what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:17

Evelijn schreef:
Sociaal contact over een draadje is GEEN contact... als je ziet hoeveel de ruinen van mij en m'n zusje met elkaar klooien en spelen... dan is een draadje tussen twee paarden in niet een vorm van samen buiten staan.

Maar ben benieuwd of hij nu wel buiten komt? Of durft niemand hem meer uit de stal te halen?

Hij komt buiten hoor, heb hem net weer naar binnen gehaald.
Ik en papa durven hem nog uit zijn stal te halen en binnen te zetten dus hij komt elke dag van 9 tot 4 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:22

annnepannne schreef:
Met mensen heeft hij heel de dag door contact, ook met koeien en honden en het paard dat naast hem staat dan, maar daar moet hij niet veel van hebben.

Ik bedoel met 'contac' interactie, niet dat hij er naar kan kijken.
Hij word toch alleen in de wei en uit de wei gehaald? Dus alleen dan heeft hij interactie.
Die van mij heb ik ook een tijd niet kunnen rijden, alleen een knuffel geven en voeren etc dus.. Na een paar weken merkte ik dat onze 'verstandhouding' wat veranderd was. Ze waren brutaler en opdringeriger. Ben met ze aan het werk gegaan aan de hand (bak was een zwembad dusja) en nui zijn ze weer vol repect zoals ze waren. En die van mij zijn dus met 2 en herinneren elkaar er aan wat respect is.... Snap je?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:22

Ik heb niet alles gelezen,maar wat gelijk bij mij op komt is:

- Niet pikken als hij voor je uit rent, hij moet gewoon wachten. Letten op jou en op jou tempo.
Als je hem al half voor je laat lopen is het al te ver.
- Een maatje op de wei om mee te spelen. Een paard zien is imo absoluut niet genoeg
- Als je alleen stappend kan longeren, misschien dat een beetje combineren met werken aan de hand, grondwerk en misschien een beetje vrijheidsdressuur? Gewoon even therapeutisch nadenken. En zo leert hij ook beter te letten op jou.
- Als laatste ik weet niet hóe nat je bak is maar aan een beetje blub gaan ze niet dood :)

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:29

annnepannne schreef:
In de toekomst zal dit wel kunnen, nu staat mijn paard in een stal naast een andere stal die bedoeld is voor koeien als ze gaan kalven, die ruimte hebben we nu dus nog nodig.
We zijn bezig met vergunning voor het bouwen van een nieuwe stal waar dan de koeien die moeten kalveren heen gaan. Tegen die tijd komt er plaats vrij en kan het met wat aanpassingen ook gaan functioneren als paardenstal. We hebben nog wel 3 kleinere stallen waar misschien een shet in zou kunnen staan maar daar staan nu de kalfjes nog in (die worden als de verbouwing voorbij is ook naar de nieuwe stal verplaatst).
Het is de bedoeling dat de nieuwe stal er in een half jaar/ jaar staat. Dus tegen die tijd zullen we er wel aan gaan denken om pensionsstalling aan te gaan bieden. :)

Een kleine schuilstal op de weide is geen mogelijkheid?
Want dan kan je plaats aanbieden voor 2 pony's (2, aangezien jouw paard 's nachts op stal gaat en de pony anders alleen staat in de weide) die continu mogen blijven.
Je paard een jaar lang zonder weidemaatje leunt in mijn ogen eigenlijk naar mishandeling... ;( . Als je een maatje vindt voor hem zal je zelf zien hoezeer je paard zal veranderen.

En aangezien je moeder al schrik heeft van je paard, zou ik snel aan basis grondwerk (= leidoefeningen) beginnen en haar dat ook laten doen. Dan krijgt ze zelf meer vertrouwen en zal je paard haar ook als leider aanvaarden.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:31

@VivaLaVida ohh, ja, nu snap ik het.
Ik ga er proberen mee te beginnen! Alleen nog even opzoeken hoe ik het het beste kan doen enzo.

@Nevergiveup De bak is niet een beetje blub, het is zo erg dat hij sommige stukken ontwijkt en als ik er met mijn laarzen loop zak ik ver weg en moet ik heel veel kracht zetten wil ik mijn been er weer uitkrijgen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:34

Nermal schreef:
annnepannne schreef:
In de toekomst zal dit wel kunnen, nu staat mijn paard in een stal naast een andere stal die bedoeld is voor koeien als ze gaan kalven, die ruimte hebben we nu dus nog nodig.
We zijn bezig met vergunning voor het bouwen van een nieuwe stal waar dan de koeien die moeten kalveren heen gaan. Tegen die tijd komt er plaats vrij en kan het met wat aanpassingen ook gaan functioneren als paardenstal. We hebben nog wel 3 kleinere stallen waar misschien een shet in zou kunnen staan maar daar staan nu de kalfjes nog in (die worden als de verbouwing voorbij is ook naar de nieuwe stal verplaatst).
Het is de bedoeling dat de nieuwe stal er in een half jaar/ jaar staat. Dus tegen die tijd zullen we er wel aan gaan denken om pensionsstalling aan te gaan bieden. :)

Een kleine schuilstal op de weide is geen mogelijkheid?
Want dan kan je plaats aanbieden voor 2 pony's (2, aangezien jouw paard 's nachts op stal gaat en de pony anders alleen staat in de weide) die continu mogen blijven.
Je paard een jaar lang zonder weidemaatje leunt in mijn ogen eigenlijk naar mishandeling... ;( . Als je een maatje vindt voor hem zal je zelf zien hoezeer je paard zal veranderen.

