn constant. Want hengsten kunnen nou eenmaal, hoe braaf ook, onvoorspelbaar zijn. Logisch ook al die hormonen. Kijk maar naar mannen, zijn ook blind voor alles wanneer zij zin hebben ;)
Ik vind het juist heel eerlijk om een dier te castreren. Beter de korte pijn!
Want hoe eerlijk is het om te leven met natuurlijke voorplantingsdrift, maar nooit te kunnen dekken?
Lijkt mij erg frustrerend.
En frustratie leidt tot gedragsproblemen dat weet iedereen, niet alleen bij paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:58

En ik ben van mening dat brave paarden niet worden geboren maar worden gemaakt. Maar goed, niet iedereen is blij met een jong dier dat zijn grenzen nog gewezen moet krijgen (of is daar even goed in), en niet iedereen kan paarden corrigeren.

Ieder zijn talent. Maar ga dan niet miepen als iemand die paarden moet corrigeren omdat dingen tezeer uit de hand gelopen zijn, harder in moet grijpen dan initieel nodig was om het probleem te verhelpen dan nodig zou zijn geweest als er meteen ingegrepen was.
Maar dat is idd offtopic. Ook daar genoeg voorbeelden van te vinden. Discussie Gert vd Hof et al.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:40

sallandval schreef:
Cassidy schreef:

Klopt, zo zou ik geen relatie met mijn paard accepteren waar correcties nodig zijn. Zelf ben ik ook niet zo goed in correcties krijgen; ik heb liever duidelijke aanwijzingen vooraf.

En nog even dit: was het maar zo makkelijk dat je, bij een nieuw aangeschaft paard, op dag 1 van jullie nieuwe relatie samen op zou kunnen noemen wat je wel accepteerd, en op dag 2 de dingen die je niet accepteerd, en dat het vervolgens niet meer zou gebeuren dat het dier grenzen gaat verkennen. Dan zou het opleiden, beleren, houden van paarden wel heel erg makkelijk zijn.

Het is inherent aan paarden dat, ook al denk je van tevoren duidelijk te hebben gemaakt waar de grenzen liggen (en hoe had je dat dan willen doen, schriftelijk in viervoud?) dat ze grenzen gaan proberen te verleggen. En iedere keer dat je dat niet toestaat, is in principe al een correctie. Dus definieer jouw interpretatie van "correctie". Iedere keer dat je het commando geeft "nee", is in principe al een correctie. En hou sterk die uit gaat en moet gaan vallen ligt aan het desbetreffende paard. De een loopt al de bibberen bij het woordje "nee", de ander is nog niet onder de indruk als je serieus hard fysiek inkomt....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:14

Cassidy schreef:
En nog even dit: was het maar zo makkelijk dat je, bij een nieuw aangeschaft paard, op dag 1 van jullie nieuwe relatie samen op zou kunnen noemen wat je wel accepteerd, en op dag 2 de dingen die je niet accepteerd, en dat het vervolgens niet meer zou gebeuren dat het dier grenzen gaat verkennen. Dan zou het opleiden, beleren, houden van paarden wel heel erg makkelijk zijn.

Het is inherent aan paarden dat, ook al denk je van tevoren duidelijk te hebben gemaakt waar de grenzen liggen (en hoe had je dat dan willen doen, schriftelijk in viervoud?) dat ze grenzen gaan proberen te verleggen. En iedere keer dat je dat niet toestaat, is in principe al een correctie. Dus definieer jouw interpretatie van "correctie". Iedere keer dat je het commando geeft "nee", is in principe al een correctie. En hou sterk die uit gaat en moet gaan vallen ligt aan het desbetreffende paard. De een loopt al de bibberen bij het woordje "nee", de ander is nog niet onder de indruk als je serieus hard fysiek inkomt....

