Paard wordt met de dag gevaarlijker...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:34

Juulxx schreef:
Okee maar ik moet wel zeggen tot ik echt een gezelligsheid mens ben..
en het erg leuk vind op mij stal.. de sfeer is dan ook heel goed..
Mijn paard staat 8 maanden 24/7 buiten en die andere 4 maanden 3 uur in de paddock + wat we zelf met haar doen.. zoals ik vanmorge uurtje gewandelt..

en bij particulieren is er nauwlijks iemand..

Er mankeert niets aan je stal hoor.
Laat je niet gek maken. 3 uur per dag naar buiten in de winter vinden de meesten paarden al meer dan genoeg :D
Een paard hoeft echt niet de hele dag door te lopen voordat het zich kan gedragen. Een paard heeft zich gewoon te gedragen, ook al komt het maar 2 minuten per dag buiten zijn box. En dat kan heus! Kwestie van opvoeden.
Het is wel handig om de hoeveelheid krachtvoer aan te passen naar het temperament.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:36

Ik zou haar enkeld op ruwvoer zetten en geen krachtvoer, meer beweging geven buiten of binnen, veel afwisselen. En erg duidelijk je grenzen aan geven.

Juulxx

Re: Paard wordt met de dag gevaarlijker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:52

oke op minder voer zetten..
dit klinkt misschien heel dom hoor..
maar mijn paard gaat invallen als ze geen krachtvoer krijgt..
of moet ik dan meer hooi gaan geven ofzo?
Mijn paard heeft hier nogal snel last van...
zoals je een beetje op deze foto kan zien..
Afbeelding

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:54

Leuk paard om te zien. Niet een tinker zoals ik me voor ogen had smalle bouw

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:55

haha klopt:P ze is alles behalve breed:P

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:57

Hehe denk dat mensen die hier reageerde een heel ander beeld van je tinker hadden. Hooi zit sowieso weinig in zou niet stoppen met krachtvoer.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:58

XD tsja.. dit was in de zomer toen ze 24/7 op het land stond.. en zelfs toen moest ik haar bijvoeren..

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:08

Je heb verschillende soorten voer wat helpt he! Wat jij geeft zorgt voor energie.. Dat helpt dus juist niet, dan word ze enorm druk inderdaad!

Ik raad je aan om maismeel & senioren muesli te gaan proberen! Samen mengen en water eraan toevoegen. Gebruik ik ook bij mijn merrie, die ook snel invalt bij weinig eten. Helpt goed. En af en toe wat knoflook erin is ook heel goed!
En kuilgras kan je best blijven geven hoor.. Dat is juist heel lekker voor je paard :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:09

Iedereen gelijk gaan neuzelen over een andere stal niet genoeg buiten enz enz...
Dat is in die omgeving niet... en die van mij staat ook "maar" 3 uur per dag met vriendjes in het paddock en ik heb echt geen zielig paard en die heeft ook geen energie over want hij kan dat met spelen in de ochtend kwijt.

Ik zou idd overgaan op hooi en minder brok.
En als het helpt even longeren voor t rijden.

Die van mij heeft 1 poging gedaan om de stal uit te denderen toen ik hem net had... hij heeft nog nooit zo snel in een hoek gestaan waar ik hem in had terug geslagen.

Slaan lost niets op maar meningsverschillen doen ze zelf ook niet zachtzinnig uitvechten.

Ik denk dat je wat meer leiderschap moet gaan tonen en inderdaad soms wat overbluffen.

Dan krijgen we alle vragen weer...
Is het zadel goed
Zijn de tanden goed
Is er wel eens een osteo bij geweest...

Denk wel dat je deze vragen zelf kan verzinnen.....

Succes.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 21:34

okee.. kennen jullie niet mensen of ervaringen met naturel horsemanship?
miss tot dat helpt om me paard beter te begrijpe en het paard mij:)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:51

Misschien kan je Nina Varke(n?)visser vragen, Nikip hier op bokt! Succes! :)

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:30

Hai hai,

Ik snap dat je dit idd gevaarlijk en eng gedrag vindt van je paard en dat je het graag wilt veranderen.
Er waren al meerdere reacties die het zeiden maar hierbij nog een keer; voer verminderen! Schakel over op alleen hooi (hooi heeft genoeg cellulose voor een paard om er energie uit te halen, zorg er alleen wel voor dat ze genoeg krijgt en zo liefst mogelijk er constant over kan beschikken) en een mineralenbak voor de broodnodige mineraaltjes.

Alle biks en brok zijn in feite fastfood voor je paard, tenzij je topsport rijdt heeft je paard dit niet nodig.
En zeker koudbloeden hoeven geen biks/brok tenzij ze echt intensief hebben gereden.

Je paard is wel vrolijk zo te zien, oortjes naar voren, maar laat vooral zien dat ze veel energie heeft. Ik hoop dat je haar veel buiten kan zetten. Het bokken met rijden, ook al doet er nu niks meer pijn, is omdat het in haar geest is 'vastgezet' dat een zadel pijn doet; dus bokt ze. Het zal enige tijd en geduld duren eer ze niet meer zal bokken en doorheeft dat het zadel geen pijn meer heeft.

