"Gebrek aan leiderschap"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:35

zoutenootjes schreef:
Als je paard vertrouwen in jou heeft, dan ben je juist de leider. Je bent te vertrouwen. En dat vergeten mensen nogal eens. Het is inderdaad een modebegrip aan het worden, dat '(gebrek aan) leiderschap'. De verhoudingen moeten gewoon duidelijk zijn. En dan kun je verder. Ook wordt wel vergeten dat paarden soms gewoon nog helemaal niet beleerd zijn. Van niets weten. En dan doen ze het gevraagde ook niet, of ze raken in de war van de signalen die ze krijgen.
Je bent tenslotte aan het werk. En dan heb je duidelijke verhoudingen. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Dat is dat. Daarna kun je gewoon vriendelijk met elkaar omgaan. Dingen leren.

Zo dit is de duudelijke taal waar koper wellicht naar zoekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:37

Ik stel de vraag omdat, naar mijn gevoel, vertrouwen en leiderschap samenhangt. Een paard kan iemand niet vertrouwen die niet weet waar die mee bezig is, of dat vertrouwen blijft niet duren .. Ik ken dan ook geen mensen die alles met hun paard kunnen doen, maar wel omver gelopen worden .. Wel mensen die omver gelopen worden, maar die kunnen dan ook niet alles met hun paard.

Ik heb een bange pony die meer vertrouwen heeft in mij dan in zijn weidemaatje... Zodra ik in de weide ben komt hij naar mij toe, ookal gaat de andere naar de andere kant van de weide. Een tijdje terug was hij in het afgesloten stuk weide geraakt (nog steeds geen idee hoe) terwijl de bovenste draad nog dicht was. Hij kon er dus niet uit (terwijl hij er wel is ingeraakt) en toen ik aan de weide kwam begon hij meteen op mij te roepen. Ik heb de draad open gedaan zodat hij door kon, maar dat durfde hij niet, ookal stond de andere pony aan de andere kant. Ik ben zelf door de opening gelopen (zodat hij kon zien dat het open was) maar ook dat hielp niet. Omdat ik toch wilde kijken of er ergens wat stuk was ben ik gewoon de draad langsgelopen, waarbij hij besloot dat hij mij ging volgen. Ik ben de weide rondgelopen en gewoon in 1 keer naar de uitgang, en toen kwam hij gewoon mee .. Terwijl hij daarvoor echt niet durfde.

Is dit dan enkel vertrouwen? Of straal ik iets uit waardoor hij denkt 'daar moet ik in de buurt blijven, daar is het veilig'?

En mijn andere pony, een zelfverzekerd baasje dat nooit heeft geleerd respect te hebben voor andere paarden en dan ook denkt dat hij over alles en iedereen de baas is ... Ik kan er veel mee (zal niet zeggen alles), anderen die ook eens willen proberen komen bedrogen uit .. Is dit vertrouwen? Of heb ik toch een vorm van leiderschap?

Voor mij hangt het dus samen .. een goede leider zorgt voor vertrouwen in een paard, dat een paard vol vertrouwen doet wat hij/zij van het paard vraagt ... Een goede leider gaat geen krachtmetingen aan, maar kijkt naar zijn/haar paard en maakt op elk moment beslissingen hoe iets gaat worden gevraagd of gedaan. Een goede leider heeft grenzen, maar maakt deze niet met geweld duidelijk, wel door te communiceren zodat het paard het begrijpt. Ik vind dat leiderschap & vertrouwen bij elkaar hoort. Zonder leiderschap geen vertrouwen, en zonder vertrouwen geen leiderschap.

Freya6

Re: "Gebrek aan leiderschap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:47

Super interessante discussie dit, vind ik.

Ik denk dat veel mensen met een eigen paard het misschien vanzelfsprekend vinden om hun paard goed op te voeden, tijd met hun paard door te brengen en te kijken hoe ze kunnen samenwerken.
Niemand wil immers een onwillig paard rijden lijkt mij.

De theorie van de goeroe's helpen wat mij betreft uitstekend als je tegen problemen aanloopt waarvoor je niet de oplossing voor handen hebt. Of niet wilt grijpen naar materiaal wat je probleem 'oplost' (kuch.)

Mijn ervaring is dat veel materiaal (lees martingaals, tiedeman, scherp bit, sporen, zweep etc) wordt ingezet als probleemoplossend terwijl ik denk dat het totaal andersom zou moeten zijn. Dat deze materialen de communicatie moeten dienen.

En daarvoor is wat mij betreft verdiepen in de wereld van het paard en zijn paardentaal essentieel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:00

Koper schreef:
superpony schreef:
Ik denk dat de problemen heel ergens anders liggen

In het hoofd van de mensen, denk ik. Mensen denken te veel. En dat werkt niet bij paarden.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Kan ik volledig in mee gaan. Je moet niet denken maar logisch reageren. In feite op alles.
Dat is ook het "probleem" met parreli, voest en al die andere waarvan ik de naam niet weet ze maken alles zo verdomd moeilijk terwijl de meeste met een beetje nadenken en boeren verstand gebruiken een heel eind komen. Vindt voest op zich wat hebben maar al dat gedoe hier staan, daar staan, dit doen dat doen. Nee je moet naar je paard kijken en daar op reageren als je daar moet je eigenlijk niet bij na moeten denken. Zo zie ik het dan.