Zo makkelijk is het toch ook? Ik zeg serieus nooit nee tegen mijn paarden, ook niet tegen de nieuwe hengst op stal. De truuk is voor mij: vooraf precies bedenken wat je wilt en wat er anders zou kunnen gaan. Dat inkaderen (desnoods met hulpmiddelen zoals een extra stroomdraadje oid) en dan duidelijk zijn wat je (wel) wilt. Ik maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste moeilijk. Doet 'ie het alsnog niet dan ga ik bij mezelf na wat ik kan doen om het nog duidelijker te maken en probeer ik het opnieuw. Ik negeer negatief gedrag dus. Werkt voor mij prima. Het kan natuurlijk dat ik toevallig werk met hele makkelijke paarden, maar aangezien er 12 staan (waarvan 5 jonkies die hier geboren zijn) op dit moment denk ik dat niet.

Het probleem met corrigeren is dat je wel aangeeft wat je níet wilt maar dat het alsnog onduidelijk is wat je wel wilt. Ik kies er voor om mijn energie te steken in duidelijk proberen te maken wat ik wel wil. Als een paard daar een paar pogingen voor nodig heeft krijgt hij van mij die ruimte en ga ik hem niet corrigeren voor de inschattingsfouten die hij maakt maar wacht ik tot het 'goed' gaat en bekrachtig ik dat.

Ik heb niets tegen op mensen die paarden wel corrigeren hoor, ieder zijn ding; het past alleen niet bij mij. Ik deed het vroeger wel en hield daar dan altijd een naar gevoel aan over.

Bij de hengst van TS zou ik dus: voer meenemen zodat hij er niet bij kan. Wachten tot het paard rustig is. Dan geven.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:35

Pff... probeer dat maar eens bij een paard wat serieuze heropvoeding nodig heeft, denk dat je dan toch niet aan een paar correcties ontkomt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:05

bello2005 schreef:
ik heb me in 2009 aangemeld, toen vond ik het al een kinderachtig gedoe hier..
iedereen weet het beter, terwijl ik in veel gevallen echt wel gelijk heb.. je word hier niet gerespecteerd..
en tuurlijk iedereen mag op bokt, of je nou een klein kind bent of een 'oma'. maar het feit dat veel volwassenen reageren als een kind snap ik niet.

iedereen heeft zijn eigen mening, en heeft zo zijn eigen ervaringen met veel dingen. maar hier op bokt word dat niet geaccepteerd want iedereen weet het toch beter..

niemand kan tenslotte zeggen dat iemand geen of weinig ervaring heeft, want niemand kent iemand direct goed... op veel bokkers na die elkaar dan al eens ontmoet hebben..

maar ik snap niet dat je je over dit soort dingen nog druk kan maken..
ik kan me op bepaalde dingen ergeren, en dat is onder andere aan mensen die onnodig een hengst castreren. en tuurlijk een hengst blijft groeien, maar nogmaals je kunt er mee omgaan of je kunt het niet.
ik ben absoluut voor als de hengst echt niet meer houdbaar is, maar zo ken ik hier een meisje op bokt, dat dus ABSOLUUT geen ervaring had met hengsten en uberhaupt enige goede ervaring met paarden. had ze zich 2 hengst veulens gekocht,,
dan denk ik .. WAAROM ,,, waarom ergens aan beginnen terwijl je nog niet een verstand er van hebt..

ik heb voor een hengst gekozen omdat ik genoeg ervaring heb kunnen op doen, en het gewoon mijn droom was.
dat ik nou het geluk heb dat hij tot op de dag van vandaag, ondanks hij op zijn 3e jaar al 2 keer gedekt had ( en ik hem dus op die leeftijd had gekocht ) en hij nu 7 is nog steeds zo mak als een lammetje is. ja dat kan inderdaad bij veel anders uitpakken.. maar nogmaals concequent zijn en blijven hoort erbij..
en mensen die daar geen verstand van hebben moeten het laten..
en een merrie vind ik in de meeste gevallen nog erger dan een hengst..

stel dat we nou eens alle hengsten gingen castreren .. dan zou het paard sterven,.,,

