Paard met een trauma.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannevanzijl

Re: Paard met een trauma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:24

Wat een fijn gesprek om te lezen play_coy en broadway. Zo kan het dus ook.
Aangrijpend verhaal trouwens. En respect TS hoe je ermee omgaat. Ik heb in het verleden ook met een getraumatiseerd paard gewerkt en ook al is het zoals je zegt: Er zijn toch zat dingen met zo'n dier waar je je plezier uit haalt. Je moet toch constant alert blijven dat vergt best veel van een mens. Maar ik probeer me dan voor te stellen hoe het voor dat dier moet zijn. En daar kun je een hoop kracht uit putten op de moeilijke momenten.

Anyway petje af en veel succes verder!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 23:25

Sannevanzijl schreef:
Wat een fijn gesprek om te lezen play_coy en broadway. Zo kan het dus ook.
Aangrijpend verhaal trouwens. En respect TS hoe je ermee omgaat. Ik heb in het verleden ook met een getraumatiseerd paard gewerkt en ook al is het zoals je zegt: Er zijn toch zat dingen met zo'n dier waar je je plezier uit haalt. Je moet toch constant alert blijven dat vergt best veel van een mens. Maar ik probeer me dan voor te stellen hoe het voor dat dier moet zijn. En daar kun je een hoop kracht uit putten op de moeilijke momenten.

Anyway petje af en veel succes verder!

Ja fijn gesprek he? het kan zo inderdaad ook, en zo heb je ook wat aan een " discussieforum" :) Daarbij, sta ik open voor het meeste commentaar, want anders kan ik beter geen topic openen.
Thanks voor je reactie, er zijn idd veel dingen waar ik plezier uit haal. Het lijkt op dit moment allemaal wel een droom, want meneer gedraagt zich voorbeeldig.

play_coy

Re: Paard met een trauma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 23:33

Nu is me iets heel geks opgevallen, aangezien ik altijd bezig ben met het observeren van de houding van mijn paard, hij begint nu eindelijk te proesten, dat doet hij wel als hij moet hoesten ofzo, maar nu sinds een paar dagen, onder het zadel, en id box ook, nu niet denken dat ik gek ben ofzo hihi..
Maar ik heb echt het gevoel dat het beter gaat.
Gisteren heb ik echt genoten van hem. We hebben ritje gemaakt samen, op de vrijdagochtend, is een soort als zondag ochtend, alles rustig, mooi weertje, kon niet beter.
Na het rijden even losgezet om te rollen, daarna lekker gesopt, voor de verandering even zelf gedaan, moest de shampoo zo ong uit de handen van mn groom trekken, het is dan wel zijn werk, maar ik wil gewoon graag alles zelf doen als ik er ben, en vooral met mijn paard maakt dat verschil. Na het soppen, heb ik hem ad hand meegenomen, terug naar de baan om even te grazen. Het ging zo goed!! Hij was top! Geen stap verkeerd gedaan, heel braaf mee, zonder steigeren en rommelen. Aangezien dat altijd het probleem is, ik kan makkelijk overweg met drukke paarden, en ben niet bang, alleen is hij op zon moment moeilijk te corrigeren, omdat hij dat als aanval ziet. dan sta ik daar maar voor zijn neus te draaien. Dus ik vermijd die situaties. Ik weet echt niet hoe dit allemaal zo komt, hij is aan het veranderen! Net even bij hem langs geweest, en id box rustiger, soms wel beetje happerig, maar ook niet meer zo, ik weet echt niet waar het vandaan komt haha.. Maar het doet me zo goed, het is alsof hij nu alle liefde die ik hem geef en hem gegeven, begint te aanvaarden en ook terug te geven. Mijn verloofde ging met me mee, en ik zie gewoon duidelijk verschil met hoe mijn paard tegen hem is, en hoe lief hij tegen mij is, dat hij later ook zei, dat paard houd van jou .. Dat zeggen veel mensen, omdat hij altijd anders bij me is geweest, maar zo voelde het voor mij niet echt, en nu..tja ik word er helemaal blij van :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:58

Mooi! Denk dat je hem ook niet per se hoeft te corrigeren, vermijd bepaalde situaties en discussies met hem. (al is het maar voor het moment) Met mijn merrie hoefde ik echt niet te gaan rijden, als er iemand in de round-pen met een zweep stond. (met mijn ruin eerst ook niet trouwens, maar die reageerde niet zo achterlijk gevaarlijk, en had op een gegeven moment door dat ik helemaal geen zweep had) Dus dan gaat het even niet gebeuren, so be it. Beland je er toch in, wees dan creatief. Maak dan het gewenste gedrag zo makkelijk/prettig mogelijk (toch altijd een koekie in je zak ;p ) en het ongewenste gedrag onmogelijk/onprettig. En doe inderdaad andere dingen met hem dan aan hem werken, maar gewoon gezellige dingen. Dat hij niet gaat denken; heb je haar weer, die gaat me weer wat wijs maken ofzo. Want dan gaat hij toch aan je aanwezigheid twijfelen, bij voorbaat al, ipv mee te willen werken. En als je corrigeert, neutraal zonder emotie.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:38

Super...tekenen van ontspanning (proesten !) ...jij hebt jouw koers vastgezet, bent meer overtuigd en begrijpt hem al beter...komt voor hem op...geeft bescherming...dat geeft een innerlijke rust...dat krijgt dit paard door netzo als jij dat zelf ook ervaart....haha ,hij zegt dat JIJ verandert bent hoor !
Hij begint ontspanning te krijgen...gaat spanning afvloeien...krijgt respect en geeft respect terug !
Dat voel jij ook ,dus krijg je wederzijdse projectie....
Nu ligt de weg open naar her-op gaan leiden....speels vanuit de basis...als het fijn gaat wat grensverleggend...maar altijd terug naar de basis wat hij fijn vind !