chendo26 schreef:Persoonlijk zou ik het ook oplossen met druk, druk is niet trekken maar dezelfde spanning houden tot het paard zelf de druk wegneemt door al is het maar een pasje te zetten, dit kan je aan de hand oefenen waardoor je het niet meteen met vastzetten probeerd, op het moment dat het paard het begrijpt ga je een stapje verder door het te probereb met een touw van ongeveer 3.50 meter door een ring te halen jij staat met het uiteinde van het touw een stuk bij hem vandaan, op het moment dat hij naar achteren gaat geef je weer druk, door de positieve ervaring aan de hand zal hij reageren door naar voren te komen, praat tegen hem en stel hem gerust, en iedere keer dat hij ook maar een minuscule stapje voorwaarts zet belonen met je stem of een stukje appel of wat dan ook, het moet een positieve ervaring worden, dus helemaal opnieuw beginnen en geduld , ik ben het met Amable eens het is een goede manier zonder allerlei fratsen maar je moet geduld hebben en doorzettingsvermogen dan kom je er echt wel.
Sukses
Zoals eerder vermeld kan hij aan de hand met mij in de piste wel stil staan, enkel die dag liep het helemaal verkeerd. Nadat het die dag zo erg was zijn we op wandeling gegaan, eerst was hij nog nerveus en ik ook maar toen we beiden kalmeerden kon hij gewoon naast mij lopen met losse teugel. Daarna ook met los touw naar de weide gestapt, zelfs even gestopt op de hoek om te kijken of er auto's kwamen aangereden. Hij deed geen stap verkeerd. Aan de trailer heeft hij nog nooit dom gedaan, soms ook niet als hij aan een paal vast gebonden staat.
Mijn opa denkt ook omdat het is dat hij zijn buur in de verte kan zien. Deze is namelijk een heel heel erg nerveus paard en schrikt van alles. Als hij de weide met mij verlaat is het hek dan ook van de dam voor haar. Ze crosst de hele tijd heen en weer en hinnikt enorm. Zou dit ook invloed kunnen hebben op hem als hij vast gebonden staat. Hij kan haar namelijk om 2 van de 3 plekken zien als hij vast gebonden staat.