Help! Valse pony gekocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 00:50

Electra63 schreef:
TamaradB schreef:
Ik niet, dan had ik op pagina 1 al kunnen rellen. Ik weet ook niet hoe ze het herkend hebben, maar feit is dat het zo is. Ik krijg PB's met haat naar de vorige eigenaar en gelukswensen voor nu. Ik ben er erg van geschrokken maar gezien de feiten die ze geven, gaat het 100% om dezelfde pony!
Als er dus al iemand aan het rellen is, dan ben ik het zeker niet!
Excuses aanvaard! :-)

Dan wens ik jou veel succes met je shet!! Y;(

Dank je wel!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 00:51

Marigold schreef:
Heb je de pony niet toevallig een stuk hoger in het (kracht)voer gezet dan hij gewend was,
en/of hem nu op stal staan waar bij bijvoorbeeld voorheen buiten stond?
Daarbij is hij pas net verhuist en nog niet zo lang gecastreerd
en last but not least, het is winter en daar voelen de pony's zich vaak goed en dus energiek bij.

ik zou het tijd geven en nu niet gelijk al te veel van de pony willen en verwachten, dingen rustiger opbouwen en voorkomen dat je nu fouten maakt doordat hij nog zo onrustig is.

Geen ander voer, staat net zo als voorheen, alleen nu met loopstal erbij. Ne verhuisd en net gecastreerd inderdaad, zal tijd en geduld kosten!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:53

je net een pb gestuurd. eigenlijk doet het er niet toe of de vorige eigenaresse wel of niet eerlijk is geweest, feit is jij zit nu met een onopgevoede shet. ik hoop dat je met alle tips die hier al zijn gegeven je straks toch een leuke shet hebt. denk eraan straffen wanneer je moet straffen en dan verder gaan wanneer het goed gaat, mss dan even niet belonen. paarden onderling belonen elkaar ook niet als dusdanig. er wordt daar ook niet gezegd je komt in mijn ruimte en ik geef je nu een optater en als je dan weg loopt, beloon ik je. nee, ze gaan verder met wat ze daarvoor aan het doen waren. neem dit zeker ook mee. gaat dit goed en is ie een tijd braaf, dan mag je best eens belonen. voorkom foei, braaf, foei, braaf, foei, braaf. zou ikzelf ook tureluurs van worden.

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:39

SaskiaKa schreef:
Kimmloveit schreef:
je kan het best proberen ! heb het in verschillende boeken gelezen, lijkt me niet slecht.
alleen het is makkelijker gezegt dan gedaan, vooral als je pony niet meewerkt of als jij niet de goede lichaamstaal vertoont.

Nee kind, nooit aan een join-up beginnen en zeker niet als je het in een boekje hebt gelezen. Een join-up kan verschrikkelijk verkeerd uitpakken en een paard voor het leven beschadigen.

Gebruik de zoekfunctie op Bokt eens over dit onderwerp.

Nou, sorry hoor. Ik heb het wel bij verschillende paarden gedaan, en dat werkt harstikke goed !
En als ik zeg dat ik het in een boek heb gelezen, bedoel ik dat ik het in de bieb heb opgezocht omdat ik het zelf een keer wou doen, en bij mij werkt het prima !

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:04

alleen ff de 1e pagina doorgelezen maar ..

na 1 dag besluit je de pony wat meer tijd te geven , wel 3 hele dagen
en na 1,5 week zie je het al als een enorm probleem ? ondanks je "ervaring"
vind dat je wel erg snel opgeeft

sorrie maar uh ... iets meer tijd geven die hap
niet verwachten dat een pony binnen 2 weken poes lief gewend is aan een nieuwe omgeving , verzorger etc
dat kan echt wel ff duren .. ennuh buiten ineens uit zijn vaste omgeving
bestaat er nog zoiets als uitproberen

kan rustig paar maanden duren voordat de pony je vertrouwt en gewend is
moet de 1e die binnen 2 weken gewent was nog tegen komen

consequent blijven in je reactie op de pony en niet te lief willen zijn
als die een andere pony zou bijten krijgt die ook lik op stuk en niet een chrooming beurt