En nu ga ik even de andere reacties nog even lezen :P

Zo ben bij gelezen.
Grondwerk, wat zal ik daar een van zeggen. Het is belangrijk eigenlijk alles wat je naast je paard doet belangrijk. Als ik me paard weg zet om te poetsen wil ik gewoon dat ze stilstaat en niet dat ik haar 30 x terug op de plaats moet zetten. En dat moet je leren natuurlijk een paard moet weten waar die aan toe is, duidelijkheid. In feite is dat ook gewoon grondwerk. Grondwerk hoeft ook helemaal niet ingewikkeld te zijn of met allerlei systemen je kan het simpel en duidelijk houden. Dingetjes meenemen die je tegen komt.
Ik doe vaak genoeg met mijn paard gewoon op het erf "werken", werken aan de focus op mij, reageren op mij. Ik ga hard lopen, paard gaat mee, ik stop, paard stopt, dat is heel simpel maar kan zeker wel een meerwaarde hebben dat het paard jouw ziet en jouw volgt, dat ze echt op jouw letten en je echt minimaal moet helpen.
Dus ik vindt het zeker wel de meerwaarde hebben voor een heleboel dingen, dus de focus op jouw, je band met het paard, het paard leren kennen, waar reageert hij op end. Je leert hem ook respect te hebben voor jouw in principe want als het paard achter mij loopt en ik stop wil ik geen paard op me rug hebben en hoort hij als hij te kort staat een paar passen naar achter te gaan.
Nu is het niet zo dat het paard daardoor direct in alles situaties rekening houdt met jouw. Daarom vindt ik het belangrijk om te werken aan het probleem. Om even een simpel voorbeeld te noemen ik zou bv mijn paard 's ochtends buiten gaan zetten maar ze is zo enthousiast dat ze zich zelf los rukt en in volle vaart richting wei gaat. Kan ik natuurlijk 's middag paard uit de wei plukken en gaan werken aan het bovenstaande maar ik geloof niet dat het veel effect ga hebben als jij er niet aan gaat werken als de situatie zich voordoet. In mijn voorbeeld zou ik eerder gaan werken aan het uit de stal gaan dan het grondwerk achteraf. Het probleem dus bij de wortel aanpakken. En niet alleen maar gaan grondwerken zonder dat het betrekking heeft op je probleem.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-12-12 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:03

Vrijwel alle problemen die ik ooit met mijn paardje gehad heb waren het gevolg van een (toen nog onbewust) gebrek aan leiderschap. Als het paard teveel zijn eigen gang gaat, niet luistert en dus 'probleemgedrag' vertoont, is dit omdat degene die hem zou moeten leiden op de één of andere manier niet goed kan overbrengen wat hij/zij bedoelt, zodat het paard zijn eigen plan gaat trekken.

Dus als je meteen in ieder topic begint te roepen dat het een gebrek aan leiderschap is, is de kans vrij groot dat je gelijk hebt. Dat betekent echter niet dat degene die het topic start en vragen heeft, hier vervolgens iets mee kan. Dus dat vind ik inderdaad nogal nutteloos gedrag, leg dan op z'n minst uit wat iemand kan doen om te verbeteren.

En tsja, grondwerk... Grondwerk heeft een beetje een negatieve klank gekregen doordat teveel hippies zich ermee zijn gaan bemoeien. Dat je paard blijft stilstaan als je aan het halstertouw trekt is ook grondwerk, en behoorlijk noodzakelijk als je het mij vraagt. Dus grondwerk is hartstikke belangrijk en dat is het ook altijd al geweest, alleen vind ik dat sommige mensen er helemaal in doorslaan. Ook onder het zadel kun je je paard zónder dwangmiddelen discipline bijbrengen. Daarvoor hoef je echt niet eerst 100x als een penny-meisje achter hem aan te huppelen door de bak om hem kunstjes te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:11

Over dat nadenken .. Sommige mensen denken te weinig na, doen maar wat, doen maar wat ze anderen hebben zien doen want het zal wel goed zijn, doen dingen zonder te weten waarom ze het eigenlijk doen .. Is dat zoveel beter?

Als je paard naar je hapt kan je zonder nadenken hem een mep op zijn neus geven. Velen zullen dit ook doen. Maar je kan ook gaan nadenken waar dat gedrag vandaan komt, en op die manier zorgen dat het niet meer gebeurd, omdat je de voorafgaande signalen leert interpreteren, of de oorzaak vindt en deze kan wegnemen en het gewoon niet meer gebeurd. Je kan nog 100 keer onnadenkend een mep verkopen, maar af en toe beetje nadenken zou ook geen kwaad kunnen ;)

Mbt de goeroes .. Parelli wordt meteen geassocieerd met de 7 games, logisch, want dat is de basis. Maar probleem is heel vaak dat mensen die 7 games als het doel zien. Als die maar goed gedaan worden dan kunnen we goed met ons paard om. Fout dus .. het gaat niet om de games, de game zijn er om andere dingen mogelijk te maken, om te communiceren, om naar je paard te leren kijken, te leren hoe hij/zij op bepaalde dingen reageert. Dat mensen daar vervolgens niks mee doen ligt aan hun ...

