Kan een paard onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freyja98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:54

Junia schreef:
Mmmm... ik bedenk me net dat mijn tinkermerrie eigenlijk een gruwelijke bloedhekel heeft aan Ijslanders, om een onverklaarbare reden. Misschien is ze toch racistischer dan ik dacht...

Vast niet racistisch bedoeld. Die ijslanders sluiten andere paarden gewoon buiten, samen vinden ze het heel gezellig want met elkaar kunnen ze goed praten. Tja en als je buiten gesloten wordt voelt dat ook als een bedreiging, zeker als je paard bent maar ook als mens.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:40

Ik heb het zelf bij de Friezen ook al regelmatig gezien 'in de trant van' dat de meeste Friezen heel snel aan elkaar gewennen. Mijn Fries was veel nieuwsgieriger naar de andere Friezen op stal(en andersom ook) dan de andere paardenrassen. Was me eerder zelf ook nog niet opgevallen, maar een stalgenoot van me zei dat ze het wel al vaker had gezien. Kan toeval zijn natuurlijk.
Misschien omdat ze toch een bepaalde vaste lijn in hun karakter hebben waardoor ze wat gemakkelijker naar elkaar toe trekken ofso..
Het is niet dat mijn paard niet goed contact legt met andere 'rassen', echt totaal niet. want zijn weidemaatje is een duits ras, weet ff niet welk :P, en is zijn grootste vriendje,
maar je merkt wel dat mijn paard meteen naar een andere Fries 'toetrekt' als het ware als die in de buurt is.

freyja98

Re: Kan een paard onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:37

Ik ben er ook van overtuigd dat mijn ijs ook fijn vriendjes zal worden met welk ras dan ook. Paard is altijd beter dan mens, geit, koe , schaap.

JvBfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:12

Geen idee of het kan. Valt wel op dat dezelfde rassen in de wei vaak naar elkaar toetrekken. Misschien zelfde soort omgang met elkaar of karakter? Haflingers staat hier allemaal in groepjes bij elkaar en de Kwpn'ers hebben hun eigen cluppie in dezelfde wei ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:15

mijn oude arabische merrie kon kiezen tussen een IJslander en een andere arabier, zij koos gelijk voor de arabier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:39

Regelmatig gezien in "weekendgroepen" dat de verschillende types naar elkaar toetrekken. Vooral IJsco's discrimineren enorm :j Maar ook witjes bij witjes, stevig bij stevig en groot paard bij groot paard.

Mijn jongedame heeft trouwens wel een enorme voorkeur voor kleingrut, trekt enorm naar shetjes en ook naar de kleine IJsco bij ons op stal. Ze is zelf gewoon een wpn-er die wit wordt.......... Ze zal wel ergens een periode goede ervaringen met kleingrut hebben opgedaan.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 04:43

Mijn haf heeft ook een ontzettende voorkeur voor andere haffen.

Leuk topic, dit, want ik vroeg het me laatst ook al af.

Dunja vindt shetten leuk om naar te kijken, maar als ze in haar wei komen, trapt ze ze er zsm uit.

Ieder paard/pony waar we langskomen buiten, vindt ze leuk, maar van andere haffen wordt ze helemaal 'waaauuw...'. Dan gaat ze echt stilstaan en heel lang geconcentreerd kijken.

Ze staat nu met drie tinkers en dat gaat prima, maar binnenkort gaan we verhuizen en komt ze met haffen in de wei. Tijd van haar leven : )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 04:52

Ik heb wel degelijk meegemaakt dat andere paarden ontzettend bang waren voor een bonte. Tja als ze nog nooit zoiets gezien hebben.... En ik ken ook wel een groep Friezen die altijd bij elkaar staan en andersgekleurde paarden niet in de groep willen hebben. Niet rasgebonden maar ik vermoed eerder kleur-gebonden (kleuren angst, haha)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 05:19

:D Ik weet wel dat mijn bomproof KWPN-er stokstijf stond toen hij voor het eerst een Tinker zag. Hij snapte er helemaal niks van.
Mijn ouwe heks moest niets weten van shetlanders. Die mepte ze met het voorbeen zo plat.
En een paard wat doodbang voor schimmels en trekpaarden was heb ik ook al eens gehad.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 08:53

Grappig topic. Ik vroeg mij het zelfde af over kleur van paarden... Mijn paard is zeer dik bevriend met haar 3 witte buren. Er wordt zelfs over het hek heen gekroeld en ze ligt ook samen met ze terwijl om beurten 1 de wacht houdt. (vreemde is wel: die dieren hebben allen een deken op???)

Aan de andere kant van de wei staan vos- en bruinkleurige paarden als buren en daar kijkt ze niet eens naar???

Toeval? Ik weet het niet. Stiekem vind ik het wel grappig. Overigens zijn de bruin en vosgekleurde paarden wel geïnteresseerd in mijn paard. Het is gewoon niet wederzijds :P

(overigens is die van mij bont :D )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 08:57

Ik denk dat het wel degelijk kan :j

Ik ben veel met mijn fjord op pad en als ik een andere fjord tegen kom, dan reageerd hij daar overduidelijk anders op dan op andere rassen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:00

Elke andere fjord lijkt op zijn moeder natuurlijk! ;)

Het schijnt dat hengsten een voorkeur hebben voor merries met dezelfde kleur als hun moeder was.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:05

Dat ik de eerste keer op clubles kwam met mijn appaloosa, was 1 paard ontzettend bang voor haar

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:45

Ik geloof er heilig in dat soort soort zoekt bij paarden, genoeg voorbeelden van gezien. Vooral wat schimmels en bonten betreft. Op de fokkerij/handelsstal waar ik vroeger rondliep zag je dat ook heel duidelijk in de groepen. Maar 1 schimmel tussen de bruinen => schimmel moest goed haar op de tanden hebben anders was ie geheid de pineut :)) Meerdere witjes samen was meteen een kliek, net als op het schoolplein (groepje wit vs. groepje bruin :D ).

Mijn schimmel zelf trekt overduidelijk naar andere schimmels, en bij gebrek aan andere schimmels zijn "gewoon" KWPN'ers ook prima. In een paddock vol met Friezen waar ze anderhalf jaar gewoond heeft had ze het zwaar, (meer dan) maandelijks de DA erbij omdat ze weer flink gemept was :(:) Buiten in die groep tot nu toe echt nóóit problemen met haar gehad wbt bij andere paarden staan, wat ik er dan ook bij mik :\ Daar was trouwens ook duidelijk vanaf moment 1 de enige andere KWPN-merrie haar vriendin, het duurde veel langer eer er van de Friezen een of 2 haar echt accepteerden.

Op een wedstrijd was er tijdens het losrijden iemand wiens paard bang was van schimmels. En dan ook echt omdraaien-en-wegwezen-bang := Ja, dan heb je dus een groot probleem als ik tegelijkertijd met mijn fris geBiotexte witje moet losrijden :)) Het ging zó ver dat we ieder een helft van het enorme losrijterrein hebben afgesproken, arm paard was helemaal de kluts kwijt. Helaas voor haar moest ze na mij starten en was ring 2 naast ring 1, ze heeft haar eerste proef nagenoeg niet kunnen rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:00

Anne_GTI schreef:
:D Ik weet wel dat mijn bomproof KWPN-er stokstijf stond toen hij voor het eerst een Tinker zag. Hij snapte er helemaal niks van.
Mijn ouwe heks moest niets weten van shetlanders. Die mepte ze met het voorbeen zo plat.
En een paard wat doodbang voor schimmels en trekpaarden was heb ik ook al eens gehad.

_O-

De mijne vindt kleine pony's nog altijd 'raar' :')

Nu ik trouwens nadenk. Mijn vosse e-pony stond met een vosse shetlander. Toen kwam mijn andere vosse e-pony erbij en liet hij de shetlander in de steek :')
Toen ging de andere vosse e-pony weer weg en even later kwam er een draver vosse e-pony bij, liet hij de shetlander weer in de steek. :')

Nu is die draver weg, staat er nu staat er weer een draver bij, maar dit keer een bruinzwarte. Hij moet der niet en blijft dit keer wel vriendjes met de shetlander! _O-

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:03

Hmm ja nu ik er ook eens over nadenk :P Mijn paard ging op de vorige stal heel goed met de kleine bruine pony (ze is zelf een bruine draver) en met het bruine trekpaard. Met de zwarte draver kon ze dan weer totaal niet overweg..

Op deze stal trouwens andersom. Ze was beste maatjes met de vosse pony en moest niks hebben van de bruine. Inmiddels is de vos weg en is ze toch maar vrienden geworden met de bruine :')
Laatst bijgewerkt door mang op 05-01-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:03

ik weet niet of ze rassen kunnen onderscheiden,
maar kende wel een fjord, zodra die waar dan ook een shetlander zag, het liefst rechtsomkeert wou maken, Hoe dat is gekomen geen idee, maar je hoefde met hem niet in de buurt van een shetlander te komen xD

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:31

Ik denk dat het zeker wel kan.

2 voorbeelden:

1. In een kudde van Shire merries, 1 Shire hengst en 1 Fries merrie werd die arme Fries gewoon gediscrimineerd. De hengst moest ook maar 1 keer peer jaar wat van haar hebben en haar veulens lagen ook nooit zo goed in de veulen groep. Best wel sneu. Vervolgens ging ze in een andere groep van; 4 Shires, 1 tinker en 2 Friezen (inclusief haar). De Fries die daar al stond terroriseerde de hele club, maar de andere Fries iets minder. De Tinker kwam erbij, werd ook buitengesloten en trok uiteindelijk heel goed op met de andere buitengesloten Fries.

2. Vandaag zetten wij; 2 Shetlanders (jonge hengst en ruin) en 2 Haflingers (mijn merrie en een ruin van stalgenoot) in een bak. Eerste reactie; Shetlander bij Shetlander ff snuffelen, Haflinger bij Haflinger naar die 2 kleine mormels kijken. (Haflingers stonden er als eerst in). Nadat ze zich realiseerden dat ze elkaar allang kenden gingen ze wel gewoon met z'n allen spelen, maar die eerste reactie is toch wel dat ze elkaar opzoeken. Al denk ik hier dat het om grootte ging. :')

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:27

Tja ik zou zeggen van niet, daarentegen trekt mijn haffie altijd wel het meest naar andere haflingers toe, en mijn vorige shet werd altijd direct vriendjes met andere shets!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:59

Wat een grappig topic!

Ik heb het me ook wel eens afgevraagd.
Mijn KWPN vos heeft duidelijk veel meer interesse in andere vossen dan in andere kleuren en die interesse is wederzijds. Dat zag ik bij mijn vorige paard ook al.

Of ze rassen onderscheiden zou ik niet weten, maar toen we een keer een Shetlander vosje tegenkwamen reageerde hij zo alsof hij niet eens herkende dat het ook een paard was.

Vroeger heb ik een bonte pony gehad. In die tijd zag je nog nauwelijks bonte paarden en toen had ik wel het idee dat ze behoorlijk gediscrimineerd werd. Niet zozeer dat ze de 'underdog' was, maar wel een 'alien'.