Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik ben wel voor een combinatie, dus ook wijken voor druk>>belonen door wegnemen van druk, belonen met stem, belonen met een aai, maar ook belonen met voer. Paarden trainen is namelijk een continue leerproces en als jij te weinig beloont kan dit leerproces enorm vertragen en zal een paard minder zijn best doen of het minder leuk vinden als het bijvoorbeeld blijft bij het weghalen van druk. Dit is namelijk vermijdingsgedrag en een negatieve bekrachtiging is imo niet voldoende en motiverend genoeg. Natuurlijk het kan, maar als jij iets wilt leren kun je met positieve bekrachtiging toch een stuk sneller zijn... Voer is nou eenmaal iets wat bij dieren een hoge beloningswaarde heeft.
ga ns wat terug lezen.
Net zolang tot er een snoepje volgde, dan had je het braafste paard onder je gat. Hetzelfde met uit de wei halen, geen snoepje? Geen paard, had je wel een snoepje liep ze doodbraaf mee. Maarja, die was ook al 10 jaar zo opgevoed en ik heb het er niet uit gekregen omdat de eigenaar er niks aan wilde veranderen want met snoepjes was ze zo lief en deed ze alles voor je. poetser schreef:Ik heb een paard gereden die echt rotverwend was door de eigenaar. Die was zo gewend een snoepje te krijgen als je opgestapt was, dat als je dat niet deed je terug in het zand belande en een herkansing kreegNet zolang tot er een snoepje volgde, dan had je het braafste paard onder je gat. Hetzelfde met uit de wei halen, geen snoepje? Geen paard, had je wel een snoepje liep ze doodbraaf mee. Maarja, die was ook al 10 jaar zo opgevoed en ik heb het er niet uit gekregen omdat de eigenaar er niks aan wilde veranderen want met snoepjes was ze zo lief en deed ze alles voor je.
WhySoWhite schreef:Dat heet omkopen. Als mijn paard geen voetje geeft dan krijgt die gewoon een schop onder zn donder. Snoepjes krijgt die IN de voerbak. Nergens anders voor. Ik ga liever 3 uur voor een trailer staan klooien dan dat die er in één keer inloopt omgekocht door voer...
O hij bijt, geef hem nog een snoepje hij tilt zn voet niet op.. Nee maar toch een snoepje.. Ik word er zo moedeloos van. Hier worden de paarden gewoon op zn boeren fluitjes opgevoed. Werkt het best.
sabino schreef:Het beste voorbeeld dat een paard uiteindelijk niet voor snoep gaat maar wel voor veiligheid en vertrouwen is mijn eigen paard.
) en er een vertrouwt ander paard bij staat. Mijn jonge merrie (wpn-er) heeft geen benul van die oude instincten over veiligheid. Die ligt midden op de dag gewoon plat in de paddock, maakt niet uit of er een ander paard bij is of niet, of er een mens bij is of niet, daar kun je gewoon naartoe lopen en ze blijft liggen. Het komt niet in haar op dat het niet veilig zou zijn. In het begin van stalgenoten veel vragen gehad of ze wel gezond was......
In sommige gevallen kan het echt helpen (paard door plas krijgen bv), en als dat snoepje nou de perfecte motivatie is, waarom niet.. Wat natuurlijk niet wel zeggen dat paardlief dagelijks een hele zak snoep naar binnen moet werken.. Doseren! JunkDeLuxe schreef:Als ik mijn paard vraag om te buigen, en haar daar niks voor terug geef, zal ze er snel mee ophouden denk ik![]()
Helaas, maar voor eten doet ze nou eenmaal alles. Het is natuurlijk wel zo, dat ik niet meer na elke buiging, of na elk voetje moet belonen, er kan best 2x zonder buigen en de 3de keer beloond worden ondertussen

sabino schreef:Het beste voorbeeld dat een paard uiteindelijk niet voor snoep gaat maar wel voor veiligheid en vertrouwen is mijn eigen paard.
saskiakefie schreef:[Vooral als een paard de trailer niet op durft, kun je beter het goede gedrag motiveren dan het ongewenste gedrag afstraffen of erger nog, bevestigen. De trailer zal er niet leuker van worden in ieder geval.
Kun je haar voor wakker maken.
. rider schreef:sabino schreef:Het beste voorbeeld dat een paard uiteindelijk niet voor snoep gaat maar wel voor veiligheid en vertrouwen is mijn eigen paard.
Een voorbeeld baseren op één eigen ervaring zet geen zoden aan de dijk. Ik werk zelf met Criollo's, dit zijn inderdaad sobere paardjes die nog vrij dicht bij de natuur staan en veel meer instinctiever reageren dan de meeste paarden waar ik mee gewerkt heb.
De meeste paarden zullen, in mijn ervaring, juist wél voor snoep gaan.