"geef m maar een snoepje"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

Re: "geef m maar een snoepje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:32

Ik beloon mijn paarden ook wel met snoepjes, maar voordat ze het krijgt moet ze eerst een "klik" horen. Hierdoor gat ze niet schooien. Maar ik geeft niet constant snoepjes want dan leert het paard dat hij het sowieso wel krijgt en gaat minder zijn best doen (is mijn ervaring). Maar ik vind dat bij "enge" dingen paarden snoepjes geven geen goed idee is, omdat je gemakkelijk op een slecht moment beloond en je paard maar kort op jouw gericht is. En in een kudde geeft het leidende paard ook niet de hele tijd snoepjes =P

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:32

Het is natuurlijk een samenloop van,het een kan eigenlijk niet zonder het ander.Daar heb je wel gelijk in.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:37

Ik werk soms wel met snoep, soms niet. Ligt aan het paard en aan de situatie.

Bij tricktraining bijvoorbeeld, is de beste combinatie, in mijn optiek, trainen door middel van druk geven en wegnemen en daarna als extra beloning een snoepje geven, mits het paard dit in context kan plaatsen (dus door eerdere training geleerd heeft dat snoepje = braaf). In zo'n situatie stimuleert het vooruitzicht van een voedselbeloning ze tot extra hard werken. D.w.z dat het trainen mij minder moeite kost en dat vind ik wel lekker makkelijk. :Y)

Bij schriktraining vind ik snoep dan weer geen plaats hebben. Een paard moet langs/door/over een obstakel omdat jij het wil, niet omdat je hem paait. Daarnaast, door overdreven te belonen (met snoep) bevestig je dat de situatie waarin je je bevind nieuw en eng is, terwijl dat het tegenovergestelde is van wat je wilt uitstralen. Hetzij in een situatie waarin het paard voor langere tijd blootgesteld wordt aan een enge impuls, bijvoorbeeld lawaai. Hem dan iets te kauwen geven kan hem helpen te ontspannen en de nieuwe informatie te verwerken. Zoals Russel ook al zei, stimuleert kauwreflex het cognitief vermogen.

@ Jessix: een paard wat zich niet veilig voelt kan alsnog wel eten, vooral als het een erg lekker hapje betreft. Kijk maar naar voer bij trailerladen. Veel paarden lopen erop omdat baasje met voer lokt, graaien een hap uit de bak met biksjesen stormen achterwaarts weer de trailer uit...

Het idee dat snoep niet samen met leiderschap kan en daarbij horende voorbeelden, vind ik wat overtrokken. D.m.v druk en lichaamstaal werken, daar ben ik helemaal voor, maar jullie snappen toch zelf ook wel dat paarden écht wel weten dat wij geen paarden zijn? Zoals wij ons 'taalgebruik' op hen aanpassen, passen zij ook hun 'taalgebruik' iets aan op ons. Een paard kan best leren dat een snoepje geven voor ons een uiting van goedkeuring is. En een paard wat op een nette manier geleerd heeft met voedselbeloning te werken, zal dat niet snel misbruiken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:41

Ik ben juist voor het belonen met voer.. :D
Natuurlijk kun je ook belonen met een aai, stem en wegnemen van de druk. Doe ik allemaal ook, maar een brokje of wat anders zorgt wel voor dat de motivatie hoger is. En het is toch leuk als je paard iets sneller wil doen? Schooien, tja zullen ze in het begin vast doen, maar zolang jij consequent daar niet op in gaat en alleen beloont als ze iets goeds doen zullen ze dit snel genoeg leren. Ik beloon ook wel met voer als ik erop zit :j Ik ben wel voor een combinatie, dus ook wijken voor druk>>belonen door wegnemen van druk, belonen met stem, belonen met een aai, maar ook belonen met voer. Paarden trainen is namelijk een continue leerproces en als jij te weinig beloont kan dit leerproces enorm vertragen en zal een paard minder zijn best doen of het minder leuk vinden als het bijvoorbeeld blijft bij het weghalen van druk. Dit is namelijk vermijdingsgedrag en een negatieve bekrachtiging is imo niet voldoende en motiverend genoeg. Natuurlijk het kan, maar als jij iets wilt leren kun je met positieve bekrachtiging toch een stuk sneller zijn... Voer is nou eenmaal iets wat bij dieren een hoge beloningswaarde heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:45

@ Rider, mijn ervaring is anders. Wanneer een paard zich echt niet veilig voelt, pakt hij niets aan. Jouw voorbeeld tijdens het trailerladen zou dus momenten hebben van angst, maar ook momenten van enige relaxatie.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:45

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:57

Ik heb een verwende haflinger gehad die bij de vorige eigenaar veelste veel snoepjes kreeg zonder een goede prestatie... Dus echt verwennerij of beter gezegd verpesterij... Ik ben haar de eerste periode dat ik haar had niks meer gaan geven.. Dat gehap naar mij en andere hield gelukkig op want ze kreeg hier geen beloning voor. Toen ik met haar wat vrijheid dressuur ging doen beloonde ik haar wel met een lekkernij als ze het braaf deed. Hierdoor heeft ze geen schooi gedrag meer vertoont... Tijdens de oefeningen vroeg mevrouw er wel om hoor... Maar als we klaar waren met werken dan was het ook klaar...

Nu heb ik een tinker en die kreeg nooit wat van de vorige eigenaar. Ik weet nog goed toen ik haar een stukje appel gaf de eerste keer... Ze genoot er zo van haha. Maar ook mijn tinker krijg niet te veel snoepgoed :)

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:59

Paarden weten heel goed dat wij geen paarden zijn,uiteraard.
Het beste voorbeeld dat een paard uiteindelijk niet voor snoep gaat maar wel voor veiligheid en vertrouwen is mijn eigen paard.
Een 19 jarige criollo die in argentinie geboren en daar dus ook op de pampa's is opgegroeid.
Hij houdt erg van eten maar als er echt iets is dan laat hij eten staan en gaat wel degelijk voor vertrouwen en veiligheid.
Bij ons op stal grenzen de weilanden aan elkaar en hebben ze een gezamelijke drinkbak onder het draad,waar dus 2 weilanden uit kunnen drinken.Die zit dan ook nog in de hoek van het weiland.
De criollo drinkt daar niet,ookal is het 30gr.Als je hem lokt met eten dan komt hij het eten uit de drinkbak grissen en blijft daar zolang je erbij staat of zit maar alleen zal hij nooit in dat hoekje komen en zeker niet om te drinken want dan moet hij daar toch ff staan en dat is een onveilig plek voor hem,opgesloten in een hoek onder het draad.
Ben daar een heel seizoen mee bezig geweest,uiteindeijk een ander weiland waar de drinkbak op een recht stuk zit en daar durft hij wel heen want daar kan hij weg.
Toen hij in nederland kwam was hij heel schuw en kon je hem in het land niet pakken,lokken met snoep ging wel maar dan pakte hij heel snel het snoepje was dan weer weg,kwam ook geen verbetering in.
Nu komt hij naar me toe omdat hij me vertrouwt.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:03

Goede discussie :j ga ns wat terug lezen.
Bij mij krijgt hij een snoepje als ie gevangen wordt uit de wei & dat in 1x doet, weglopen is ook geen snoepje krijgen. Verder als ie goed zijn best gedaan heeft krijgt hij een appel/stukje brood aan het eind. Maar verder krijgt ie meestal gewoon een knuffel of een aai.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:07

Ik heb een paard gereden die echt rotverwend was door de eigenaar. Die was zo gewend een snoepje te krijgen als je opgestapt was, dat als je dat niet deed je terug in het zand belande en een herkansing kreeg :') Net zolang tot er een snoepje volgde, dan had je het braafste paard onder je gat. Hetzelfde met uit de wei halen, geen snoepje? Geen paard, had je wel een snoepje liep ze doodbraaf mee. Maarja, die was ook al 10 jaar zo opgevoed en ik heb het er niet uit gekregen omdat de eigenaar er niks aan wilde veranderen want met snoepjes was ze zo lief en deed ze alles voor je.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:13

Ik beloon met stukjes appel bij het aanleren van nieuwe oefeningen, omdat het werkt en omdat ik het erg fijn vind om te doen.
En ik heb mijn paarden nog nooit horen klagen :Y)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:16

poetser schreef:
Ik heb een paard gereden die echt rotverwend was door de eigenaar. Die was zo gewend een snoepje te krijgen als je opgestapt was, dat als je dat niet deed je terug in het zand belande en een herkansing kreeg :') Net zolang tot er een snoepje volgde, dan had je het braafste paard onder je gat. Hetzelfde met uit de wei halen, geen snoepje? Geen paard, had je wel een snoepje liep ze doodbraaf mee. Maarja, die was ook al 10 jaar zo opgevoed en ik heb het er niet uit gekregen omdat de eigenaar er niks aan wilde veranderen want met snoepjes was ze zo lief en deed ze alles voor je.

Da's wel heel erg _O-

Nouja misschien moet je het dan ook maar zo laten ja... :')

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:20

Dat heet omkopen. Als mijn paard geen voetje geeft dan krijgt die gewoon een schop onder zn donder. Snoepjes krijgt die IN de voerbak. Nergens anders voor. Ik ga liever 3 uur voor een trailer staan klooien dan dat die er in één keer inloopt omgekocht door voer...

O hij bijt, geef hem nog een snoepje hij tilt zn voet niet op.. Nee maar toch een snoepje.. Ik word er zo moedeloos van. Hier worden de paarden gewoon op zn boeren fluitjes opgevoed. Werkt het best.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:23

WhySoWhite schreef:
Dat heet omkopen. Als mijn paard geen voetje geeft dan krijgt die gewoon een schop onder zn donder. Snoepjes krijgt die IN de voerbak. Nergens anders voor. Ik ga liever 3 uur voor een trailer staan klooien dan dat die er in één keer inloopt omgekocht door voer...

O hij bijt, geef hem nog een snoepje hij tilt zn voet niet op.. Nee maar toch een snoepje.. Ik word er zo moedeloos van. Hier worden de paarden gewoon op zn boeren fluitjes opgevoed. Werkt het best.

Tja dit is inderdaad de boel omdraaien. Je kunt wel met snoepjes belonen, maar dan geven als ze iets goed doen, niet omdat ze dan wat goeds gaan doen. Vooral als een paard de trailer niet op durft, kun je beter het goede gedrag motiveren dan het ongewenste gedrag afstraffen of erger nog, bevestigen. De trailer zal er niet leuker van worden in ieder geval.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:26

sabino schreef:
Het beste voorbeeld dat een paard uiteindelijk niet voor snoep gaat maar wel voor veiligheid en vertrouwen is mijn eigen paard.

Mis. Dat bewijst dat JOUW paard eerst en vooral gaat voor veiligheid en vertrouwen, maar paarden zijn verschillend hierin.
Mijn oude merrie (pony-type) zul je bijvoorbeeld niet snel zien liggen, die staat nog vrij dicht bij de natuur en gaat eigenlijk pas liggen als het echt rustig is (meestal dus als er geen mensen zijn /3 ) en er een vertrouwt ander paard bij staat. Mijn jonge merrie (wpn-er) heeft geen benul van die oude instincten over veiligheid. Die ligt midden op de dag gewoon plat in de paddock, maakt niet uit of er een ander paard bij is of niet, of er een mens bij is of niet, daar kun je gewoon naartoe lopen en ze blijft liggen. Het komt niet in haar op dat het niet veilig zou zijn. In het begin van stalgenoten veel vragen gehad of ze wel gezond was...... :+
Hetzelfde geldt voor motivaties, het ene paard reageert goed op de ene vorm van motivatie, de ander op een andere manier. Het is gewoon even zoeken naar wat voor dat paard het beste werkt en ik sluit daarbij niet snel iets uit.

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:29

Ik geef t paard waarop ik rij na het rijden een snoepje, niet als beloning (daar krijgt hij gewoon klopjes voor), maar gewoon voor de lekkerheid :))

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:29

Als ik mijn paard vraag om te buigen, en haar daar niks voor terug geef, zal ze er snel mee ophouden denk ik :+
Helaas, maar voor eten doet ze nou eenmaal alles. Het is natuurlijk wel zo, dat ik niet meer na elke buiging, of na elk voetje moet belonen, er kan best 2x zonder buigen en de 3de keer beloond worden ondertussen :j

Als we gaan wandelen (aan de hand) geef ik eigenlijk niet al te veel. Ze is best flink zonder die snoepjes, dus stel ik het zo lang mogelijk uit. Maar als ze beloond moet worden, of afgeleid (bv grote vrachtwagen die voorbij dendert), zijn die snoepjes wel handig!

Onder het rijden gebruik ik ze niet, lijkt me veel te onhandig.

Ik vind er niks mis mee, mits ze met mate gebruikt worden natuurlijk. Ik zag laatst iemand rijden; die zich (onterecht) druk maakte over haar paard te doen halt houden. Dus zei de lesgeefster: geef hem een klontje. Zij dus OP haar paard, lesgeefster er naast, en om de 10m kreeg dat beest een suikerklontje, zo'n half uur lang. Dat vind ik dan maar niks, zou me niet verbazen als ie binnekort niet meer vooruit wil.. Ergste van al is dat het paard die kilo's suiker niet nodig had, hij hield echt goed halt hoor. Op wedstrijd was dat iets minder (trippelpasje naar opzij o.i.d., niks dramatisch), maar om dat dan zo op te lossen? := In sommige gevallen kan het echt helpen (paard door plas krijgen bv), en als dat snoepje nou de perfecte motivatie is, waarom niet.. Wat natuurlijk niet wel zeggen dat paardlief dagelijks een hele zak snoep naar binnen moet werken.. Doseren!

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:34

JunkDeLuxe schreef:
Als ik mijn paard vraag om te buigen, en haar daar niks voor terug geef, zal ze er snel mee ophouden denk ik :+
Helaas, maar voor eten doet ze nou eenmaal alles. Het is natuurlijk wel zo, dat ik niet meer na elke buiging, of na elk voetje moet belonen, er kan best 2x zonder buigen en de 3de keer beloond worden ondertussen :j

Dit had een vriendin van mij met haar pony, had ze hem de jambette geleerd en toen deed hij het heel goed.
Had ze perongeluk onder het praten met iemand haar hand op de plaats waar normaal het comando zit van de jambette, deed d'r pony dat en toen beloonde ze hem dus niet. Daarna deed hij het niet meer, moest ze weer opnieuw aanleren :+
Maar oke, belonen is ook klopje op de hals :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:50

sabino schreef:

Een voorbeeld baseren op één eigen ervaring zet geen zoden aan de dijk. Ik werk zelf met Criollo's, dit zijn inderdaad sobere paardjes die nog vrij dicht bij de natuur staan en veel meer instinctiever reageren dan de meeste paarden waar ik mee gewerkt heb.

De meeste paarden zullen, in mijn ervaring, juist wél voor snoep gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:32

saskiakefie schreef:
[Vooral als een paard de trailer niet op durft, kun je beter het goede gedrag motiveren dan het ongewenste gedrag afstraffen of erger nog, bevestigen. De trailer zal er niet leuker van worden in ieder geval.

Onze silja rent de trailer op voor een banaantje :+ :D Kun je haar voor wakker maken.

Voor de rest heb ik mijn mening eerder wel duidelijk gemaakt... snap niet veel van die krampachtige houding omtrent snoep. Als het voor je werkt (en je in staat bent om het op juiste wijze te gebruiken en de opvoeding van het paard gewoon ok is), zie ik geen enkele reden om daar moeilijk over te doen.

Je past in een situatie datgene toe, wat op dat moment, met dat paard het beste werkt. Bij het ene paard is het een vriendelijk woord of een kriebel (op de hals kloppen, liefst hard, vind ik altijd raar... paarden leren wel dat het goed bedoeld is, maar het is niet aangenaam... lekker krabbelen wel), bij een ander paard in een andere situatie is het even no-nonsens aanpak, en in weer een andere situatie doet een snoepje wonderen.
Veel vooraanstaande trainers maken gewoon zonder probleem gebruik van snoepjes. Denk dat deze mensen veel meer kennis van zaken hebben dan menig bokker die enorm anti is. :+

En voor degene die zeggen dat het door een paard niet als beloning wordt gezien... dan kom maar eens met onze paarden een discussie daarover voeren. :Y)

En nee, paarden in de natuur voeren elkaar ook niet, maar die trainen elkaar ook niet, gaan niet op elkaar zitten en verwachten geen rare dingen van elkaar. Wij zijn geen paard, wij zijn geen kuddegenoot of leidpaard of wat dan ook. We zijn gewoon mens en maken gebruik van onze hersens, om ons doel te bereiken.