En aangezien je moeder al schrik heeft van je paard, zou ik snel aan basis grondwerk (= leidoefeningen) beginnen en haar dat ook laten doen. Dan krijgt ze zelf meer vertrouwen en zal je paard haar ook als leider aanvaarden.

Daar heb je dus een vergunning voor nodig, ik ga proberen mijn ouders om te praten er een shet bij te nemen en anders misschien toch maar proberen het buurpaard met mijn paard samen te zetten.
grondwerk ga ik ook meer informatie over opzoeken en er mee beginnen.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:41

Zo grappig dit... mensen ts is 17!! woont bij haar ouders en haar ouders bepalen dus ook gewoon wat er gebeurd (tenminste dat neem ik aan en mag ik hopen) Zo te lezen is ts ook geen verwent poppetje die alles maar krijgt, ze moet dus zelf sparen voor een trailer. Ze is 17, gaat naar school en heeft hooguit een bijbaantje en nee dat sparen gaat dus niet zo snel.
Ze mag geen tweede paard, een pension klant is op zich leuk mits je andere mensen op je terrein wil.

Wat ik al eerder zei, een touwhalster heb je voor een 10tje met een lang halstertouw. je hebt bij het er vandoor gaan iets meer te zeggen, skieen ga je vast maar de kans dat je hem houd is meer aanwezig. Als het gevaarlijk word voor jezelf, loslaten! Op het moment dat hij er vandoor wil gaan probeer je hem voor te zijn. een beste ruk aan het touw is een goede waarschuwing. een pasje achterwaarts zou fantastisch zijn.
In het land gaat aan de hand lopen goed, zet hem een keer achterwaarts of probeer wat zijwaarts. vd wil je ook spaanse pas en steigeren zou ik nog even mee wachten maar voor de rest leef je uit. Daag je paard uit om te leren en met jouw bezig te zijn.

Dan hoop ik voor jouw dat het idd gaat vriezen (voor mezelf iets minder :+ mag je de vorst van het noorden ook goed?)

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:44

Joepie, *\o/* concrete plannen! Laat iets weten als het lukt...

Leidoefeningen kan je nu al mee beginnen: stoppen als jij stopt, meelopen schuin achter je, achteruit zetten, hoofd naar beneden vragen. En je ouders hetzelfde laten doen. Eerst in de weide doen en van daaruit vertrekken op het pad richting stal en weer terug. Van zodra je merkt dat hij daar gespannen wordt, zijn aandacht verlegt of ervandoor gaat proberen gaan (je moet hem dus voor zijn!), achteruit zetten of zelfs terugkeren naar de weide. En dat blijven doen totdat je rustig richting stal kan.

Staat hij nog op de weide? Dan zou ik het vandaag al wat proberen, gewoon 10 minuutjes, maar enkel stoppen op een moment dat het goed gaat (= afsluiten met iets positief).

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:51

Ineke Brit ik ben het met je eens, ik zat dat net te pb-en naar TS.
Pasjes achter uit werken vaak echt!
Ik denk ook dat het een domantie probleem is.
Succes TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:59

Tja.. Grondwerk.. Dat is maar een er aan vast geplakte naam, eigenlijk is het gewoon basis "mee laten lopen aan een touw". Soms vergeten paarden even hoe dat moet, en moeten ze er aan herinnerd worden.
Als hij naar voren schiet of harder wil lopen dan jij, een meter of 10 achter uit zetten. Daarna loop je weer naast hem, en ga je ineens stilstaan, hij moet dat dan ook gelijk doen. En zo even een half uurtje oefenen, helpt gegarandeerd..
Succes, 1.70 is niet niks dus snap je moeder wel :)

Edit: wat degene boven mij zegt dus!

Annenas

Re: what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:06

Ik heb hem net uit de wei gehaald en hij liep netjes mee.
Achterwaarts heb ik hem al aangeleerd, dus daar ga ik maar eens gebruik van maken :j
Ik zal als ik weer eens bij de epplejeck kom, ook voor een touwhalster gaan kijken!
En mijn moeder is ook maar 1.55 dus Wox die gaat sneller met haar op de loop dan met mijn vader.
Ik ga eens vragen of ze ook eens wat met Wox wil gaan doen zodat hun band ook verbeterd.

Ik wil nog wel even zeggen dat ik het jammer vind dat ik van meerdere mensen een pb moet krijgen omdat ze niet durven/willen reageren in dit topic omdat er zo'n vreselijke sfeer hangt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:16

Die mensen die pb-en... bevorderen ook niet de sfeer... als je denkt een andere bijdrage hebt... waarom post je dan gewoon niet in het topic? Andere posters hebben hun mening maar als de andere mening alleen via pb gaat... hoe wil je dan de sfeer veranderen?

(Ik begrijp dat dit off-topic is... en je mag er dus best op temmen. Maar ik vind het altijd zo flauw om te roepen dat je de sfeer vreselijk vindt terwijl het alleen maar een getypt topic op een internetforum is... en jezelf gewoon kan posten wat je vind... ja niet iedereen zal het ermee eens zijn... zoveel mensen zoveel meningen... en gelukkig maar!)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:54

Er zijn mensen die bang zijn om afgekat te worden omdat ze een andere mening hebben.
Ik begrijp dan heel goed dat ze liever een pb sturen dan gaan reageren in een topic waar de sfeer verre van gezellig is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:56

Maar het is dan ook niet echt een gezellig onderwerp Annepanne... een paard wat zulk gedrag vertoont is namelijk ook niet gezellig. Ik snap dat het lastig is als je 17 bent om dingen aan te passen je bent afhankelijk van anderen.... maar jij en je ouders hebben wel een verantwoordelijkheid tov het paard.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:58

Vreselijke sfeer?

Kom op zeg, dat valt reuze mee hoor.
Het is ook niet echt een feest onderwerp he.

Fijn dat je wat met de tips gaat doen.

En grondwerk is meer dan 'mee laten lopen aan een touw' Vivalavida :)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:00

Nee dat weet ik ook wel, maar de manier waarop iets gebracht wordt kan bij sommige toch wel op een nettere manier.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:03

Het is getypte tekst... dat komt altijd botter over... als je daar al niet tegen kan dan heb je inderdaad weinig te zoeken op een internet forum. Vind juist dat het herhaaldelijk posten van dat de sfeer zo slecht is op Bokt dat dat juist de sfeer verpest.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:07

Voordat ik dat zei was de sfeer al verpest hoor.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:19

Ik zou heel snel zoeken naar iemand die je de basis van grondwerk goed en aan huis kan uitleggen, aan jou en je moeder. Zelf er wat mee aanprutsen in de blubber geeft alleen maar gevaarlijke situaties. Ik kan je het boek van Emiel Voest iig aanraden. :j
Daarnaast is het al wel gezegd, maar ter herhaling dan maar: een jong paard alleen is te eenzaam en die gaan ondeugden vertonen. zie het als ondeugdelijk stalmanagment, geen ondeugd van je paard. ;)
Een pensionklantje erbij zou nog iets geld opleveren waardoor je kunt sparen voor een trailer?

Maar zorg dat je paard en jij leren om goed en veilig te wandelen, daarna kun je stapsgewijs je paard aan de hand verkeersmak maken, en eventueel met iemand erbij uit de buurt die buitenrijdt?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:55

Hier rijdt haast niemand buiten, ik ken wel iemand die het wel doet, maar dat is meer dan 10 km verderop dus die komt niet even hierheen. Het is nou niet echt een geweldige plek hier om buiten te rijden, allemaal wegen waar iedereen als een gek rijdt.
Het is niet echt een jong paard meer, hij is al 9 jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:03

Waarom kan je eigenlijk geen contact opnemen met die buren met bak (die waar je geen contact mee hebt)?
Dat je er niet in mag longeren kan ik wel begrijpen, maar dan kun je in ieder geval rijden.
Gewoon even de situatie uitleggen en een kleine huur aanbieden.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:08

Het is niet echt een rijbak.
De buren hebben welshpony's voor de fok en gaan daar altijd mee naar Engeland enzo voor shows.
Die bak wordt wel gebruikt om die pony's in de longeren en om ze in los te gooien.
Wij hebben geen contact met hun door een aantal voorvallen, ze zijn ook heel erg op zichzelf.
Ruzie wil ik het niet noemen, maar we liggen elkaar niet echt, de buurvrouw doet in de supermarkt ook altijd alsof ze me niet kent als ik aan de kassa zit.
Toen wij Wox net hadden en we aan het rijden waren gingen ze ook expres toeteren en zachter langs rijden om te kijken of hij er van schrok enz. gewoon om te pesten en dit hebben ze 3 weken achter elkaar gedaan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:12

Wat zie je zelf als oplossing?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:17

Dat weet ik niet, daarom maak ik dit topic.
Maar ik ga denk ik een hengstenketting kopen voor het naar de wei brengen en aan het einde van de week gaat het vriezen dus dan gaan ze beginnen met de bak dus ik kan binnenkort weer gaan longeren en rijden.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:22

Ik snap dat je het niet wist, maar nu zijn er veel dingen geopperd.
Je zou eens kunnen kijken of je een grondwerkjuf kunt vinden?

Het is wel zo dat: hoe harder jij naar middelen grijpt, hoe meer verzet je zult gaan oproepen.