En ik geef toe: ik sta heel veel na te denken tegenwoordig .. In het begin is het heel veel nadenken .. alles stapje voor stapje, kijken wat je paard doet, je afvragen waarom je paard dat doet (bang, geen zin, fysiek moeilijk, ... ), en dan daarop kunnen inspelen. Maar naarmate je je alles meer eigen maakt ga je minder denken en meer doen, en dan kom je op het geen Tigra zegt. Sommige mensen hebben dat van nature in hun, maar de meeste mensen niet, en dan is het toch handig dat je even een tijdje stapje voor stapje nadenkt, waardoor later alles wel vanzelf en automatisch gaat. En niet zomaar dingen doen omdat de anderen dat ook doen .. dat heeft ook met nadenken te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:25

Tigra_ schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Kan ik volledig in mee gaan. Je moet niet denken maar logisch reageren. In feite op alles.
Dat is ook het "probleem" met parreli, voest en al die andere waarvan ik de naam niet weet ze maken alles zo verdomd moeilijk terwijl de meeste met een beetje nadenken en boeren verstand gebruiken een heel eind komen.

Dit is echt zo loos. mensen worden niet geboren met een verstand dat ze verteld hoe ze dingen aan moeten pakken en met kennis van de leerpsychologie van paarden. ik heb zo het vermoeden dat jij nog nooit zo'n methode bestudeerd hebt, want voor veel mensen maakt dit het juist veel makkelijker om dingen met hun paard te bereiekn. Praktisch iedereen die ik ken die denkt dat hij het zonder studie van theorie e.d. redt maakt de grootste fouten, vaak met lijden van het paard als gevolg.
Intuitïef handelen kan je pas als je strategieen hebt om onbewust uit te kiezen. Natuurlijk moet je altijd blijven voelen en nadenken, maar dat zal ook zeker genoemd worden bij de betere methodes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:30

Tigra_ schreef:
Om even een simpel voorbeeld te noemen ik zou bv mijn paard 's ochtends buiten gaan zetten maar ze is zo enthousiast dat ze zich zelf los rukt en in volle vaart richting wei gaat. Kan ik natuurlijk 's middag paard uit de wei plukken en gaan werken aan het bovenstaande maar ik geloof niet dat het veel effect ga hebben als jij er niet aan gaat werken als de situatie zich voordoet. In mijn voorbeeld zou ik eerder gaan werken aan het uit de stal gaan dan het grondwerk achteraf. Het probleem dus bij de wortel aanpakken. En niet alleen maar gaan grondwerken zonder dat het betrekking heeft op je probleem.

het feit dat jij na enige tijd nog steeds moet werken aan focus op jou en meelopen zegt al dat er iets niet lekker gaat en je het idee niet hebt begrepen.
Dat jouw paard zich losrukt richting wei zegt me nog veel meer en dat je vervolgens denkt dat je daar die middag niks aan kan doen om te verbeteren is nog vreemder.

Als ik mijn paard beter leer reageren op het halster, werk aan technieken waarbij je meer controle hebt over zijn lichaam (in geval van parelli bijvoorbeeld als meest simpele voorbeeld het omzetten van de achterhand) dan is het absoluut zeker om dat vervolgens toe te passen in de ochtend en zo je problemen op te lossen. Anders zou ik als ik paarden voor correctie krijg ze nooit meer naar huis kunnen sturen omdat ik vervolgens in hun situatie alles precies moet herhalen op vaste plekken...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:34

Fellor schreef:
Tigra_ schreef:
Dat is ook het "probleem" met parreli, voest en al die andere waarvan ik de naam niet weet ze maken alles zo verdomd moeilijk terwijl de meeste met een beetje nadenken en boeren verstand gebruiken een heel eind komen.

Dit is echt zo loos. mensen worden niet geboren met een verstand dat ze verteld hoe ze dingen aan moeten pakken en met kennis van de leerpsychologie van paarden. ik heb zo het vermoeden dat jij nog nooit zo'n methode bestudeerd hebt, want voor veel mensen maakt dit het juist veel makkelijker om dingen met hun paard te bereiekn. Praktisch iedereen die ik ken die denkt dat hij het zonder studie van theorie e.d. redt maakt de grootste fouten, vaak met lijden van het paard als gevolg.
Intuitïef handelen kan je pas als je strategieen hebt om onbewust uit te kiezen. Natuurlijk moet je altijd blijven voelen en nadenken, maar dat zal ook zeker genoemd worden bij de betere methodes!

Je wordt er niet mee geboren maar je leert gaande weg van je paard genoeg om te weten hoe je moet reageren en wat voor effect het heeft. Ik vindt dat de meeste mensen met het boerenverstand het toch heel wat beter snappen dan de mensen die overal over na gaan denken. Je blijft altijd denken. Maar je moet niet te veel denken je maakt het voor jezelf gewoon veel te ingewikkeld om te veel te blijven denken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:38

Fellor schreef:
Tigra_ schreef:
Om even een simpel voorbeeld te noemen ik zou bv mijn paard 's ochtends buiten gaan zetten maar ze is zo enthousiast dat ze zich zelf los rukt en in volle vaart richting wei gaat. Kan ik natuurlijk 's middag paard uit de wei plukken en gaan werken aan het bovenstaande maar ik geloof niet dat het veel effect ga hebben als jij er niet aan gaat werken als de situatie zich voordoet. In mijn voorbeeld zou ik eerder gaan werken aan het uit de stal gaan dan het grondwerk achteraf. Het probleem dus bij de wortel aanpakken. En niet alleen maar gaan grondwerken zonder dat het betrekking heeft op je probleem.

het feit dat jij na enige tijd nog steeds moet werken aan focus op jou en meelopen zegt al dat er iets niet lekker gaat en je het idee niet hebt begrepen.
Dat jouw paard zich losrukt richting wei zegt me nog veel meer en dat je vervolgens denkt dat je daar die middag niks aan kan doen om te verbeteren is nog vreemder.

Als ik mijn paard beter leer reageren op het halster, werk aan technieken waarbij je meer controle hebt over zijn lichaam (in geval van parelli bijvoorbeeld als meest simpele voorbeeld het omzetten van de achterhand) dan is het absoluut zeker om dat vervolgens toe te passen in de ochtend en zo je problemen op te lossen. Anders zou ik als ik paarden voor correctie krijg ze nooit meer naar huis kunnen sturen omdat ik vervolgens in hun situatie alles precies moet herhalen op vaste plekken...

Ik snap je reactie niet helemaal. Het feit dat je aan een focus werkt kan gewoon onderhoudt zijn van het werk wat je het paard zelf geleerd hebt. Je wil iets toch blijven onderhouden ik toch, zegt helemaal niet dat je elke keer opnieuw moet beginnen. Maar dat je steeds verder gaat daar in en het voor het paard steeds moeilijker kan gaan maken of niet dat is de keus aan jouw als eigenaar wil je dat of wil je dat niet.
Ik zeg niet dat je daar later op middag niets aan kunt doen. Ik zeg dat je sowieso de situatie die zich voordoet met het probleem dat je daaraan moet werken en niet doelloos het werk doen wat je altijd doet of verbeteringen daarin. Je moet het probleem bij de wortel aanpakken en niet ergens anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:39

Tigra_ schreef:
Je wordt er niet mee geboren maar je leert gaande weg van je paard genoeg om te weten hoe je moet reageren en wat voor effect het heeft. Ik vindt dat de meeste mensen met het boerenverstand het toch heel wat beter snappen dan de mensen die overal over na gaan denken. Je blijft altijd denken. Maar je moet niet te veel denken je maakt het voor jezelf gewoon veel te ingewikkeld om te veel te blijven denken.

Maar als het nou is niet nodig is om sommige fouten te maken, of zo vaak op je bek te gaan of je paard te verpesten omdat andere mnsen die ervaring al gedeeltelijk voor jou hebben opgedaan. Alles wat je weet heb je ooit geleerd omdat je het ofwel geleerd, gehoord, gelezen hebt enz. Is het dan zo slecht om dat bewust te doen in plaats van langzamer en chaotischer dan nodig?

Zomaar proberen zoals jij eigenlijk als ideaal aangeeft is niet alleen gevaarlijk, maar wat ik zei, ook zoals je om je heen kan zien vaak ontzettend schadelijk voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:43

Tigra_ schreef:
Ik snap je reactie niet helemaal. Het feit dat je aan een focus werkt kan gewoon onderhoudt zijn van het werk wat je het paard zelf geleerd hebt. Je wil iets toch blijven onderhouden ik toch, zegt helemaal niet dat je elke keer opnieuw moet beginnen. Maar dat je steeds verder gaat daar in en het voor het paard steeds moeilijker kan gaan maken of niet dat is de keus aan jouw als eigenaar wil je dat of wil je dat niet.
Ik zeg niet dat je daar later op middag niets aan kunt doen. Ik zeg dat je sowieso de situatie die zich voordoet met het probleem dat je daaraan moet werken en niet doelloos het werk doen wat je altijd doet of verbeteringen daarin. Je moet het probleem bij de wortel aanpakken en niet ergens anders.

Het lijkt me sowieso niet de bedoeling dat mensen klakkeloos maar wat doen op de grond? En je zegt net wel letterlijk: dan kan ik daar 's middags wel aan gaan werken maar dat helpt echt niet....??

En waarom zou je niet gewoon oefeningen op de grond doen omdat het leuk is net als dat je met rijden bepaalde dingen aanleert omdat je dat leuk vind? Of omdat je veel wil kunnen op de grond met je paard, ook meer "fancy" dingen dan meelopen en stoppen en controle? En aan focus werken zou inderdaad niet nodig moeten zijn, zodra je een band hebt opgebouwd ga je niet meer werken aan de focus zelf, die is er. je werkt aan de oefening die je aanleert of bijhoudt.

En voor gericht oefenen kunnen de meeste mensen weer niet vertrouwen op dat boeren verstand... Of denk je daar anders over?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:44

Fellor schreef:
Tigra_ schreef:

Maar als het nou is niet nodig is om sommige fouten te maken, of zo vaak op je bek te gaan of je paard te verpesten omdat andere mnsen die ervaring al gedeeltelijk voor jou hebben opgedaan. Alles wat je weet heb je ooit geleerd omdat je het ofwel geleerd, gehoord, gelezen hebt enz. Is het dan zo slecht om dat bewust te doen in plaats van langzamer en chaotischer dan nodig?

Zomaar proberen zoals jij eigenlijk als ideaal aangeeft is niet alleen gevaarlijk, maar wat ik zei, ook zoals je om je heen kan zien vaak ontzettend schadelijk voor je paard.

Als je geen fouten maakt kun je ook zelf niet leren, daarbij is een paard niet direct verpest bij 1 fout. Zolang je die fout gelijk recht zet met reageren is er niets aan de hand. Wat is er mis met fouten maken. Iedereen maakt fouten en dat is niet erg zolang je er ook van leert. Mocht het zich echt heel vaak voordoen de fouten dan is het inderdaad zaak om er eens iemand bij te halen waar je het van kan leren.
Ik zeg niet dat het slecht is maar het is ook niet direct nodig om de boeken in te duiken bij bepaalde zaken. Je kan ook gewoon reageren en klaar. Niet ingewikkelder maken dan nodig is. Want nu kan er zich een situatie voor doen, ik reageer daar op. Kan daar nog een hele week over piekeren terwijl het zich misschien niet eens meer voordoet. Of omdat jij je zo focust op wat er eerder mis gegaan is het zelf "uitlokken".
Ik denk dat je jezelf alleen maar onnodig moeilijk maakt als je teveel nadenkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:46

Fouten maken is niet erg, maar fouten meteen rechtzetten zonder te weten wat je precies wil veranderen is niet realistisch. Niemand doet alles perfect en is daarna 100% tevreden over het proces, maar dat vind ik heel wat anders dan natte vingerwerk omdat je het graag allemaal zelf wil uitzoeken. Dan vind ik het vreemd om af te geven op mensen die daar wel bewust mee bezig zijn.

edit, veel nadenken is inderdaad niet goed als het leidt tot piekeren en onzekerheid omdat leven in het moment ook heel belangrijk is. Dat ben ik met je eens.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:50

Fellor schreef:
Tigra_ schreef:

Het lijkt me sowieso niet de bedoeling dat mensen klakkeloos maar wat doen op de grond? En je zegt net wel letterlijk: dan kan ik daar 's middags wel aan gaan werken maar dat helpt echt niet....??

En waarom zou je niet gewoon oefeningen op de grond doen omdat het leuk is net als dat je met rijden bepaalde dingen aanleert omdat je dat leuk vind? Of omdat je veel wil kunnen op de grond met je paard, ook meer "fancy" dingen dan meelopen en stoppen en controle? En aan focus werken zou inderdaad niet nodig moeten zijn, zodra je een band hebt opgebouwd ga je niet meer werken aan de focus zelf, die is er. je werkt aan de oefening die je aanleert of bijhoudt.

En voor gericht oefenen kunnen de meeste mensen weer niet vertrouwen op dat boeren verstand... Of denk je daar anders over?

Wat is klakkeloos wat doen op de grond? Ik ben inderdaad niet altijd serieus bezig beetje lol voor jezelf en het paard is ook wel zo prettig.
Is het nu zo moeilijk te lezen dat wat ik typ? Ik zeg nogmaals als ik grondwerk doe gewoon heel simpel maak er zelf van wat je wil. Er doet zich een probleem voor wat geen betrekking heeft op wat jij normaal doet in je grondwerk of hoe je het noemt. En ik trek vervolgens mij paard uit de wei en ik ga het grondwerk doen wat GEEN betrekking heeft op het probleem gewoon doen ter bevestiging of wat dan ook dan helpt dat inderdaad niet met je probleem.

Dat ligt eraan waar je aan werkt of je aan de focus moet werken of niet. Schat van een paard maar los op het erf als andere paarden aan het werk zijn is de focus toch soms een beetje kwijt ja. Dat vindt ik niet vreemd want dat is natuurlijk reuze interessant daarbij is ieder paard anders en ja bij sommige moet je de focus toch blijven bevestigen. Dat kan in heel veel situaties voorkomen gezien mijn paard geen robot is en reageert op wat ze ziet en hoort.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:50

Ik moet toch eerlijk zeggen, dat ik met mijn eerste paard effectief gebrek aan leiderschap had. Hij walste zo over me heen.
Hij heeft me tegen mijn kuit getrapt, me in mijn hoofd gebeten, is expres op m'n tenen gaan staan, ... Uiteindelijk durfde ik hem niet eens meer aanraken :=

Bij mijn huidige paard ben ik meteen op mijn strepen gaan staan, hoewel ik soms nog te flauw ben :o Natuurlijk, Ax en Baileys zijn 2 héél verschillende paarden, maar mijn Baileys is 10x braver bij mij dan bij iemand anders.
Ik heb bewust de tijd genomen haar te leren kennen. Ik heb uren bij haar gezeten in de wei en in de stal. Ik heb nooit echt consequent gereden, eerder sporadisch: soms 3x per week (max half uur :) ), soms een maand niet. Nu net weer 3 maanden niet, heb eergisteren pas terug gereden sinds eind september :+ Dat wil niet zeggen dat ik niet met haar bezig ben! Longeren, los lopen, en ja.. Grondwerk :+

Dat heb ik met mijn vorige paard nooit aangedurft, hij was echt dominant :+ Ik moet Baileys van tijd tot tijd ook corrigeren, MAAR, zij ziet mij wél als haar leider, en dat scheelt heel veel! Ze loopt los met me mee, loopt op stemcommando aan de longe, geeft voetjes op commando, buigt, ze weet dat ze mij moet laten voor gaan, ... Ze weet perfect hoe ver ze kan gaan, hoewel ze dat natuurlijk af en toe test :D Maar echt, het grondwerk, het is best ok :) Onze band is er echt hardstikke goed van geworden, ALS ze al eens schikt van iets, krijg ik haar meteen gekalmeerd.

En het is dankzij die basis, dat ik haar onder het zadel zo kan rijden zoals ik doe. Dat was de eerste maanden helemaal anders: losbreken, door de piste scheuren, bokken, steigeren, ... Ondertussen kén ik haar, léés ik haar. Dat klinkt misschien penny, maar ik ken haar lichaamstaal, en zie hoe ze subtiel reageert op wat ik doe/vraag, waardoor ik beter kan reageren. Ik zie het; als ze iets niet meteen snapt, wat een hoop frustratie bespaart!

Paarden voelen zich beter bij een leider. Als wij die rol op ons nemen (dat was ik waar ik vroeger tegen was, ik wilde niet 'meer' zijn!), zitten ze veel beter in hun vel. Ze voelen zich veilig, en werken daardoor alleen al véél beter mee. Een paard die zijn ruiter respecteert, werkt daar graag voor. En een paard respecteert zijn ruiter alleen, als die zich als een (eerlijke!) leider opstelt.

Als het even niet botert tussen mij en Bai, gaan we back to basics. En dat helpt altijd meteen.

Nouja, dat is mijn mening :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:55

Tigra_ schreef:
Wat is klakkeloos wat doen op de grond? Ik ben inderdaad niet altijd serieus bezig beetje lol voor jezelf en het paard is ook wel zo prettig.
Is het nu zo moeilijk te lezen dat wat ik typ? Ik zeg nogmaals als ik grondwerk doe gewoon heel simpel maak er zelf van wat je wil. Er doet zich een probleem voor wat geen betrekking heeft op wat jij normaal doet in je grondwerk of hoe je het noemt. En ik trek vervolgens mij paard uit de wei en ik ga het grondwerk doen wat GEEN betrekking heeft op het probleem gewoon doen ter bevestiging of wat dan ook dan helpt dat inderdaad niet met je probleem.

Dat ligt eraan waar je aan werkt of je aan de focus moet werken of niet. Schat van een paard maar los op het erf als andere paarden aan het werk zijn is de focus toch soms een beetje kwijt ja. Dat vindt ik niet vreemd want dat is natuurlijk reuze interessant daarbij is ieder paard anders en ja bij sommige moet je de focus toch blijven bevestigen. Dat kan in heel veel situaties voorkomen gezien mijn paard geen robot is en reageert op wat ze ziet en hoort.

Maar dat is anders dan zeggen dat aan het probleem werken niet werkt p een ander tijdstip, want door bijvoorbeeld wijken voor druk te oefenen werk je wel degelijk aan het probleem. Ik denk dat we beiden hetzelfde bedoelden maar het anders lazen :)

En natuurlijk is er niks mis met lol hebben met je paard op de grond om het lol hebben (dat is de basis van de hobby en je hoort beiden leuk te zijn voor elkaar uiteindelijk).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:56

Fellor schreef:
Fouten maken is niet erg, maar fouten meteen rechtzetten zonder te weten wat je precies wil veranderen is niet realistisch. Niemand doet alles perfect en is daarna 100% tevreden over het proces, maar dat vind ik heel wat anders dan natte vingerwerk omdat je het graag allemaal zelf wil uitzoeken. Dan vind ik het vreemd om af te geven op mensen die daar wel bewust mee bezig zijn.

edit, veel nadenken is inderdaad niet goed als het leidt tot piekeren en onzekerheid omdat leven in het moment ook heel belangrijk is. Dat ben ik met je eens.

Ik geef absoluut niet af op mensen die kiezen voor bepaalde systemen of richtingen dat is in ieder geval niet mijn bedoeling. Excuus als dat wel zo over is gekomen. Persoonlijk vindt ik er niets mis mee om dingen zelf uit te vogelen. Ik ben zelf het liefst alleen met mijn paard bezig geen pottenkijkers gewoon lekker je ding doen.
Iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelen maar ik blijf toch vinden dat er echt wel richtingen zijn die het gewoon onnodig moeilijk maken en dat komt omdat ieder paard anders is je kunt niet standaard een oplossing bij een paard plakken. Je moet wel zelf blijven nadenken niet teveel maar door teveel richtlijnen te stellen in een bepaalde manier vindt ik dat je gewoon jezelf in een lastig parket werkt. En je naar mijn idee heb je mensen die zich daardoor teveel laten lijden door het systeem waar ze mee werken in plaats van naar het paard te kijken en daar op te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:01

Tigra_ schreef:
Fellor schreef:

Ik geef absoluut niet af op mensen die kiezen voor bepaalde systemen of richtingen dat is in ieder geval niet mijn bedoeling. Excuus als dat wel zo over is gekomen. Persoonlijk vindt ik er niets mis mee om dingen zelf uit te vogelen. Ik ben zelf het liefst alleen met mijn paard bezig geen pottenkijkers gewoon lekker je ding doen.
Iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelen maar ik blijf toch vinden dat er echt wel richtingen zijn die het gewoon onnodig moeilijk maken en dat komt omdat ieder paard anders is je kunt niet standaard een oplossing bij een paard plakken. Je moet wel zelf blijven nadenken niet teveel maar door teveel richtlijnen te stellen in een bepaalde manier vindt ik dat je gewoon jezelf in een lastig parket werkt. En je naar mijn idee heb je mensen die zich daardoor teveel laten lijden door het systeem waar ze mee werken in plaats van naar het paard te kijken en daar op te reageren.

Ik snap je punt wel hoor en kan er ook wel deels inkomen, ik denk alleen dat veel mensen vergeten dat systemen niet draaien om op ieder paard hetzelfde doen, maar juist om zien welke elementen de situatie maken zoals ie is en daaraan werken en dat zijn natuurlijk basistechnieken die wel altijd hetzelfde werken. Welke punten een situatie maken is natuurlijk bij ieder paard anders en zodoende is ieder paard trainen anders.
Ook maken mensen het zichzelf moeilijk omdat ze onzeker zijn om vooruit te komen of het systeem verkeerd interpreteren.
Mensen geven vaak af op bepaalde systemen terwijl dat niet altijd terecht is om bepaalde redenen of omdat ze simpelweg zich nooit in iets verdiept hebben. Het feit dat er mensen zijn die proberen een en ander overzichtelijk op papier te zetten kan ik alleen maar toejuichen. Dat is een beetje mijn punt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:07

Fellor schreef:
Tigra_ schreef:

Maar dat is anders dan zeggen dat aan het probleem werken niet werkt p een ander tijdstip, want door bijvoorbeeld wijken voor druk te oefenen werk je wel degelijk aan het probleem. Ik denk dat we beiden hetzelfde bedoelden maar het anders lazen :)

En natuurlijk is er niks mis met lol hebben met je paard op de grond om het lol hebben (dat is de basis van de hobby en je hoort beiden leuk te zijn voor elkaar uiteindelijk).

Dat is niet wat ik bedoelde haha. Je kan wel op een andere tijdstip eraan werken maar dan wel "probleem" gericht.
Denk inderdaad dat we redelijk op een lijn zitten.
Inderdaad je moet wel beiden de lol er in houden de boog kan niet altijd gespannen staan zeggen ze weleens.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:11

Tigra_ schreef:
naar mijn idee heb je mensen die zich daardoor teveel laten lijden door het systeem waar ze mee werken in plaats van naar het paard te kijken en daar op te reageren.

Helemaal mee eens. Dat vind ik dus mensen die er veel te ver in doorschieten. Die het als doel gaan zien en niet als middel. Die blindelings een goeroe volgen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:15

Fellor schreef:
Ik snap je punt wel hoor en kan er ook wel deels inkomen, ik denk alleen dat veel mensen vergeten dat systemen niet draaien om op ieder paard hetzelfde doen, maar juist om zien welke elementen de situatie maken zoals ie is en daaraan werken en dat zijn natuurlijk basistechnieken die wel altijd hetzelfde werken. Welke punten een situatie maken is natuurlijk bij ieder paard anders en zodoende is ieder paard trainen anders.
Ook maken mensen het zichzelf moeilijk omdat ze onzeker zijn om vooruit te komen of het systeem verkeerd interpreteren.
Mensen geven vaak af op bepaalde systemen terwijl dat niet altijd terecht is om bepaalde redenen of omdat ze simpelweg zich nooit in iets verdiept hebben. Het feit dat er mensen zijn die proberen een en ander overzichtelijk op papier te zetten kan ik alleen maar toejuichen. Dat is een beetje mijn punt.

Ja of het echt toe te juichen is misschien wel ik denk dat ik liever zou zien dat mensen 1 op 1 les nemen als problemen zijn waar ze zelf niet uitkomen dan dat ze een boekje erbij pakken of een filmpje. Dat is een beetje het "gevaar" van zulke systemen of manieren. Dat er ook altijd mensen zijn die denken dat het voor ieder paard hetzelfde is maar goed aan de andere kant heb je met les ook mensen die denken na 10 lessen een ander met z'n problemen te kunnen helpen. Dus dat weet ik niet. Zal voor iedereen anders zijn. Ik ben zelf wat dat betreft meer een doener dan een denker, ik moet het zien, ervaren of voelen. Ik heb bv alle boeken van voest hier liggen maar denk maar dat gaat er gewoon weg niet in. Je zult het toch altijd blijven houden dat niet iedereen zo met paarden omgaat zoals je graag zou willen zien. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zolang het paard daar geen ernstige last van ondervindt lijkt me dat prima.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 01:46

Fellor schreef:
Tigra_ schreef:

Ik heb ooit een clinic gezien van een bekende NH mevrouw die een verhaal van 10 minuten afstak over waarom voedsel voor een paard nooit een beloning is en je dat dus eigenlijk ook niet kan gebruiken om je paard iets te leren. Iedereen die ooit in het gezelschap van een fjord is geweest kan toch inzien dat dat kul is >;) . Moet Nederland daar dan van leren hoe je een paard opvoed?