gewoon lief doen doet hij "stout" jij gelijk(niet 20 seconden later of boos blijven) duidelijk lik op stuk en weer negeren ,
niet boos blijven

tip voor hangers die het wel weten is aan een elastiek zetten , merken ze dat het geen zin heeft
bij een paard hier die trok zich in 1 ruk los , bleef dan wel staan maar wilde niet vast staan
probeert het nog soms om in 1 ruk los te komen maar merkt dat dat niet werkt en stopt weer
heeft zeker 6 maanden geduurt voor dat het minder werd

geef t gewoon nog ff tijd en blijf consequent

succes :Y)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:12

Ik heb een 18 jarige shet van iemand gekregen die 14 jaar voor de kar gelopen heeft met kar.
De eerste dagen, hartstikke lief. Vreemd denk ik, nieuw huis.
Toen na een paar dagen, me uitproberen.
Niet mee willen lopen, bokken enz.
Ik heb hem een keer een flinke shup onder zijn kontje verkocht en wat denk je.
Hij weet nu dat IK de baas ben, doet alles voor me en is kei lief.
Het verzorgmeisje wat ik hier heb lopen kan er niks mee.
Wilt niet meelopen.
Met longeren na 1 rondje trekt die haar na de stal.
Bij mij haalt die het niet in zijn hoofd omdat te doen. :=
ik denk dat je moet laten zien dat je de baas bent.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:45

Kimmloveit schreef:
Nou, sorry hoor. Ik heb het wel bij verschillende paarden gedaan, en dat werkt harstikke goed !
En als ik zeg dat ik het in een boek heb gelezen, bedoel ik dat ik het in de bieb heb opgezocht omdat ik het zelf een keer wou doen, en bij mij werkt het prima !

:roll:
Toch maar even de zoekfunctie gebruiken. :list:

Als je leest wat het geestelijk met een paard doet/kan doen, dan denk je er de volgende keer misschien wél nog 10x over na voor je het weer eens een paard aandoet. :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:19

Amaris schreef:
Kimmloveit schreef:

:roll:
Toch maar even de zoekfunctie gebruiken. :list:

Als je leest wat het geestelijk met een paard doet/kan doen, dan denk je er de volgende keer misschien wél nog 10x over na voor je het weer eens een paard aandoet. :(:)

Mee eens. Een join-up is iets voor experts. Ik heb verschillende heren die dachten expert te zijn een join-up zien proberen te doen... In het gunstigste geval lukte het gewoon niet en wordt de slechte verstandhouding alleen bevestigd... in het ongunstigste geval volgt er een aanval...

sjanien

Re: Help! Valse pony gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:26

Het is wel fijn dat je nu opheldering over het verleden hebt voor zover mogelijk. Dit verklaart een hoop van zijn gedrag. Nu hopen dat hij met de nodige tijd en oefeningen uiteindelijk een fijne pony zal worden. Aan jouw inzet zal het niet liggen. Je bent bereid om naar tips van anderen te luisteren. Ik wil je heel veel succes wensen en hoop dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:17

Ik geloof best wel dat je een beetje kan paardrijden, en dat je ook al met meerdere paarden/pony's gewerkt hebt, maar dit is een stapje verder dan dat je voordien gewend was.
Jouw reacties zijn niet van die aard dat pony er veel aandacht aan besteed, en dit gaat dus op deze manier niet werken.
Ik stel voor haal er een goede instructeur/trainer bij die jou kan helpen dit probleem op vrij korte tijd weer op orde te krijgen.
Ik ben er echt van overtuigd dat dit echt wel kan, na één training blijft dit paardje braaf staan terwijl ik hem poets, .....
Het is de manier waarop je dingen aanbrengt die belangrijk is, vraag de aandacht bij jou, laat het paard wijken voor druk, voorhand verzetten , achterhand verzetten, ...... vooral ook timing, het net op het juiste moment belonen.
Dit kan echt hoor.