Het werkt trouwens niet alleen bij paarden; zo'n gewaardeerde beloning (kan voor het ene paard zijn dat je je terugtrekt, voor een ander een kriebel, en voor weer _veel- anderen een snoepje)

http://www.youtube.com/watch?v=JA96Fba-WHk

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:50

Goed heb niet het hele topic gelezen dat was me iets te veel van het goede :+
Ik gebruik eigenlijk nooit snoepjes, heb wel snoepjes staan maar die win ik dan ofzo en worden niet opgevoerd :+.
Ik beloon voornamelijk gewoon met klopjes en woorden als ze aan de hand lopen.
Tijdens het rijden ook woorden en klopjes of gewoon ontspanning (niet lezen als dat ze anders niet ontspannen zijn dat moet sowieso..). Als mijn paard iets moeilijk vind en hij doet het goed mag hij vaak van mij stoppen met rijden, of hij krijg tussen door even lekker lange teugel en pak ik hem daarna weer op.. Ik denk persoonlijk dat de paarden rust na iets goeds tijdens het rijden erg waarderen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:52

Ik heb een keer een uitspraak gelezen over paarden met trailerlaad-problemen en dat vond ik zo'n mooie;

'Als jij bang bent om b.v te bungeejumpen zou je het dan wel doen als iemand zegt dat ie daar beneden met een taart wacht? Nee... Of zou je het dan wel doen als iemand agressie gaat gebruiken? Nee.. Waarom denken we dan wel dat we op deze manier een paard over z'n angst kunnen laten komen..'

Ik beloon mijn paard eigenlijk altijd met vrijheid. Doet zij wat ik wil, krijgt ze 'vrijheid' of rust.. En nee dat betekent niet dat ik haar los klik en der gang laat gaan.. En met mijn stem geef ik ook aan wanneer het goed gaat en wanneer niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:14

poetser schreef:
Hetzelfde met uit de wei halen, geen snoepje? Geen paard, had je wel een snoepje liep ze doodbraaf mee.

Tja, het is wel eens confronterend om te weten dat jouw paard je het niet waard vind om bij jou te zijn of het niet leuk heeft met jou...

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:36

rider schreef:
sabino schreef:

Een voorbeeld baseren op één eigen ervaring zet geen zoden aan de dijk. Ik werk zelf met Criollo's, dit zijn inderdaad sobere paardjes die nog vrij dicht bij de natuur staan en veel meer instinctiever reageren dan de meeste paarden waar ik mee gewerkt heb.

De meeste paarden zullen, in mijn ervaring, juist wél voor snoep gaan.

Kan wel meer voorbeelden opnoemen,werk namelijk al 30 jaar met paarden,maar dit vond ik het meest duidelijk.
Daarbij moet je je afvragen of je ook daadwerkelijk wil dat je paard dingen doet voor snoep of dat hij het doet voor jou omdat hij vertrouwen in je heeft omdat jij de leider bent.
Ik ga dan toch voor het laatste,uit ervaring(zadelmak maken,veel met engels volbloeds gewerkt en met de akhal-teke,criollos)weet ik dat dat echt werkt,blijvend.
Want truck/snoepje,truck/snoepje,wordt toch truck/geen snoepje,geen truckje meer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:45

Bij mijn fjord gebruik ik het eigenlijk niet, reden, die heeft als lespony gefungeerd is TE gek op eten
en kiept nog steeds alle poetskisten om op zoek naar wat lekkers (want manege kindjes hebben altijd wat
lekkers in die kistjes zitten).

Met mijn zwarte gebruik ik het soms wel, wat vrijheidsdressuur pogingen gedaan en hij snapt het clickeren nu redelijk. Maar die vreet je handen er niet bij op, die is beleefd.
Ging trouwens met plakjes wortel.

Ben nu nog bezig zakjes snoepjes (2 stuks) op te maken dat ik gekregen heb als cadeautje, toen mijn fjord vorig jaar! een veulen kreeg.