Boerenverstand hoeft ook niet perce te betekenen dat je alles op eigen houtje gaat doen natuurlijk, je kan ook eens iets aan een "gewone boer" vragen ipv je uit te laten wringen door zo'n goeroe. Ik heb mijn lesgevers liever zonder methode, in mijn ervaring word het daar alleen maar heel dogmatisch en veel te ingewikkeld van. Ben veel meer te spreken over gewoon les nemen van ervaren mensen die hun ogen open houden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:47

Koper schreef:
Je kunt het zo gek niet verzinnen of problemen worden veroorzaakt door een "gebrek aan leiderschap".

Is het soms in de mode om dat te roepen? }:0 En om vooral wat te roepen zonder dat je dan daarbij uitlegt hoe je het verder moet aanpakken? Maar in het wilde weg roepen dat iemands probleem wordt veroorzaakt doordat diegene niet genoeg leiderschap (waar dan de meest uiteenlopende dingen mee bedoeld kan worden) niet in orde is, zonder diegene verder te helpen - ja, dát vind ik nou een gebrek aan leiderschap.

}:0

Vooreerst wil ik zeggen dat ik niet alle reacties heb gelezen.

Ik ben een van die personen die regelmatig zeggen dat een probleem met een paard wordt veroorzaakt door, wat jij noemt "gebrek aan leiderschap".
Dit gebrek aan leiderschap is niet de oorzaak van vele problemen maar een gevolg van de dieperliggende oorzaak : een gebrekkig inzicht in de leef- en denkwereld van paarden.
Zolang iemand zich niet verdiept in de paardenwereld kan hij geen goede leider zijn voor zijn paard, zoals wijzelf met scha en schande heb ondervonden.

Mijn dochter heeft een aantal jaren in een manege gereden en daarna met een eigen paard dressuur wedstrijden gereden.
In deze periode is er bij ons een steeds toenemende frustratie ontstaan door problemen die we hadden en de manieren om daar mee om te gaan die ons werden aangeraden door onze trainer en onze omgeving.
Op een bepaald ogenblik hadden wij er genoeg van en zijn opzoek gegaan naar "anders en beter" omdat we vonden dat het zo niet verder kon.
Na een speurtocht van meer dan een jaar zijn we bij onze huidige trainers terecht gekomen en daar zijn onze ogen open gegaan, zonder een of ander goeroe maar met veel luisteren naar onze trainers en kijken naar paarden. Daar hebben we geleerd om ons te verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en daardoor hebben we terug plezier gekregen in de omgang met paarden.

Door mijn reacties hier op bokt tracht ik mensen op de weg te zetten om te gaan nadenken over hun verhouding met hun paard en er iets aan te doen.
Ik geef ook steeds de vraagsteller info zodat hij een idee krijgt in welke richting hij kan gaan.
Mijn ervaringen de afgelopen jaren hebben mij geleerd dat inderdaad veel problemen, ook rij technische, veroorzaakt worden door een gebrek aan inzicht.
Om daar iets aan te doen heb je iemand nodig die je op de juiste weg zet, geduld en gezond verstand nodig en dit kost niets extra.
Maar ik maak me geen illusies, de afgelopen jaren heb ik , naast een aantal positieve reacties heel wat negatieve reacties gekregen op mijn antwoorden omdat ik de oorzaak van veel problemen niet bij het paarden leg maar wel bij de mensen en dat pikt bij sommige.

Liedje 89 : eten is inderdaad geen beloning voor een paard, door een paard steeds te "belonen" met eten plaats jij je onder je paard in de rangorde want een ondergeschikte zal steeds zijn eten afgeven aan een leider.
De enige beloning die je een paard kan geven is het wegnemen van de "druk" die je op een paard plaatst als je hem iets wil laten doen.
Deze druk kan verschillende vormen aannemen, op de grond : lichaamshouding, gebaren, stem, enz, te paard : zit, benen, teugels, enz.
Door het wegnemen van de druk als je paard doet wat jij wil leer je hem te denken "als mijn ruiter dat doet en ik reageer zo dan laat hij mij met rust".

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:25

Ik heb nog even nagedacht vannacht :)
Maar leiderschap is dé kern binnen de paardentaal in de kudde. Paarden zijn afhankelijk van hun leider omdat ze anders niet overleven. Dus in de communicatie binnen de kudde gaat het om wie de leider is vanuit een overlevingsdrift.

Dus dat leiderschap tussen mens en paard veel genoemd wordt is in mijn ogen niet meer dan logisch, omdat dat immers de basis vormt van het contact.
Maar wat jammer is, is dat mensen geneigd zijn regels op te volgen, of gedrag te kopieeren en dat is bij een NH of welke methode dan ook met paarden niet logisch.

Omdat ieder mens en ieder paard anders is, kun je simpelweg niet vanaf theorie handelen. Maar geeft dit enkel de inzichten die in praktijk voor meer geduld, objectiviteit en plezier. Omdat je het gedrag van een paard kunt lezen vanuit zijn perspectief en niet de onze. Mensen zijn veel meer berekenend, paarden zijn enkel bezig met veiligheid en hun overlevingsdrift.
En natuurlijk hebben ze ook humor en boevenstreken. Veulens 'spelen' ook op die manier met elkaar.