Grondwerk en veel samen wandelen en tijdens de wandelingen heel consequent zijn in je regels; niet dmv slaan, schreeuwen maar door lichte druk en veeeeeel herhaling...Stemverheffen eigenlijk alleen als je echt uit je stekker gaat zodat het ook effect heeft als je dat een keertje doet.

Ik wens je veel succes met je paardje, en hoop dat je binnenkort weer blij en onbezorgd met haar kan rijden en wandelen. :j

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:50

Ik ken iemand die heel goed is met paarden. Ze lost alle problemen zo op, echt onwijs gaaf! Als je haar naam en dergelijke wilt hebben, stuur even een pb naar me!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:27

Ts, jouw paard is de grenzen aan het verkennen en blijkbaar krijgt ze de ruimte om die grenzen te verleggen. Denk niet dat het zozeer met het voer te maken heeft maar meer met de leeftijd.
Mijn paardje (Haflinger) krijgt 3x per dag een kwart biks, altijd al gehad, en was voorheen van de manege.
Hij werd net 7 toen we ermee aan de slag gingen, laat geruind ook nog maar vooral niet opgevoed aan de hand... In het begin heb ik twee keer een flinke aanvaring met hem gehad (en ja toen hij aan de hand steigerde kreeg hij een lel met de zweep en toen hij vervolgens met zijn voorbeen naar me maaide/sloeg heb ik hem een schop tegen zijn borst gegeven), mijn hart bonsde in mijn keel maar ik dacht als hij denkt dat hij mij de baas is heb ik gewoon een ongeleid projectiel van 400 kilo aan de hand en dat is levensgevaarlijk. Met rijden was hij een aantal keer terug op stal gezet als hij er een kind afgebokt had, dus dat had hij ook snel door (manege pony's leren heel snel !) maar sinds mijn dochter door kreeg dat hij niet vervelender werd als ze hem een tik gaf als hij naar beneden dook met zijn neus of van de hoefslag af denderde maar ineens ging luisteren is ook dat geen probleem meer (alleen aan de hand bluft hij haar nog af). Daarnaast zijn die kleine signale voor je paard heel duidelijk, nooit je voorbij lopen, wachten tot hoofdstel/halster af is voor hij de stal in mag lopen of kan gaan eten, enz.
En daar hoef je niet boos voor te doen. Bij mijn paard is nu een 'euh' , rukje aan halstertouw of de vinger omhoog voldoende....
Sorry beetje lang verhaal geworden, maar bedoel dat je maar en of twee keer je plaats hoeft op te eisen, daarna hoef je het alleen te bewaken door kleine signalen af te geven....
Succes !

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:18

Dees schreef:
Roosje maar eens een tijdje op 50% voer.
En elke dag voordat je wat met haar gaat doen, moet Roosje maar even een kwartiertje rennen in een longeerbak.
Zullen we daarna wel zien of Roosje nog zoveel praatjes heeft :D

Je bent in de paardenhouderij een beginner. Roosje heeft dat door. Roosje is stout.

Nee ze is gewoon niet de leider, dus roosje neemt daar dankbaar gebruik van.

Voer is prima, lijkt wel spirit de wilde mustang die je wilt proberen te temmen.

Ik heb niet alles gelezen maar paard meer naar buiten,
en JIJ bent de baas, als jou paard de leiderspositie zelf opneemt is dat omdat jij dat niet bent.
Dat kan geregeld worden, les, begeleiding.
Ook als je paard fris is is de aandacht op jou en blijft je paard gewoon uit je ruimte en netjes naast of achter je.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:37

Ben ik de enige die 3 uur buiten, en dus 21 uur binnen, wel erg weinig vind voor een jong paard?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:38

marietje1000 schreef:
Ben ik de enige die 3 uur buiten, en dus 21 uur binnen, wel erg weinig vind voor een jong paard?

Ik vind het niet kunnen :)

Je kan geen dingen verwachten van je paard, maar hem niet geven wat hij nodig heeft.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:39

dan heb je het topic niet goed door gelezen, er word meerdere keren gezecht dat het paard meer naar buiten moet.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:39

soms kun je niet anders. en dan is 3 uur beter dan niets ,
dan zijn er heel wat zielige paarden .

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 23:11

Ik denk dat jullie vergeten dat ik ook me ding met haar ernaast doe.. zoals rijden , longeren, wandellen enzz

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:35

Alsnog, maar goed, dat is mijn mening. :j

Maare, wat ik zei en nens77, wat denk je daarvan dan. :)

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:11

het is maar 4 maanden hoor.. :j
daarna dag en nacht op het land :o

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:10

Voor jou is het maar 4 maanden dus niet lang, voor een paard is dit toch wel lang hoor.....

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:13

TS, was ze van de zomer nog lief?
Zo ja dan is het voor mij duidelijk
Zomer: 24/7 buiten, dus energie kwijt, dus lekker in dr vel
Winter: 3 uur buiten, energie niet kwijt kunnen, niet lekker in dr vel (wat ze je duidelijk probeert te maken)

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:22

Lijk mij dat je het beste een osteopaat erbij kan halen aangezien je zegt dat het vorige zadel niet gepast heeft.
Bokken etc komt 9 van de 10 keer toch echt voort uit pijn.

En tuurlijk ben ik het er mee eens dat een paard langer dan 3 uur naar buiten moet, maar geloof dat het hier meer te maken heeft met pijn.