paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:52

Mijn paard steigerde als jonkie om alles wat nieuw was. Het was echt een reactie voor iets spannends. Zodra hij dan ervaarde dat het niet eng was en het niet verdween, hield hij ermee op. Denk aan eerste keer poetsen, iets op zijn rug leggen, beschermers om, hoeven uitkrabben, halster omdoen enz enz. Voordeel was dat je met een beetje geduld hem snel iets nieuws had geleerd, je moest alleen opletten waar je ging staan. :+ Nadeel met vastzetten was, dat hij zich telkens los trok. Hij kwam omhoog, ging steigeren, raakte in paniek en trok dan net zolang totdat hij los was. Maar ik wilde uiteraard niet dat dat e beloning zou zijn. En zijn spieren voorin de nek raakte geblesseerd. Niet vast zetten vond ik geen optie, want hij moet het toch leren. Ik heb toen een elastieken halster gebruikt. Effect bij hem was toen: omhoog komen, halster veert wat mee waardoor de paniek van het inene volop druk krijgen wegbleef, toch even wat springen, komt niet los en wordt weer rustig. Zo leerde hij dus dit ongewenste gedrag af. Intussen staat hij gewoon vast aan normale touwen en halsters en ben ik van het probleem af.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 09:25

Rhodos schreef:
Niet meer vastzetten :Y). Mijn paard staat nooit vast geknoopt, behalve in de trailer. Werkt heel prettig, ik kan er makkelijk om heen lopen, geen blessures als ze zich door schrikreacties vol in de touwen werpen.

Als ik alleen ben kan ik dit eventueel ook doen maar als ik op wandeling ga dan moet hij wel vast gebonden staan aan de trailer, dit gaat tot nu toe goed. Maar als er andere paarden in de buurt zijn die hij nog niet zo goed kent dan is hij te niewsgierig in blijft hij dus niet staan.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 09:33

Lianne86 schreef:
Ik doe tegenwoordig ook alles in de stal (daar ben ik toen ook begonnen met vastzetten, daar kan ie minder kanten op (alleen even uitkijken dat ie niet jouw kant op springt en je klem zit, die van mij blijft gelukkig uitkijken voor me, dus dan kon dat)

Niet vastzetten kan ook gewoon hoor, maar ik zit altijd te denken "stel dat ie een keer ergens vast moet staan" geen idee waarom eigenlijk :+ Het is gewoon makkelijk als ze het kunnen.

Ik heb geen stal waarin ik hem kan vastbinden, alles gebeurd buiten aan een paal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:56

Cassidy dank... dit topic ging zo de verkeerde kant op oa door opvoedkundige opmerkingen |o

Manipuleren en lesjes leren brrrr.
Dier is gewoon heel bang geweest, associeert dat nu met elkaar en voila een probleem.
En zoiets los je op met rust en vertrouwen. Dier leren dat vaststaan over het algemeen niet eng is.
Een zweep leert hem alleen het tegenovergestelde. ( dat het wellicht zou kunnen werken is omdat in plaats van Fight of flight hij in het freeze stadium gaat zitten ... als ik maar heel stil blijf staan gebeurd er niets ......)

chendo26

Re: paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:07

Persoonlijk zou ik het ook oplossen met druk, druk is niet trekken maar dezelfde spanning houden tot het paard zelf de druk wegneemt door al is het maar een pasje te zetten, dit kan je aan de hand oefenen waardoor je het niet meteen met vastzetten probeerd, op het moment dat het paard het begrijpt ga je een stapje verder door het te probereb met een touw van ongeveer 3.50 meter door een ring te halen jij staat met het uiteinde van het touw een stuk bij hem vandaan, op het moment dat hij naar achteren gaat geef je weer druk, door de positieve ervaring aan de hand zal hij reageren door naar voren te komen, praat tegen hem en stel hem gerust, en iedere keer dat hij ook maar een minuscule stapje voorwaarts zet belonen met je stem of een stukje appel of wat dan ook, het moet een positieve ervaring worden, dus helemaal opnieuw beginnen en geduld , ik ben het met Amable eens het is een goede manier zonder allerlei fratsen maar je moet geduld hebben en doorzettingsvermogen dan kom je er echt wel.