HAHAHA wat een "volwassen" zelfinzicht _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:07

bello2005 schreef:
lezen en begrijpen is op bokt moeilijk,,

en daarom zeg ik, koop dan bij voorhand een ruin,, die al ruin is..
nee, ik snap jou punt inderdaad niet.. want ik ben zeer tegen castreren als het alleen om eigenbelang is..

en nogmaals,,, iemand die geen verstand heeft van hengsten moet het laten zijn,, en daar dan ook niet na kijken,, en gewoon voor een ruin of merrie gaan ..

maar nja,, zo gaat dat hier op bokt;)

Jij laat hem toch hengst uit eigen belang?
Of heb je het paard soms gevraagd wat ie wil?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:09

jasz schreef:
je zegt heel erg veel, maar je geeft nog steeds geen reden waarom je zo onaardig tegen mensen doet!
leeftijd, meer ervaring, enz. zijn allemaal geen redenen om onaardig te mogen zijn.
Ik heb nooit gezegd dat wat jij zegt onzin is, ik heb ook nooit gezegd dat ik een hengst ga kopen, ik heb ook nooit gezegd dat ik ts aanraad haar paard hengst te laten.
het enige dat ik heb gezegd is dat IK waarschijnlijk een hengst niet zou castreren.

En ik blijf het flauw vinden om telkens om mijn leeftijd terug te komen, ja duuh ik ben jonger, dat was jij hopelijk ook ooit.
dat betekent nog niet dat je me mag beledigen of kleineren, ook niet dat ik niet weet wat ik zeg, geen kennis van paarden heb of achterlijk ben.
Dus, kan je aub stoppen met deze belerende toon?

het is maar hoe je het opvat? Ik vind de toon van Cassidy helemaal niet onaardig, dus misschien voel jij je iets te snel aangevallen? En dat past idd wel bij een wat jeugdige leeftijd...
OOk als je jong bent heb je recht op een mening, dat is absoluut waar, maar het zou je sieren om respect te hebben voor de levenservaring van een ander.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:17

jasz schreef:
uit al je reacties tot nu toe blijkt dat je je wel aangevallen voelt, of je doet in ieder geval wel zo.
Het is nog steeds hetzelfde, je kan er niet tegen dan niet iedereen jou gelijk geeft en gelijk alles doet wat je zegt.
En je zegt steeds weer hetzelfde, ik heb dat allang gelezen, ik snap het zeker ook, toch ben ik nog steeds van mening dat ik een merrie of ruin zou kopen, als ik een hengst zou willen ooit, dan zou ik hem hengst laten.
Jep, dat vind ik echt!
Maar please, kan deze mega lange eindeloos vermoeiende discussie nu stoppen? ts heeft vast niet gevraagd om al dit onaardige en beledigende gedrag...
trouwens, je hebt nog steeds geen reden daarvoor gegeven ;) , ik heb ook niet het idee dat die komt.

Die mega eindeloze discussie gaat niet stoppen, niet zolang jullie blijven reageren.
Ik voel me niet aangevallen, ook al mocht je dat uit mijn reacties interpreteren, maar dat ligt dan aan jou.
Ik word alleen heel heftig als mensen niet over de rand van hun bord heenkijken of als dingen puur hypothetisch zijn. Ik begrijp van jou dat je nog geen hengst hebt gehad en ik hoop dat je, op het moment dat je dat wel aan gaat schaffen, open blijft staan voor de optie van castreren als het hengst houden van een hengst niet veilig meer is.[/quote]

een pagina trg zeg je dat je je mond ging houden.. maar dat doe je ook niet .. dus jeh[/quote]
Als je de reacties niet interessant vindt kun je beter zelf je mond houden bello2005, en misschien je tijd nuttiger besteden met wat aan je spelfouten te gaan doen ofzo. Begrijp niet helemaal van welke planeet jij komt 8)7
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-03-13 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:23

Ik zou kijken naar het gedrag wat hij vertoond, wat je pensionhouder noemde. Wellicht heeft de pensionhouder gewoon niet voldoende gezag bij jouw paard afgedwongen en is het een speeltje geworden voor je hengst.