TamaradB schreef:
kellykeuhh schreef:
Hoe reageer je zelf wanneer de pony steigert of bokt? Wat doe je wanneer die bijt?
Wanneer is hij gecastreerd?
Ik vraag dit om eventjes een goed beeld te krijgen :)

Dank je wel voor je reactie! Bij al het negatieve gedrag verhe ik mijn stem en zeg; "EEJ". Zodra hij dan stopt met het negatieve gedrag, ongeacht of dat bokken, steigeren, trappen of hangen is, zeg ik uitgebreid hoe braaf hij is. In de praktijk komt dat neer op "eej, goed zoooooo, ej, goe..., eej, goed z, eeej, g, eej, goed zoooo". Dood- en doodvermoeiend! Ik moet toegeven dat ik hem gisteren een rotsvhop heb verkocht na anderhalf uur proberen om hem te borstelen. Ook zijn reactie daarop was minimaal. Hij reageert zelfs geschokter (op een goede) manier op stemgeluid. Hij is pas een half jaar geleden gecastreerd.

Trouwens, tijdens het uitvoeren van dingen die hij nog niet kent, zoals longeren aan het touw, is ie duidelijk onervaren maar leert hij snel. Eerst kon hij geen fatsoenlijke cirkel lopen, nu loopt hij een keurige volte. Maar tijdens het lopen van die voltes kijkt ie wel chagerijnig en hij mept continu naar me, als ik bijvoorbeeld mijn arm hef, of signalen geef met de zweep (dmv rustge beweging, niet door te slaan).

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:31

Ik heb lang niet alles gelezen, dus excuses als ik met een achterhaal idee afkom. :D Maar zou het kunnen dat de pony zo 'lelijk' doet omdat ie moet luisteren naar jou en dat tot nu toe misschien nog nooit heeft moeten doen ? Paard van een stalgenootje is bij haar best braaf en lief, maar ik geef je op een briefje dat het bij mij koude oorlog zou zijn, omdat ik zou eisen dat het paard bij mij NU moet luisteren en niet wanneer het daar eens zin in heeft. Ben ervan overtuigd dat er heel wat weken zouden over gaan voor dat paard en ik samen door een deur zouden kunnen. :D

Misschien heb jij ook zo'n onopgevoed, verwend nest aan je been ? En ga je idd een hele tijd al je kennis en ervaring uit de kast moeten halen om dat weer de goede kant op te buigen ?

pim196

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:51

nou mense maak er niet zon probleemke van deze pony is messchien wel te lang hengst geweest en dan kan dat lijjden tot hengsten gedrag ook na de castratie

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:37

pim196 schreef:
nou mense maak er niet zon probleemke van deze pony is messchien wel te lang hengst geweest en dan kan dat lijjden tot hengsten gedrag ook na de castratie

Dit is wel wat anders dan hengstengedrag :+

*stille meelezer*

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 11:54

Na weer een aantal keren gefrustreerd te zijn geraakt heb ik contact met de vorige eigenaresse gezocht, die het beestje niet terug wilt. Dierenarts erbij gehaald, toch maar even checken of lichamelijk alles goed zit, maar de dierenarts, een rustige man met natuurlijk overwicht op heel veel moeilijke en of angstige paarden, werd het paddockje uitgemept! Andere dame, holistisch dierenarts, idem! Toen ik mijn nichtje op de arm had en van een afstand stond te kijken naar de paardjes, kwam hij aanrennen en greep haar, gelukkig in de jas. Dit was de druppel! Die bok gaat eruit! Zielig; dat zeker! Ieder dier verdient een kans, maar ik heb niet het geduld, de ambitie enzovoort om van deze psychopaat een fatsoenlijke pony te 'maken'. Ik wil jullie hartelijk bedanken voor alle tips en aandacht.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:02

Goh en waar ga je die psychopatishe pony laten? Enkeltje slager zeker..

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:05

Ik kan alleen maar zeggen; Wat een hoop geld voor een shetterd! :wow:

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:09

Tiffany schreef:

Als hij echt zo idioot is zoals ze schrijft is dat wel de beste en eerlijkste oplossing.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:13

alleen schreeuwen helpt niet dat gaat zo ook niet onderling tussen paarden. die pony kreeg van mijn een onwijze rotschop en daarbij me stem verheffen,
ik denk dat je te zacht bent geweest. maar dat is mijn visie hierop als ik de berichten zo lees. en zo n pony verkoop je zo nooit

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:14

kyrkelover schreef:
Tiffany schreef:

Als hij echt zo idioot is zoals ze schrijft is dat wel de beste en eerlijkste oplossing.