Sukses

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:09

Mijn twee criollo's kunnen gelukkig veilig vastgebonden staan zonder fratsen. Dit is handig, want ik neem ze wel eens allebei mee als ik alleen ben. Dan kan ik de één poetsen en zadelen, terwijl de ander geduldig wacht. Van de safeclip en tie ring had ik nog nooit gehoord, maar ik denk er sterk over om ook zoiets te gaan gebruiken, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Bovendien heeft mijn vriend net een nieuw paard die hij tot nu toe op het erf los staand poetst en zadelt. Over enkele weken zullen we ook wel eens met de trailer richting het bos gaan, dan lijkt het mij veiliger als hij hem vast kan zetten. Dat is toch een vreemde omgeving en als hij dan de benen neemt..... Thuis kan hij in dat geval het erf niet af. Dus ook voor zijn paard, die het allemaal nog wat moet leren, lijkt mij zo'n safeclip een goede, veilige oplossing.

Verder ben ik het ermee eens om je paard geduld te trainen door af en toe hem/haar voor langere tijd vast te zetten. Uiteraard pas dit gaan doen als je paard al netjes kan vaststaan. Op langere ritten maken we wel eens pauze en dan is het prettig als je paard ook rustig kan staan vastgebonden. Heel vaak merk ik dan dat ze lekker gaan staan soezen, dus het vaststaan is niet stressvol voor ze.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:20

mijn merrie had ook vaak problemen met vast staan. na een tijdje kwam ik erachter dat ze gestressed word als er om haar heen paarden aankomen of vertrekken. ik heb veel met haar geoefend! touw door de ring en dan vasthouden. wilde ze zich lostrekken? dan gaf ik mee en pakte direct weer terug. nu doet ze het vrijwel nooit meer. maar als ik het aanvoel laat ik haar gewoon los staan, want dat heeft ze nu heel goed geleerd. sommige zeggen dat je een koehalster moet gebruiken of wat dan ook. maar inderdaad, niet zo goed voor de wervels van je paard als hij aan zn hoofd hangt. en daarnaast, mijn paard was ook daadwerkelijk ik paniek, ze stopte niet voordat ze los was. ze heeft hierbij al een ring uit de muur, een paal uit de grond en een heleboel halsters en touwen naar de knoppen geholpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:49

MariekeB schreef:
Dier is gewoon heel bang geweest, associeert dat nu met elkaar en voila een probleem.
En zoiets los je op met rust en vertrouwen. Dier leren dat vaststaan over het algemeen niet eng is.
Een zweep leert hem alleen het tegenovergestelde. ( dat het wellicht zou kunnen werken is omdat in plaats van Fight of flight hij in het freeze stadium gaat zitten ... als ik maar heel stil blijf staan gebeurd er niets ......)

Doel je nu op Cassidy's reactie richting mij?
Ik heb nergens gezegd dat er een zweep over moet, ik heb alleen gezegd dat hij opgevoed moet worden.
Een paard wat juist gecorrigeerd wordt is je juist dankbaar omdat ie eindelijk weet hoe hij correct op de situatie moet reageren.
Rust en vertrouwen krijgen ze niet door eindeloos aan te rommelen maar door duidelijkheid, dit is wat er verwacht wordt, dit zijn de consequentie's en je wordt beloond bij goed gedrag.
Amable was de eerste die een zweep adviseerde, misschien doel je op haar reactie?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:36

chendo26 schreef:
Persoonlijk zou ik het ook oplossen met druk, druk is niet trekken maar dezelfde spanning houden tot het paard zelf de druk wegneemt door al is het maar een pasje te zetten, dit kan je aan de hand oefenen waardoor je het niet meteen met vastzetten probeerd, op het moment dat het paard het begrijpt ga je een stapje verder door het te probereb met een touw van ongeveer 3.50 meter door een ring te halen jij staat met het uiteinde van het touw een stuk bij hem vandaan, op het moment dat hij naar achteren gaat geef je weer druk, door de positieve ervaring aan de hand zal hij reageren door naar voren te komen, praat tegen hem en stel hem gerust, en iedere keer dat hij ook maar een minuscule stapje voorwaarts zet belonen met je stem of een stukje appel of wat dan ook, het moet een positieve ervaring worden, dus helemaal opnieuw beginnen en geduld , ik ben het met Amable eens het is een goede manier zonder allerlei fratsen maar je moet geduld hebben en doorzettingsvermogen dan kom je er echt wel.

Sukses

Zoals eerder vermeld kan hij aan de hand met mij in de piste wel stil staan, enkel die dag liep het helemaal verkeerd. Nadat het die dag zo erg was zijn we op wandeling gegaan, eerst was hij nog nerveus en ik ook maar toen we beiden kalmeerden kon hij gewoon naast mij lopen met losse teugel. Daarna ook met los touw naar de weide gestapt, zelfs even gestopt op de hoek om te kijken of er auto's kwamen aangereden. Hij deed geen stap verkeerd. Aan de trailer heeft hij nog nooit dom gedaan, soms ook niet als hij aan een paal vast gebonden staat.

Mijn opa denkt ook omdat het is dat hij zijn buur in de verte kan zien. Deze is namelijk een heel heel erg nerveus paard en schrikt van alles. Als hij de weide met mij verlaat is het hek dan ook van de dam voor haar. Ze crosst de hele tijd heen en weer en hinnikt enorm. Zou dit ook invloed kunnen hebben op hem als hij vast gebonden staat. Hij kan haar namelijk om 2 van de 3 plekken zien als hij vast gebonden staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:00

anneliesdj schreef:
Waar slaat dat nu weer op?
Jij hebt het hele topic alleen nog maar over die ring en wilt niets anders horen en dan vind je mij kortzichtig?
Je moet beter gaan lezen Cassidy.

Bij het trainen van paarden staat en valt alles met de correcte tools. Een chirurg kan geen goede cosmetische operatie uitvoeren met een slagersmes. Zonder iemand tekort te doen: zelfs zonder voorbelast te zijn met enige kennis van zaken, en een niet ideaal timingsvermogen is in mijn ogen de ring/clip de beste tool om dit probleem op te lossen omdat het paard zelf voor de timing zorgt. Meer heb je niet nodig. Geen vastzetelastiek (levensgevaarlijk, bij een hangend paard kan ook dat knappen en dan heb je een paard dat achterover klapt met alle mogelijke rug en nekletstels als gevolg) geen zwepen, bezems of andere gadgets. Combineer dit met grondwerk om het zelfvertrouwen van het paard op te vijzelen, ga het paard ook met opzet even uit de kudde halen en leren dat hij even alleen kan zijn, en het probleem is opgelost.

Wil je niet aan die ring/clip? Mij best hoor, probleem is misschien wel anders op te lossen, maar imo is dit de snelste en veiligste manier. Met 5 minuten opgelost. Wat ook bewezen wordt in de filmpjes die ik heb geplaatst. Heb je meer tijd om je paard nog andere dingen bij te brengen....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:48

Ik heb niet gezegd dat ik niet aan de ring of clip wil, dat kan best een goede oplossing zijn in veel situatie's.
Heb ik toch ook al tegen ts gezegd? Alleen zal de ring haar niet van andere opvoedkundige problemen afhelpen, dat moet ze zelf doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:43

Grondwerk gaat ts helpen met de andere opvoedkundige problemen. Maar aangezien ts dit topic is gestart met een steigerend/hangend paard als het wordt vastgezet, zou het oplossen van het probleem een startpunt kunnen zijn. Verder kijk ik op dit moment niet. Ben via PB te bereiken mochten er meer vragen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:04

Dat kan ook een vorm van symtoombestrijding zijn.
Hoe vaak zie je geen mensen klagen dat het paard vervelend is met rijden, vervolgens kom je daar kijken en blijkt het paard in de omgang ook oervervelend te zijn. Vervolgens ga je aan het werk aan de hand, zet de verhoudingen recht en vervolgens wil je onder het zadel bezig en blijkt daar helemaal geen probleem meer te zijn...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:09

Meeste problemen zijn vanaf de grond op te lossen. Maar dat moet iemand aan degenen die problemen hebben in het zadel of in de omgang met het paard vertellen. En zo lang als grondwerk wordt verward met een beetje longeren, leren mee te lopen en al dan niet vast te kunnen staan en voetjes te geven, of eventueel VD kunstjes te doen, dring je nog niet tot de mensen door.

Idd, grondwerk is de basis. Maar dan, definieer grondwerk....en als je 10 mensen naar die definitie vraagt, heb je kans op 10 verschillende antwoorden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:13

Een beetje longeren, meelopen, voetjes geven en vast staan kan voldoende zijn als het maar goed gebeurt.
Van de paarden die ik nu heb gezien, die een probleem hadden onder het zadel (daar krijg ik ze dan voor) was er niet één die zich keurig gedroeg in omgang. En andersom; allemaal gedroegen ze zich stukken beter onder het zadel nadat de verhoudingen aan de hand duidelijk waren.
Het is toch ook niet gek dat een paard zich niet laat rijden als je aan de hand al geen gezag uitstraalt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:20

En toch zie je ook vaak dat er op het moment dat paard onder zadel is, er geen problemen zijn, en als je er naast staat de problemen pas beginnen.

Imo een teken dat er in de basis van opvoeding, al dan niet door eigenaar gedaan, zaken zijn overgeslagen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 20:24

anneliesdj schreef:
Dat kan ook een vorm van symtoombestrijding zijn.
Hoe vaak zie je geen mensen klagen dat het paard vervelend is met rijden, vervolgens kom je daar kijken en blijkt het paard in de omgang ook oervervelend te zijn. Vervolgens ga je aan het werk aan de hand, zet de verhoudingen recht en vervolgens wil je onder het zadel bezig en blijkt daar helemaal geen probleem meer te zijn...

Ik mag verder echt niet klagen over de omgang met mijn paard, loopt netjes mee lang straat, als ik eten in de emmer gooi blijft hij ook wachten hij weet dat hij zich niet mag opdringen. Zelfs als hij staat te eten mag ik friemelen aan hem, voetjes vragen, in zijn bak zitten. Doet allemaal niks, komt in de wei netjes naar mij ook al ziet hij dat ik het halster vast heb. Komt netjes mee uit de wei ook al staat zijn buur dom te doen, te crossen en te hinniken. Bij het rijden is hij heel makkelijk en rustig, gewellig om te werken. Dus buiten dat vast gebonden staan, heb ik een echt fraai paardje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:27

Dan weet je waar je aan moet werken. Hou het veilig, schaf een ring aan (of maak hem zelf) en werk met goed touwhalster. Paardlief moet merken dan hangen niet grappig is. Een touwhalster heeft net dat beetje meer impact....maar hou het veilig en werk met ring, en geef hem de ruimte om weg te komen....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:29

Cassidy schreef:
En toch zie je ook vaak dat er op het moment dat paard onder zadel is, er geen problemen zijn, en als je er naast staat de problemen pas beginnen.

Imo een teken dat er in de basis van opvoeding, al dan niet door eigenaar gedaan, zaken zijn overgeslagen.

Dat zie ik ook wel geregeld idd, maar áls er een probleem onder het zadel is, zit het in de normale omgang vaak ook niet goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:53

Nu moeten we uitgaan wat ts zegt maar op grond van de beschrijving is ze blij met wat ze onder het zadel krijgt (of dat een gentlemens agreement is tussen paard en ruiter of echt een degelijke opleiding onder het zadel kunnen we van hier uit niet beoordelen): iig is wat meer aandacht voor grondwerk hier wel op zijn plaats.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:08

@cassidy zou je zo'n clip of ring ook voor het vastzetten in een trailer kunnen gebruiken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:24

In een trailer kan een paard niet wegkomen. Het aanleren van vaststaan zou ik daarom niet in de trailer doen, maar op een plek waar het paard een paar meter weg kan lopen.
Voor de rest zou ik hem daarna overal met die clip of ring vastzetten. Dus ja, ook in de trailer.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:28

ik zet mijn paard nooit vast. ze kan er niet tegen als ze het gevoel heeft niet weg te kunnen. Ik wikkel het touw een paar keer rond bv de tralies. zij kan niet zien dat ik er geen knoop in doe, toch?!
Ook bij de hoefsmid raakt ze in paniek als de hoefsmid haar te vast klemt. Een hoefsmid die haar wat losser laat geeft helemaal geen probleem...

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:39

Ik zou eerst eens even met hem aan de gang gaan door hem minder bang te maken voor geluiden ed.
Je paard is duidelijk erg geschrokken en nu zal elk ditje en datje een grote tijger zijn wat hem komt opeten.
Het paard is aan het vertrouwen op zijn angsten ipv op jou, ik zou dat proberen recht te zetten. Al probeer je het maar.
Paraplu's, vlaggetjes, knallen, ed ed als je ziet dat je paard er geen angsten meer voor heeft, dan is de reden om te stijgeren hiervoor dus niet nodig.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 16:39

Charityyy schreef:
Ik zou eerst eens even met hem aan de gang gaan door hem minder bang te maken voor geluiden ed.
Je paard is duidelijk erg geschrokken en nu zal elk ditje en datje een grote tijger zijn wat hem komt opeten.
Het paard is aan het vertrouwen op zijn angsten ipv op jou, ik zou dat proberen recht te zetten. Al probeer je het maar.
Paraplu's, vlaggetjes, knallen, ed ed als je ziet dat je paard er geen angsten meer voor heeft, dan is de reden om te stijgeren hiervoor dus niet nodig.

Dit was ik al van plan gisteren nog wat leidoefeningen oefeningen gedaan en los gelongeerd. Als ik op de weg wandel kijkt hij wel heel erg naar mij als er iets spannends is qua geluid maar hij loopt nooit weg. Hij schrikt wel maar dan stel ik hem gerust en laat hij direct weer zijn hoofd zakken. Ik dacht eventueel om eerst hiermee aan de slag te gaan in de piste en dan uit te breiden naar de mogelijke plaats waar ik hem zou vast binden. Zou dit een goed idee zijn?