Die reactie was ook niet echt gepast, excuses naar ts.. las alleen haar laatste bericht. Gevalletje meteen typen wat je denkt :o

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:24

Verstandig besluit TS. Het is gewoon eerlijk om de knoop door te hakken. Dit is gewoon niet waar je naar op zoek was. Geval van samenloop van omstandigheden. Het is pech voor pony en eigenaar. Jammer, maar met veel geduld valt er misschien iets van te maken. Dan moet je maar net degene zijn die dat opzoekt. En dat zijn er niet veel.
Er zijn heel veel leuke pony's te koop op het moment. Geen handvol maar een land vol, zeggen ze wel eens.
Alle respect voor je beslissing, hoe moeilijk het soms ook is.

kyrkelover

Ja voor zover ik kan lezen heeft ts het bestr met het diertje voor.
Maar genoeg is genoeg en er moeten geen ongelukken gaan gebeuren.

funnyhorses

Ik denk dat deze pony gewoon nooit goed is opgevoed door een MENS!
Shetjes zijn echte uitprobeerders,ze zullen je testen tot je kookt hahaha
Vaak als je ze wilt corrigeren met boze stem of hand zul je gewoon de volle laag terug krijgen.

In dit geval denk ik dat je juist een hele slimme pony hebt maar met een gedrag van 0.0% dus niet opgevoed om de mens te volgen.
Ik denk dat we hier een heel sensibel,slim ponytje hebben die zelfs met zichzelf geen raad weet als ie het even niet meer snapt.Daarbij zal hij vast de spanning en frustratie van eigenaar voelen en dat werkt ook nog eens lekker averechts.

Ik zou niet opgeven maar voorlopig eerst aan jullie band werken,al is het van achter het hek!Eerst elkaar leren kennen op een laag tempo.
Niet gaan roepen of gillen als hij weer eens wat stouts doet,negeren heb je ze veel harder mee.

Kijk uit met lekkers en snoepies enz. ze zullen je ervoor omver lopen om het te krijgen hoor hihi eerst zo contact leggen.Zorg dat de pony nieuwsgierig naar jou word en niet jij naar hem.
Doe kleine oefeningen,zet hem eens vast voor een paar sec,zonder dat je iets doet,staat ie "normaal" zonder hangen dan meteen los maken en weer vrijheid geven in paddock.
Je zult zien dat ie verbaasd zal reageren,hij zal denken....Waar blijft "de rest"?

Deze pony is geen psychopaatje maar een paardje met te weinig opvoeding en zelfvertrouwen.Alleen jammer dat hij zich zo uit natuurlijk.
Ik zou niet opgeven maar juist heel klein beginnen met kleine dingetjes,vooral NIET voeren,geef hem niks om te verdedigen,hou het eenvoudig!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:31

Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij, ik kan me helemaal vinden in de post van funnyhorses.. Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van wat moet er nog gebeuren voordat hij daadwerkelijk iemand te grazen neemt. Lastige situatie TS. Ik wil je in ieder geval veel succes en sterkte wensen met het maken van de juiste beslissing wat dat dan ook mag zijn..

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 12:40

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga rustig op zoek naar een passende eigenaar, iemand die het geduld en de ambitie heeft om eindeloos grondwerk met deze pony te doen en een goede respectvolle relatie op te bouwen. Ieder dier verdient een passende baas!!!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:45

Jammer, maar een begrijpelijke keuze.
Wat ga je met hem doen?
Als ik je een tip mag geven; Mocht je hem willen doorverkopen, doe het dan alsjeblieft aan iemand waar hij niet weer weg hoeft, no matter what.
Iemand die hem alle tijd geeft om te wennen, die niks van hem verlangt de eerste tijd.
Maar eerlijk gezegd, acht ik de kans heeeeel klein dat je hem kan verkopen, of het moet via dit topic zijn.

Er staan zo veel Shetlanders te koop die wel geestelijk gezond zijn, en zelfs die raak je aan de straatstenen niet kwijt nu.
En mocht het niet lukken, geef hem dan alsjeblieft een spuitje, want weer de handel in gun ik hem niet. :(:)

Edit; Lees net je reactie pas. :)
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 21-01-13 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt